Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 01, 2010, 21:04:05 PM
Citaat van: jonasd op juli 01, 2010, 20:58:06 PM
Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Ja, maar het daadwerkelijk uithalen (wat heel lastig kan zijn, en soms meer dan 15min/vogel duurt!) mag vaak pas later, evenals het ringen van de vogels. Daarbij is ringer zijn geen goedkope hobby, je moet namelijk ook ringen, meetmateriaal ed. aanschaffen.

Nou, een kwartier per vogel is wel heel erg lang. Dat heb ik geloof ik alleen wel eens met een Winterkoning gehad die met zijn vleugel een paar keer doe de mazen zat gedraaid. Losknippen is dan het beste. Behalve voor je net natuurlijk.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 21:09:00 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 01, 2010, 21:04:05 PM
Citaat van: jonasd op juli 01, 2010, 20:58:06 PM
Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Ja, maar het daadwerkelijk uithalen (wat heel lastig kan zijn, en soms meer dan 15min/vogel duurt!) mag vaak pas later, evenals het ringen van de vogels. Daarbij is ringer zijn geen goedkope hobby, je moet namelijk ook ringen, meetmateriaal ed. aanschaffen.
15 minuten per vogel? Wat voor vogels zijn dat dan :rolleye:
De moeilijkste vogels vind ik sinds kort Gierzwaluwen. Maar langer dan 5 minuten ben ik nooit bezig geweest met een vogel...
Overigens is ringer zijn niet heel duur. Bij ons kost het 100 euro per jaar. Daarvoor kan je het hele jaar gratis parkeren, ook als je naar het strand wilt dus. Materiaalkosten hebben wij sponsors voor en die hebben ze op de meeste stations.
Verkeerd ingevlogen Rietgors, door 2 zakken en geheel gedraaid of Winterkoning, Pimpelmees, maar ook een Oeverzwaluw kan soms heel lastig zijn. Losknippen kan, maar daar mee los je zeker niet altijd gedraaide vogels mee op.
Ik weet trouwens niet of je een vergunning kan krijgen voor alleen een ringbaan, volgens mij moet daar tegenwoordig ook een ander project tegenover staan. Bijv. een RAS Huismus of iets anders.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

firecrest

Citaat van: Jarinka op juli 01, 2010, 21:10:56 PM
Is er ook een website waarmee je kunt zoeken welk ringstation het dichtst bij je in de buurt is? Het lijkt me namelijk erg leuk om eens te helpen :)
Een site is er niet. Gewoon wat informeren bij het VT of bij lokale ringers. Ik geloof dat Fabian Meijer die hier soms ook post in de buurt van Amersfoort ringt. Als je in het najaar een keer op Vlieland bent kan je daar ook gaan kijken op het ringstation. Op bepaalde dagen om een bepaalde tijd.

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 01, 2010, 21:12:59 PM
Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 21:09:00 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 01, 2010, 21:04:05 PM
Citaat van: jonasd op juli 01, 2010, 20:58:06 PM
Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Ja, maar het daadwerkelijk uithalen (wat heel lastig kan zijn, en soms meer dan 15min/vogel duurt!) mag vaak pas later, evenals het ringen van de vogels. Daarbij is ringer zijn geen goedkope hobby, je moet namelijk ook ringen, meetmateriaal ed. aanschaffen.
15 minuten per vogel? Wat voor vogels zijn dat dan :rolleye:
De moeilijkste vogels vind ik sinds kort Gierzwaluwen. Maar langer dan 5 minuten ben ik nooit bezig geweest met een vogel...
Overigens is ringer zijn niet heel duur. Bij ons kost het 100 euro per jaar. Daarvoor kan je het hele jaar gratis parkeren, ook als je naar het strand wilt dus. Materiaalkosten hebben wij sponsors voor en die hebben ze op de meeste stations.
Verkeerd ingevlogen Rietgors, door 2 zakken en geheel gedraaid of Winterkoning, Pimpelmees, maar ook een Oeverzwaluw kan soms heel lastig zijn. Losknippen kan, maar daar mee los je zeker niet altijd gedraaide vogels mee op. [...]

