mooi wespje zwartgeel:wat is het?

Gestart door Pietsje, mei 10, 2010, 15:28:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pietsje

Dit mooie wespje zat eerst op de Viburnum, daarna op de houten trap. Bij vergelijking foto's wespensites lijkt hij het meest op een Zuidelijke Schoorsteenwesp (Odynerus reniformis). Zou dat 'm kunnen zijn? Foto's gemaakt in Cornwall.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

gko

mooie wesp, reniformis behoort gele tekening op achterschildje te hebben,
een ander belangrijk kenmerk, de naar voren lopende gele tekening op het eerste
segment lijkt op de bovenste foto niet aanwezig. (bron: gids voor bijen,wespen en mieren)
Een minder zeldzame soort met wel een zwart schildje is O. spinipes,
misschien komt er iemand langs die kan beoordelen of het deze soort is.
groet gkoopman
met vr gr gkoopman

Pietsje

GKO, bedankt.
Voor O. spinipes telde ik een bandje te weinig (insektenfotos.nl). Maar ik heb hier geen goede gids bij de hand en moet het met digitaal via Mifi doen. Welke gids is dat van jou? Die moet ik ook hebben  ;D
Overigens kon ik hem op observado alleen als 'Gewone Schoorsteenwesp' invoeren (nog met een?) Ik heb nog wel een paar foto's. Mochten er meer kenmerken van bijv kop voorkant nodig zijn of zo dan hoor ik het.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

gko

spinipes is de gewone schoorsteenwesp, het aantal bandjes is bij veel geel-zwarte wespen variabel, weet dit echter van O.spinipes niet, de gids is van Heiko Bellmann, goede info,
maar bij lange na niet volledig, dat kan ook niet gezien de vele duizenden soorten,.
Ik zou eerst even wachten of iemand weet of het zeker spinipes is, denk zelf
dat er niet veel anders mogelijk is, maar ik ken niet alle soorten. Misschien kun
je de gids bij bibliotheek lenen en dan scannen, groet gkoopman
met vr gr gkoopman

Pietsje

Dank voor je reactie. Ik koop m wel in Nl, die gids. De enige die ontbreekt in mijn bibliotheek. Ik wacht ook even de reacties af. Hij staat nu als gewone schoorsteen in observado. Hij blijkt zeldzaam te zijn. De O. reniformis komt voor op een lijst uitgestorven dieren in de UK (in 1915). Tja dan zal het de reniformes wel niet zijn ;D De O. spinipes heeft als kleptoparasiet Chrysis viridula (een Goudwesp), als ik die nu eens vind.....
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

Harsbijtje

Dit lijkt mij ook de Gewone schoorsteenwesp te zijn.
Het is een mannetje; te zien aan opgerolde antennentop.

Pietsje

Albert, dank. Ik dacht ook al mannetje vanwege gele snuitje, schijnt t vrouwtje niet te hebben (zij heeft zwarte monddelen). En we houden het op de Gewone.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

gko

ik zie net op een engelse site dat bij spinipes de onderkant van de antennes geel is,
weet alleen niet of dat voor beide geslachten geldt, maar je hebt meer foto's gemaakt,
dus ik zou graag die waarop de antennes staan willen zien.
groet gkoopman
met vr gr gkoopman

Pietsje

#8
Bedankt GKO,
Toevallig nog 2 foto's  vandaag kunnen maken op de Viburnum. Alleen: die heeft dus helemaal zwarte antennes terwijl de gisteren gemaakte kopfoto (met gele monddelen, zie boven) een stukje geel op basis antennes, rest antennes zwart laat zien. Maar het kan ook een geel 'oogstreepje' zijn dacht ik later. Bovendien telt deze op Viburnum 4 gele ringetjes dicht bij elkaar, gevolgd op afstand door 1 geel bandje op achterlijf richting wespetaille.  Vrouwtje dan? Het is wel dezelfde soort want ze zaten beiden op verschillende dagen op eenzelfde plaats.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

gko

#9
dag pietsje, de toegevoegde foto's zijn volgens mij
geen Odynerus sp, maar Ancistrocerus sp,
Welke het is moet een expert maar bekijken, mogelijk oviventris,
maar die wespen zijn nauwelijks van foto te determineren (welke eigenlijk wel).
groet gkoopman
met vr gr gkoopman

