Graafwesp?

Gestart door Maaswitje, mei 11, 2010, 12:48:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

Deze vond ik gisteren aan de bosrand bij de Broekse Wielen bij Grave, zittend op een braamstruik. Het beestje is 11 mm. lang, gemeten van de uiteinden van de vleugels tot de kop. is dit misschien een graafwesp?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

gko

lastig beestje, volgens mij een graafwesp,
lijkt eigenlijk alleen op Nysson sp, maar wacht liever
op expert gr gkoopman
met vr gr gkoopman

Maaswitje

Die lijkt er inderdaad wel wat op: we wachten nog maar even af...
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Harsbijtje

Lijkt me inderdaad een (mannetje) Nysson te zijn.
Vermoedelijk Nysson maculosus. Het biotoop klopt in ieder geval;
warme zandige grond, langs bosranden.

Maaswitje

Van het genus Nysson staat alleen Nysson maculosus in de database van Waarneming: ik zal hem daar dan maar (voorlopig met een vraagteken) parkeren. Ik heb het dier verzameld: als ik nog ergens naar kan kijken om nog wat meer duidelijkheid te krijgen, hoor ik het graag.
De biotoop zoals Albert die noemt klopt inderdaad!

Albert en Gerrit, bedankt voor jullie bijdrage!
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

han.endt

#5
Nysson maculosus is hooguit 8,5 mm lang en heeft bijna altijd een gele vlek op het schildje..... Nederland kent zeven soorten Nysson. Ik heb eens gekeken of ik aan de hand van deze foto's met 'De graafwespen van de Benelux', maar dat lukt niet met foto's.

Harsbijtje

Hallo André,

Je zou kunnen kijken naar het wel of niet aanwezig zijn van enkele kenmerken
van een paar andere Nysson-soorten om die eventueel uit te kunnen uitsluiten.
N. interruptus heeft twee tandjes aan het clypeus en het tweede sterniet heeft,
in profiel, een stompe hoek.
N. spinosus heeft ook tandjes aan het clypeus, en het tweede sterniet heeft,
in profiel, een rechte hoek.
En wat is de grootte van de (koekoeksgraaf)wesp zonder de vleugels?

Maaswitje

Hallo Albert,

Het 2e sterniet heeft een hoek die in elk geval groter is dan 90 graden: ik schat c. 110 en de grootte van het wespje is zonder vleugels 7.5 mm. De tandjes op het clypeus vind ik wat lastig om te zien (ook onder de binoc) maar ik meen er twee te zien, in het midden aan de onderkant van de clypeus, met de punt naar elkaar wijzend. Misschien dat ik er morgen bij daglicht een foto van kan maken. Wat is het trouwens een prachtig beestje om onder de binoc te zien!
Vast bedankt (Han ook trouwens!)
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

han.endt

#8
Het 2e sterniet heeft in ieder geval een kantige hoek en is niet gebogen maak ik hier uit op? Als dat zo is dan wordt het een Nysson spinosus, maar de grootte die voor het mannetje gegeven wordt is 9-11 mm. Vrouwtjes 10-12 mm.

Harsbijtje

De beschrijving wijst, volgens mij, naar N interruptus;
tandjes, grootte, sterniet en biotoop (kunnen) kloppen.

han.endt

Citaat van: Harsbijtje op mei 14, 2010, 00:03:45 AM
De beschrijving wijst, volgens mij, naar N interruptus;
tandjes, grootte, sterniet en biotoop (kunnen) kloppen.
N. interruptus heeft gele schouderknobbels en die zijn hier zwart.

Ik heb trouwens het idee dat dit een vrouwtje is. Ik tel steeds maar 12 antenneleden. Als dat zo is dan lijkt me dat het 2e sterniet gebogen is en niet scherp hoekig (een afgronde hoek dus). Dan zouden we ook achter op de kop moeten kijken of er een kiel onderaan de slapen is.

Maaswitje

#11
Ik heb toch snel even een fotootje gemaakt: verduidelijkt deze het nog ietwat?
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

han.endt

#12
Ja, mannetje, scherpe hoek sterniet, clypeus met twee tandjes (meen ik te zien), zwarte schouderknobbels en grotendeels zwarte schenen. Dan kom je toch op N. spinosus. Een andere mogelijkheid is N. trimaculatus. Die past beter qua grootte, maar die heeft geen tandjes aan de clypeus (dit is lastig te zien) en een witachtiggele schouderknobbel. Die lijkt me toch echt zwart! Bovendien heeft die zwartere poten.

Voor alle zekerheid zou een foto van de clypeus recht van voren handig zijn

Maaswitje

#13
Nog een fotootje recht van voren:
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

han.endt

Ja, het moet wel Nysson spinosus zijn.

Maaswitje

 :duim:

Dat zijn nog eens lastige beesten om te determineren! Lijkt  me van foto bijna niet te doen en zonder tabellen al helemaal niet!
Han en Albert, zeer bedankt voor al jullie moeite.
Met vriendelijke groet,
André den Ouden