hoe hou je een egel uit je tuin?

Gestart door ElineV, mei 07, 2010, 21:50:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

ElineV

niet dat ik de egel erin zou willen, maar gisteren avond banjerde een egel door mijn achtertuin. Hij was niet al te groot maar ook niet erg klein. Hij rolde zich wel slordig op.
Gelukkig liep ie door de straal zodat het licht aan ging. Ik heb m in de voortuin kunnen zetten.
Het is namelijk zo; dat ik een jachthond heb, die uitermate bedreven is in het omdraaien van een opgerolde egel en m direct doodbijt.
Dat heb ik helaas al een keer eerder ondervonden.

ik vind egels nuttig, leuk en bijzonder aangenaam, en daarom wil ik ze niet in mn achtertuin.

weet iemand of de egel van gisteren vanavond wéér te vinden is in mijn achtertuin (probeert ie t weer) of zal hij een andere route nemen vanavond?

zal t helpen als ik juist ergens anders kattenvoer neerleg (behalve dat mijn katten dat ook lekker vinden en zullen vinden)..oftewel; tips welkom!

Jeroen Nagtegaal

Als je hem acht uit de achtertuin wilt houden moet je de tuin voorzien van fijn gaas, een cm of 20-30 hoog moet voldoende zijn. Voeren met kattenvoer kan natuurlijk geen kwaad.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ElineV

dank.. dat wordt wat ingewikkeld -grote tuin- maar het gekke is, nagenoeg afgesloten - zodat die jachthond er niet uit kan-.. maar deze egel had dus een ingang gevonden..

Marina

Een egel is uiteraard kleiner dan een hond.
Ze hebben een vaste route, egels. Alleen in de zomer zullen de mannetjes wat verder wandelen om te zien of ze een vrouwtje tegenkomen.
Los daarvan, het is een slechte eigenschap voor een jachthond om de "prooi" (want dat is het voor hem) dood te bijten.
Een goede hond apporteert het wild levend en ongehavend.
Is het wellicht een ideetje om de hond beetje bij te schaven?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Hannie Luijten

Citaat van: Marina op mei 08, 2010, 13:04:27 PM
Een egel is uiteraard kleiner dan een hond.
Ze hebben een vaste route, egels. Alleen in de zomer zullen de mannetjes wat verder wandelen om te zien of ze een vrouwtje tegenkomen.
Los daarvan, het is een slechte eigenschap voor een jachthond om de "prooi" (want dat is het voor hem) dood te bijten.
Een goede hond apporteert het wild levend en ongehavend.
Is het wellicht een ideetje om de hond beetje bij te schaven?

Een jachthond apporteer geschoten wild (nadat hij dat geleerd heeft van zijn baas). M.u.v. de Lundehund die papegaaienduikers levend uit de holen haalt maar dat is tegenwoordig verboden. Er zijn ook jachthonden die gefokt worden om zelfstandig te jagen, en die apporteren niet.
Groet, Hannie

Marina

Ik ken Eline niet en heb geen idee wat voor hond ze heeft.
Maar elke hond is bereid te leren.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

vuurvlinder

Citaat van: Marina op mei 10, 2010, 22:39:05 PM
Ik ken Eline niet en heb geen idee wat voor hond ze heeft.
Maar elke hond is bereid te leren.

En zo is het! Ik heb een voorstaande jachthond die niet naar wild omkijkt maar ik zie zat honden die overal achteraan jakkeren en die zijn niet eens voor de jacht uitgevonden!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Je hebt net als mensen ook eigenwijze honden.

De vraag is gewoon simpel. hoe een egel uit de tuin te houden. De hond van gedrag veranderen lijkt me dan er niet toedoen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Ben ik niet met je eens, Jeroen.
Een hond die alles doodmaakt wat hij toevallig tegenkomt is een schoolvoorbeeld van een rangordeprobleem. De hond is de baas, niet Eline.
Tuurlijk kun je dan je best doen om "prooi" en hond uit elkaar te houden, maar je kan nooit alle dieren uit de tuin houden en de hond zal toch ook buiten de tuin wel eens loslopen.
Dan is het zaak dat de roedelleider (Eline dus) hem vertelt dat egels, zwanen, kinderen, katten, kleinere honden, eekhoorns, cavia's en hamsters taboe zijn. Dat het de leider van de roedel is die bepaalt wat "prooi" is. En niet de hond die lager in rang staat.
Verkeerd opgevoede honden richten schade aan in natuurgebieden. Dat kun je de hond niet kwalijk nemen, bij gebrek aan leiding neemt hij de roedel over.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

vuurvlinder

Eens met Marina. Komt bij dat al die slecht opgevoede honden er de oorzaak van zijn dat ik mijn hond bijna nergens meer mag loslaten en een heleboel gebieden zelfs verboden voor honden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

andre.schulten

beetje mosterd na de maaltijd, maar dit is mijn ervaring:

