Hoofdmenu

bij school gezien

Gestart door Wouter van der Ham, mei 11, 2010, 14:14:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter van der Ham

omdat er in de frisse blik veel mensen komen die op school zitten heb ik dit topic aangemaakt.
heb je leuke soorten op of rond school gezien? post ze dan hier!
ik zal wel alvast beginnen.
-ooievaars vlak bij school
-een van mijn eerste boerenzwaluwen dit jaar
-scholekster op de school nestelend!
-grote gele kwikstaarten(tot nu toe alleen nog op school gezien)
-holenduif
dat was het wel zo'n beetje.
en nu jullie ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

stefanhageman

Nou bij mij op school nog niet echt leuke vogels gezien. Alleen maar hout en stadsduiven(nestelend), scholeksters op het sportveld het enige leuke wat ik ooit heb gezien zijn een stuk of drie puttertjes. Ooh en om niet te vergeten in de winter barst het van de kokmeeuwen en stormmeeuwen en dan wordt je nog weleens ondergescheten.(2x in totaal al en 1x in mijn broodtrommel :()
Stefan Hageman


Robertmeer

Zie geregeld Buizerd, Sperwer, Gaai, zwaluwen en zulk soort vogels, soms ook Grote Gele en Witte Kwikstaart, Kramsvogels (erg veel afgelopen winter), Roeken en Ooievaars en heb er zelfs wel een keer (Kleine?) Barmsijzen en een Purperreiger gezien! En op weg naar school in het voorjaar Tjiftjaf, Zwartkop, Heggenmus, Boomkruiper en niet al te lang geleden een zingende Braamsluiper.

En weliswaar niet op school, maar de actiedag-lijst (jaarlijks georganiseerd door school, fietsen door de polders rondom Woerden) staan o.a. Zwarte Stern, Grasmus, Spotvogel en Huiszwaluw.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Lonnie Bregman

Bij mij op school hoor en zie ik erg vaak een Groene specht, en ook hoor ik weleens zingende Boomkruiper en Zwartkop en in de winter vaak een groep Putters, en tijdens een hockey-toernooi van school (ook vlakbij de school) m'n enige Visarend ooit overvliegend!
Onderweg naar/van school ook soorten als Kluut, Wulp, Blauwe kiekendief, Nachtegaal (vandaag en gister nog), Visdief, Watersnip, héél vaak Huiszwaluw, Boomvalk, Grote zilverreiger, héél vaak Grote zaagbek, Oeverpieper, Grote mantelmeeuw en Grote gele kwikstaart.
Allemaal dit jaar nog, behalve blauwe kiek en grote gele kwik.
Groeten, Lonnie Bregman

Maarten Sluijter

Heb niet echt een bijzondere lijst, vorig jaar wel Bosrietzanger, Nachtegaal, Groene Specht en Grote Gele Kwikstaart.
Elk jaar wel broedende Scholeksters op het dak.

Op weg van - naar school heb ik wel een leuke lijst, want ik fiets dan dwars door de Prunje heen en dat heb je elke dag eigenlijk wel Lepelaar, Kleine Zilverreiger, etc. etc.
.

Jarinka

Rond de school heel veel Tjiftjafs, een paar Fitissen, een keer Staartmees gezien. Verder veel Kleine Mantels, Zilver-, Storm- en Kokmeeuwen. Ook vaak overvliegende Buizerds, pas een stuk of 5 die aan het baltsen waren. En een poosje geleden drie Tuinfluiters ontdekt. Oh ja, en in een boom naast mijn economielokaal broedt een paartje Eksters (waarvan er ook heel wat rondvliegen). Verder nog wat Kauwen en Kraaien. En in het kanaal erachter Fuut, Meerkoet, Knobbelzwaan, Grote Canadees, enzovoort.
Groeten, Jarinka Heijink

gko

een echte schoolsoort is de grote gele kwik, die ik zelf al op of bij
verschillende scholen heb gezien gr gkoopman
met vr gr gkoopman

