Spin gevonden in bananendoos in supermarkt

Gestart door Harm058, mei 07, 2010, 15:01:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm058

Hallo,
Vandaag hebben ik en mijn collega's een spin gevonden, de spin zat in voorverpakte bananen in een bananendoos en was afkomstig uit Colombia.....Weet iemand wat voor soort spin het is?
De omvang van de spin is ong. de groote van een 50 eurocentmuntje

En wat moet ik er verder mee doen? ik heb hem namelijk nog.

Of moet ik het proberen via een ander forum? omdat het om een buitenlandse soort gaat

Alvast bedankt,
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

#1
Iemand nog enig idee? :) sorry dat ik zo ongeduldig ben, maar ik ben zo benieuwd wat het is ;D 

Of wordt dit echt lastig..... :rolleye: .

Bedankt!!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


frits_b

Dat wordt googlen op 'spiders of colombia' ofzo. De meesten op dit forum hebben vooral verstand van de Nederlandse spinnen. Wereldwijd zijn er zo'n 40000 soorten geloof ik...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

thijsdegraaf

Ik zou in ieder geval wachten tot Jacomijn langs komt.
Groet, Thijs

jvogels

En niet weggooien, ik denk dat ze bij Naturalis wel geinteresseerd zijn namelijk.

Harm058

Ik wacht het nog wel eventjes af....hij leeft nog en heb er een andere spinnentje ingegooid (kon even geen ander voer vinden) en binnen luttele seconden had ie um al!

Nu maar even op vliegen jacht!

Ik heb Naturalis gister al gemaild maar heb nog geen reactie ontvangen
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Ik ben bij de dierenzaak geweest en heb het kleinste formaat krekels gekocht...daar zal ie zich vast wel mee vermaken.

Nu zag ik het bakje van de krekels en dacht dat het mischien verstandiger was om de spin over te plaatsen naar het bakje van de krekels, en de krekels in een ander bakje doen.

Iemand verders nog tips
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Floppie

Goed opletten dat jij straks geen krekels hoeft te vangen, als je spin en krekels van behuizing laat wisselen.

Als ik mij niet vergis kan/kon het helpen de krekels in de koelkast te zetten, dat ze dan wat rustiger worden.
Of is dat alleen met sprinkhanen zo? Ik gaf mijn hamsters wel eens "levend voer" althans, dierenwinkel bewaarde ze voor me als ze  de bakjes checkten op beestjes die al overleden waren. Maar meen me te herinneren dat zij dat ooit eens gezegd hebben als reden dat ik best echt levenden kon kopen. (Geen idee of je wat aan deze info hebt).

Harm058

#8
Ik ben er ook achter gekomen dat ie geen web maakt,  hij reageert op trillingen, als ik heel zachtjes tegen het bakje aan tik komt ie daar op af! en verders staat ie bovenin het bakje of in een hoek met uitgestoken voorpoten klaar om toe te slaan! linksonder zit een krekel te rusten
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


spinnenvrouw

Van Zuidamerika weet ik eigenlijk niets. Het zou een Sparasside kunnen zijn, de familie waar ook onze Micrommata bij hoort. Maar er zijn meer families van jagende spinnen, zoals Ctenidae, waarvan ik geen zoekbeeld meer paraat heb.
Er is recent (deze eeuw) een tabel uitgekomen tot alle spinnenfamilies van de wereld. Die heb ik niet, maar wel een oudere. Is er een foto van de buikzijde?

In het kweekitem http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=91516.0.html (je kunt er ook komen via het gepinde draadje tips en truucs) staat info over kooitjes en voer enzo.
Jacomijn Prinsen

Harm058

Heb je ook enig idee of ze gevaarlijk zijn?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Dit kreeg ik als reactie op een ander forum:

DE SPIN NIET AANRAKEN - HET KAN DE GEVAARLIJKE SPIN ZIJN Phoneutria nigriventer.

Bel morgen met de Plantziektekundige dienst in Wageningen voor verdere stappen.

Er zijn eerder vondste gedaan van gevaarlijke spinnen in bananen dozen.

NOGMAALS - DE SPIN NIET LATEN ONTSNAPPEN. ZET DEZE IN DE VRIEZER - EN NIET AANRAKEN.
Hier is het telefoonnummer van de PD 0317 - 496911

Wees voorzichtig aub,

Link beestje dus.....

Ik heb een foto van de buikzijde, alleen is ie niet zo duidelijk denk ik
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Arp

Hallo Harm,

Zolang je niet weet wat het is kun je natuurlijk maar beter niet meteen met zo'n beest knuffelen, maar je moet je ook niet gek laten maken. Google leert het volgende: Een volwassen P. nigriventer is ruimschoots zo groot als je hand: lijfje (zonder poten) 17-45mm, heeft een iets gestreept achterlijf (zie ik niet) en een zwarte vlek op de buik (zie ik niet). Ik kan je geen advies geven over de soort, maar om meteen maar het aller "engste" aan te nemen is wellicht ook wat kras ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jvogels

En het gif van deze P. nigriventer is niet alleen gevaarlijk, het blijkt ook nog heel erg nuttige doeleinden te hebben ;)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6625397.stm


Arp

kwam ergens anders al tegen dat heren met een beet van die spin het vaak genant vinden om naar het ziekenhuis te gaan, maar dat zulks toch wel aangeraden wordt  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harm058

Bedankt allen voor het antwoord!

Het beestje leeft nog steeds ;) en vermaakt zich nog wel.

Naturalis in Leiden heeft wel intresse maar hoogstwaarschijnlijk het fries natuurmuseum ook, daar heb ik nu contact mee opgenomen( is voor mij dichterbij) en wacht hun antwoord met spanning af!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jarinka

Dan maar hopen dat Naturalis of het Fries Natuurmuseum wél weet wat voor spinnetje het is, ben best wel benieuwd ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


leonwillems@home.nl

misschien kun je het eens proberen bij:
Ligia Rosario Benavides, E-Mail: ligia@gwu.edu

hij is engelstalig.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jarinka

Citaat van: WikipediaThe members of the genus Phoneutria are highly aggressive and venomous nocturnal hunters, and are the only wandering spiders known to pose a serious danger to humans.
Citaat van: WikipediaIn general, huntsman spiders are not regarded as dangerous, and can be considered beneficial because they feed on insects (cockroaches are a favourite).
Dus hij is OF giftig, OF absoluut niet.
Groeten, Jarinka Heijink

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Precies Jarinka, ik laat hem maar lekker in het bakje want je weet het immers nooit!

Ik hou jullie op de hoogte!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

#22
Ik heb vandaag het Fries natuurmuseum gebeld en die hadden intresse!

Ik heb hem vanmiddag afgeleverd en dhr Koomen(spinnenexpert) kon nog niet zien om welke soort het precies gaat, wel wist ie dat het de familie Ctenidae is.Het is nog een jong ex. ,
de geslachtsorganen waren nog niet duidelijk zichtbaar en dat is een belangrijk kenmerk voor determinatie.

Hij probeert nu de spin meer op te kweken om er alsnog achter te komen om welke soort het gaat.

Ook is er binnenkort een spinnententoonstelling in het Fries natuurmuseum en daar word 'mijn' spin ook voor gebruikt! ;D

Ik laat jullie wel even weten als er verdere ontwikkelingen zijn!



Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jarinka

Oei, dus toch de gevaarlijke. Maar goed dat je niet hebt geknuffeld!
Groeten, Jarinka Heijink

Harm058

Wel jammer dat ik hem niet kan invoeren onder ctenidea spec. (exoot) ;D ;)
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden