Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

lijkt me leuk, maar echt in de buurt van Groningen is niks te vinden wat met fiets te doen is, aangezien ik nu al weet dat mn ouders me niet willen brengen...
Gijs

Lonnie Bregman

Dat is goed nieuws! Ik wil ook ringer worden hier bij VRS Castricum, maar had geen zin om 4 jaar te wachten. Dus dit komt goed uit!
Groeten, Lonnie Bregman

Stijn E.

Lijkt me leuk, gewoon beginnen met helpen ergens, en dan gewoon op mijn moment zelf gaan ringen  ;)
Nou goed, niet te veel vooruitlopen, eerst maar eens gaan kijken  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jonas D

Tof om alle verhaaltjes eens te lezen ;D.
Ik wil het ook wel eens doen. :lol:
Zal eens op zoek gaan naar ringers.
Groeten,
Jonas

Rickschonewille


Stijn E.

DeFrisseBlik wordt dan DeFrisseRingers xD
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robertmeer

Lijkt mij ook wel eens leuk om te doen, maar hier in de buurt is helaas geen ringstation in de buurt... >:(
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Citaat van: bram ubels op juli 01, 2010, 17:42:39 PM
Tegenwoordig zit er geen leeftijdsgrens meer aan een ringvergunning! Uiteraard moet je nogsteeds genoeg ervanging hebben om in aanmerking te komen voor een vergunning.
Dus kinderen: Ga eens bij een ringstation in de buurt kijken. Het ringerswereldje vergrijst in rap tempo en er is nieuwe aanwas nodig!
]Basis.
Men dient minstens 18 jaar oud te zijn. Met het rijpen der jaren heeft men meer zelfkritiek, wat voor dit werk beslist noodzakelijk is.


Dit staat nog steeds op vogeltrekstation.nl. Moet nog aangepast worden? Overigens heb ik ook gehoord dat er weinig ringvergunningen meer worden uitgegeven en dat de groep ringvergunninghouders een beperkte groep moet blijven. Op van Lennep worden ringvergunning doorgegeven, van oude mensen die stoppen naar de jonge aanwas. Of wordt alles nu opeens aangepast?

Stijn E.

Citaat van: Robertmeer op juli 01, 2010, 18:48:32 PM
Lijkt mij ook wel eens leuk om te doen, maar hier in de buurt is helaas geen ringstation in de buurt... >:(

Hier ook niet, en bovendien weet ik ook niet of ik dat vol ga houden enzo  :rolleyes:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robertmeer

Citaat van: Stijn Eikelboom op juli 01, 2010, 18:53:22 PM
Citaat van: Robertmeer op juli 01, 2010, 18:48:32 PM
Lijkt mij ook wel eens leuk om te doen, maar hier in de buurt is helaas geen ringstation in de buurt... >:(

Hier ook niet, en bovendien weet ik ook niet of ik dat vol ga houden enzo  ::)
Dat weet ik ook niet als ik die verhalen van Lars lees: bebloede vingers en 'vogels ringen is lijden'...
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rickschonewille

Als ik een Siberische Sprinkhaanzanger of een Steenortolaan in m´n handen mag houden, dan mag van mij part dat beest m´n vingertop eraf bijten. M'n vingertop heeft er toch al eens afgelegen ^^.

Robertmeer

#101
Citaat van: Rickschonewille op juli 01, 2010, 19:00:43 PM
Als ik een Siberische Sprinkhaanzanger of een Steenortolaan in m´n handen mag houden, dan mag van mij part dat beest m´n vingertop eraf bijten. M'n vingertop heeft er toch al eens afgelegen ^^.
Daar heb je helemaal gelijk in Rick!
Zelfs voor een Roodmus of Bladkoning (zucht)...
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

sjonnoh

ik hoop ook dat er genoeg werk is voor nieuwe ringers! zelf ken ik alleen 1 meeuwen ringer op Tholen wat voor mij dan in de buurt is dus moet ik dan maar eens proberen!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Oenanthe

Citaat van: Rickschonewille op juli 01, 2010, 19:00:43 PM
Als ik een Siberische Sprinkhaanzanger of een Steenortolaan in m´n handen mag houden, dan mag van mij part dat beest m´n vingertop eraf bijten. M'n vingertop heeft er toch al eens afgelegen ^^.

Probleem met die soorten is dat ze vrijwel nooit gevangen worden. Ze zijn in Nederland namelijk errug zeldzaam....
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

firecrest

En maar meteen even schrijven hoe leuk het ringen is:
Vanochtend weer vroeg op, wekker 4 uur, half 5 in de auto, 5 uur op het ringstation. Het doel was natuurlijk weer een hoop Gierzwaluwen! Het aantal van gister, slechts 14 ex., viel natuurlijk tegen. Gelukkig was ik er vandaag weer bij ;)
De hijsnetten werden weer hoopvol omhoog geschoven en ook de overige mistnetten werden weer opengeschoven. Het haagnet werd weer opgesteld voor de Spreeuwen. De slagnetten werden in gereedheid gebracht voor eventuele steltlopers of drinkende vogels en de vangst kon weer beginnen! Niet zonder geluid natuurlijk. Gierzwaluw bij de hijsnetten, een mezenmixje, wat steltlopergeluidjes en de Spreeuwenzang klonken weer uit de speakers.
De eerste ronde langs de mistnetten kon weer gelopen worden. Het was een tegenvallende ronde, slechts 12 vogels. De gebruikelijke soorten als Fitis, Grasmus en Nachtegaal. Een leuke vangst was er nog in de vorm van een jeugdkleed Gekraagde Roodstaart.
De vogels werden weer weg geringd, er werd wat schoongemaakt en we konden weer lopen. In de hijsnetten troffen we de eerste 5 Gierzwaluwen van de dag aan! Verder de eerste mezen, een zwartkop en een mooie adulte man Putter. Leuke ronde dus! Zeker toen bleek dat de Zwartkop al een ring had, en op die ring 1000 Brussels stond. Een Belg dus! Ook een Gierzwaluw was al voorzien van een ring. Het bleek een vogel van vorig jaar te zijn. Ook leuk! Tijdens het ringen ging er een Koekoek in onze beroemde boom 'de Jap' zitten. Snel het geluid op, maar de vogel bleef lekker zitten. We gingen weer verder ringen. Na een kwartier ging de Koekoek opeens zitten! Snel naar de vangkant van de hut, maar het was al te laat. Het bezoek van de Koekoek aan ons slagnet duurde niet langer dan enkele seconden. Wel werd er maar is een netje over de Spreeuwen gegooid die zaten te drinken. 3 Spreeuwtjes slechts, maar toch weer een soort voor de daglijst... De rondes erna waren redelijk rustig, vooral mezen en Fitissen. Maar ook de Gierzwaluwen bleven lekker vliegen! De groep boven de netten bedroeg ongeveer 80 vogels, de groep in de netten was wat kleiner... Uiteindelijk vingen we 34 Gierzwaluwen. Rond 1 uur s'middags was het over met de Giertjes. Op termiek gingen ze de hoogte in, om vervolgens tussen de rovers door achter de insecten aan te jagen. De laatste rondjes leverden slechts wat mezen op... Jesse mocht ze allemaal ringen, hij moest nog oefenen voor zijn ringvergunning die hij binnenkort gaat halen. Het was ook weer lunchtijd. Dolf haalde enkele, inmiddels blauw geworden, boterhammen uit zijn tas. Hij wilde ze in de prullenbak gooien, maar ik zei dat hij ze maar op slag moest leggen voor de Spreeuwen. Een Houtduif reageerde hier meteen op, maar wilde toch niet het net op lopen. We gingen weer door met ringen. André en Dolf gingen de boel sluiten terwijl ik met Jesse de overige vogels ging ringen. Na een tijdje haalde Jesse weer een nieuwe Koolmees uit de kist, terwijl ik even door het raam keek. Met een sprintje stond ik binnen enkele seconden aan de vangkant van de hut. Ik trok aan het het touw en het net belannde boven op het veldje met het brood. Nog een sprint en binnen enkele seconden stond ik met een Zilvermeeuw in mijn handen! Jesse kwam inmiddels ook aangesprint. Ook André, die klaar was zag wat er aan de hand was en kwam aangerend. De hele winter hadden we met zijn drieën, met zakken brood en gekke geluiden geprobeerd meeuwen te vangen. Het leverde enkel bevroren handen op. En nu gooien we wat brood op slag en bingo :rolleye:  Zo moet het dus... Het was de eerste sinds de kolonie van het Vogelmeer weg is. Niet dat het echt leuk was, mijn handen werden flink kapot gepikt en mijn shirt werd volledig ondergescheten. Maar de sfeer was weer perfect, wat een leuke en onverwachte vangst! Via meeuwendeskundige Fred Cottaar, meeuwenringer in IJmuiden, kwamen we uit op een vrouwtje van minstens 4 jaar oud. Nu hopen op een terugmelding... Met een mooie dag, 121 vogels op de teller en een shirt onder de vogelpoep gingen we weer tevreden naar huis!
Alle foto's staan weer hier.

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 18:52:01 PM
Op van Lennep worden ringvergunning doorgegeven, van oude mensen die stoppen naar de jonge aanwas. Of wordt alles nu opeens aangepast?
Ja, dat is bij Castricum ook zo. Maar ook dat is niet zo'n probleem, want volgens het Grote Vinkenbaanboek (zo heet ie niet hoor) was hier de oudste ringer in 2007 86 jaar!
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Citaat van: lonnie20 op juli 01, 2010, 20:21:45 PM
Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 18:52:01 PM
Op van Lennep worden ringvergunning doorgegeven, van oude mensen die stoppen naar de jonge aanwas. Of wordt alles nu opeens aangepast?
Ja, dat is bij Castricum ook zo. Maar ook dat is niet zo'n probleem, want volgens het Grote Vinkenbaanboek (zo heet ie niet hoor) was hier de oudste ringer in 2007 86 jaar!
Bij ons is de oudste momenteel 90 en die vangt nog in het najaar ;)  Komt op zijn fiets aanrijden en lekker Spreeuwen ringen

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 20:22:53 PM
Citaat van: lonnie20 op juli 01, 2010, 20:21:45 PM
Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 18:52:01 PM
Op van Lennep worden ringvergunning doorgegeven, van oude mensen die stoppen naar de jonge aanwas. Of wordt alles nu opeens aangepast?
Ja, dat is bij Castricum ook zo. Maar ook dat is niet zo'n probleem, want volgens het Grote Vinkenbaanboek (zo heet ie niet hoor) was hier de oudste ringer in 2007 86 jaar!
Bij ons is de oudste momenteel 90 en die vangt nog in het najaar ;)  Komt op zijn fiets aanrijden en lekker Spreeuwen ringen
Nou dan moet er voor jou binnenkort toch wel een ringvergunning vrij kunnen komen? Ik zag trouwens ergens in dit topic een link naar de eisen voor een ringvergunning, je moet 250 vogels hebben gevangen en zo. Bij ons zijn ze helemaal niet zo moeilijk, het gaat er om dat ze je geschikt vinden.

ik ga trouwens binnenkort weer eens heen, eergister hadden ze de eerste Gierzwaluwen in de mistnetten!
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Citaat van: lonnie20 op juli 01, 2010, 20:29:08 PM
Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 20:22:53 PM
Citaat van: lonnie20 op juli 01, 2010, 20:21:45 PM
Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 18:52:01 PM
Op van Lennep worden ringvergunning doorgegeven, van oude mensen die stoppen naar de jonge aanwas. Of wordt alles nu opeens aangepast?
Ja, dat is bij Castricum ook zo. Maar ook dat is niet zo'n probleem, want volgens het Grote Vinkenbaanboek (zo heet ie niet hoor) was hier de oudste ringer in 2007 86 jaar!
Bij ons is de oudste momenteel 90 en die vangt nog in het najaar ;)  Komt op zijn fiets aanrijden en lekker Spreeuwen ringen
Nou dan moet er voor jou binnenkort toch wel een ringvergunning vrij kunnen komen? Ik zag trouwens ergens in dit topic een link naar de eisen voor een ringvergunning, je moet 250 vogels hebben gevangen en zo. Bij ons zijn ze helemaal niet zo moeilijk, het gaat er om dat ze je geschikt vinden.

ik ga trouwens binnenkort weer eens heen, eergister hadden ze de eerste Gierzwaluwen in de mistnetten!
Ja, ze doen onze methode na :o


Die ringvergunning gaat naar Jesse, ik  moet nog wat jaartjes wachten...