Bij Pimpelmezen moet je ook eerst de poten losmaken anders blijf je aan de gang.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Robertmeer

Citaat van: Jarinka op juli 01, 2010, 21:10:56 PM
Is er ook een website waarmee je kunt zoeken welk ringstation het dichtst bij je in de buurt is? Het lijkt me namelijk erg leuk om eens te helpen :)
http://trektellen.nl/default.asp?site=0&taal=1&showfav=&land=1&tellingen=2
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

bram ubels

Heb blijkbaar iets 'losgemaakt'. Even voor de duidelijkheid: Ringwerk viel voor dit jaar onder de jachtwet en hieraan was een leeftijdsgrens van 18 jaar verbonden. Tegenwoordig vanlt het onder de Flora en Fauna-wet waar geen leeftijdsgrens aan is verbonden. In principe is het nu dus mogelijk vóór je 18e een ringvergunning te krijgen. De eisen om een vergunning te krijgen zijn echter nog altijd hetzelfde! Die eisen zijn vrij streng maar dat is maar goed ook! Een aantal stelregels zijn: je moet minimaal twee jaar hebben meegelopen met een ringer, minimaal 1000 vogels onder toezicht geringd hebben enz. Nu is dit niet direct allemaal te controleren maar ga er maar vanuit dat je VEEL ervaring moet hebben en dat je je vergunning niet zomaar binnen hebt wat sommige nu lijken te denken. In de meeste gevallen gaan er jaren overheen voordat je in aanmerking komt (je moet het leren door mee te lopen, het te zien en te doen. Je kunt het niet uit een boekje leren...). Daarnaast moet je bij een ringstation op 'examen' en wordt je eens in de drie jaar op vaardigheden gecontroleerd.

Als beginnend enthousiasteling moet je je dr maar op instellen dat het nog wel minimaal een jaar of 3 duurt voordat je genoeg ervaring hebt!



Handsoortenlijst: 140

bram ubels

Trouwens: Mijn 'oproep' dat nieuwe aanwas zeer welkom is was meer bedoeld als:
Ben je enthousiast en fanatiek; zoek een plek  op waar geringd wordt in de buurt, neem contact op en ga een keer mee. Niet alle ringers vinden het leuk jongeren op te leiden. Je merkt al snel genoeg of je welkom bent en je vaker kunt komen. Je kunt vragen of de ringer berreid is je dingen te leren en wie weet heb jij over een aantal jaren een eigen vergunning als je veel meegaat!

Als iemand uit de buurt van Nijmegen een keer meen zou willen zou dat evt. kunnen.

@Lars: Bij het VT is er voor sommige projecten (zoals RAS en CES) wel dergelijk vraag naar nieuwe ringvergunninghouders.

en...Fabian ringt bij Deventer;)
Handsoortenlijst: 140

Maarten Sluijter

Citaat van: Robertmeer op juli 01, 2010, 21:48:57 PM
Citaat van: Jarinka op juli 01, 2010, 21:10:56 PM
Is er ook een website waarmee je kunt zoeken welk ringstation het dichtst bij je in de buurt is? Het lijkt me namelijk erg leuk om eens te helpen :)
http://trektellen.nl/default.asp?site=0&taal=1&showfav=&land=1&tellingen=2

Deze is nog handiger denk ik, klik op bij het bovenste op 'Nederland' en die daaronder 'alle ringplaatsen'.
http://trektellen.nl/kaart.asp?site=0&taal=1&land=1
.

