Vogelen in Gambia

Gestart door BWoets, mei 11, 2010, 10:31:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

De plannen liggen klaar om vóór 2012 een keer een reis naar het Afrikaanse land Gambia te maken. Naast het feit dat het een vrij rustig land is (minder criminaliteit dan in omliggende landen) herbergt het onwijze veel vogels. Mijn vraag is echter.. wat is de beste tijd?

Wat ik zo kan vinden gaan tripjes vaak in Oktober. Iemand met tips?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Justin Jansen

Ff travellingbirder checken, en dan plannen. Is een gaaf land. Februari/maart is geloof ik de tijd, o.a. krodillenwachter en zijn de wevers wat meer op kleur
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BWoets

Tnx! Daar kan ik wat mee!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

snwja3

De beste tijd is eind november - januari.
Daarvoor regentijd alles nog dicht begroeit, maar wel het voordeel dat wevers/bisshops nog mooi in zomerkleed zijn.
Daarna worden sommige soorten alweer moeilijker, zoals Krokodilwachter en Carmine Bee-eater.

Goede gids huren is belangrijk, kan Malick Suzo aanraden, goed in plekken en geluiden.
Zie mijn verslag http://www.lauwersmeer.com/php/reisindex.php?taal=nl&niveau=4&werelddeelnr=2&landid=270&reisverslagnr=46
Hoewel van wat jaren terug, meeste info nog erg actueel (zag ik afgelopen november toen ik daar nog een weekje met mijn vriendin was). De Northbank moet je beslist meenemen, daar had een groepje met Remco Hofland afgelopen februari nog veel leuke soorten (Yellow-bill, Green Crombec, Rufous-bellied Sandgrouse, Sudan Golden Sparrow, etc. meestal maakt hij wel een verslag), zij misten wel de 2 bovengenoemde soorten in die tijd!
Wietze Janse

JohanvantBosch

Citaat van: snwja3 op mei 11, 2010, 11:10:52 AM
De beste tijd is eind november - januari.
Daarvoor regentijd alles nog dicht begroeit, maar wel het voordeel dat wevers/bisshops nog mooi in zomerkleed zijn.
Daarna worden sommige soorten alweer moeilijker, zoals Krokodilwachter en Carmine Bee-eater.

Goede gids huren is belangrijk, kan Malick Suzo aanraden, goed in plekken en geluiden.
Zie mijn verslag http://www.lauwersmeer.com/php/reisindex.php?taal=nl&niveau=4&werelddeelnr=2&landid=270&reisverslagnr=46
Hoewel van wat jaren terug, meeste info nog erg actueel (zag ik afgelopen november toen ik daar nog een weekje met mijn vriendin was). De Northbank moet je beslist meenemen, daar had een groepje met Remco Hofland afgelopen februari nog veel leuke soorten (Yellow-bill, Green Crombec, Rufous-bellied Sandgrouse, Sudan Golden Sparrow, etc. meestal maakt hij wel een verslag), zij misten wel de 2 bovengenoemde soorten in die tijd!

Volgens mij is het verslag bijna af (ik was erbij). Ik zal ff checken...

laatvlieger

Ik zag dat de fotolink niet meer werkte, heb deze even gewijzigd in de observado link.
http://observado.org/user/photos/471?q=&from=1980-01-01&to=2007-05-12&g=0&sex=
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Tinok

Citaat van: laatvlieger op mei 12, 2010, 19:10:38 PM
Ik zag dat de fotolink niet meer werkte, heb deze even gewijzigd in de observado link.
http://observado.org/user/photos/471?q=&from=1980-01-01&to=2007-05-12&g=0&sex=

Mooie fotos Wouter krijg alleen heel vaak dubbelen in het overzicht terwijl je er dan maar1 hebt ingevoerd. Is dit een bugje?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

nlzorg01

Hoi Bob,

Wij zijn inmiddels 3x geweest; 2 x  in juli en 1 x in januari. In alle gevallen veel vogels en veel soorten. Juli is wel heet en benauwd en in het binnenland is meestal geen fan en zeker geen airconditioning (wel beide keren krokodillenwachters). In januari is het prima weer; overdag warm en 's nachts koel en veel europese vogels zoals regenwulpen, rosse grutto's, viasrenden, etc.
Aanraders de gehele kuststrook, tochten in de mangrovebossen, Pirang, Tendaba en omgeving, Georgetown en omgeveving en de quarry bij Bansang.
Probeer in ecolodges te overnachten.

