Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Na een leuke telling op Parnassia besloten Jesse en ik nog even naar de ringbaan te gaan.
Even een uurtje kijken of we wat kwikken konden vangen.
De wind was helaas al wat naar het westen gedraaid.

We besloten een paar mistnetjes open te zetten.
Er zaten wat Zanglijsters en Vinken en er zong een Tjiftjaf, verder was het erg leeg.
Het waterpeil staat nog steeds erg hoog, waardoor er wel wat Kievitten zaten.
Daarna snel de slagnetten klaarmaken. Op de achtergrond was een Boomleeuwerik druk aan het zingen.
We hadden alles klaar en ik begon met het geluid.
Op de eerste box zette ik Graspieper/Rietgors.
Het geluid stond nog niet op of er zat een Graspieper!
Maar na even gezeten te hebben, vloog de pieper alweer weg...
Toen zette ik Witte Kwikstaart op box 2.
Vrijwel meteen kwam er een Witte Kwikstaart zitten!
Meteen op het net, zoals het hoort!
We waren dus in ieder geval niet voor niets gekomen.
Ik begon de vogel te ringen toen ik Jesse aan de andere kant van de hut het net hoorde dichttrekken.
Nog een Witte Kwikstaart!
Jesse bracht de vogel naar binnen, liep naar de andere kant van de hut en sloeg weer het net dicht: nog een!
Ik kreeg het druk!
Binnen een half uur hadden we 5 Witte Kwikstaarten!
Ondanks de drukte heb ik ze allemaal op de foto gekregen.
De mistnetjes hadden we ook niet helemaal voor niets opgezet: er hing nog een Goudhaan in.
Zie voor de foto's: https://picasaweb.google.com/lars.buckx/VRSVanLennep2011#

Jeroen Nagtegaal

Al flink wat keren controleer ik alles in mijn ouders tuin op ringen. Vrijdag de eerste keer zelfstandig gevangen in mijn tuim. Zaterdag en Zondag ook even de schaduw-uurtjes de netten open gehad.

Vliegt er nu ineens een (waarschijnlijk) Belgische Pimpelmees... Weet helaas het net goed te ontwijken, met de scoop de eerste 4 cijfers kunnen aflezen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

firecrest

Gisteren naar de ringbaan geweest.
Om 7 uur stonden Jesse en ik op de parkeerplaats.
André en Jan waren er al en hadden s'nachts 2 Waterrallen en een Waterhoen gevangen.
Dolf en Lex kwamen ook al aanlopen, drukte op het ringstation dus.
Er was weinig trek, er vlogen wat Graspiepers en 1 Beflijster.
In de netten vloog al helemaal weinig.
Wel een Porseleinhoen en een Snor!
De Porseleinhoen was al geringd en bleek van de nacht van maandag te zijn.
De hoofdsoorten uit de mistnetten waren Zwartkop en Fitis.
De Graspiepers kwamen langzaam beter naar de grond en we konden 7 ex. vangen.
De Grasmussen verschenen rond een uur of 12 ook opeens in het duin.
2 vogels begonnen naast de hut te zingen en 3 vogels vlogen in het net.
De eerste Grasmussen dit jaar!
Voor de kleur besloot ook een Puttertje, een adult vrouwtje, in het net te vliegen.
We sloten alle netten en de hut en lieten de slagnetten liggen, met wat brood er op.
Jesse en ik bleven in de hut en keken door een kijkgat naar de slagnetten.
Onze manier om Kraaien te vangen.
Na een kwartier kwam er een Buizerd op een paal naast de netten zitten.
De vogel begon zicht uitgebreid te poetsen en hield alle vogels op afstand...
Na 1,5 uur gewacht te hebben besloten we het op te geven.
We joegen de Buizerd, die nog steeds op de paal zat, weg en ruimden de slagnetten op.
Totaal 53 vogels gevangen, verdeeld over 17 soorten.
Zie hier de foto's.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


