Hoofdmenu

Groene Libelle

Gestart door ElizaHagen, juli 29, 2006, 13:20:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

ElizaHagen

Deze groene libelle zag ik vanmiddag.
De foto's zijn niet zo best. Daarom meerdere foto's.
Is het wel een soort heidelibelle??

Mijn vraag is nu beantwoord:
De eerste drie foto's zijn Houtpantserjuffers.








Tevens op dezelfde plek deze rode libelle.
Is dit een vuurrode heidlibelle??

Het antwoord is nu dat het een Bloedrode Heidelibel is.
Met dank voor alle uitleg.






Goyatlah

Heb het idee dat de eerste 3 foto's van 2 verschillende dieren zijn, en een gokje hier voor: 1e met witte pterostigma vrouwtje Houtpantserjuffer, 2 en 3 vrouwtje Gewone Pantserjuffer. 4 en 5 zijn mannetje Bloedrode Heidelibel (De vuurrode moet nog ontdekt worden  ;) )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ElizaHagen

CiteerHeb het idee dat de eerste 3 foto's van 2 verschillende dieren zijn, en een gokje hier voor: 1e met witte pterostigma vrouwtje Houtpantserjuffer, 2 en 3 vrouwtje Gewone Pantserjuffer. 4 en 5 zijn mannetje Bloedrode Heidelibel (De vuurrode moet nog ontdekt worden  ;) )
Hallo Dolf,
Dan zal het misschien de Gewone Panserjuffer zijn. De foto's zijn dezelfde tijd genomen.
Maar bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb ook al wat boekjes aangeschaft. Dus nu maar goed opletten.

Weia

Alledrie die pantserjuffers lijken me houtpantserjuffers. Door het tegenlicht lijken de lichte pterostigma's donkerder dan ze werkelijk zijn!

Weia
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Stippen

CiteerAlledrie die pantserjuffers lijken me houtpantserjuffers. Door het tegenlicht lijken de lichte pterostigma's donkerder dan ze werkelijk zijn!

Weia
dat was ook mijn idee
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ElizaHagen

CiteerAlledrie die pantserjuffers lijken me houtpantserjuffers. Door het tegenlicht lijken de lichte pterostigma's donkerder dan ze werkelijk zijn!

Weia
Bedankt voor de uitleg en het doorgeven van de namen.
Het is ook heel ingewikkeld voor een beginneling om de verschillen te herkennen.
Maar ik vind het heel leerzaam zoals hier alles wordt uitgelegd.
En met de camera zo op pad zie ik nu veel meer om me heen.

boogey55

CiteerAlledrie die pantserjuffers lijken me houtpantserjuffers. Door het tegenlicht lijken de lichte pterostigma's donkerder dan ze werkelijk zijn!

Weia
Op de bovenste foto zie je voortreffelijk hoe het licht door lichte pterostigma's heen schijnt.
Groet, Pim Frijling
Wolvega