Alvast veel plezier gewenst (wij gaan in januari weer).

JanZ

laatvlieger

Citaat van: Tinok op mei 12, 2010, 22:05:04 PM
Citaat van: laatvlieger op mei 12, 2010, 19:10:38 PM
Ik zag dat de fotolink niet meer werkte, heb deze even gewijzigd in de observado link.
http://observado.org/user/photos/471?q=&from=1980-01-01&to=2007-05-12&g=0&sex=

Mooie fotos Wouter krijg alleen heel vaak dubbelen in het overzicht terwijl je er dan maar1 hebt ingevoerd. Is dit een bugje?

Ik heb het niet. Heb wel een paar foto's die erg op elkaar lijken. Is dat het niet?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


Tinok

Citaat van: laatvlieger op mei 13, 2010, 10:45:32 AM
Citaat van: Tinok op mei 12, 2010, 22:05:04 PM
Citaat van: laatvlieger op mei 12, 2010, 19:10:38 PM
Ik zag dat de fotolink niet meer werkte, heb deze even gewijzigd in de observado link.
http://observado.org/user/photos/471?q=&from=1980-01-01&to=2007-05-12&g=0&sex=

Mooie fotos Wouter krijg alleen heel vaak dubbelen in het overzicht terwijl je er dan maar1 hebt ingevoerd. Is dit een bugje?

Ik heb het niet. Heb wel een paar foto's die erg op elkaar lijken. Is dat het niet?

Vandaag nog een keer geprobeerd en ik ben er uit. Je hebt inderdaad een aantal fotos die erg op elkaar lijken maar ook een combinatie foto van zilverreiger en een donkere vogel. Op die had ik toevallig geklikt en daar stond er maar 1 foto bij de waarneming. Je hebt de foto echter ook gebruikt voor de donkere vogel dus zag ik die 2 keer in het overzicht. Niets aan de hand dus.... (pfff ik maak inmiddels wel echt een indruk als het achtereind van een koe zulke suffe dingen die ik steeds met jou heb :angel:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'


Jan vH

Citaat van: BWoets op juli 29, 2010, 22:08:03 PM
Welk boek is beter?
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/birds+gambia/Ntk/media_all/Nty/1/suggestedFor/birds+gambia/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=128234

Of zijn er nog andere opties?
Dat lijkt mij hetzelfde boek, alleen andere uitgave. Zelfde auteurs, zelfde aantal pagina's, zelfde vogel op de voorkant. Maar waarom er dan zo'n verschil is in prijs, dat vind ik wel vaag.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

JohanvantBosch

#14
Citaat van: Jan vH op juli 30, 2010, 06:49:54 AM
Citaat van: BWoets op juli 29, 2010, 22:08:03 PM
Welk boek is beter?
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/birds+gambia/Ntk/media_all/Nty/1/suggestedFor/birds+gambia/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=128234

Of zijn er nog andere opties?
Dat lijkt mij hetzelfde boek, alleen andere uitgave. Zelfde auteurs, zelfde aantal pagina's, zelfde vogel op de voorkant. Maar waarom er dan zo'n verschil is in prijs, dat vind ik wel vaag.
Inderdaad hetzelfde boek ene is hardcover andere paperback.
Ander opties: je kunt ook gaan voor een gids voor West-Afrika, bv:
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/field-guide-to-the-birds-of-western-africa/1001004002118574/index.html
Ik ken die verder niet...

laatvlieger

Bob,

Neem in ieder geval die Birds of Gambia and Senegal (Barlow et al.). Hoewel die slechter lijkt dan die van de link van Johan (Field Guide To The Birds Of Western Africa, borrow & demey) is die dat niet! Tekeningen lijken slecht, maar ze kloppen wel (itt tot de field guide to birds of western africa). En achterin het boek heb je veel en goede gedetailleerde beschrijvingen.