HPM

Herman van der Meer

firecrest


firecrest

Vanochtend werd ik al vroeg opgehaald door André.
Bij de mistnetten aangekomen was het nog goed donker, maar de Nachtegalen waren al wakker en waren druk aan het zingen.
Snel alles opengeschoven en in de schemer waren we klaar.
Het was een heldere ochtend en goed vangweer.
Toen ik de box op het duin ging maken zag ik boven zee zeer dichte mist hangen.
Binnen een kwartier trok deze mist over de vangplek heen.
De mist was zeer dicht en vanuit de hut konden we de slagnetten, op zo'n 25 meter afstand, niet meer zien...
Bij ons betekent mist altijd dat we niets vangen en dat kopte ook.
Er zaten maar 2 vogels in de mistnetten, een Sprinkhaanzanger en een Nachtegaal.
De Sprinkhaanzanger was al geringd. Geen bekend nummer, dus van een ander ringstation!
Na een uurtje trok de mist langzaam op.
De trek begon los te komen en op grote hoogte gingen groepen Dwergmeeuwen en kleine vogeltjes, waarschijnlijk Graspiepers, hard naar noord.
Door de boxen recht omhoog te zetten kregen we wat vogels uit de lucht.
Bij de mistnetten vloog ook meer rond.
Er zaten nu 15 vogels in de netten.
Rondom de ringershut zaten erg veel vogels.
Veel Nachtegalen en Zwartkoppen, enkele Grasmussen en Fitissen en de eerste Braamsluiper en Koekoek.
Bij de slagnetten was het erg rustig...
Na een tijdje viel er echter een Graspieper uit de lucht, boven op de box.
Snel het net dicht getrokken en kijken of de pieper de val wel had overleefd.
Hij leefde nog en kreeg een mooi blinkend ringetje.
Even later konden we nog 2 slagen van 2 piepers slaan.
Daarna kwam er een prachtige adult man Rouwkwik zitten!
Hij zat meteen goed en ik sloeg het net dicht.
Fred haalde hem onder het net uit, maar hield hem niet goed vast en de Rouwkwik ontsnapte...
Even later was het de beurt aan André.
Een prachtige Boompieper kwam zitten, maar het verkeerde net werd dichtgeslagen...

De trek nam wat af, maar het vloog nog steeds leuk door.
Een mooie Keep kwam met een groepje Putters in het hout zitten.
Ook vlogen er wat zwaluwen.
4 Oeverzwaluwen en 2 Boerenzwaluwen reageerde op het geluid maar vlogen helaas niet in de hijsnetten...
Daarna vloog er nog een Bruine Kiek langs en kwam een Kievit enkele rondjes boven de baan cirkelen.
Rond 12 uur viel de trek stil en besloten we naar huis te gaan.
Totaal 26 vogels gevangen...

HPM

Citaat van: firecrest op april 17, 2011, 16:54:39 PM
Citaat van: HPM op april 15, 2011, 17:18:57 PM
Citaat van: firecrest op april 15, 2011, 16:49:52 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 15, 2011, 16:15:44 PM
Was dat de 1e CES-ronde?
Nee, wij doen niet aan CES.

En werken jullie ook niet met gestandaardiseerde lengtes?
Wat voor lengtes bedoel je?

Wat ik bedoel is dat als je vaste mistnetopstellingen hebt met een vaste lengte je voor jezelf al een indruk kan krijgen van de verschillen in doortrek van dag tot dag, zeker als je ook bijhoudt hoe lang je vangt, al is het allemaal niet zo gestandaardiseerd als bij CES.




Herman van der Meer

firecrest

Citaat van: HPM op april 17, 2011, 18:35:21 PM
Citaat van: firecrest op april 17, 2011, 16:54:39 PM
Citaat van: HPM op april 15, 2011, 17:18:57 PM
Citaat van: firecrest op april 15, 2011, 16:49:52 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 15, 2011, 16:15:44 PM
Was dat de 1e CES-ronde?
Nee, wij doen niet aan CES.

En werken jullie ook niet met gestandaardiseerde lengtes?
Wat voor lengtes bedoel je?

Wat ik bedoel is dat als je vaste mistnetopstellingen hebt met een vaste lengte je voor jezelf al een indruk kan krijgen van de verschillen in doortrek van dag tot dag, zeker als je ook bijhoudt hoe lang je vangt, al is het allemaal niet zo gestandaardiseerd als bij CES.
Die mistnetopstelling wisselt per jaar en de hoeveelheid net blijft ook maar toenemen. Daarnaast worden steeds andere geluiden gespeeld en is ook het aantal vanguren steeds heel anders.
Maar eind juni, als we Gierzwaluwen vangen en we alleen Gierzwaluw geluid draaien krijgen we meestal welke een goede indruk van wat er ongeveer heeft gebroed in het terrein.

