Oranje vlieg

Gestart door Marije, mei 07, 2010, 23:58:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marije

Kan ik iemand blij maken met deze foto? Ik heb hem eerlijk gezegd alleen maar gefotografeerd, vanwege zijn kleur.
Maar verder vind ik het lastposten.  ;)

Toch ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de naam die deze "lastpost" draagt.

thijsdegraaf

Schorsvlieg (Mesembrina meridiana)
Groeten, Thijs

Henk Soepenberg

Lastposten?   ???   
Vriendelijke groeten,
Henk

han.endt


Henk Soepenberg

Citaat van: Han Endt op mei 08, 2010, 14:37:50 PMSchorsvliegen toch niet?
Ik heb er tenminste nooit wat van gemerkt   ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

han.endt


thijsdegraaf

Ik heb er vorig jaar één in de tuin gehad. En die stond heel wazig op de foto. Daar baal ik nog steeds van. Want verder zie ik ze hier niet. Hopelijk krijg ik dit jaar een nieuwe kans. Anders moet ik maar op zoek, want ik vind het zo'n mooi beest.

Thijs

corzonneveld

CiteerWant verder zie ik ze hier niet

Ik zie ze vaak ook bomen zitten - zal de naam wel iets mee te maken hebben. Hier in de buurt (Amstelveen) algemeen. Ook een goede bezoeker van bloeiende Klimop in de herfst, dus als je die weet te vinden...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

thijsdegraaf

Hallo Cor,
Bloeiende klimop heb ik genoeg in de tuin. Dat moet geen probleem zijn. Ik zag hem trouwens inderdaad in de herfst.
De larven groeien op in mest. Dat is wat verder van mijn huis. Aan de andere kant heb ik genoeg vliegen in de tuin, waarvan de larven daar ook in op te horen groeien.
Op het kaartje van waarneming zijn niet veel waarnemingen in de buurt van Bergen.

Thijs

corzonneveld

Ik denk dat ze hier genoegen nemen met hondenpoep - en die er meer dan teveel in mijn omgeving. En geregeld verga je van de gier-stank, zo'n 500 m verder, in de polder...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Henk Soepenberg

Citaat van: corzonneveld op mei 08, 2010, 16:14:49 PM
Ik zie ze vaak ook bomen zitten - zal de naam wel iets mee te maken hebben.
of ze zitten op bordjes van het waterschap; in Salland tenminste...

(Ik vind gier trouwens wel lekker ruiken)  :D
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld  :(
Thijs

han.endt

#12
Ik zie ze vaak op bloemen in heel natuurlijke gebieden. Het is zo te zien niet zo'n soort van de noordelijke kleigebieden.

Marije

Citaat van: Han Endt op mei 08, 2010, 22:16:09 PM
Ik zie ze vaak op bloemen in heel natuurlijke gebieden. Het is zo te zien niet zo'n soort van de noordelijke kleigebieden.

Waar ik deze gezien heb, was in zuid-west Friesland. Is toch redelijk noordelijk.  ;)

LakeSide

Hier zitten ze vooral in de uiterwaarden op oude bomen en op de koeienvlaaien, maar ook in het najaar op rotte bramen.


Henk Soepenberg

Citaat van: Marije op mei 09, 2010, 21:16:38 PM
Citaat van: Han Endt op mei 08, 2010, 22:16:09 PM
Ik zie ze vaak op bloemen in heel natuurlijke gebieden. Het is zo te zien niet zo'n soort van de noordelijke kleigebieden.

Waar ik deze gezien heb, was in zuid-west Friesland. Is toch redelijk noordelijk.  ;)
Hoi Marije,

Ja, wel 'redelijk noordelijk', maar niet in het noordelijk kleigebied toch?
Daar lijken ze, zoals Han al aangaf, maar weinig voor te komen. Zie dit kaartje (beginjaar op 2000 gezet).

Dus, als je ze dáár ziet, dan heb je echt een heel leuke waarneming (maar deze is ook leuk hoor...).  ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

Marije

nee klopt, dit is niet het noordelijke kleigebied. Voor zover ik weet als niet-fries zijnde, is dit echt de de kop van friesland. Boven Leeuwarden.