Maar als je ruimte hebt, zou ik altijd meer gidsen meenemen. Ook een zoogdierengids en voor Gambia misschien ook wel de Collins (ANWB). Toen wij gingen hebben we van tevoren ook afgesproken wie welke gids mee zou nemen.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BWoets

Dank voor de tips! Ik ga hem iig aanschaffen! Als er nog meer tips zijn hoor ik ze graag!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

peter ter heide

Hoi Bob,

Ik ben in vorig jaar in december/januari met Thomas van der Es en Mark de Vries twee weken naar Gambia geweest en hadden bijna 320 soorten. Enkele suggesties;

- Wij hebben als gids Mustapha Kassama gehad. Een hele aardige rustige vent met een hoop kennis en niet zo schokkend duur als enkele anderen.
- Tanji bird island is echt een aanrader. Met een bootje naar een zandeilandje waar 100en stern broeden, erg gaaf
- Tujering is ook een topplek waar een hoop soorten te vinden zijn die wel elders niet zagen. Landschappelijk een aanfluiting maar erg goed
- Krokodilwachter wordt zoals Wietze aangeeft steeds moeilijker later in het seizoen.... Wij hadden er met veel moeite 1 begin januari terwijl een groep met o.a. Robert Keizer en Erik Ernens (met Musthapa Kassama) een week later hem niet hadden.
- Wij hadden beide boeken bij ons maar degene van Senegal en Gambia was mijn favoriet.

Voor de standaardplekken is zoveel informatie te vinden op travellingbirder dat ik daar niks meer over zal zeggen....
Achter Tendaba Camp is een hele goede plek voor Bronze-winged courser. Pas echter wel op want deze deelt zijn habitat met de pofadder, zo hebben we ons laten vertellen door een herpitoloog die daar aanwezig was.

Cheer Peter
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

peter ter heide

Nog even een aanvulling. Voor veel gebieden heb je echt geen gids nodig! alle gebieden aan de kust zijn prima zelfstandig te doen. Lopend of met een taxi. Tanji en Pirang hebben we bijvoorbeeld gewoon met de taxi gedaan.
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

BWoets

Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Bart van Hoogstraten

Hoi Bob,

Ben er 2 x geweest, 1 x in onze zomer '08 (zwaar, benauwd, veel regen, lastig vogelen) en 1 x in februari/maart '06 (aangenamer klimaat, makkelijker vogelen). Mijn checklist staat nu op 185 species ahv Guide to the birds of Western Africa. Je hoeft er niet van lodge naar lodge te trekken, gewoon een leuke plek zoeken aan de kust en dan van daaruit dagexcursies doen. Kijk uit met zelfstandig er op uit gaan zoals hierboven ergens aangeraden -> de bumpsters worden steeds lastiger; tijdens mijn laatste bezoek zijn er touristen door struikrovers overvallen in het kleine parkje naast The Gambia Beach-Hotel (wel een aanrader; weinig entreegeld, veel vogels (bishops, bearded barbet) en 2 apensoorten, je kunt er niet verdwalen) en ook in Kotu-Creek zijn er al eens toeristen overvallen (wel een echte aanrader, dat estuarium). Als je een hekel hebt aan standaard massa-toerisme kan ik je het wat alternatievere Leybato-hotel aanbevelen -> het is van autochtonen, je steunt dus de locale economie, rust en ruimte, lekker eten voor weinig geld, goedkope overnachting en prive-hutjes. http://www.leybatogambia.com Je kunt het vanaf hier boeken bij Travelpoort. Veel vogelaars gaan naar het Bakotuhotel www.bakotuhotel.com je zit er aan de rand van Kotu Creek en vanaf het dak kun je 's ochtends prachtig vogelen vanaf het dakterras. Verder is het prima vogelen in Brofut-woods (div. ijsvogels/oriolen) en Abuko. Aanrader: vanaf het strand de tuin inlopen van The Gambia Beach-hotel -> veel honingzuigers en de yellow crowned gonolek, allemaal gratis!.
Ik heb er mijn vaste gids Ebrima Korita 00220-9988674 ebrimakorita@hotmail.com je vind hem in zijn shop naast de entree van sunset beach hotel, na het bruggetje over het riviertje van Kotu Creek. Voor 10 euro leidt hij je een paar uurtjes rond in de creek en voor andere excursies regelt hij een auto en rijdt hij je rond, meestal tegen maatprijs ivm huur auto en brandstof (reken op € 40 tot € 50 voor een hele dag). Komende februari ga ik er weer naartoe, deze keer per auto; breng Ebrima een Mitsubishi Pajero 4 x 4 zodat hij niet meer vast komt te zitten met zijn busje (daar hebben we dus de laatste keer een hele dag mee verspeelt op weg naar Brofut Woods :P

Goede reis! (en sterkte met de hustlers en bumpsters!!!)
Bart
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Justin Jansen

