Klimmende muisratten?

Gestart door Robert de Boer, mei 09, 2010, 21:29:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert de Boer


       
  • Via via onderstaande mail binnen gekregen. Iemand nog een niet genoemde suggestie of vaststelling?


    Groet Robert


    Beste mensen,

    Vanmiddag was ik van 12 tot 14.30 inde vogelhut aan de Auken. Eén van de bezoekers ontdekte beesten die over takken liepen. Maar wat?
    We konden ze met enig geduld telkens weer zien lopen, d.w.z. meestal konden weer slechts een glimp van opvangen, maar soms liepen ze duidelijk zichtbaar over de takken. Om ze te kunnen zien moesten we aan de zuidwestkant in de hut gaan staan en dan naar beneden kijken naar het vlechtscherm. Daar liepen ze over de takken van het scherm ( de laatste meters van het linker uiteinde) of over de overhangende takken van de wilgenstruiken.
    Het waren grote muizen of kleine ratten. Hun lichaamslengte, zonder staart,schat ik op ongeveer 10 cm. De staart was kort, ongeveer de helft van de lichaamslengte.
    Zwarte en bruine rat vallen dus af, want die hebben een veel langere staart. De kleur varieerde van bruin tot bijna zwart. Ze hadden een stompe kop, dus spitsmuizen vallen ook af. Ik kom zelf uit op de woelrat. Volgens de KNNV-gids"Zoogdieren van Europa" zijn woelratten echter nog groter en bovendien slechte klimmers. Wie weet wat wij gezien hebben?
    Met vriendelijke groeten,


    Theo
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

Theo Linders

bij klimmende muizen denk ik gelijk aan dwergmuis. Maar woelratten/woelmuizen en klimmen??? vreemde combi toch. Kan het niet gewoon een bruine rat geweest zijn met een wat kortere staart dan gewoonlijk, dat klinkt wat aannemelijker ook qua habitat en gedrag.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

mlahaye

Overdag actief en lijkend op een woelmuis? Ik ga voor rosse woelmuizen. Iets kleiner dan aangegeven, maar goede klimmers, dag-actief, bruinig (tot zwart), korte staart.... Wie maakt een foto?

Maurice
admin

Draak

Zouden het niet jonge wezels kunnen zijn ?
Of had je  die herkend?

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Rene Janssen

Toen ik het verhaal las, dacht ik direct aan rosse woelmuis. Was de staart behaard of was die met allemaal huidschubjes (dus kaal!). Dat vergemakkelijkt de determinatie direct!



René
René Janssen