Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 07, 2010, 17:54:22 PM
Wat doen jullie met die escapes? Een volière in?
Ja, we hebben een ringer die de vogels dan ophaald.

Marina

Citaat van: firecrest op mei 07, 2010, 17:55:52 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 07, 2010, 17:54:22 PM
Wat doen jullie met die escapes? Een volière in?
Ja, we hebben een ringer die de vogels dan ophaald.
Wat gebeurt er dan mee? Wiens volière?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

firecrest

Citaat van: Marina op mei 07, 2010, 17:58:54 PM
Citaat van: firecrest op mei 07, 2010, 17:55:52 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 07, 2010, 17:54:22 PM
Wat doen jullie met die escapes? Een volière in?
Ja, we hebben een ringer die de vogels dan ophaald.
Wat gebeurt er dan mee? Wiens volière?


Ze worden in zijn folliere geplaatst, waar ook verzwakte vogels in zitten en goed verzorgd ;)

Marina

Ja dat begreep ik al en ik mag hopen dat hij er goed voor zorgt.
Maar wie is "die ringer" dan?
En in welke hoedanigheid vangt hij die vogels op?
Heeft hij een regulier opvangcentrum?
En wat doet hij met die escapes en de vogels die weer opgeknapt zijn?
Wie controleert dit alles?


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

firecrest

Citaat van: Marina op mei 07, 2010, 18:56:38 PM
Ja dat begreep ik al en ik mag hopen dat hij er goed voor zorgt.
Maar wie is "die ringer" dan?
En in welke hoedanigheid vangt hij die vogels op?
Heeft hij een regulier opvangcentrum?
En wat doet hij met die escapes en de vogels die weer opgeknapt zijn?
Wie controleert dit alles?


Wow wat een vragen! Een van onze ringers heeft een folliere, heeft daar ook toestemming voor. Ik weet niet of dit verder wordt gecontroleerd, ik ken de regels voor follierehouders ook niet maar ik weet wel dat hij zijn vogels goed verzorgd.

ArjenDrost †

Wat is het probleem? Een vogel ontsnapt uit een kooitje. Hij wordt vervolgens per toeval weer gevangen en weer terug gestopt in een kooitje.... Lijkt me weinig mis mee (ok, behalve dan dat ik niet van vogels in kooitjes hou, maar nog minder van kooivogels die in de vrije natuur rondvliegen).

Marina

Citaat van: firecrest op mei 07, 2010, 19:02:17 PM
Wow wat een vragen! Een van onze ringers heeft een folliere, heeft daar ook toestemming voor. Ik weet niet of dit verder wordt gecontroleerd, ik ken de regels voor follierehouders ook niet maar ik weet wel dat hij zijn vogels goed verzorgd.
Maar geen antwoord....?
Ik zeg ook niet dat ik denk dat het illegaal is ofzo, maar ik zou wel graag willen weten hoe het zit.
Wat ik nu begrijp is dat iemand wiens naam je niet wil noemen maar waarvan jij denkt dat het wel in orde zal zijn, vogels (zowel escapes als verzwakte exemplaren) vangt uit het wild die hij thuis in zijn volière zet en waarvan niemand kan zeggen wat er met die vogels beurt.
Ja tuurlijk roept dat vragen op.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Citaat van: ArjenDrost op mei 07, 2010, 19:03:18 PM
Wat is het probleem? Een vogel ontsnapt uit een kooitje. Hij wordt vervolgens per toeval weer gevangen en weer terug gestopt in een kooitje.... Lijkt me weinig mis mee (ok, behalve dan dat ik niet van vogels in kooitjes hou, maar nog minder van kooivogels die in de vrije natuur rondvliegen).

Toch liet ik de escapes die ik vroeger als bijvangst had meestal weer escapen.
Ongeringd uiteraard. Een enkeling nam ik mee naar huis.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

firecrest

Ik weet gewoon niet precies wat er met de vogels gebeurd. Ik weet dat hij thuis een folliere heeft en daar verzwakte vogels laat opknappen en gevangen escapes verzorgd. Met de vogels zal het verder gewoon goed gaan...

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

firecrest

Citaat van: Marina op mei 07, 2010, 19:20:32 PM
Wie is die man dan. Een handelaar?
Nee, gewoon een ringer/vogelaar met een folliere in de tuin waar hij escapes in houd en waar hij verzwakte vogels laat opknappen. Meer weet ik er ook niet over...


Morgen staan we weer om 7 uur op de ringbaan, dus hopelijk vangen we eindelijk weer een Rosse Grutto's.... De weersvoorspelling is in ieder geval goed!

Jeroen Nagtegaal

Wellicht kun je het eens navragen?

Ik meen overigens wel te herinneren dat er ook lokvogels gehouden mogen worden door ringers. Hier zal uiteraard een vergunning voor worden afgeven door het VT? of LNV?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

firecrest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 07, 2010, 21:50:02 PM
Wellicht kun je het eens navragen?

Ik meen overigens wel te herinneren dat er ook lokvogels gehouden mogen worden door ringers. Hier zal uiteraard een vergunning voor worden afgeven door het VT? of LNV?


Lokvogels gebruiken we niet meer ;)  Hebben we ongeveer 10 jaar geleden afgeschaft. Ik geloof dat Castricum dit wel nog doet.

firecrest

Vanochtend op de parkeerplaats aangekomen zat het mannetje Rouwkwikstaart er weer! We gingen ons toch serieus afvragen of het misschien een broedgeval is....
Snel naar het ringstation gelopen, waar 2 Krakeenden in de vijver zaten de poetsen en gezellig over de slagnetten heen liepen. Langzaam naar het touw toegeslopen, om de netten dicht te trekken. Helaas werden we betrapt, de Krakeenden vlogen weg en keerden niet meer terug. Snel de baan vangklaar gemaakt en geluid opgezet. Na lang twijfelen over geluid heb ik voor Rosse Grutto/Zilverplevier en Regenwulp/Gele Kwik gekozen. Al snel werd de eerste steltloper zichtbaar: een Regenwulp vloog hoog, hard door naar noord. De steltlopers vliegen in ieder geval! De wind was wel erg stil, dus na een uurtje heb ik besloten om de 2 hijsnetjes omhoog te schuiven. Gierzwaluw en Boerenzwaluw geluid erbij... De Boerenzwaluwen vlogen wel, maar reageerde helaas niet op het geluid. Gierzwaluwen waren nergens te bekennen... Terug in de hut bleek dat de steltlopertrek op gang was gekomen. 2 Zilverplevieren kwamen over het duin aangezet, draaide een rondje boven het slagnet en vlogen weer door. 10 minuten later kwamen er opnieuw 2 Zilverplevieren aangevlogen. Deze reageerde echter nauwelijks op het geluid, ze bogen iets af maar vlogen uiteindelijk door naar het noorden. Binnen een half uur was het eindelijk raak, een Zilverplevier kwam over het duin aanzetten en knalde in 1 keer op de grond! 10 centimeter naast het net... Van alles geprobeerd met het geluid, harder, zachter, op verschillende boxen... De vogel kwam helaas niet in beweging. Na een tijdje besloot de vogel opeens te gaan lopen. Langzaam liep hij langs het net, onderweg wat insecten wegpikkend. Uiteindelijk ging hij op de staaldraad van het net zitten. We stonden gespannen klaar en stonden gereed om een enorme ruk aan het touw de geven, maar de vogel liep weer van de staalkabel af, naar de verkeerde kant. Toen kreeg de vogel iets in het oog, midden op het slagnet. De vogel maakte een sprongetje en belande mooi tussen de slagnetten in. Een enorme ruk aan het touw en de linkerkant van het slagnet sloeg dicht, de rechterkant bleef echter haken, de spanlijn zat in de knoop! Weg Zilverplevier... S'ochtends waren we blijkbaar te snel begonnen en vergeten een proefslag te slaan... Balen!
In de hijsnetten hing gelukkig een troostprijs. Een Grasmus was het net ingevlogen en werd beloond met een mooi blinkend ringetje om zijn poot. Even later kreeg ik een belletje van Bloemendaal aan Zee. De steltlopers waren redelijk op trek, veel Zilverplevieren en Rosse Grutto's en ook wat Kanoeten. Nauwelijks Regenwulpen, dus het bandje Regenwulp/Gele Kwik moest plaatsmaken voor Kanoet/Bontbekplevier. De lucht werd weer afgespeurd, maar er vloog erg weinig. Ik besloot de hijsnetten maar te sluiten, maar ik was nog niet buiten of ik was al weer binnen. 3 Zilverplevieren kwamen over de hut gevlogen! 2 Zilverplevieren landen naast het net, terwijl de andere bleef rondvliegen. De 2 Zilverplevieren vlogen vrijwel meteen weer op om zich weer aan te sluiten bij de 3e. De Zilverplevieren leken door te willen vliegen, toen er een naar beneden dook. Precies op het net! Geen seconde getwijfeld en meteen een ruk aan het touw gegeven. Dit keer ging het netje keurig dicht met een mooie Zilverplevier er onder! Na een uitgebreid meetonderzoek werd vastgesteld dat het een 2e jaars vouwtje was. De vogel was aan het ruien richting zomerkleed en had nog enkele juveniele veren. Daarna de vogel op de foto gezet en toen mocht het vrouwtje weer verder met haar reis. Daarna de hijsnetten gesloten. De trek was op en dus ook de slagnetten gesloten. Morgen misschien weer en anders volgend weekend weer!


Toen ik thuiskwam mocht ik meteen de auto weer in, we gingen naar de kop van Noord-Holland! Maar dat verslag moet weer op vandaag gezien :P  Eerst even wat foto's uitzoeken!


Hierbij 2 foto's van de Zilverplevier en een foto van de slagnetten, vanuit de hut gezien.

Jeroen Nagtegaal

Krijgen die Zilverplevieren alleen een metaal? Want dan lijkt me het terugmeldpercentage erg laag...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik geloof dat het terumeldingspercentage van soorten als Fitis iets van 0.1 is (of was het 0.01?)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

spectator

Hallo
Deze discussie heeft mij nog niet overtuigd van het nut van ringen. Het vangen en manipuleren van de vogels lijkt mij uitermate frusterend voor de diertjes. Dat zij daarvan geen schade ondervinden is niet te meten en slechts een aaname. Wat zou trouwens de limiet zijn voor dergelijk onderzoek, alle vogels ringen? Ik betwijfel of deze methode veel wetenschappelijk nut heeft. Onderzoek met moderne optische middelen en aan gevonden dode dieren lijkt mij veel vruchtbaarder.
vr. groet
Arend Breukel

Jeroen Nagtegaal

Er wordt ook onderzoek gedaan aan dode vogels. Maar ga je ringen dan krijg je gegevens over leeftijden, kun je populatie schattingen doen en verzamel je informatie over trekroutes.  Dit kun je alleen doen met individueel herkenbare vogels. Het ringen kost over het algemeen maar enkele minuten. Er blijft dus meer dan voldoende tijd over om weer te herstellen. Uiteraard sterft er wel eens een vogel, maar dat is ook met autorijden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

#48
Citaat van: HPM op mei 08, 2010, 21:52:07 PM
Ik geloof dat het terumeldingspercentage van soorten als Fitis iets van 0.1 is (of was het 0.01?)

--
Groeten, Herman van der Meer

Maar er worden natuurlijk ook veel vogels gevangen die ergens anders een ring om hebben gekregen, zie bijvoorbeeld de eerste ringsessie die nu op trektellen.nl staat.
Ik vind 0,1% trouwens niet eens zo weinig, dat betekent dat van 1.000.000 Fitissen er 1000 worden teruggemeld.
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Citaat van: lonnie20 op mei 09, 2010, 09:38:47 AMIk vind 0,1% trouwens niet eens zo weinig, dat betekent dat van 1.000.000 Fitissen er 1000 worden teruggemeld.
Maar is die 0,1% (of 0,01%) over het totale aantal Fitissen, of alleen over de geringde?
Groeten, Jarinka Heijink

spectator

#50
@Lonnie: Worden er 1 000 000 fitissen geringd dan?
@ Jeroen: Ik denk dat sovon tellingen nuttiger zijn voor populatie schattingen, en wat de trek betreft, de ringen geven denk ik op z'n best wat ondersteuning aan de makkelijk visueel vast te stellen massale verplaatsingen.
Wat leeftijden betreft heb je wel gelijk denk ik. Voor mij persoonlijk blijft de balans echter negatief.
vr. groet
Arend Breukel

Lonnie Bregman

Citaat van: Jarinka op mei 09, 2010, 09:43:52 AM
Citaat van: lonnie20 op mei 09, 2010, 09:38:47 AMIk vind 0,1% trouwens niet eens zo weinig, dat betekent dat van 1.000.000 Fitissen er 1000 worden teruggemeld.
Maar is die 0,1% (of 0,01%) over het totale aantal Fitissen, of alleen over de geringde?
Alleen de geringde, in Hermans post had hij het over terugmeldingspercentage en ongeringde vogels kun je niet terugmelden. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Citaat van: spectator op mei 09, 2010, 09:51:34 AM
Worden er 1 000 000 fitissen geringd dan?
Dat denk ik wel, kijk bijvoorbeeld hier, op één dag 2.500 Fitissen.
Groeten, Lonnie Bregman

spectator

@ Lonnie: Het gaat hier om trektellingen, worden alleen de geringde fitissen geteld?
vr. groet
Arend Breukel

HPM

Citaat van: lonnie20 op mei 09, 2010, 10:06:27 AM
Citaat van: spectator op mei 09, 2010, 09:51:34 AM
Worden er 1 000 000 fitissen geringd dan?
Dat denk ik wel, kijk bijvoorbeeld hier, op één dag 2.500 Fitissen.

Ik weet niet waar jij dat ziet.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: spectator op mei 09, 2010, 09:51:34 AM
@Lonnie: Worden er 1 000 000 fitissen geringd dan?
@ Jeroen: Ik denk dat sovon tellingen nuttiger zijn voor populatie schattingen, en wat de trek betreft, de ringen geven denk ik op z'n best wat ondersteuning aan de makkelijk visueel vast te stellen massale verplaatsingen.
Wat leeftijden betreft heb je wel gelijk denk ik. Voor mij persoonlijk blijft de balans echter negatief.

Trek van kleine zangertjes als Fitissen (die voornamelijk 's nachts trekken) wordt nauwelijks visueel waargenomen, laat staan massale verplaatsingen.
De beste manier om de relatieve(!) omvang van de trek van dit soort vogels te meten is door op een sterk gestandaardiseerde manier te vangen. Je weet dan nog niets over de werkelijke aantallen die
aan de trek meedoen. Je kan dan aan de hand van lokale terugvangsten ook iets zeggen over de verblijfstijd.

Ringen wordt ook gebruikt om de omvang van de lokale broedpopulatie te schatten, aan de hand van de verhouding tussen het aantal ongeringde en geringde vogels.

Zonder ringen zouden we niets weten over overwinteringsgebieden en trekroutes..

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Maarten Sluijter

.

firecrest

#57
Vanochtend wilde ik eigenlijk lekker uitslapen, maar om 9 uur werd ik uit mijn bed gebeld: Het gaat los op Bloemendaal aan Zee! Onder andere Grote Pieper, Visarend en honderden stelten!
Ga je 3 dagen achter elkaar vogels vangen, trekt het nauwelijks, slaap je een dag uit en gaat het los :rolleye:
Meteen op de fiets gesprongen. Mijn vader pikte me ergens halverwege op en om 10 uur stonden we op de parkeerplaats. Het geringde mannetje Rouwkwikstaart zat er weer! Vanuit de auto kon ik hem nog redelijk op de foto zetten. Zo laat in het jaar een Rouwkwikstaart, 5 dagen achter elkaar op dezelfde plek.... Dat moet toch haast een broedgeval zijn. Het vrouwtje zat waarschijnlijk op de eieren...
Om kwart voor 11 stonden de netten op en het geluid van Rosse Grutto, Zilverplevier en Kanoet kwam uit de speakers. Vol verwachting werd de lucht afgezocht naar stelten, we vonden echter 3 Koekoeken die achter elkaar aan het aanjagen waren. Ook leuk!
Even later kwam de eerste Zilverplevier aangevlogen. De vogel maakte enkele rondjes boven de slagnetten, maar vloog helaas toch weer door richting het noorden. Een kwartiertje later volgde een Kanoet. Een mooie uitgekleurde vogel kwam enkele malen laag over de slagnetten gecirkeld om daarna weer hoogte te winnen en door te vliegen. Helaas! De Boerenzwaluwen vlogen leuk door en af en toe ook een Gierzwaluwtje. Helaas was de wind te hard voor de hijsnetten... Vervolgens kwam er weer een Zilverplevier aangevlogen. Als een baksteen kwam de vogel uit de lucht vallen en ging mooi op het slagnet liggen. Een ruk aan het touw zorgde ervoor dat er een netje over de Zilverplevier viel. Toen ik de vogel onder het net uit haalde werd meteen duidelijk dat het weer een vrouw was, de 3e al weer deze week! Helaas was deze adulte vogel nog in winterkleed en had dus niet de mooie zwarte buik van de  vogel van gisteren. Toch weer een leuke vangst!
Na de vogel geringd en bestudeerd de hebben mocht de vogel weer van zijn vrijheid genieten. Nog geen 10 minuten later kwam er weer een Zilverplevier van achter de hut aangevlogen en dook in 1 keer op het slagnet. Opnieuw een ruk aan het touw. Toen ik de vogel onder het net uit haalde bleek de vogel al geringd te zijn! Hopend op een ring van de andere kant van de wereld, las ik de ring af. Arnhem Holland, helaas! Toen we de vogel wilden invoeren bleek dat het dezelfde vogel was als die we eerder die dag al hadden gevangen! Een merkwaardige terugmelding!
Opnieuw werd de vogel losgelaten, ditmaal vloog de vogel snel over het duin richting zee.
De trek viel wat stil en we wilde net gaan opruimen toen er 3 Kieviten overvlogen. Snel het geluid op! De vogels maakte een bocht en vlogen recht op de slagnetten af. Vlak voor de slagnetten vlogen ze echter weer naar boven, wonnen hoogte en vlogen door naar het noorden... Daarna hebben we alsnog opgeruimd. De 2 uurtjes waren weer succesvol!




@Jeroen: Vogels die wij vangen krijgen alleen metalen ringen. Voor kleurringen zijn vergunningen nodig die alleen worden uitgestrekt bij bepaalde projecten zoals het IJslandse Grutto project.


@Spectator: Er is onderzoek geweest naar wat ringen voor inpact heeft op vogels. Op het moment zelf zullen ze waarschijnlijk erg angstig zijn, daarom houden we vogels nooit lang vast. Daarna vergeten vogels het echter weer vrij snel. Zo vliegen vogels gewoon weer in het zelfde netje als waar ze eerder al in waren gevlogen, zoals met de Zilverplevier vandaag.
Overigens is wat wij doen niet zo veel mogelijk vogels ringen. We proberen steeds meer naar bepaalde soorten doelgericht onderzoek te doen. Zo vingen we vroeger met het geluid van Kleine Karekieten soms honderden vogels op een dag. Dit zorgde echter voor weinig resultaat, daarom zijn we al enkele jaren gestopt met het afspelen van dat geluid. We vangen ze nog wel, maar dat is dan meer 'bijvangst'. Soorten waar we vooral mee bezig zijn zijn Nachtegaal en Graspieper, omdat wij een hoog percentage van het totale aandeel hiervan vangen. Ook doen we gericht onderzoek naar soorten waar nog niet veel van bekend is zoals Kwartels en Waterrallen. Van Kwartels komt binnenkort een artikel over in de Dutchbirding en van Waterrallen zijn we veel meer te weten gekomen zoals verspreiding van deze soorten en wanneer ze precies trekken.


EDIT: Foto's toegevoegd

firecrest

Overigens hebben we enkele dagen geleden een Roodborsttapuit gevangen met een zwarte ondervleugel. In het ANWB boek staat dat dit een kenmerk is voor Aziatische! Echter was het een overduidelijke 'gewone' Roodborsttapuit...
Zie hier foto's: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#

Lonnie Bregman

#59
Citaat van: HPM op mei 09, 2010, 11:53:54 AM
Citaat van: lonnie20 op mei 09, 2010, 10:06:27 AM
Citaat van: spectator op mei 09, 2010, 09:51:34 AM
Worden er 1 000 000 fitissen geringd dan?
Dat denk ik wel, kijk bijvoorbeeld hier, op één dag 2.500 Fitissen.

Ik weet niet waar jij dat ziet.

--
Groeten, Herman van der Meer

Ja de instellingen werden niet bewaard gebleven, en het was idd een foutje: in één periode (1/5 v.e. maand geloof ik) 2.500 ex.
Groeten, Lonnie Bregman