firecrest

Vanmiddag de 2e poging dit jaar om Gierzwaluwen te vangen.
Samen met Jesse de hijsnetten opengeschoven en nog wat netjes rondom.
Geluid was puur Gierzwaluw, om geen andere vogels te verstoren.
Het zong allemaal fanatiek in het duin, veel Grasmussen, Nachtegalen, Fitissen en Braamsluipers.
Boven de hijsnetten kwam al snel een Gierzwaluw vliegen.
Het was erg warm en de vogel bleef helaas erg hoog vliegen.
Wel vloog er een mooie adult vrouw Braamsluiper het net in.
Iets later volgde ook 3 Grasmussen en een man Heggenmus.
Boven het Vogelmeer hingen vele tientallen Gierzwaluwen, maar die reageerde niet op het geluid.
Na een tijdje kwam er toch een groepje van zo'n 12 Gierzwaluwen boven de hijsnetten vliegen.
Toen ik een Fitis uit het hijsnet haalde vloog er boven mij een Gierzwaluw tegen het net!
Helaas bleef de vogel niet goed vastzitten en vloog weer weg.
Toen we alle netten aan het sluiten waren vloog er opnieuw een Gierzwaluw in het net!
Dit keer bleef de vogel wel vastzitten!
Jesse en ik rende naar het net, Jesse renden zelf een net in en ik struikelde over een spandraad.
Uiteindelijk vloog de Gierzwaluw toch nog het net uit...
Als troostprijs hing er nog een Nachtegaal in het net.
Volgende keer beter...

firecrest

Poging 3 voor Gierzwaluwen

Rond 2 uur reden we de parkeerplaats van Parnassia op.
Het regende pijpenstelen! De wind was vrij hard, maar de temperatuur was lekker.
Op een korte wandeling door het duin verbaasde we ons over de hoeveelheid wandelaars.
Verder was het erg stil, geen vogel die zong...
We schoven de 2 hijsnetten naar boven.
Ik deed ook het snippenveld en mijn vader nog wat gewone netjes rondom de hijsnetten.
Terwijl ik bezig was kwam er een groep van zo'n 20 Gierzwaluwen en 5 Huiszwaluwen boven mijn hoofd vliegen.
Ik trok een sprintje naar de hut om het geluid zo snel mogelijk aan te zetten.
2 boxen stonden buiten, stereo Gierzwaluw dus.
Terwijl ik terug liep naar de netten werd het alweer droog. Bij de netten aangekomen begon de zon zelfs te schijnen. Het duin begon te leven! Overal begonnen vogels te zingen!
De vogels begonnen ook te vliegen en al snel vingen we een Heggenmus.
De Heggenmus had een hele kale kop met meer dan 20 teken. Ook nek was kaal en helemaal geel. Waarschijnlijk een ziek beest... Hij was al geringd dus we lazen de ring af en probeerden de teken te verwijderen, wat helaas niet goed lukte...
We hadden ook niet heel veel tijd, want we moesten weer terug om de netten te controleren. De zwaluwen waren allemaal weg, maar de zangvogels zongen nog en vlogen ook in het rond. We vingen nog wat normale vogels waaronder een Nachtegaal en een mooie vrouw Braamsluiper. Toen we nog steeds geen reactie kregen van zwaluwen, besloten we maar op te ruimen... Het lukt nog niet met de Gierzwaluwen...

firecrest

Vandaag weer naar het ringstation.
Het was een leuke dag, niet heel druk, maar wel leuke soorten.
Een Koekoek die op het net van het slagnet ging zitten maakte het even spannend, maar vloog uiteindelijk weer weg.
Even later mocht ik toch het net dichtslaan, dit keer voor een prachtige adulte man Kneu!

De Gierzwaluwen vlogen ook leuk.
Een groep van zo'n 50 ex. vloog boven de hijsnetten.
Helaas was er een windje van zee waardoor de netten te veel opvielen.
Toch vingen we 10 Gierzwaluwen, mijn eerste dit jaar!
Tussen deze Gierzwaluwen zat ook een geringde vogel, een vogel van ons uit 2010.

firecrest

Vanochtend was het erg mistig in het duin. Dat betekent vaak dat er weinig wind staat, gunstig om te vangen dus!
De netten stonden snel open en er scharrelde van alles rond in het duin.
Ook vlogen in de schemering al de eerste 2 Gierzwaluwen.
De eerste ronde langs de mistnetten was erg goed: zo'n 30 vogels.
Leukste was een Snor!

