Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: firecrest op mei 09, 2010, 17:55:41 PM
Overigens hebben we enkele dagen geleden een Roodborsttapuit gevangen met een zwarte ondervleugel. In het ANWB boek staat dat dit een kenmerk is voor Aziatische! Echter was het een overduidelijke 'gewone' Roodborsttapuit...
Zie hier foto's: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#
Volgens mij moet de Oksel zwart zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Volgens 'Cramp' de 'underwing'.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

firecrest

Volgens het ANWB boek inderdaad de oksel/ondervleugel. Het gedeelte wat bij deze Roodborsttapuit dus zwart was.

Fabian Meijer

#63
@ Lars, jij slaat wel vaak mis he! ;)

Afgelopen weekend CES 3. Voor degenen die niet weten wat CES betekent: het betekent Constant Effort Site. Dit wil zeggen dat je gedurende april-augustus 12 keer naar een plek gaat om de broedvogels daar te vangen, telkens met dezelfde netopstelling etc. Uit deze vanggegevens kunnen oa. conclusies getrokken worden m.b.t het broedsucces van de vogelsoorten.
Een paar leuke vangsten waren:
Rietgors met een Deense ring, het is altijd leuk om een vogel met een buitenlandse ring te vangen want je vraagt je natuurlijk altijd af waar een (ongeringde) gevangen vogel vandaan komt! Deze vogel was waarschijnlijk nog op doortrek want hij had vet 4, wat vaak duidt op een trekker.
Verder 2 adulte man Huismus gevangen. Wij vangen alleen huismussen in Mei, dit komt omdat de adulte Huismussen dan van de boerderijen naar ons gebied komen om daar te foerageren op insecten voor hun jongen. Altijd leuk.
Een andere leuke vangst was een adulte man Putter. Het blijven schattige vogeltjes!

Voor wat foto's van de vorige CES dagen zie mijn weblog: www.fabianmeijer.blogspot.com

firecrest

Leuk verhaal!
Tja, als je veel slaat sla je soms ook mis... Maar de leukste dingen belanden wel onder een netje, zoals de Engelse Kwik met Portugese ring afgelopen maand ;)


Waarom duidt vet 4 op een trekker? Meestal zijn trekkers toch juist vermagerd en tp vogels juist vet. Zo leer ik het altijd van de ringers op Vlieland :P


Leuk trouwens dat je ook je verhaaltje schrijft ;) 

Marijn van Oss

Citaat van: firecrest op mei 10, 2010, 15:07:42 PM
Volgens het ANWB boek inderdaad de oksel/ondervleugel. Het gedeelte wat bij deze Roodborsttapuit dus zwart was.

Bij voorjaars beesten is erg veel variatie (in bijvooorbeeld ondervleugel en stuit) dan bijvoorbeeld alleen in de anwb vermeld staat. Gewone Roodborsttapuiten kunnen een donkere oksel hebben. De combinatie van o.a. een spierwitte stuit en een pikzwarte oksel in het voorjaar kan wijzen op Aziatische.
Groeten,
Marijn van Oss

frankneijts

Citaat van: marijntje op mei 11, 2010, 09:51:07 AM
Citaat van: firecrest op mei 10, 2010, 15:07:42 PM
Volgens het ANWB boek inderdaad de oksel/ondervleugel. Het gedeelte wat bij deze Roodborsttapuit dus zwart was.

Bij voorjaars beesten is erg veel variatie (in bijvooorbeeld ondervleugel en stuit) dan bijvoorbeeld alleen in de anwb vermeld staat. Gewone Roodborsttapuiten kunnen een donkere oksel hebben. De combinatie van o.a. een spierwitte stuit en een pikzwarte oksel in het voorjaar kan wijzen op Aziatische.

De naam 'oksel' is eigenlijk fout omdat het gaat (alleen) om de ondervleugeldekveren. Die zijn pikzwart bij Aziatische en inderdaad, zoals Marijn terecht opmerkt, variabel bij gewone. Normaliter grijsachtig maar soms, zoals de foto's van Lars illustreren, met wat donkerder grijze vlekken (en dat is nog niet zwart natuurlijk zoals Lars dat noemt...) waardoor die odvdv op een afstandje donkerder kunnen lijken. behalve zwarte odvdv hebben Aziatische o.a. een kleinere rode borstvlek, meer wit in de nek en een grotere witte stuit. Gewone Robotap-mannetjes kunnen door slijtage in het voorjaar ogenschijnlijk op Aziatische mannetjes gaan lijken, iets dat inderdaad niet correct wordt 'behandeld' door de Collins/ANWB-gids.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Lonnie Bregman

Hey allemaal,

donderdagochtend ga ik kijken bij het ringstation Castricum. Hopelijk wordt er wat leuks gevangen, ik schrijf wel een verslagje!
Groeten, Lonnie Bregman

Fabian Meijer

#68
Citaat van: firecrest op mei 10, 2010, 19:25:02 PM
Waarom duidt vet 4 op een trekker? Meestal zijn trekkers toch juist vermagerd en tp vogels juist vet. Zo leer ik het altijd van de ringers op Vlieland :P

Waarom zouden tp /broedvogels vet hebben? Die hoeven helemaal niet verder te trekken en als het goed ook geen vet reserves aan te leggen. Trekvogels daarentegen wel. Een Rietgors bijvoorbeeld legt hier een vetreserve aan zodat hij door kan trekken als gezonde vogel met voldoende vet.

