Veenmol?? of...

Gestart door Wim Bakker, juli 30, 2006, 07:24:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Bakker

Zaterdag op de Archemerberg bij Lemele hoorden wij een geluid dat wij bij thuiskomst determineerden als het geluid van een Veenmol, alleen...

1) de plaats klopt niet? Komen Veenmollen voor in Overijssel?
2) de tijd klopt niet, laat in het jaar en rond 12 uur 's middags?
3) het biotoop klopt niet? jonge, dichtopeenstaande boompjes aan de voet van de berg.

Het geluid kan omschreven worden als een ratel zonder onderbrekingen. Het moeten er zeker 10 bij elkaar zijn geweest.

Volgens ons is Rugstreeppad uitgesloten en ook Nachtzwaluw.
Heeft iemand een suggestie wat het geweest kan zijn?

Groeten,

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson


Wim Bakker

Boskrekel of Boomkrekel?
Maar dat ononderbroken geluid dan? Of komt dat omdat het er zoveel waren?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

marcel123

Boomkrekels komen voor zover ik weet alleen langs de Waal voor bij Nijmegen en misschien in Zeeuws Vlaanderne in de buurt van Gent. Het zou dan Veld- of Boskrekel moeten zijn.

Wim Bakker

Vanwege de plaats, loofbos, ga ik er van uit dat het Boskrekels waren.

Op de pagina van Mark van Veen vond ik nog deze tekst bij de Boskrekel:
CiteerHabitat: loofbossen, waar de soort in het strooisel zit, in Nederland vooral op de stuwwallen.
De Archemerberg is deel van de stuwwallen.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

markenleij

Ik weet niet hoe goed je sprinkhaangeluiden kent.
Merk zelf dikwijls dat mensen krekels menen te horen wanneer de grote groenesabelsprinkhaan van zich laat horen.

Wim Bakker

Dat geluid ken ik. Dit was echt anders.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Mark van Veen

Boskrekels kan heel goed: die zitten met zijn velen en maken dan een continu, hol geluid. Veenmollen kan niet op die plek: die graven zich een weg door het laagveen.
groet,

Mark van Veen