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 20:33:55 PM
Die ringvergunning gaat naar Jesse, ik moet nog wat jaartjes wachten...
Oh jammer, ach jij ringt toch ook genoeg zonder vergunning?
Wij hebben dat probleem niet, een vriend van me en ik zijn volgens mij de enigen die geïnteresseerd zijn, en we zijn allebei even vaak (één keer) heen geweest. Hij is alleen al 18, maar dat maakt nu dus ook niet meer uit ;).
Groeten, Lonnie Bregman

Jeroen Nagtegaal

Een vergunning is nodig om zelfstandig te kunnen ringen, onder begeleiding van een ringer ringen mag wel.
Overigens is het traject voor een vergunning minimaal 2 jaar, waarbij ook ervaring moet worden opgedaan bij anderen. Je zult dus ook redelijk mobiel moeten zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jonas D

Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Groeten,
Jonas

jonas D

Groeten,
Jonas

firecrest

Citaat van: jonasd op juli 01, 2010, 20:58:06 PM
Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Ja, dat mag altijd! Daar zijn ringers vaak ook blij mee, zo veel helpers zijn er niet...

Maarten Sluijter

Bij mij in de buurt is er dichtbij een ringstation; VRS Nebularia, oftwewel 'Vinkenbaan Westenschouwen' -- http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?taal=1&land=1&site=0&telpost=141

Ik mag daar in het najaar misschien een keer mee helpen met het ringen, lijkt me geweldig!
.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: jonasd op juli 01, 2010, 20:58:06 PM
Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Ja, maar het daadwerkelijk uithalen (wat heel lastig kan zijn, en soms meer dan 15min/vogel duurt!) mag vaak pas later, evenals het ringen van de vogels. Daarbij is ringer zijn geen goedkope hobby, je moet namelijk ook ringen, meetmateriaal ed. aanschaffen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 01, 2010, 21:04:05 PM
Citaat van: jonasd op juli 01, 2010, 20:58:06 PM
Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Ja, maar het daadwerkelijk uithalen (wat heel lastig kan zijn, en soms meer dan 15min/vogel duurt!) mag vaak pas later, evenals het ringen van de vogels. Daarbij is ringer zijn geen goedkope hobby, je moet namelijk ook ringen, meetmateriaal ed. aanschaffen.
Klopt, het is geheel vrijwillig. Niks wordt vergoed.
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 01, 2010, 21:04:05 PM
Citaat van: jonasd op juli 01, 2010, 20:58:06 PM
Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Ja, maar het daadwerkelijk uithalen (wat heel lastig kan zijn, en soms meer dan 15min/vogel duurt!) mag vaak pas later, evenals het ringen van de vogels. Daarbij is ringer zijn geen goedkope hobby, je moet namelijk ook ringen, meetmateriaal ed. aanschaffen.
15 minuten per vogel? Wat voor vogels zijn dat dan :rolleye:
De moeilijkste vogels vind ik sinds kort Gierzwaluwen. Maar langer dan 5 minuten ben ik nooit bezig geweest met een vogel...
Overigens is ringer zijn niet heel duur. Bij ons kost het 100 euro per jaar. Daarvoor kan je het hele jaar gratis parkeren, ook als je naar het strand wilt dus. Materiaalkosten hebben wij sponsors voor en die hebben ze op de meeste stations.

Rickschonewille

Citaat van: Oenanthe op juli 01, 2010, 19:51:35 PM
Citaat van: Rickschonewille op juli 01, 2010, 19:00:43 PM
Als ik een Siberische Sprinkhaanzanger of een Steenortolaan in m´n handen mag houden, dan mag van mij part dat beest m´n vingertop eraf bijten. M'n vingertop heeft er toch al eens afgelegen ^^.

Probleem met die soorten is dat ze vrijwel nooit gevangen worden. Ze zijn in Nederland namelijk errug zeldzaam....

Daarom zeg ik 't juist ;)

Jarinka

Is er ook een website waarmee je kunt zoeken welk ringstation het dichtst bij je in de buurt is? Het lijkt me namelijk erg leuk om eens te helpen :)
Groeten, Jarinka Heijink