Op Vlieland is het een heel ander verhaal, daar zijn de trekvogels (bijvoorbeeld lijsters in oktober) die daar aankomen juist vermagerd omdat ze al hun vet hebben opgemaakt om op de plek-vlieland in dit geval- aan te komen en om vervolgens daar weer nieuw vet op te slaan.

Groeten

Lonnie Bregman

#69
Ben vandaag de hele ochtend wezen kijken (en helpen) bij VRS Castricum. Zoals beloofd hier mijn verslag.

Ik moest vroeg op, om 5:00 uur om precies te zijn, en ik zou samen met Piet Admiraal om 6:30 bij het VRS zijn. De dag begon al goed want op de heenweg zag ik een Tapuit en ook een Sperwer die gewoon op de weg zat en bleef zitten toen ik langs hem fietste.
Toen we door de duinen fietsten hoorden we Nachtegalen en een Sprinkhaanzanger.

Toen we aankwamen waren er net 2 Rosse grutto's gevangen, ze werden geringd en gemeten, en wij mochten ze meteen vasthouden en loslaten. Daarna gingen we de mistnetten (voor de kleinere vogeltjes) controleren, waar we een groot deel van de tijd hierna ook mee vulden. Hierbij vingen we een hoop en veel hiervan mochten we ook vasthouden, waaronder Braamsluipers, Grasmussen, Kleine karekieten, Tuinfluiters, Rietzangers, een Goudvink, een Blauwborst, een Rietgors en op het einde nog een Pimpelmees en een ongeringde vrouw Grote bonte specht (die ik ook vasthield). Ondertussen zagen we ineens weer een groep Rosse grutto's vliegen die op het geluid was afgekomen. En jawel hoor, na een tijdje landden ze! Ze zaten een paar meter van de netten vandaan, en liepen langzaam en foeragerend richting de netten. Een paar liepen op de goede plek om ze te vangen, maar we wachtten nog even, want we wilden ze allemaal. Toen liepen de Rosse grutto's weer door en konden we ze niet meer vangen. Hoewel... ze liepen wel richting een ander net en één mannetje ging zelfs in het bereik van de netten lopen. En gelukkig... de anderen volgden hem en met één ruk aan het touw hadden we 6 Rosse grutto's in ons net! Snel naar buiten gerend om ze in een bak naar binnen te brengen. Maar we moesten nog de kleintjes doen van de vorige ronde langs de mistnetten en net toen we begonnen waren aan de eerste Rosse grutto, keek ik nog even uit de raampjes naar de netten en ... er liepen weer 7 Rosse grutto's! Ik zei het snel tegen een van de ringers en het lukte hem om ze te vangen. Toen moesten we ineens 12 Rosse grutto's kleurringen en meten, niet 13 want één Rosse grutto van de tweede slag had al een hele tijd geleden ergens anders kleurringen omgekregen (ze waren helemaal verkleurd). Dat ringen was een heel gedoe, waarbij wíj de gegevens in mochten voeren en opzoeken welke kleurencode er om de pootjes moest.
Net toen we om 12 uur weg wilden gaan ving één van de ringers nog een vrouw Rosse grutto wat het totaal op 16 bracht.

Het was dus een hele leuke ochtend en ik zou dit later ook zelf misschien wel willen doen. We gaan iig wel nog een keer, in het eind van de zomervakantie waarschijnlijk.
EDIT: foto's staan er bij!

Hier het resultaat.
Groeten, Lonnie Bregman

Marina

Nou ben ik in de war.
Dit lijkt me toch echt horen bij "vandaag gezien"  en niet bij "discussie"
Waarom is dit topic nou verplaatst?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Lonnie Bregman

Ja, het topic is langzamerhand (vooral door Lars) veranderd van een discussie in een plaats om ringverslagen te schrijven (wat ik overigens helemaal niet erg vind).
Groeten, Lonnie Bregman

Stijn E.

Citaat van: lonnie20 op mei 13, 2010, 19:11:44 PM
Ja, het topic is langzamerhand (vooral door Lars) veranderd van een discussie in een plaats om ringverslagen te schrijven (wat ik overigens helemaal niet erg vind).

Ik loop al lang met het idee dat de titel niet helemaal klopt  :P
Dus Lars (of een ADMIN) ...  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robertmeer

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 13, 2010, 19:13:35 PM
Citaat van: lonnie20 op mei 13, 2010, 19:11:44 PM
Ja, het topic is langzamerhand (vooral door Lars) veranderd van een discussie in een plaats om ringverslagen te schrijven (wat ik overigens helemaal niet erg vind).

Ik loop al lang met het idee dat de titel niet helemaal klopt  :P
Dus Lars (of een ADMIN) ...  ;)
Verzin maar eens een nieuwe titel Stijn, dan zal ik het aanpassen (of Lars) ... :duim:
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Stijn E.

'Ringverslagen en informatie over ringen' is het eerste wat in me opkomt  :duim:  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robertmeer

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 13, 2010, 19:36:22 PM
'Ringverslagen en informatie over ringen' is het eerste wat in me opkomt  :duim: ;)
Ik heb het zo genoemd, als andere toch een andere titel willen kunnen we het altijd nog aanpassen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Stijn E.

Citaat van: Robertmeer op mei 13, 2010, 19:37:46 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 13, 2010, 19:36:22 PM
'Ringverslagen en informatie over ringen' is het eerste wat in me opkomt  :duim: ;)
Ik heb het zo genoemd, als andere toch een andere titel willen kunnen we het altijd nog aanpassen.

Prima  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

firecrest

Donderdagavond belde Erik Maassen op. Onze vaste Kwartelvanger ging na zijn vele vangsten in Italië, een nachtje op het ringstation in de Kennemerduinen doorbrengen. Hij vroeg of wij vrijdag op zaterdag nacht wilden gaan, dan ging hij de nacht erna weer. Het weer was goed en de windrichting ook, we gingen dus 'Kwartelen'!


Vrijdagochtend bleek dat Erik 4 Kwartels had gevangen. Redelijk... Het was natuurlijk al wat later in het seizoen. Opmerkelijk was de eerstejaars vogel, een vroege!
Vrijdagavond arriveerde Enno Ebels om half tien en de reis kon beginnen!
Op het ringstation aangekomen bleek er een groep Gierzwaluwen rond te hangen. Een mogelijke Spotvogel zong kort, terwijl de Nachtegalen volop aan het zingen waren. Kijkend naar de Gierzwaluwen besloot ik om nog even een hijsnet op te zetten, terwijl Enno en mijn vader de Kwartelnetten uit zouden zetten. Het hijsnet smaakte naar meer en dus zette ik ook 3 'snipennetjes' open. De hoop was daarmee op een Witgat of andere steltloper. Bij de kwartelnetten aangekomen waren mijn vader en Enno druk bezig, ze hadden echter pas 2 netten open. De netten waren verkeerd dicht gemaakt. We waren aan het begin van de schemering klaar. Daarna moest ik als vaste dj van Van Lennep nog het geluid doen. Bij het hijsnet bleef het stil in verband met broedvogels, bij het snippenveld koos ik voor Witgat/Oeverloper en bij de Kwartelnetten voor Kwartel/Kwartelkoning/Nachtzwaluw. Daarna controleerde we het hijsnet nog even. De eerste vangst was binnen! Een man Merel, een Heggenmus en een Nachtegaal waren in het net gevlogen. De Nachtegaal bleek al geringd te zijn! Na het opzoeken van het ringnummer bleek dat de Nachtegaal in 2006 geringd was. Leuke terugvangst dus!
Na wat praten over het artikel over Kwartels wat binnenkort in de Dutchbirding zal verschijnen, was het 12 uur. Tijd voor het eerste rondje langs de netten dus! Het geluid ging uit, om te horen of er eventueel Kwartels rondhingen voor de jaarlijst en de zaklampen gingen aan. Vol verwachting liepen we naar buiten. Al snel bleek dat we een hoop hadden gevangen! Helaas geen vogels, maar Meikevers! De kevers werden uit de netten gehaald en enkele meters verder weer in het struikgewas losgelaten. Ook enkele nachtvlinders hadden het net gevonden. Rondom de netten was niets te horen, geen Kwartels of Kwartelkoningen. Teleurgesteld gingen we weer terug naar de hut. Gelukkig is het niet moeilijk om de nacht door te komen op ons ringstation. Op het stapelbed kan lekker gelegen worden, op de laptop staan genoeg spelletjes en we hebben een boekenkast vol met vogel-literatuur. Om 1 uur gingen we opnieuw hoopvol richting de netten. Opnieuw volgde teleurstelling, de netten waren geheel leeg. Daarna liepen we door naar het hijsnet en de snippennetten. De Nachtegalen waren volop aan het zingen en ook de Sprinkhaanzangers zongen volop mee. Geweldig om zo midden in de nacht door het duin te lopen. De temperatuur was iets gedaald naar 11 graden en de lucht zat vol met sterren. Dat laatste is helaas wel een nadeel, tijdens een heldere nacht vliegen Kwartels niet zo graag, omdat ze dan beter opvallen. Gelukkig was de maan maar klein en was het toch nog donker genoeg om tegen een boom aan te lopen, dus de Kwartels waren vast naar ons onderweg! De Witgatten echter niet, want het snippenveld was erg leeg...
Om 2 uur volgde het volgende rondje. Opnieuw werd hoopvol langs de netten gelopen. Vrijwel meteen volgde een schreeuw van mijn vader: 'Ik heb er een!'. Mijn schreeuw bleef niet lang uit: 'Ik ook!'. Met 2 Kwartels liepen we tevreden terug richting de hut. De vogels werden uitgebreid gemeten, en het keelpatroon werd onderzocht. Elke man Kwartel heeft een ander keelpatroon. Van een hele lichte keel met een donker anker tot een donkere keel zonder anker (zie ook foto's vorig jaar). Daarna werden de vogels op de foto gezet en op het pomphok geplaatst. Daar konden ze even bijkomen en weer wennen aan het donker, om vervolgens recht omhoog weg te vliegen. Voor Enno was de nacht al geslaagd, hij had Kwartels gevangen! Mijn vader en ik waren echter wat meer verwend, na vorig jaar een nacht met 15 stuks.
Om 3 uur liepen we opnieuw langs de netten. Een man Kwartel was aan het roepen naast de netten. Er hing ook een kwartel in de netten! Toen de vogel uit het net was begon er ook een vrouwelijke Kwartel te roepen. Weer een nieuwe jaarsoort! De gevangen Kwartel werd weer geringd, gemeten en op de foto gezet. Vervolgens liepen we weer een keer richting de snippennetten. Onderweg kwam een Ransuil overgevlogen en waren de Nachtegalen nog steeds fanatiek aan het zingen. De temperatuur was inmiddels gedaald tot 5 graden, echter verschilt deze temperatuur in het duin per meter. Soms loop je door ijskoude stukjes, terwijl je dan iets later weer door een tropische temperatuur wandelt. Voor de steltlopers maakte het niets uit, zij hadden geen zin om te vliegen en de netten waren opnieuw leeg...
Om 4 uur was het al wat lichter aan het worden. Het zijn maar korte nachtjes in juni. Maar lang genoeg om Kwartels te vangen en ook deze ronde hing er weer een mooie man Kwartel in het net. 4 Kwartels, dat was toch een mooi aantal voor een nacht in juni en een evenaring van de nacht ervoor. Toen de vogel weer buiten werd gezet, bleek dat het toch erg snel licht aan het worden was. Rond kwart voor 5 begon er opeens een Kwartel man naast de hut te roepen! Het geluid verplaatste zich langzaam richting de netten, waar ook een Kwartel vrouw aan het roepen was. Om 5 uur liepen we het laatste rondje, het was al bijna licht. Helaas zat er niets meer in de netten. Tijdens het opruimen vlogen er nog 2 Koekoeken over en enkele Gierzwaluwen. Door naar de snippennetten. Ook in deze netten troffen we niets aan. Zonder resultaat geleverd te hebben werden de snippennetten weer gesloten. Opweg naar het hijsnet hoorden we de Spotvogel nu luid en duidelijk zingen. Even werd nog aan een Orpheusspotvogel gedacht, misschien dezelfde als het jaar ervoor, maar toen de vogel mooi vrij ging zeten bleek het een gewone Spotvogel te zijn. Het hijsnet hing er beter bij: 2 Nachtegalen, een Sprinkhaanzanger, een Kleine Karekiet, twee Fitissen en een mooie man Kneu. Alles bij elkaar toch 14 vogels verdeeld over 8 soorten. Erik Maassen is inmiddels weer bezig met het vangen van Kwartels, zijn resultaten staan morgen op trektellen.nl
Zie ook de foto's van de Kwartels.

Jeroen Nagtegaal

Is een uur hangen voor zangvogels niet lang, ondanks dat het toch nacht is?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: firecrest op juni 05, 2010, 22:18:03 PM
... De temperatuur was inmiddels gedaald tot 5 graden, echter verschilt deze temperatuur in het duin per meter. Soms loop je door ijskoude stukjes, terwijl je dan iets later weer door een tropische temperatuur wandelt. ..

Dat komt door het hoogteverschil. In een heldere nacht koelt het aan de grond sterk af (er kan zelfs in deze tijd nog wel rijp ontstaan) en de koude lucht stroomt van de hellingen naar beneden. Er onstaan als het ware plassen van koude lucht. Op het grensvlak van koude en 'warme' lucht ontstaat in de ochtend veelal mist, vooral als er water in de buurt is. In het vlakke land wordt dat 'slootmist' genoemd.
Op een hoogteverschil van een kleine 20 meter heb ik wel eens een temperatuurverschil van 12 graden gemeten. Ik heb ook wel eens gehad dat het grensvlak precies op ooghoogte zat. Met iedere stap in en uit de mist. Heel raar. Een bijkomend effect is vaak dat geluid heel ver draagt, zodat je bijvoorbeeld de branding kan horen op een afstand waarop je die normaal nooit hoort.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Timo Roeke

Citaat van: firecrest op juni 05, 2010, 22:18:03 PM
Donderdagavond belde Erik Maassen op. Onze vaste Kwartelvanger ging na zijn vele vangsten in Italië, een nachtje op het ringstation in de Kennemerduinen doorbrengen. Hij vroeg of wij vrijdag op zaterdag nacht wilden gaan, dan ging hij de nacht erna weer. Het weer was goed en de windrichting ook, we gingen dus 'Kwartelen'!


Vrijdagochtend bleek dat Erik 4 Kwartels had gevangen. Redelijk... Het was natuurlijk al wat later in het seizoen. Opmerkelijk was de eerstejaars vogel, een vroege!
Vrijdagavond arriveerde Enno Ebels om half tien en de reis kon beginnen!
Op het ringstation aangekomen bleek er een groep Gierzwaluwen rond te hangen. Een mogelijke Spotvogel zong kort, terwijl de Nachtegalen volop aan het zingen waren. Kijkend naar de Gierzwaluwen besloot ik om nog even een hijsnet op te zetten, terwijl Enno en mijn vader de Kwartelnetten uit zouden zetten. Het hijsnet smaakte naar meer en dus zette ik ook 3 'snipennetjes' open. De hoop was daarmee op een Witgat of andere steltloper. Bij de kwartelnetten aangekomen waren mijn vader en Enno druk bezig, ze hadden echter pas 2 netten open. De netten waren verkeerd dicht gemaakt. We waren aan het begin van de schemering klaar. Daarna moest ik als vaste dj van Van Lennep nog het geluid doen. Bij het hijsnet bleef het stil in verband met broedvogels, bij het snippenveld koos ik voor Witgat/Oeverloper en bij de Kwartelnetten voor Kwartel/Kwartelkoning/Nachtzwaluw. Daarna controleerde we het hijsnet nog even. De eerste vangst was binnen! Een man Merel, een Heggenmus en een Nachtegaal waren in het net gevlogen. De Nachtegaal bleek al geringd te zijn! Na het opzoeken van het ringnummer bleek dat de Nachtegaal in 2006 geringd was. Leuke terugvangst dus!
Na wat praten over het artikel over Kwartels wat binnenkort in de Dutchbirding zal verschijnen, was het 12 uur. Tijd voor het eerste rondje langs de netten dus! Het geluid ging uit, om te horen of er eventueel Kwartels rondhingen voor de jaarlijst en de zaklampen gingen aan. Vol verwachting liepen we naar buiten. Al snel bleek dat we een hoop hadden gevangen! Helaas geen vogels, maar Meikevers! De kevers werden uit de netten gehaald en enkele meters verder weer in het struikgewas losgelaten. Ook enkele nachtvlinders hadden het net gevonden. Rondom de netten was niets te horen, geen Kwartels of Kwartelkoningen. Teleurgesteld gingen we weer terug naar de hut. Gelukkig is het niet moeilijk om de nacht door te komen op ons ringstation. Op het stapelbed kan lekker gelegen worden, op de laptop staan genoeg spelletjes en we hebben een boekenkast vol met vogel-literatuur. Om 1 uur gingen we opnieuw hoopvol richting de netten. Opnieuw volgde teleurstelling, de netten waren geheel leeg. Daarna liepen we door naar het hijsnet en de snippennetten. De Nachtegalen waren volop aan het zingen en ook de Sprinkhaanzangers zongen volop mee. Geweldig om zo midden in de nacht door het duin te lopen. De temperatuur was iets gedaald naar 11 graden en de lucht zat vol met sterren. Dat laatste is helaas wel een nadeel, tijdens een heldere nacht vliegen Kwartels niet zo graag, omdat ze dan beter opvallen. Gelukkig was de maan maar klein en was het toch nog donker genoeg om tegen een boom aan te lopen, dus de Kwartels waren vast naar ons onderweg! De Witgatten echter niet, want het snippenveld was erg leeg...
Om 2 uur volgde het volgende rondje. Opnieuw werd hoopvol langs de netten gelopen. Vrijwel meteen volgde een schreeuw van mijn vader: 'Ik heb er een!'. Mijn schreeuw bleef niet lang uit: 'Ik ook!'. Met 2 Kwartels liepen we tevreden terug richting de hut. De vogels werden uitgebreid gemeten, en het keelpatroon werd onderzocht. Elke man Kwartel heeft een ander keelpatroon. Van een hele lichte keel met een donker anker tot een donkere keel zonder anker (zie ook foto's vorig jaar). Daarna werden de vogels op de foto gezet en op het pomphok geplaatst. Daar konden ze even bijkomen en weer wennen aan het donker, om vervolgens recht omhoog weg te vliegen. Voor Enno was de nacht al geslaagd, hij had Kwartels gevangen! Mijn vader en ik waren echter wat meer verwend, na vorig jaar een nacht met 15 stuks.
Om 3 uur liepen we opnieuw langs de netten. Een man Kwartel was aan het roepen naast de netten. Er hing ook een kwartel in de netten! Toen de vogel uit het net was begon er ook een vrouwelijke Kwartel te roepen. Weer een nieuwe jaarsoort! De gevangen Kwartel werd weer geringd, gemeten en op de foto gezet. Vervolgens liepen we weer een keer richting de snippennetten. Onderweg kwam een Ransuil overgevlogen en waren de Nachtegalen nog steeds fanatiek aan het zingen. De temperatuur was inmiddels gedaald tot 5 graden, echter verschilt deze temperatuur in het duin per meter. Soms loop je door ijskoude stukjes, terwijl je dan iets later weer door een tropische temperatuur wandelt. Voor de steltlopers maakte het niets uit, zij hadden geen zin om te vliegen en de netten waren opnieuw leeg...
Om 4 uur was het al wat lichter aan het worden. Het zijn maar korte nachtjes in juni. Maar lang genoeg om Kwartels te vangen en ook deze ronde hing er weer een mooie man Kwartel in het net. 4 Kwartels, dat was toch een mooi aantal voor een nacht in juni en een evenaring van de nacht ervoor. Toen de vogel weer buiten werd gezet, bleek dat het toch erg snel licht aan het worden was. Rond kwart voor 5 begon er opeens een Kwartel man naast de hut te roepen! Het geluid verplaatste zich langzaam richting de netten, waar ook een Kwartel vrouw aan het roepen was. Om 5 uur liepen we het laatste rondje, het was al bijna licht. Helaas zat er niets meer in de netten. Tijdens het opruimen vlogen er nog 2 Koekoeken over en enkele Gierzwaluwen. Door naar de snippennetten. Ook in deze netten troffen we niets aan. Zonder resultaat geleverd te hebben werden de snippennetten weer gesloten. Opweg naar het hijsnet hoorden we de Spotvogel nu luid en duidelijk zingen. Even werd nog aan een Orpheusspotvogel gedacht, misschien dezelfde als het jaar ervoor, maar toen de vogel mooi vrij ging zeten bleek het een gewone Spotvogel te zijn. Het hijsnet hing er beter bij: 2 Nachtegalen, een Sprinkhaanzanger, een Kleine Karekiet, twee Fitissen en een mooie man Kneu. Alles bij elkaar toch 14 vogels verdeeld over 8 soorten. Erik Maassen is inmiddels weer bezig met het vangen van Kwartels, zijn resultaten staan morgen op trektellen.nl
Zie ook de foto's van de Kwartels.