Jarinka

Citaat van: Maarten Sluijter op juli 02, 2010, 09:26:25 AM
Citaat van: Robertmeer op juli 01, 2010, 21:48:57 PM
Citaat van: Jarinka op juli 01, 2010, 21:10:56 PM
Is er ook een website waarmee je kunt zoeken welk ringstation het dichtst bij je in de buurt is? Het lijkt me namelijk erg leuk om eens te helpen :)
http://trektellen.nl/default.asp?site=0&taal=1&showfav=&land=1&tellingen=2

Deze is nog handiger denk ik, klik op bij het bovenste op 'Nederland' en die daaronder 'alle ringplaatsen'.
http://trektellen.nl/kaart.asp?site=0&taal=1&land=1
'Nederland' zie ik wel staan, maar 'alle ringplaatsen' niet :huh:
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Hier. In het echt zijn de bolletjes aanklikbaar

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Robertmeer

Citaat van: Jarinka op juli 02, 2010, 09:46:13 AM
Citaat van: Maarten Sluijter op juli 02, 2010, 09:26:25 AM
Citaat van: Robertmeer op juli 01, 2010, 21:48:57 PM
Citaat van: Jarinka op juli 01, 2010, 21:10:56 PM
Is er ook een website waarmee je kunt zoeken welk ringstation het dichtst bij je in de buurt is? Het lijkt me namelijk erg leuk om eens te helpen :)
http://trektellen.nl/default.asp?site=0&taal=1&showfav=&land=1&tellingen=2

Deze is nog handiger denk ik, klik op bij het bovenste op 'Nederland' en die daaronder 'alle ringplaatsen'.
http://trektellen.nl/kaart.asp?site=0&taal=1&land=1
'Nederland' zie ik wel staan, maar 'alle ringplaatsen' niet ???
Staan als derde in de lijst Jarinka.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op juli 01, 2010, 21:09:00 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 01, 2010, 21:04:05 PM
Citaat van: jonasd op juli 01, 2010, 20:58:06 PM
Dus je mag ook mee gaan helpen als ik het goed begrijp (samen met een ringer met ervaring en vergunning)?
Ja, maar het daadwerkelijk uithalen (wat heel lastig kan zijn, en soms meer dan 15min/vogel duurt!) mag vaak pas later, evenals het ringen van de vogels. Daarbij is ringer zijn geen goedkope hobby, je moet namelijk ook ringen, meetmateriaal ed. aanschaffen.
15 minuten per vogel? Wat voor vogels zijn dat dan :rolleye:
De moeilijkste vogels vind ik sinds kort Gierzwaluwen. Maar langer dan 5 minuten ben ik nooit bezig geweest met een vogel...
Overigens is ringer zijn niet heel duur. Bij ons kost het 100 euro per jaar. Daarvoor kan je het hele jaar gratis parkeren, ook als je naar het strand wilt dus. Materiaalkosten hebben wij sponsors voor en die hebben ze op de meeste stations.
Bij ons mag je helemaal niet met de auto komen, je moet op de fiets. En wij hebben ook geen sponsors, maar omdat ze hier met tientallen zijn zal het bedrag per jaar nooit erg hoog oplopen.
Groeten, Lonnie Bregman

bram ubels

Er zijn veel meer ringplekken dan staat aangegeven op het kaartje op trektellen.nl
Handsoortenlijst: 140

Jarinka

Citaat van: Robertmeer op juli 02, 2010, 09:57:41 AM
Citaat van: Jarinka op juli 02, 2010, 09:46:13 AM'Nederland' zie ik wel staan, maar 'alle ringplaatsen' niet ???
Staan als derde in de lijst Jarinka.
Oooh, ik is weer snugger -.-
'k Zat naar de links bovenaan te kijken en had die Nederland aangeklikt, maar het moet die in het vakje daaronder zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

yourigroesbeek

Maar Bram ,

van gerard hoorde ik dat jij je ringvergunning toch ook al op je 14e had
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

bram ubels

Handsoortenlijst: 140

Jan vH

Helaas zijn er geen ringplaatsen bij mij in de buurt, anders zou ik het ook wel leuk vinden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

firecrest

Citaat van: Jan vH op juli 03, 2010, 19:06:28 PM
Helaas zijn er geen ringplaatsen bij mij in de buurt, anders zou ik het ook wel leuk vinden.
Er worden ook regelmatig excursies gedaan naar ringstations. Bijvoorbeeld met de vogelwerkgroep. Misschien kan je daar een keer aan mee doen ;)