Ook vingen we een mooie Spotvogel.
De Gierzwaluwen vlogen hoog strak door, er was goede trek! Helaas reageerde ze niet op het geluid... De volgende ronde langs de netten vingen we dus ook geen Gierzwaluwen...
Wel hing er een paartje Kneuen in het mistnet, normaal vangen we deze soort met het slagnet.
Tijdens het ringen kwamen er ook nog 2 Witte Kwikstaarten zitten. 1 vogel konden we vangen, een mooi adult mannetje.
De Gierzwaluwen begonnen een groep te vormen boven de mistnetten. Er zaten ook wat Boertjes en Oevertjes tussen. De groep bleef groeien en uiteindelijk vlogen er vele honderden Gierzwaluwen boven de mistnetten! Helaas vlogen ze erg hoog... Toch wisten we 6 Gierzwaluwen te vangen in het hijsnet.
Terug in de ringershut begon ik de vogelste ringen. Na 10 minuten werd ik echter geroepen door de andere kant van de hut. Daar waren al 2 mensen, dus moest er iets aan de hand zijn!
Er zat een grote groep Spreeuwen verspreid over 3 slagnetten... De groep was echter te groot om te ringen. Gelukkig kwam een Blauwe Kiek ons helpen. We hadden zo'n 40 spreeuwen onder de netten en uiteindelijk 30 in zakken in de hut.
Spreeuwen zijn hele leuke vogels om te ringen, ze stinken, ze krijsen en ze hebben hele scherpe en pijnlijke nagels...
Toen de beesten eindelijk geringd waren gingen we weer langs de mistnetten. De groep Gierzwaluwen was langzaam aan het oplossen en het resterende deel vloog naar Het Vogelmeer. In de 2 hijsnetten hingen 12 Gierzwaluwen, een mooi aantal! Ook vingen we een Grasmus die we in 2006 hadden geringd als >1e kj. De vogel is dus minstens 7 jaar oud!
De vogelactiviteit verminderde en we besloten te gaan snoeien en te klussen.
In de laatste ronde langs de mistnetten hadden we toch nog 2 Gierzwaluwen. Totaal dus 20 ex.!
Niet zo veel als vorig jaar, maar we hebben het jaartotaal toch verhoogd van 40 naar 60 Gierzwaluwen...
Totaal 129 vogels geringd, verspreid over 23 soorten. Geen verkeerde dag dus!

smoely

Gisteren heb ik ook 5 min. geholpen bij een ringer. We vingen slechts 1 mannetje zwartkop en 1 vrouwtje blauwborst (zonder geluid af te spelen).

firecrest

Gisteravond nog even naar de weersvoorspelling gekeken. Regen, wind en nog meer regen... Lekker uitslapen dacht ik dus.
Maar om 5 uur stond mijn vader alweer naast mijn bed om te gaan ringen...
Het was licht aan het regenen, maar de wind viel wel mee.
We besloten zo'n 20 netjes op te zetten, waaronder de hijsnetten.
De netten gingen helaas erg slecht open, ze waren nat en niet zo goed opgerold. Ook stond er een speaker recht omhoog, waardoor er water in was gelopen en er geen geluid meer uit kwam...
Uiteindelijk hadden we alle netten open, box vervangen en geluid op: Gierzwaluw, Fitis, Mezen.
Daarna de slagnetten klaargemaakt en geluid op: Witgat/Bosruiter en Goudplevier/Regenwulp.
Meteen de eerste ronde langs de mistnetten gelopen omdat het nog wat aan het regenen was.
Van te voren had ik op een dagtotaal van zo'n 25 vogels gegokt, vanwege het slechte weer.
De eerste ronde viel daarom erg mee: 12 vogels. Veel Fitissen, maar ook een mooie Rietzanger.
Er was zeer goede trek van Gierzwaluwen, er kwamen ongeveer 50 Gierzwaluwen per minuut langs, een continue stroom! Helaas waren ze duidelijk op trek en reageerde ze niet op het geluid. Ook was er wat trek van groepjes Kokmeeuwen.
De tweede ronde langs de mistnetten was ook leuk, weer iets van 10 vogels.
Toen ik de eerste vogel uit de zak haalde om te ringen zag ik dat hij al geringd was. Op de ring stond: Museum 1000 Brussels. Een Belgische ring dus!
Iets later landde er een Witgat op het vijvernet. Helaas ging de vogel precies op de staaldraad zitten en was dus niet vangbaar... Hij had niet zo'n zin om het net op te lopen, hij ging op 1 poot staan en stak daarna zelfs zijn kop tussen zijn veren... Na een kort middagdutje besloot de vogel toch te gaan foerageren, maar na 2 stappen kreeg hij al een netje over zich heen.

Het was een 1e KJ Witgat.
Onder andere te zien aan de grote vlekken op de tertials (klein bij adult) en de hoeveelheid lichte vlekjes op de vleugel (veel bij 1e KJ en weinig bij adult, maar moeilijk te zien zonder vergelijkingsmateriaal...).


Daarna weer een ronde langs de mistnetten. Opnieuw vrij veel Fitissen en ook al wat Nachtegalen. Tijdens het ringen kwam de trek steeds beter op gang. Naast Gierzwaluwen kwamen er nu ook Boerenzwaluwen langs. Ook vlogen er een Goudplevier en een Groenpootruiter zonder op het geluid te reageren langs... De Gierzwaluwen gingen wat meer foerageren en er ontstond een groepje boven de hijsnetten.
De ronde langs de netten was vrij rustig, maar bij het hijsnet zag ik dat er een Gierzwaluw in het hijsnet hing! Snel naar het net, maar terwijl ik het net naar beneden wilde schuiven vloog de Gierzwaluw alweer het net uit. De netten stonden bol vanwege de wind en de Giertjes konden dus makkelijk ontsnappen... Terwijl ik het net weer omhoog schoof zag ik in het andere hijsnet een Gierzwaluw vliegen. Snel naar het andere net dus. Ik schoof het net naar beneden en terwijl ik dit deed vloog er nog een 2e Gierzwaluw in het net. Ik kon beide vogels uit het net halen. Snel het net weer omhoog en naar het eerste hijsnet rennen, want daar was weer een Gierzwaluw ingevlogen. De Gierzwaluw leek echter alweer het net uit te vliegen, maar zat nog vast met zijn ring! De vogel had een ring van vorig jaar, dit was de eerste terugvangst van de vogel!

Deze Gierzwaluw was een 3e KJ. De secondaries (armpennen) waren afgerond. Bij een 2e KJ zijn deze scherp. Een 1e KJ is makkelijk uit te sluiten omdat de witte streping op de onderkant ontbreekt.
In de foto hieronder zie je het verschil tussen een 2e KJ (boven) en een 3e KJ (onder).


Terwijl ik druk met de Gierzwaluwen bezig was had mijn vader bezoek gekregen van 2 Witte Kwikstaarten bij de slagnetten. De eigenwijze vogeltjes besloten allebei op een ander slagnet te gaan zitten, waardoor mijn vader er maar 1 kon vangen...
Daarna moesten we alweer de laatste ronde lopen omdat we op tijd thuis moesten zijn vanwege een straatbarbecue (leuk in de regen...). In de laatste ronde hadden we nog 3 'nieuwe' Gierzwaluwen.
Toen we alles hadden opgeruimd kwamen er 2 Witgatten aangevlogen en gingen, terwijl er geen geluid meer opstond, op het vijverslagnet zitten... Volgende keer beter...
Totaal 57 vogels(!) verdeeld over 14 soorten.

firecrest

Nog een iets beter voorbeeld van een 2e KJ Gierzwaluw (bij de andere foto zitten de veren wat over elkaar en is het moeilijk te zien...):

Robertmeer

Gave foto's Lars, zeker van die Gierzwaluwen!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Vanochtend vroeg op de fiets richting het ringstation. De netten stonden al open, dus ik hoefde er pas om half 7 te zijn. Ik hadechter zo snel gefiets dat ik er al om 6 uur was. Ik besloot om maar vast in de 4 noordelijkste netjes te kijken. Daar hingen maarliefst 8 Nachtegalen! Het leek dus een goede Nachtegalendag te worden.
Toen we compleet waren de eerste ronde gelopen. In de netten troffen we alweer een Snor, de zoveelste alweer. Ook 3 mooie Gekraagde Roodstaarten en 6 Rietzangers. De aantallen waren verder echter niet zo hoog.
De eerste ronde hoefde ik niet te ringen, dus kon ik nog een beetje landtrek kijken. Er trok echter niet veel, wat meeuwen, wat Spreeuwen en wat Gierzwaluwen...
Ondertussen ook de Gekraagde Roodstaarten op de foto gezet en uiteraard de Snor weer.