Prachtige foto

firecrest

#82
Citaat van: HPM op juni 05, 2010, 22:50:15 PM
Citaat van: firecrest op juni 05, 2010, 22:18:03 PM
... De temperatuur was inmiddels gedaald tot 5 graden, echter verschilt deze temperatuur in het duin per meter. Soms loop je door ijskoude stukjes, terwijl je dan iets later weer door een tropische temperatuur wandelt. ..

Dat komt door het hoogteverschil. In een heldere nacht koelt het aan de grond sterk af (er kan zelfs in deze tijd nog wel rijp ontstaan) en de koude lucht stroomt van de hellingen naar beneden. Er onstaan als het ware plassen van koude lucht. Op het grensvlak van koude en 'warme' lucht ontstaat in de ochtend veelal mist, vooral als er water in de buurt is. In het vlakke land wordt dat 'slootmist' genoemd.
Op een hoogteverschil van een kleine 20 meter heb ik wel eens een temperatuurverschil van 12 graden gemeten. Ik heb ook wel eens gehad dat het grensvlak precies op ooghoogte zat. Met iedere stap in en uit de mist. Heel raar. Een bijkomend effect is vaak dat geluid heel ver draagt, zodat je bijvoorbeeld de branding kan horen op een afstand waarop je die normaal nooit hoort.

--
Groeten, Herman van der Meer



Leuk, dat wist ik niet. Bedankt voor de informatie.


@ Jeroen: Het is een standaard om elk uur een ronde te lopen. Je moet de vogels ook de kans geven om in de netten te vliegen. Als je langs de netten loopt is alles weer een beetje verstoord en duurt het weer een tijdje voor de vogels dichter bij de netten komen, ze zullen dus ook geen vol uur in het net hangen. Bij het vangen van broedvogels of in de regen wordt er natuurlijk wel vaker langs de netten gelopen!


Bedankt Timo, het is natuurlijk niet zo moeilijk om een goede foto te maken van een vogel in de hand ;)


EDIT: Overigens zijn we verslagen door Erik Maassen, hij ving afgelopen nacht 14 Kwartels! De weersomstandigheden waren natuurlijk wat beter en er hingen nog wat Kwartels rond van onze nacht.

Fabian Meijer

#83
Vandaag weer geringd: ces 7
Juni is altijd een leuke maand. Je vangt vaak leuke aantallen jonge vogels. Bijv veel mezen en tjiftjaffen.
Een verslagje met foto's is te zien op mn weblog: http://www.fabianmeijer.blogspot.com

firecrest

#84
Gistermiddag eindelijk vakantie. Lekker uitslapen enzo! Tenminste, voor normale mensen.
S'avonds belde ik André voor een plan voor de komende paar dagen. Zaterdag half 5 parkeerplaats, zondag met je vader ringen, maandag kwart over 4 parkeerplaats, dinsdag vrij. Geen uitslapen dus....


Bij een feest een paar huizen verder op werd tot 1 uur s'nachts vuurwerk afgestoken. Niet echt lekker kunnen slapen dus en al helemaal niet lang! In de heel, heel, heel erg vroege morgen stapte ik op de fiets. De zeeweg (de weg tussen Haarlem en Zandvoort) was verlaten, geen enkele auto, geen enkel persoon. Na een half uur fietsen kwam ik aan op de parkeerplaats. Ik telde snel de konijnen: 28 stuks. Daarna de wandeltocht naar het ringstation samen met mede ringers André en Fred. Er waren duidelijk veel vogels in het duin, dat beloofde wat! Het geluid was ook niet moeilijk: Gierzwaluw!!! Ik zette er ook een mezenmixje en een fitisbandje bij. Op het slagnet het geluid van Spreeuw en een Witgat/Groenpoot/Bosruiter mixje. Het eerste rondje langs de mistnetten viel tegen: 20 vogels. Zwartkop, Grasmus, Sprinkhaanzanger, Nachtegaal en Fitis. De vogels waren al snel voorzien van een ring. De aandacht werd gevestigd op de slagnetten waar veel Spreeuwen rondhingen. Helaas kwamen ze niet binnen bereik van de netten, in tegenstelling tot een drinkende Kneu. Daarna weer hoopvol langs de mistnetten lopen. Een Putter hing in het net. Bij het hijsnet aangekomen vloog een groep van 40 Gierzwaluwen hoog boven het net. De wind was niet hard genoeg om ze lager te laten vliegen helaas...  Ook de eerste Koolmezen hingen weer in het net. Al enkele dagen zitten er veel mezen rond de netten... Tijdens het ringen werden ook de eerste Spreeuwen gevangen. 1voor 1, en dat duurt erg lang... Ondertussen kwam er ook nog een paartje Kneu drinken. Het 3e rondje was feest. Bij het hijsnet troffen we een Gierzwaluw in het net aan! Vervolgens moesten ook de bijtende mezen uit het net worden verwijderd... Na een tijdje klonk een kreet van Fred: een nieuwe jaarsoort! Een Huismus!
Terug bij de hut werd alles weer geringd. Bij de Huismus stopte André even. Is dit wel een Huismus? Ja, een juveniel antwoorde Fred. Andre bekeek de vleugel en ik keek mee. Gesleten vleugeltoppen: een adulte vogel! Geen Huismus dus! Maar wat wel? Met het vogelboek erbij was het moeilijk maar kwamen we uiteindelijk uit op 2e KJ Roodmus! Mijn vader kwam vervolgens om deze determinatie te bevestigen. Leuke vangst! De vogel werd uitgebreid op de foto gezet en werd weer losgelaten. Misschien de vogel die eerder bij het Vogelmeer is gehoord? Daarna ging het zware werk weer verder. Nog meer mezen, nog meer Fitissen. Een Spotvogel werd nog waargenomen en nog enkele Spreeuwen en Kneutjes werden geslagen. Uiteindelijk 117 vogels totaal, verdeeld over 19 soorten. Hopelijk morgen weer zo'n dag!
Meer foto's staan hier.

