Pyralide-achtige bladroller

Gestart door gardensafari, juli 29, 2006, 22:41:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik kom er absoluut niet uit. Hij is ietwat misvormd, dat wel. De antennes worden boven het lichaam gedragen, dus Pyralide? De vorm doet echter sterk denken een een bladrollertje. Ook de tekening in de hoek van de vleugel doet tortriciderig aan. In Goater kan ik hem niet vinden.
En oh, ja: nogal klein en erg donker. De foto is overbelicht om op het witte papier nog wat details in de vleugeltekening te zien, maar op het eerste oog komt'ie bijna zwart over.

Weet iemand wat dit is?

Alvast bedankt,

hans



Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Een bladrollertje: Cydia splendana. Er vliegen er veel op dit moment.

gardensafari

Han, je bent een kei. Deze stond al lang op mijn site, maar in een véél lichtere uitvoering. Alles wat hier zwart is, was grijs in het vorige exemplaar, vandaar dat ik hem niet herkende. En ook het vorige exemplaar droeg de sprieten boven het lichaam. Alleen was die niet misvormd, waardoor je eigenlijk direct op een bladrollertje uitkwam.

Heel erg bedankt!

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

Van wat ik nu zie is 90% grijs met een donkere vlek achter op de vleugels. De overige 10% heeft een veel donkere en gevarieerdere tekening en lijken op het eerste gezicht wel een heel andere soort.

gardensafari

Ah, da's informatie die ook op m'n site thuishoort! Ik vind het sowieso een raar vlinderjaar. Veel nieuwe soorten in de tuin gezien, maar waar zijn de dagpauwogen, de kleine vossen en de gehakkelde aurelia's? Bovendien veel kleine exemplaren. Vandaag een koevinkje gezien dat nauwelijks groter was dan een kleine vuurvlinder. Dacht eerst een nieuwe soort te hebben ontdekt. Vogels hebben het met die droogte moeilijk. Merels zijn volgens mij flink uitgedund. De zanglijster, die alle merels verjaagt, ziet er maar magertjes uit. Op zijn smidse zijn niet veel slakkenhuisjes te vinden. En slakken en pissebedden zijn ook al uiterst schaars.
Wat mij betreft een raar, maar wel heel mooi jaar.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.