Toen ik de Snor losliet en de hut weer inliep zag ik een groep vogels vliegen. Eerste gedachte was een groep Blauwe Reigers. Snel de kijker gepakt. De vogels waren duidelijk geen Blauwe Reigers: ze waren bruin gekleurd, wat slanker en leken ook langere poten te hebben: Purperreigers! In recordtempo mijn lens verwisseld (waardoor er nu een klein deukje in mijn macro-lens zit...) en het duin opgerend. De Purperreigers waren inmiddels achter ons, maar ik kon nog wel iets van bewijsplaatjes maken...

Daarna de 2e ronde langs de mistnetten. Helaas nog maar weinig in de mistnetten, veel minder dan ik had verwacht...
Ook de 3e ronde leverde niet veel op, maar wel een prachtige Gierzwaluw.

En dan mogen jullie zeggen wat zijn leeftijd is:

We besloten de 4e ronde maar om de netten te sluiten, want er zaten nauwelijks meer vogels in het duin...
De 4e ronde hadden we ook nog maar 1 vogel. Maar wel een leuke: een Bonte Vliegenvanger!


jonas D

Vleugels zien er mij niet zo puntig uit dus ik ga voor 3 kj?  :-\
Groeten,
Jonas

firecrest


HPM

Herman van der Meer

firecrest


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: firecrest op juli 21, 2011, 19:23:40 PM
Citaat van: HPM op juli 21, 2011, 19:22:58 PM
Citaat van: firecrest op juli 21, 2011, 19:21:12 PM
Citaat van: jonas D op juli 21, 2011, 19:20:54 PM
Vleugels zien er mij niet zo puntig uit dus ik ga voor 3 kj?  :-\
:duim:

Waarom geen 2kj?
Daarvoor moet je mijn vorige verslag lezen ;)
Kun je wel spreken van 3kj? of is het vanaf 4kj en verder niet meer te onderscheiden? Heb zelf pas 1x een Gierzwaluw in de hand gehad lang voor ik ringde...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Robertmeer

Lars,
Ik breek even in in dit topic.
Vorige week vond ik in Woerden deze dode Gierzwaluw.
Jij weet vast wel welk kleed het is (denk zelf een juveniel)?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Citaat van: Robertmeer op juli 27, 2011, 20:47:49 PM
Lars,
Ik breek even in in dit topic.
Vorige week vond ik in Woerden deze dode Gierzwaluw.
Jij weet vast wel welk kleed het is (denk zelf een juveniel)?
Hoi Robert,

Juveniel heeft opvallende witte randen aan de veertjes op de buik en lichte randen aan de dekveren.
Dit lijkt mij een 3e kj of ouder, vanwege de donkere buik en de mooie afgeronde handpennen.
Voorbeeldje van een juveniele Gierzwaluw zie je op deze site.

@Jeroen
Vanaf hun 3e jaar of ouder zijn er geen kleedverschillen meer. Bovenstaande voorbeelden van 3e KJ's zijn echter terugvangsten van 2e KJ, een jaar later. Maar het is inderdaad beter om ze als >2e KJ te benoemen.

Christian

Citaat van: firecrest op juli 27, 2011, 23:47:52 PM

Juveniel heeft opvallende witte randen aan de veertjes op de buik en lichte randen aan de dekveren.
Dit lijkt mij een 3e kj of ouder, vanwege de donkere buik en de mooie afgeronde handpennen.

Ik denk dat je de foto's even op groter formaat moet bekijken Lars.
Christian Brinkman

firecrest

Citaat van: Christian op juli 29, 2011, 13:06:22 PM
Citaat van: firecrest op juli 27, 2011, 23:47:52 PM

Juveniel heeft opvallende witte randen aan de veertjes op de buik en lichte randen aan de dekveren.
Dit lijkt mij een 3e kj of ouder, vanwege de donkere buik en de mooie afgeronde handpennen.