Rickschonewille


Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

firecrest

Vanochtend weer heel, heel, heel vroeg op (3:45). Om half 5 op de baan en om 10 over 5 stonden de mistnetten open. Daarna de slagnetten opgesteld en het geluid aan, steltlopers op slag, mezen + Gierzwaluw bij de mistnetten. Het was erg vochtig in het duin en onze kleren waren al snel kletsnat. Na een tijdje wist je niet of het nou zweet was of dauw... Het was weer druk! De eerste ronde hadden we Zwartkop, Sprinkhaanzanger, Fitis en een Gekraagde Roodstaart. Terwijl we bij het laatste net stonden zagen we hoe een Groenpootruiter inviel bij de slagnetten. Het nadeel van met zijn tweeën zijn... Terwijl we de eerste vogels begonnen weg te ringen zagen we opnieuw een steltloper landen. Snel het netje er over heen! Het bleek een mooie Bosruiter te zijn! De eerste najaarsstelt, er zullen er nog velen volgen! Daarna verder ringen. Tussen de Zwartkoppen bleek een exemplaar met een Belgische ring! Daarna de 2e ronde langs de netten. Meer soorten waaronder 2 Putters, een Grote Bonte Specht en een Bosrietzanger. De Bosrietzanger bleek geringd met een NVO ring, van een ander ringstation dus. De Spreeuwen vlogen goed door, maar wilde niet zitten en de Gierzwaluwen begonnen een mooie groep te vormen boven het hijsnet. Om half 10 ging mijn vader sluiten. We moesten om half 12 thuis zijn omdat mijn opa en oma kwamen. Toen mijn vader weg was kwam er opeens een groep Spreeuwen op de vijver zitten. Toen belde mijn vader op: 'Al het geluid uit en naar de hijsnetten komen!' Snel zette ik al het geluid uit, pakte een stapel zakjes en ging naar de hijsnetten. Daar trof ik een wandje Gierzwaluwen aan! Mijn vader was al druk bezig. Naast hem vlogen de Gierzwaluwen nog gewoon in het net. Een nieuw dagrecord Gierzwaluwen hing in 1 netje... Daarna de andere netten: vol met mezen.... Snel alles gesloten (hadden we dit niet gedaan dan hadden we 100+ Gierzwaluwen gevangen....). Terug bij de hut had ik nog een leuke mededeling voor mijn vader: 'Ik heb een klapje Spreeuwen gemaakt...' Om 11 uur waren de netten dicht, maar tot half 1 stonden we te ringen... Om half 2 kwamen we thuis....
T.p. zat nog steeds een Spotvogel. Mijn vader dacht echter dat het een Orpheusspotvogel was. Misschien dezelfde vogel als vorig jaar? Met mijn telefoon heb ik wat opnames geprobeerd te maken, die ga ik nu maar is uitzoeken. En dan naar bed! Morgen weer vroeg, heel vroeg op....


Foto's zijn weer hier te vinden.