Loslopende hondenbezitters

Als kind wist ik het wel. Ik wilde boswachter worden. Dat leek mij het mooiste beroep van de wereld; de hele dag in de natuur en niet te veel mensen om mij heen. Maar het liep anders.
Twee jaar geleden ben ik op een mooie dag met een boswachter op stap geweest. Slangen zoeken op de Wolfhezer Heide. Dwars door de hei en mét resultaat. Tijdens deze speurtocht kwamen wij verschillende hondenuitlaters tegen. Allemaal met hun hond niet aan de lijn en allemaal met een soortgelijke smoes toen ze daar door de boswachter over aangesproken werden. 'Ja maar, mijn hond doet niets.' 'Maar mijn hond kan niet eens rennen.' 'Oh, móet dat hier?' Ik had al snel door dat het beslist niet de meest dankbare baan is die je kunt bedenken.
Januari 2010 verschenen er berichten in de krant over loslopende honden die reeën de weg op hadden gejaagd. Diezelfde dag ontmoette ik in het bos, tijdens mijn middagwandelingetje, een man met loslopende hond. Mede omdat ik uit ervaring weet hoe het is om een dier aan te rijden kan ik op zo'n moment mijn mond niet houden. Dus, nadat ik mijn opzwellende ergernis weggeslikt heb, spreek ik de man erop aan dat hij zijn hond hoort aan te lijnen. En jawel hoor, weer dezelfde smoes.. Een typisch Nederlandse kwaal: regels maakt men voor anderen, uitzonderingen voor zichzelf.
Ik heb zelf een hond en ik gun het dier alle ruimte van de wereld, maar ik heb één stelregel: waar het moet gaat hij aan de lijn. Bovendien is het helemaal niet verkeerd voor de hond. Je bent hondenbezitter of je bent het niet. Als je het niet bent dan bezit de hond jou en dat geeft gegarandeerd ergernis.
De man belooft halfslachtig beterschap, maar mijn ongeloof en ergernis daarover verpesten de verdere wandeling. Op zo'n moment denk ik steevast: ik ga in een hutje op de hei wonen. Maar daar heb je nou net weer al die loslopende honden.

bruggeman

Ik ben het helemaal met Jeroen eens. Honden kun je opvoeden, je kunt ze een heleboel (af)leren, maar af en toe gaat het mis. Onze hond mocht de streep die mijn werkhoek scheidde van de kamer niet over en hij deed het nooit, behalve als hij alleen thuis was: dan deed hij het altijd! En ondanks alle moeite, consekwentie en inventiviteit die we er in gestopt hebben is het ons nooit gelukt onze border terrier te leren dat hij niet achter katten aan mocht lopen.
Denk eens aan jezelf en aan je kinderen. Doen ze altijd wat ze geleerd is en niet wat ze afgeleerd is? Ligt dat (alleen maar) aan de opvoeding. Ik geloof er niets van. Sommige prikkels (waaronder jachtlust bij veel honden) zijn heel sterk, vermoedelijk omdat ze in de natuur overlevingswaarde hebben.
Eline heeft een probleem en vraagt om hulp bij het zoeken van een oplossing. Ze krijgt er twee  aangereikt: de tuinegeldicht maken (lijkt me een hele toer, maar mogelijk wel haalbaar vooral omdat er al een hek omheen zit) en haar hond beter opvoeden. Ik denk dat ze dat allang geprobeerd heeft. Als jullie echt denken dat dit haalbaar is  (zoals gezegd persoonlijk heb ik daar een hard hoofd in), waar blijven dan de tips voor die opvoeding?
groet,
Ida

andre.schulten

haha, je hebt een borderline terrier...

(ik heb ook zo'n gluiperd: op de bank, tegen het aanrecht, zodra je de deur uit bent)

Marina

Citaat van: bruggeman op mei 11, 2010, 09:17:36 AM
(zoals gezegd persoonlijk heb ik daar een hard hoofd in), waar blijven dan de tips voor die opvoeding?
Na 50 jaar ervaring met honden heb vooral 1 ding geleerd: honden opvoeden is de denkwijze van baasjes veranderen.
Daarmee bedoel ik dat je moet denken als een roedelleider, niet als een kinderopvoeder. Want de hond denkt vanuit de roedel (en zijn denkwijze kun je nu eenmaal niet veranderen, de jouwe wel).
Eline heeft een leiderschapsprobleem, tips voor de hond hebben geen nut als het baasje verkeerd denkt.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

klopt: 't is een kwestie van leren blaffen (zonder gein)

ElineV

#15
ik dank iedereen voor de mening over wat een jachthond wel of niet moet kunnen, welke jachthond ik heb, waar hij voor gefokt is, wat ik m dus wel of niet goed aanleer of wat ik wel of niet toelaat of wel of niet met m doe of waar ik m wel of niet uitlaat en los laat lopen, laat staan wie roedelleider is en hoe dus de situatie in mijn huis is.

daar vroeg ik geen advies in, en ik begrijp menig gedachtegang..ik ga er ook niet op in want daar heb ik andere gremia voor en dat reikt te ver in dit topic.

de egel is niet meer terug gekomen in onze achtertuin.
@marina en @ida; dank voor de uitleg van de routes van egels en uitbreiding van loopgebied om vrouwtjes tegen te komen en t meedenken in het beantwoorden van mijn vraag.