GijsB

op school niet echt spannende dingen (op het roodborstje na dat bij de ingang van de school broed), verder nog wat meesjes, scholeksters en soepduiven (en natuurlijk de kokmeeuwen op de weg naar de appie)
wel een school naar huis lijst van 70 soorten, waarvan kraanvogel, bladkoning, bonte vliegenvanger, baardman, rouwkwikstaart en krooneend de leukste soorten zijn
Gijs

firecrest

Wij hebben op school een mooi bos met 3 soorten spechten (Kleine Bonte, Grote Bonte, Groene). Ook een broedpaar IJsvogel. In het najaar heb ik een keer een dag gehad met 3 Houtsnippen, 8 Vuurgoudhaantjes en ongeveer 20 Tjiftjaffen. In de winter heb ik in de weilanden rond de school een keer 250 Meerkoeten, 100+ Kramsvogels en een Grote Zilverreiger geteld. Op trek onder andere Ooievaars, Rietganzen en veel steltlopers. Vandaag de eerste 2 uur buitengym met o.a. een mooie man Bruine Kiekendief en een hoop zwaluwen!

Stijn E.

Enige leuke dingen die ik heb bij school zijn Staartmeesjes, een zingend Roodborstje en nog wat Meesjes. Allemaal vlak voor het raam  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jan vH

Citaat van: dralion13 op mei 11, 2010, 18:08:50 PM
op school niet echt spannende dingen (op het roodborstje na dat bij de ingang van de school broed), verder nog wat meesjes, scholeksters en soepduiven (en natuurlijk de kokmeeuwen op de weg naar de appie)
wel een school naar huis lijst van 70 soorten, waarvan kraanvogel, bladkoning, bonte vliegenvanger, baardman, rouwkwikstaart en krooneend de leukste soorten zijn
Ik hield ook een 'school naar huis lijst' bij, maar nu fiets ik na schooltijd vaak kilometers om, dus ben ik gestopt. Maar anders zou ik vandaag weer Noordse Kwikstaart, Tapuit en (als hij zeker wordt) Balkankwikstaart nieuw hebben. Andere leuke soorten zijn Krooneend, Pestvogel, Toendrarietgans (meerdere keren), Wilde Zwaan (ook meerdere keren), Zwarte Specht (overvliegend), Sprinkhaanzanger, Groenpootruiter en ga zo maar door. In totaal zal het wel boven de 100 uitkomen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

En de schoolsoorten zijn nogal saai, hè Jan :P?
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2010, 20:09:43 PM
En de schoolsoorten zijn nogal saai, hè Jan :P ?
Best wel ja, maar ik verwacht dat er nog een keer in de winter wel iets leuks te zien zal zijn in het Valleikanaal (een eend, duiker, fuut...).  ;D
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Rickschonewille

Pfoe... Allemaal erg leuke soorten.. Bij mijn weg naar school fiets ik alleen maar langs huizen.. geen donder aan dus en weinig vogels.

stefanhageman

Soorten die ik op mijn weg naar school tegenkom zijn ook Carolina-eend, Parkgans, hybride soep x muskuseend, chinese knobbelgans, huismussen, meesjes en zelfs een groepje overvliegende kraanvogels meetellen. En toch fiets ik alleen door de stad....
Stefan Hageman


Jarinka

En op zaterdag fiets ik een kwartiertje naar m'n werk, dan zie ik ook vrijwel standaard Ringmus (erg leuk, en ik mis ze als ze er niet zitten), Fazant, Kraai, Buizerd, Bergeend, soms Torenvalk. Als ik dan door een steegje fiets hoor ik standaard Fitis, Tjiftjaf, en vaak zie ik Merel, Vink, Houtduif, Turkse Tortel, meer Ringmussen. En het laatste deel zitten wel eens Zwartkoppen, Winterkoninkjes en Zanglijsters te zingen.
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Citaat van: stefanhageman op mei 11, 2010, 20:30:19 PM
Soorten die ik op mijn weg naar school tegenkom zijn ook Carolina-eend, Parkgans, hybride soep x muskuseend, chinese knobbelgans, huismussen, meesjes en zelfs een groepje overvliegende kraanvogels meetellen. En toch fiets ik alleen door de stad....