Tendaba Camp, niet vergeten! Superplek en als je kunt neem een paar dagen, en ga vaak met de boot de mangroves in, zoek het vliegveld evenals de bossen af achter het kamp.
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

Citaat van: peter ter heide op augustus 03, 2010, 11:45:33 AM
- Wij hebben als gids Mustapha Kassama gehad. Een hele aardige rustige vent met een hoop kennis en niet zo schokkend duur als enkele anderen.
Op advies van o.a. Thomas hebben wij ook Mustapha Kassama ingehuurd. Een prima gids, maar ik heb ook wel wat op hem lopen mopperen. Het hangt er een beetje vanaf wat je van je gids verwacht. Mustapha kent alle plekken en regelt de dingen goed, zorgt dat ie voor bv uilen of de courser ter plaatse een afspraak heeft met een local. En doet z'n best om de soorten voor je te vinden. Je kunt op hem bouwen.

Maarrrr het is niet een gids die je de hele dag uit zichzelf van alles vertelt. Hij geeft weinig extra info en vertelt niet per sé wat je die dag gaat doen en waar en hoe. Als je dat wel wilt moet je het denk ik heel expliciet van te voren aan hem aangeven (of een andere gids nemen). Hij is ook niet een gids die jou alles aanwijst of alles voor je determineert. In ons geval in elk geval niet. Maar misschien kwam dat ook deels doordat we met vier ervaren eigenwijze vogelaars waren met allemaal een kijker die 10x zo goed is als de kijker die hij bij zich heeft. (Waarschijnlijk zijn wij allemaal zo verwend dat we door zo'n kijker niks zouden herkennen....  ;D ) Ik denk dat hij dan op een gegeven moment zoiets heeft van 'laat die jongens maar vogelen, ze vinden het zelf sneller dan dat ik het ze kan aanwijzen.' Voor ons aan de andere kant ook wel prettig, want je wilt ook het liefst zelf vogelen en niet dat iemand je alles staat voor te kauwen.

Mustapha gebruikt ook geen geluiden (tenzij je misschien een oude mp3 voor hem meeneemt, misschien dat ie er dan mee begint). Dus als je daar wel mee wilt werken, zul je het zelf mee moeten nemen. Wij zijn volgens mij 1 gids tegen gekomen die wel met geluiden werkt. Maar dat was meteen ook wel weer een popiejopie die je oren van je kop lult.

Afijn, dit klinkt misschien negatief, maar zo is het niet bedoelt, meer als nuancering. Uiteindelijk was ik blij met Mustapha.

Justin Jansen

Citaat van: JohanvantBosch op augustus 07, 2010, 15:49:47 PM
Citaat van: peter ter heide op augustus 03, 2010, 11:45:33 AM
- Wij hebben als gids Mustapha Kassama gehad. Een hele aardige rustige vent met een hoop kennis en niet zo schokkend duur als enkele anderen.
Op advies van o.a. Thomas hebben wij ook Mustapha Kassama ingehuurd. Een prima gids, maar ik heb ook wel wat op hem lopen mopperen. Het hangt er een beetje vanaf wat je van je gids verwacht. Mustapha kent alle plekken en regelt de dingen goed, zorgt dat ie voor bv uilen of de courser ter plaatse een afspraak heeft met een local. En doet z'n best om de soorten voor je te vinden. Je kunt op hem bouwen.

Maarrrr het is niet een gids die je de hele dag uit zichzelf van alles vertelt. Hij geeft weinig extra info en vertelt niet per sé wat je die dag gaat doen en waar en hoe. Als je dat wel wilt moet je het denk ik heel expliciet van te voren aan hem aangeven (of een andere gids nemen). Hij is ook niet een gids die jou alles aanwijst of alles voor je determineert. In ons geval in elk geval niet. Maar misschien kwam dat ook deels doordat we met vier ervaren eigenwijze vogelaars waren met allemaal een kijker die 10x zo goed is als de kijker die hij bij zich heeft. (Waarschijnlijk zijn wij allemaal zo verwend dat we door zo'n kijker niks zouden herkennen....  ;D ) Ik denk dat hij dan op een gegeven moment zoiets heeft van 'laat die jongens maar vogelen, ze vinden het zelf sneller dan dat ik het ze kan aanwijzen.' Voor ons aan de andere kant ook wel prettig, want je wilt ook het liefst zelf vogelen en niet dat iemand je alles staat voor te kauwen.