firecrest




Gisteravond was het weer laat, warm en nauwelijks geslapen. Toen ik eindelijk een beetje sliep ging de wekker alweer. Moeilijk opstaan... Maar het lukte gelukkig! Snel de batterijen nog even uit het stopcontact, 5 flessen drinken in de koeltas en de auto in. Het was fris, 15 graden, en de dauwdruppels vormden al weer snel een natte broek. Vandaag kon ook hijsnet 2 de lucht in, aangezien het windstil is. Bij wind hebben we wat problemen met bomen waar het net in blijft hangen, dat moet nog aangepast worden. We horen al meteen de mogelijk Orpheusspotvogel weer. Het lijkt erg toch wel erg op... Woensdag komt Arnoud van den Berg terug uit Turkije en zal meteen proberen het geluid op te nemen. Overigens is het gebied verboden toegang. De netten stonden op en de zon kwam langzaam boven. Het geluid werd weer opgezet (stelten op slag + Mezen en Giertjes bij de mistnetten). De eerste ronde was redelijk druk, Nachtegaal, Sprinkhaan, Rietzanger, Braamsluiper, Grasmus, Zwartkop. Tijdens het ringen kwam ook een Groenpootruiter over maar deze reageerde helaas niet op zijn geluid. Na een studie over leeftijdsbepaling van Gierzwaluwen begonnen we aan de 2e ronde. 2 Spotvogels hingen in het net! Snel werd geluisterd of de mogelijk Orpheus nog zong, anders was het raadsel opgelost. Maar gelukkig zong de vogel nog en hoopten we hem de volgende ronde in het net aan te treffen... Verder hingen de eerste mezen in het net en weer redelijk veel Zwartkoppen, zeker voor de tijd van het jaar. 1 van de 2 Spotvogels bleek geringd te zijn. Het was een vogel van vorig jaar, mogelijk een broedvogel hier? Tijdens het ringen van de vogels kwam een groep Spreeuwen drinken in de vijver. Het was duidelijk vroeg in de ochtend, want het verkeerde net werd dicht getrokken... De groep van ongeveer 50 Spreeuwen vloog dus weer weg (gelukkig maar, stinkbeesten :P ). De 3e ronde was weer druk en de eerste Gierzwaluw hing in het net! Het bleek een vogel van vorig jaar te zijn! Dat is dus al de 2e terugvangst van vorig jaar. De groep Gierzwaluwen boven de netten bedroeg ongeveer 20 stuks. Ze vlogen helaas erg hoog... Tijdens het wegringen van deze groep kwam de eerste Kneu drinken. Dit keer werd gelukkig wel het goede net dicht geslagen. De volgende ronde hingen 6 Gierzwaluwen in het net! De vlijmscherpe nageltjes zorgden net als gister weer voor bloedende vingers. Het was weer duidelijk: Vogels vangen is pijn lijden... Dat lieten ook de mezen nog even weten. De Grote Bonte Specht maakte het helemaal compleet. Terwijl ik de vogel uit het net haalde begon de jonge vogel op mijn hand te pikken alsof het een tak was... Toen ik hem uit het net haalde was zijn nestgat bijna af... Gelukkig hing er ook nog een vredelievend vogeltje in: een prachtige adulte Putter! Prachtige vogeltjes zijn het! De soorten namen langzaam toe, ook een Heggenmus, een Kleine Karekiet en een Roodborst vonden het net. Opnieuw kwam een groepje Spreeuwen zitten. 50 op het hek, 5 op slag. Langzaam druppelde het wat bij tot ongeveer 20 stuks op het net. Toen ging alles weer de lucht in... Het moeilijke deel van het vogels vangen: wanneer sla je? Opnieuw langs de netten. Dit keer hingen er maarliefst 9 Gierzwaluwen in het net! De groep boven het net was inmiddels gegroeid tot 150-200 vogels. Een geweldig gezicht, een geweldige herrie, een prachtig schouwspel! De vogels vlogen redelijk hoog, kwamen af en toe naar beneden en vonden daarbij heel af en toe het net. Meestal kwamen ze niet vast te zitten en vlogen ze er meteen weer uit. Af en toe komen ze wel vast te zitten met hun kleine pootjes. De ronde erna hingen er opnieuw 9 Gierzwaluwen in het net! 24 dus in totaal! De ronde erna was het helemaal feest. In hijsnet 1 hingen 5 ex. en in hijsnet 2 hingen 6 ex. Terwijl we hijsnet 1 leeg hadden en hijsnet 2 bijna leeg vloog er alweer een nieuwe in hijsnet 1. 12 ex. dus in deze ronde! 36 ex. dus in totaal! Het nationaal dagrecord staat op 44 ex. en daar gingen we dus voor! Helaas was het al half 2 en  om 4 uur was natuurlijk voetbal... Nog 1 uur te gaan dus voor 9 Gierzwaluwen... Na het Watersnippen dagrecord in Januari dit jaar, zou dit dan het 2e nieuw Nederlands record worden voor VRS van Lenep. Helaas hingen in de laatste ronde slechts 4 Gierzwaluwen in het net. Inmiddels was ook een groepje Spreeuwen gaan drinken. 40 Gierzwaluwen dus in totaal! Met 1 terugvangst maakt dat 41 ex. In ieder geval een nieuw dagrecord voor ons ringstation, dat was 24 van gister... De tactiek is nu dus gevonden en het nationaal record zal dus binnenkort voor ons zijn ;)  Morgen heb ik lekker een dagje vrij, even wat bijslapen en woensdag kreeg ik zowaar ook vrij. Donderdag gaan we er weer tegen aan met een temperatuur van 30+ graden... Geen voetbal op tv dus we kunnen de hele middag doorgaan, al wordt dat door de weermannen wel afgeraden zo in de volle zon. Naast pijnlijden is vogels vangen dus ook afzien van het hoogste niveau... Maar wel met resultaat ;)  Zie hier alle foto's.

bram ubels

Tegenwoordig zit er geen leeftijdsgrens meer aan een ringvergunning! Uiteraard moet je nogsteeds genoeg ervanging hebben om in aanmerking te komen voor een vergunning.
Dus kinderen: Ga eens bij een ringstation in de buurt kijken. Het ringerswereldje vergrijst in rap tempo en er is nieuwe aanwas nodig!
Handsoortenlijst: 140