Ik denk dat je de foto's even op groter formaat moet bekijken Lars.
Dan zie ik nog steeds geen witte randen ;)
Wat voor leeftijd maak jij er van dan?

firecrest

#298
Gisterochtend met Andre wezen ringen. In de auto dachten we dat we zo'n 150 vogels zouden vangen: het was windstil, bewolkt en een prachtige treknacht.
Bij aankomst op het ringstation moesten we deze verwachting echter bijstellen: we hoorden Gierzwaluw en Huiszwaluw geluid uit de boxen komen! Iemand was vergeten het nachtgeluid in te stellen, waardoor we zwaluwen geluid hadden ipv Nachtegaal, Sprinkhaanzanger en rietvogels...
De eerste ronde was dan ook erg weinig: slechts 15 vogels...
Bij de slagnetten draaide ik in plaats van 5 geluiden te gelijk, puur Witgat.
Dat werkte en al snel zat er een Witgat. Uitereraard ging de vogel op de staaldraad zitten en was dus niet vangbaar... Na 5 minuutjes zitten was de vogel weer verdwenen. Iets later kwamen er 2 Witgatten zitten. Beide gingen ook weer op de staaldraad zitten, maar liepen daarna het net op: dubbelslag!
Het waren een 1e kj mannetje en een >1e KJ vrouwtje.

Tijdens het ringen kwam er opnieuw een Witgat zitten. Ook deze konden we vangen.
De tweede ronde langs de mistnetten was ook erg mager.
Wel hadden we een mooie >1e KJ Fitis.

Tijdens het ringen kwamen er opnieuw 2 Witgatten zitten.
Nadat ze even op de staaldraad gezeten hadden, konden we opnieuw een dubbelslag maken!
5 Witgatten, een best hoog aantal voor ons!
Verder was er veel trek van Blauwe Reigers en enkele Gier- en Boerenzwaluwen.
De 3e ronde langs de mistnetten was opnieuw erg mager, 4 vogels...
Wel een mooie jonge Gekraagde Roodstaart.

Bij de slagnettten kwam een mooie groep van zo'n 200 Spreeuwen zitten.
Ze liepen vooral om de slagnetten heen. Slechts zo'n 5 ex liepen op het net.
Hopend op meer kwam er een Kneu op het vijverslagnet zitten.
Iets later volgde ook een Witte Kwik op het slootnet.
Op de andere 2 slagnetten zaten nu samen 8 Spreeuwen.
We konden maar 2 netten tegelijk dicht slaan, een moeilijke keus...
De Witte Kwikstaart liep langzaam naar het vijvernet en de Kneu was rustig aan het foerageren.
De Spreeuwen liepen langzaam naar 1 net, dus we besloten nog even te wachten.
De Witte Kwikstaart had de staalkabel van het vijvernet bereikt en op 1 slagnet hadden we al zo'n 20 Spreeuwen, en toen kwam er een Havik over: alles weg...
Uiteindelijk kwam toch een klein groepje Spreeuwen drinken op de sloot en konden we er 14 vangen.

Vandaag leek ook niet zo'n goede dag te worden. Er stond een harde noorden wind en het was wat aan het motregenen. Het nachtgeluid was wel goed gedaan, dat had ik zelf gedaan. Daardoor hadden we de eerste ronde toch nog zo'n 30 vogels. De Sprinkhaanzangers en Nachtegalen hingen nu wel in de netten, dat geeft het effect van geluid toch weer duidelijk aan.
Op slag was echter niets te beleven, er was totaal geen trek, dus we waren snel klaar.

EDIT: Foto's toegevoegd!

Christian

Citaat van: firecrest op juli 29, 2011, 21:21:35 PM
Dan zie ik nog steeds geen witte randen ;)
Wat voor leeftijd maak jij er van dan?

Waar wil je witte randen aan zien Lars? Armpennen, grote dekveren, grote handpendekveren, middelste handpendekveren en een hele zwik marginale ondervleugeldekveren vertonen allemaal lichte randen. Vergeet voor het gemak ook het meest bruikbare veldkenmerk m.b.t. leeftijd niet; het uitgebreide wit op de keel dat zich zelfs uitstrekt naar het voorhoofd. Een 1eKJ vogel dus.
Het zou kunnen dat de dekveren aan het begin van de buitenste handpen (P10), die helaas anoniem door het leven gaan, ook een bruikbaar leeftijdskenmerk zijn. Vergelijk jouw 2eKJ en Adult eens met de vogel van Robert.
Christian Brinkman