firecrest

Vandaag is het dagrecord Gierzwaluwen op VRS van Lennep opgeschroefd tot 54 ex.! Het hadden er nog meer kunnen zijn, maar toch een mooi aantal! Morgen ga ik weer met mijn vader en maandag weer met meerdere mensen. Hopelijk gaan we nog een keer over de 100 Gierzwaluwen op een dag heen. En hopelijk blijven die mezen nog even weg zodat mijn handen kunnen herstellen :P
Gister werden overigens ook de eerste Kruisbekken weer gevangen. Leuk!

GijsB

K wacht nog op een mailtje van Lex Tervelde, ringer in eemshaven...
Gijs

Fabian Meijer

Vandaag weer geringd. Qua aantallen viel het toch wel tegen, had gehoopt op aardig wat mezen en tjiffen. Er waren tenslotte voorgaande dagen grote aantallen pimpelmezen gevangen (wel 100+ op sommige plekken!) Deze aantallen kregen wij niet, maar toch nog wel jonge mezen. Wel redelijk aantal jonge zwartkoppen. De leuke vangsten waren een adult man Putter en een adult vrouw Boomklever. Ook weer glanskoppen en matkoppen gevangen waardoor je mooi het verschil tussen die twee kon zien (zie daarvoor eerdere posts op m'n weblog)

Ook een beetje naar libellen gekeken. Resultaat: Grote roodoogjuffer, Azuurwaterjuffer, Variabele Waterjuffer, Lantaarntje, Gewone Pantserjuffer, Weidebeekjuffer, Vroege Glazenmaker, Oeverlibel, Grote Keizerlibel,

Meer foto's zijn te vinden op : http://www.fabianmeijer.blogspot.com

firecrest


Gisterochtend waren mijn vader en ik weer vroeg op. We gingen puur voor de Gierzwaluwen naar de baan. We schoven de hijsnetten en enkele andere netjes open + de slagnetten en het haagnet. Het was erg mistig s'ochtends. Een Bosrietzanger die ik vlak voor mijn lens hield was nog wazig op de foto... Echte dichte duinmist... De eerste rondes hingen de gebruikelijke vogels in de netten, geen Gierzwaluwen helaas. We moesten om 12 uur thuis zijn en besloten om 10 uur al weer op te ruimen. Mijn vader ging naar de netten, en net toen ik een leuk klapje Spreeuwen had gemaakt belde hij op: de netten hangen vol! Snel wat Spreeuwen onder het haagnet uit gehaald en de rest maar laten gaan. Toen richting de hijsnetten. In 2 hijsnetten hingen samen 27 Gierzwaluwen... De andere netten hingen vol met mezen... Om 11 uur hadden we alles uit de netten en waren de netten gesloten. Daarna nog ringen en dus weer te laat thuis... Tijdens het ringen kwam er nog een vos uit de vijver drinken.