Helaas woon ik in Zuid-Holland, waar Kraanvogels in de trek niet zo rijkelijk zijn...

firecrest

Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2010, 20:43:57 PM
Helaas woon ik in Zuid-Holland
Wat is er dan mis met Zuid-Hollland? Volgens mij heeft Zuid-Holland genoeg goede vogelplekken!

stefanhageman

Citaat van: firecrest op mei 12, 2010, 14:19:53 PM
Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2010, 20:43:57 PM
Helaas woon ik in Zuid-Holland
Wat is er dan mis met Zuid-Hollland? Volgens mij heeft Zuid-Holland genoeg goede vogelplekken!



Volgens mij heeft dat "Helaas woon ik in Zuid-Holland" betrekking op de kraanvogels en niet over eventueel andere vogelplekken.....
Stefan Hageman


Maico Weites

Op/bij/over de school zelf niet veel bijzonders.
Wel een paar keer ooievaar en goudvink en vaak boomklever.

Op de weg erheen of naar huis wel meerdere leuke soorten.
Vaak gekraagde en zwarte roodstaart, bijna dagelijks geelgors, en ook lepelaar, kluut, grote zilverreiger, bosrietzanger, sprinkhaanzanger etc.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Rickschonewille

Citaat van: firecrest op mei 12, 2010, 14:19:53 PM
Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2010, 20:43:57 PM
Helaas woon ik in Zuid-Holland
Wat is er dan mis met Zuid-Hollland? Volgens mij heeft Zuid-Holland genoeg goede vogelplekken!

Zuid-Holland vogelt idd heerlijk, lekker centraal gelegen en veel leuke gebieden, maar er komen helaas weinig kraanvogels over, daarom zei ik helaas :P

Jan vH

Citaat van: stefanhageman op mei 11, 2010, 20:30:19 PM
Soorten die ik op mijn weg naar school tegenkom zijn ook Carolina-eend, Parkgans, hybride soep x muskuseend, chinese knobbelgans, huismussen, meesjes en zelfs een groepje overvliegende kraanvogels meetellen. En toch fiets ik alleen door de stad....
Eerste vier klinken behoorlijk Stad-achtig. Die ik zie ik in ieder geval dan weer niet op weg naar school. Ook nog geen Kraanvogels.

Ik fiets op mijn route van huis naar school een behoorlijk stuk door stad en dorp (meer dan 5 km), maar ook ongeveer 10 km landbouwgebied. Daartussen af en toe een bosje. Momenteel zijn de vaste soorten langs de route o.a. Steenuil (maar zit er niet altijd) en Oeverzwaluw. Een andere mogelijkheid is om een behoorlijk stuk noordelijker te fietsen, maar dat is even kort. Daar ook bos, (o.a. Landgoed Hoevelaken, met steltlopertjes) en Klein Bylaer met heide. Maar ik fiets ook wel eens een heel stuk langs het Valleikanaal of door Arkemheen. Leukste soort gezien vanuit school zelf was een Sijsje vanuit het gymlokaal. Was toen een nieuwe soort voor mij.  ::)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

stefanhageman

#22
Citaat van: Jan vH op mei 12, 2010, 18:47:24 PM
Citaat van: stefanhageman op mei 11, 2010, 20:30:19 PM
Soorten die ik op mijn weg naar school tegenkom zijn ook Carolina-eend, Parkgans, hybride soep x muskuseend, chinese knobbelgans, huismussen, meesjes en zelfs een groepje overvliegende kraanvogels meetellen. En toch fiets ik alleen door de stad....
Eerste vier klinken behoorlijk Stad-achtig. Die ik zie ik in ieder geval dan weer niet op weg naar school. Ook nog geen Kraanvogels.