Pietsje

Hoi GKO,
Tja, beetje puzzeld ben ik wel wat alle foto's zijn binnen nog geen 10 meter van elkaar op 2 verschillende dagen gemaakt. Dus 2 soorten bij elkaar <10m zou kunnen maar ik neig nu naar beide ex. Ancistrocerus spec. door jouw opmerking over de laatste 2 foto's. Foto's vergelijken op internet is het toch ook niet.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

han.endt

Citaat van: palace87 op mei 14, 2010, 13:38:32 PM
Foto's vergelijken op internet is het toch ook niet.
Ah, eindelijk!

De als mogelijkheid geopperde A. oviventris kan het denk ik niet zijn want die heeft vaak gele vlekken op schildje en op de zijkant van het borststuk en andere 'kleine' kenmerken lijken zo op het eerste gezicht ook niet te kloppen. Zelfs met een tabel erbij kom ik vanaf foto's bij Ancistrocerus bijna nooit verder dan spec.

gko

Ik noemde te lichtzinnig oviventris, zonder erover na te denken
dat dit dan serieus opgevat zou worden. gr gkoopman
met vr gr gkoopman

Pietsje

Han,
N.a.v. jouw 'Ah, eindelijk', toch een korte toelichting. Was op vakantie zonder goede gidsen. Wel van vogels want dat is mijn oorspronkelijke 'liefde'. En insekten is een redelijk prille liefde. Nu heb ik er 1 besteld (voor beginners) want dat overkomt me niet nog een keer. Wel had ik gelukkig een Mifi. Tja, wat moet je dan anders? Maar ben het eens, van voer voor deskundigen kan ik beter nog even afblijven. Ik heb wel gigantisch veel geleerd in een korte tijd, en wil dat blijven doen, dank daarvoor (eigenlijk allen)  :duim:
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

han.endt

#14
Het was zeker niet persoonlijk bedoeld. Ik was juist blij met de opmerking. Van de mij bekende insectengroepen (vooral sommige vliegenfamilies) weet ik hoe moeilijk het is (of zelfs onmogelijk) om vanaf foto's te determineren. Ik heb nu een jaar of twee (en dus nog weinig ervaring opgedaan) ook wat meer belangstelling voor bijen, graafwespen en plooivleugelwespen, maar vaak zijn deze zelfs met goede tabellen en met een binoculair nog bijzonder lastig. Mensen met ervaring (experts) kunnen vaak al meer zien aan een foto, maar dat komt omdat ze al veel exemplaren hebben gedetermineerd en veelal een referentiecollectie hebben.
Vandaar dat ik mij verbaas hoe gemakkelijk er op het forum af en toe namen (al is het als onzeker) worden gegeven.

Vergeet overigens niet dat ik ook ben begonnen met een eenvoudige insectengids (Chinery) en dus ontzettend veel fouten gemaakt heb. Dat viel niet op, omdat er niets met die waarnemingen is gebeurd en er bestond ook nog geen Waarneming.nl. Niemand heeft het gezien 8) . Maar op deze manier heb ik toch ervaring opgedaan.

Pietsje

Han,
Heb het ook niet persoonlijk opgevat hoor :wub:
Maar ik sta nu aan het begin van een lange weg om expert te worden  ;D Ik zou dat van hommels echt wel willen worden in Nl, maarrr... dat lijkt momenteel nog een brug te ver. Je kan maar ambities hebben zeg ik maar. Ze hebben me, mede via dit leerzame forum (ook of juist de 'missers') toch wel 'aangestoken' hoor, die andere boeiende insekten.. Ik denk er nu bijvoorbeeld aan een insektenmuur in mijn tuin te bouwen naast alle solitaire bijenkastjes die ik al had. Dat is makkelijk fotograferen dan  ;D
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on