firecrest

#142
Vanochtend moest ik opnieuw vroeg mijn bed verlaten. Daarna helemaal naar het ringstation toe fietsen en daarna alle mistnetten openzetten. Gelukkig kreeg ik bij dat laatste nog wat hulp, want we waren met 4 man vandaag! Ook het haagnet en de slagnetten werden weer gereed gemaakt. Het geluid werd aangepast: Mezen + Gierzwaluw.
Daarna de eerste ronde langs de netten. 15 vogels... Wel een heel erg mooie Blauwborst. Ik liet hem alleen ontsnappen toen ik een foto wilde maken... Gelukkig was hij toen wel al geringd. De Gierzwaluwen waren er niet meer. Slechts 10 ex. vlogen boven de hijsnetten. We hadden nog 3 vogels nodig voor het jaartotaal van 200 stuks. Helaas hadden we ook de ronde erna geen Gierzwaluwen in het net. Wel een Spotvogel. De Spotvogel was reeds geringd, eerder deze week. Wel weer een leuke vangst, leuk voor de foto. Verder weer veel Fitissen. Tijdens het ringen ging er opeens een Witte Kwikstaart op slag zitten. Totaal onverwacht, het geluid stond niet op en het was niet de tijd voor Kwikstaarten. Toch sloegen we het netje er maar over heen en werd de jonge vogel voorzien van een ring. Iets later stond er opeens een Tureluur naast het net. Na lang wachten vloog het ex. opeens weer op, zonder maar een veer bewogen te hebben... Tijd voor de 3e ronde, waarin opnieuw niet veel te beleven was. Een Grote Bonte Specht was het leukste van de ronde. Tijdens het ringen kwam er een mooie Wulp op slag zitten. Netje erover en een ring om de poot. Helaas werkte dat eerste niet helemaal. Het net zat nog in de war van de vorige slag en bleef haken... De Wulp vloog dus weer weg, zonder ring helaas. Jesse kwam ook lekker uitgeslapen aangelopen en zo stonden we met 5 personen te vangen, en nog vingen we erg weinig... De volgende ronde hadden we eindelijk de eerste Gierzwaluw. Een adulte vogel. Leuke waarnemingen van de Gierzwaluwvangst is dat tijdens de eerste dagen van dit seizoen vooral 2e KJ vogels werden gevangen, terwijl er nu steeds meer adulte vogels worden gevangen. De volgende ronde hing er ook een 2e KJ vogel in. 2 Gierzwaluwen pas... Ook een Putter hing in het net, een mooi adult vrouwtje, maar wel al met een ring om. Ook een ex. van eerder deze week. De vogels waren een beetje op en in de volle zon besloten we te gaan snoeien, wat netten te verplaatsen, met de bosmaaier te maaien en het hok ondersteboven te halen en schoon te maken. In de volle zon, bij 25 graden, zweet je dan ongeveer een liter per minuut... Maar het moest nou eenmaal gebeuren... Tijdens het snoeien werd wel een 3e Gierzwaluw gevangen, in het snippennet nota bene... Het bleek een 1e KJ vogel te zijn! De eerste voor VRS van Lennep en tevens nummer 200 dit jaar! Ringetje er om heen en uitgebreid op de foto! 3 Kneuen kwamen tijdens het snoeien op de vijver drinken en ook een Spreeuw dronk nog even een slokje mee. Zo kwamen we om 2 uur tot 56 vogels. Wat magertjes, maar toch een leuke dag! Om 2 uur nam Patrick het van ons over. Er wordt dus nog doorgevangen!
Snel weer naar huis gefietst door de hitte met bezwete kleren... Thuis snel onder de douche en door naar mijn werk... Dat noemt men dan vakantie. Vroeg op, hard werken, nog meer werken... Ik vind het eerder kindermishandeling :P  Nu maar weer pleisters plakken op mijn handen en naar bed... Morgen een dagje hard vogelen, woensdag de hele dag werken en donderdag weer vangen...


Meer foto's staan op: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#

yourigroesbeek

Gisteren om 5 uur op en om 6 uur in de millingerwaard zijn om grote canadese ganzen te vangen. Dit allemaal samen met berend voslamber. aangekomen zwom er een groep van 11 ganzen op het water. De omsingeling was snel voltooid, Nu snel de netten op zetten. Een groep van een paar stieren die in het gebied rondlopen dreeg even in de netten te lopen maar werd op tijd weggejaagd. de fuik vvan netten staat nu snel een iemand in het water en de ganzen opdrijven. Zo kregen we alle 11 de ganzen in het net en werd dit afgesloten. 4 van de ganzen hadden al een halsband (4 adulten), 1 had er al een metalen en plastic pootring (jong van vorig jaar) en 7 juvenielen. Opmerkelijk was dat het jonge vrouwtje van vorig jaar nog geen kuikens had terwijl haar zus daar al wel met kuikens rondzwom. tijdens het ringen ontsnapte een gans die al een halsband had. en er vloog nog een boomvalk over. Nadat alle ganzen veilig en wel terug waren konden wij weer gaan.