Mustapha gebruikt ook geen geluiden (tenzij je misschien een oude mp3 voor hem meeneemt, misschien dat ie er dan mee begint). Dus als je daar wel mee wilt werken, zul je het zelf mee moeten nemen. Wij zijn volgens mij 1 gids tegen gekomen die wel met geluiden werkt. Maar dat was meteen ook wel weer een popiejopie die je oren van je kop lult.

Afijn, dit klinkt misschien negatief, maar zo is het niet bedoelt, meer als nuancering. Uiteindelijk was ik blij met Mustapha.
Bovenstaande tekst van Johan is herkenbaar maar heb ook prima gevogeld met Mustapha. geef aan wat je wilt zien, en omschrijf dit duidelijk, en blijf vragen waar je wat extra's kunt zien, zoals de cursor's, reigertjes, crane's etc.
M.v.g., Justin Jansen


laatvlieger

Citaat van: Justin Jansen op augustus 07, 2010, 16:01:00 PM
Citaat van: JohanvantBosch op augustus 07, 2010, 15:49:47 PM
Citaat van: peter ter heide op augustus 03, 2010, 11:45:33 AM
- Wij hebben als gids Mustapha Kassama gehad. Een hele aardige rustige vent met een hoop kennis en niet zo schokkend duur als enkele anderen.
Op advies van o.a. Thomas hebben wij ook Mustapha Kassama ingehuurd. Een prima gids, maar ik heb ook wel wat op hem lopen mopperen. Het hangt er een beetje vanaf wat je van je gids verwacht. Mustapha kent alle plekken en regelt de dingen goed, zorgt dat ie voor bv uilen of de courser ter plaatse een afspraak heeft met een local. En doet z'n best om de soorten voor je te vinden. Je kunt op hem bouwen.

Maarrrr het is niet een gids die je de hele dag uit zichzelf van alles vertelt. Hij geeft weinig extra info en vertelt niet per sé wat je die dag gaat doen en waar en hoe. Als je dat wel wilt moet je het denk ik heel expliciet van te voren aan hem aangeven (of een andere gids nemen). Hij is ook niet een gids die jou alles aanwijst of alles voor je determineert. In ons geval in elk geval niet. Maar misschien kwam dat ook deels doordat we met vier ervaren eigenwijze vogelaars waren met allemaal een kijker die 10x zo goed is als de kijker die hij bij zich heeft. (Waarschijnlijk zijn wij allemaal zo verwend dat we door zo'n kijker niks zouden herkennen....  ;D ) Ik denk dat hij dan op een gegeven moment zoiets heeft van 'laat die jongens maar vogelen, ze vinden het zelf sneller dan dat ik het ze kan aanwijzen.' Voor ons aan de andere kant ook wel prettig, want je wilt ook het liefst zelf vogelen en niet dat iemand je alles staat voor te kauwen.

Mustapha gebruikt ook geen geluiden (tenzij je misschien een oude mp3 voor hem meeneemt, misschien dat ie er dan mee begint). Dus als je daar wel mee wilt werken, zul je het zelf mee moeten nemen. Wij zijn volgens mij 1 gids tegen gekomen die wel met geluiden werkt. Maar dat was meteen ook wel weer een popiejopie die je oren van je kop lult.

Afijn, dit klinkt misschien negatief, maar zo is het niet bedoelt, meer als nuancering. Uiteindelijk was ik blij met Mustapha.
Bovenstaande tekst van Johan is herkenbaar maar heb ook prima gevogeld met Mustapha. geef aan wat je wilt zien, en omschrijf dit duidelijk, en blijf vragen waar je wat extra's kunt zien, zoals de cursor's, reigertjes, crane's etc.

Ook bij mij herkenbaar. Maar verder inderdaad een prima gids, hij kent de goede plekken, zorgt voor goed vervoer en houdt lastige personen bij je weg. Maar blijf kritisch want hij maakt ook wel eens een foutje. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

falco

Bij Tendaba rivercamp liep in 2006 een klein kereltje rond die Baba heet, was toen pakembeet 11 jaar, maar een ontzettend leuke en goede gids om de vogels te zien die rond het kamp zelf zitten, zoals Abyssinian Ground-Hornbill.

Als je met je rug naar de ingang van het kamp staat woont hij in de eerste hut aan de rechterkant.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)