Ik fiets op mijn route van huis naar school een behoorlijk stuk door stad en dorp (meer dan 5 km), maar ook ongeveer 10 km landbouwgebied. Daartussen af en toe een bosje. Momenteel zijn de vaste soorten langs de route o.a. Steenuil (maar zit er niet altijd) en Oeverzwaluw. Een andere mogelijkheid is om een behoorlijk stuk noordelijker te fietsen, maar dat is even kort. Daar ook bos, (o.a. Landgoed Hoevelaken, met steltlopertjes) en Klein Bylaer met heide. Maar ik fiets ook wel eens een heel stuk langs het Valleikanaal of door Arkemheen. Leukste soort gezien vanuit school zelf was een Sijsje vanuit het gymlokaal. Was toen een nieuwe soort voor mij.  ::)


Tiel is wel een stad maar nou niet echt wat je van een echte stad verwacht. Ongeveer even groot als Gorinchem of Ede dus zeg maar een medium-stad.  Verder kom ik ook nog parkeenden, wilde eenden, heel veel turkse tortels en houtduiven, stadsduiven, spreeuwen, kauwen, roeken, zwarte kraaien, kokmeeuwen, kleine mantelmeeuwen, waterhoentjes, meerkoeten, af en toe een tjiftjaf en natuurlijk merels tegen. En als ik over de dijk "om" fiets, langs de Waal uiterwaarden genaamd Wetlands Passewaaij, kom ik verder Nijlganzen, fazanten, groene specht, grote bonte specht, grauwe gans en ooievaar tegen. Maar dan vooral Nijlganzen, helaas :-\ , en zelfs een keer een halsbandparkiet.
Stefan Hageman


ArjenDrost †

Mmmm, moet ik ook weer eens gaan doen, een schoollijst.


Of mogen leraren niet meedoen? ;)


Groeten, Arjen

Jarinka

Citaat van: ArjenDrost op mei 12, 2010, 21:16:58 PM
Mmmm, moet ik ook weer eens gaan doen, een schoollijst.

Of mogen leraren niet meedoen? ;)
Leraren? Weg ermee ;)
(behalve hele aardige biologieleraren die je elke keer als ze je ziet vertelt wat voor leuke soorten ze hebben gezien)
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

Citaat van: ArjenDrost op mei 12, 2010, 21:16:58 PM
Mmmm, moet ik ook weer eens gaan doen, een schoollijst.


Of mogen leraren niet meedoen? ;)


Groeten, Arjen


Leraren mogen meedoen als ze je maar goede cijfers geven :duim:


Hier tevens mijn rondje en wat ik daar zoal tegen kan komen.
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=110893715490665802115.0004866a73cdde7a2308e&ll=51.883167,5.443726&spn=0.035126,0.090895&t=h&z=14
Stefan Hageman


ArjenDrost †

Citaat van: stefanhageman op mei 12, 2010, 21:20:49 PM
Leraren mogen meedoen als ze je maar goede cijfers geven :duim:


Hmmm, is bij mij vaak afhankelijk van hoe goed de leerlingen geleerd hebben ;)


Vandaag trouwens een Wilde Eend op school (ja, zoveel water lag er op het plein). Hoorde later dat hij 3 uur naast z'n dode wijfje gezeten heeft....

Jan vH

En nog vergeten, er heeft ook wel eens een Merel in de fietsenkelder rond gevlogen. Waarschijnlijk wel na een tijd weer vertrokken. En Wilde Eend heeft wel eens in het vijvertje op het schoolplein gezeten.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jarinka

Klopt, die Merel had vorig jaar een nest in een hoek van de fietsenkelder.
Groeten, Jarinka Heijink

Jan vH

Citaat van: Jarinka op mei 13, 2010, 10:59:47 AM
Klopt, die Merel had vorig jaar een nest in een hoek van de fietsenkelder.
Nooit geweten! Maar deze was dit jaar, hij vloog de hele kelder rond, maar 's middags was hij wel weer weg.
Jan van Harten
Validator Plantengallen