youri
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

firecrest

Vanochtend heb ik het voor elkaar gekregen om de wekker van mijn iphone in mijn slaap uit te krijgen. Het gevolg was dat we dus een half uur te laat op het ringstation aankwamen... De zon kwam net op. Nadeel is dan dat je alle vogels in de struiken verjaagd tijdens het opzetten van de netten. Je vangt dus een stuk minder... Gelukkig hebben de Gierzwaluwen geen last van deze verstoring... We waren maar met zijn tweeën, dus niet alle netten open. De hijsnetten gingen uiteraard omhoog en het gegier van de Gierzwaluwen klonk al snel door het duin. Het werd al vroeg warm en de Kneutjes kwamen aan de lopende band drinken. Helaas hebben ze daar een nieuwe manier voor bedacht: vanaf de staalkabel drinken. Als je het net dan dicht slaat, lanceer je de vogels omhoog... Ondanks de hitte was er veel activiteit in het duin. Damherten kwamen langs, erg veel konijnen waren met elkaar aan het dollen en een vos hield alles in de gaten. Bij de eerste ronde langs de mistnetten was al meteen duidelijk dat we te laat waren, slechts 8 vogels hingen in de netten. Wel de eerste Gierzwaluw en een Spotvogel. De vogels werden geringd en daarna keken we of er nog wat trek was. Gierzwaluwen vlogen er in laag aantal. Ook enkele Huisjes, Oevers en Boerenzwaluwen begonnen al met hun reis naar het zuiden. Uit het niets zaten er opeens 2 vogels naast het slagnet. 2 Rouwkwikstaarten! Een hele mooie adulte man en een juveniel beest. Beide vogels kwamen drinken en snel trok ik aan het touw zodat het net over ze heen viel: Bingo! Snel naar buiten. Toen ik bijna bij het net was zag ik tot mijn schrik een gat in het net. Het prachtige mannetje had dit gat ook gezien en vloog snel weg. Hij liet daarbij wel zijn zoon/dochter achter! De jonge kwikstaart werd van een ring voorzien, terwijl de vader terug kwam. Hij ging op het haagnet zitten en opnieuw dacht ik: Bingo! Helaas heeft het haagnet soms zijn kuren, zoals ook vandaag. Aan de bovenkant van het tentvormige net ontstond een gleuf waardoor de prachtige adulte man Rouwkwikstaart zijn weg naar buiten vond. Waarom doet zo'n net het nou wel bij al die klapjes Spreeuwen, en niet bij een prachtige Rouwkwikstaart... Dit keer verdween de Rouwkwikstaart echt. Terug naar de parkeerplaats of naar het Vogelmeer? Iets later hadden we nog een keer succes met de vijver. Een jong mannetje Roodborsttapuit kwam zijn dorst lessen.
Het werd al snel veel warmer. De aantallen Gierzwaluwen per rondde namen steeds verder toe, maar de temperatuur helaas ook. Daarom besloten we om vroeg te stoppen, om 12 uur. Totaal vingen we 17 Gierzwaluwen, allemaal 2e KJ's. Ook hing er nog een Bosrietzanger uit 2007 in het net en een hele mooie gele Fitis. Tijdens het opruimen belden we nog met Erik, die in het Dennenbos onder andere een Kruisbek had gevangen. Die hadden we graag willen zien, en hij had onze Rouwkwikstaart graag gezien... Volgende keer maar wat eerder bellen...
De foto's van vandaag staan hier: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#
De voorspelling voor de komende dagen kan ik helemaal niets mee. Die worden volgens mij elke 10 minuten weer aangepast. Is er iemand die daar een goede betrouwbare site voor heeft?

Jeroen Nagtegaal

Het weer is nu bijna onvoorspelbaar, maar meestal zitten de buien niet echt aan de duinrand. Tevens zijn het vaak maar korte fikse buien ipv lange perioden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 10, 2010, 16:55:52 PM
Het weer is nu bijna onvoorspelbaar, maar meestal zitten de buien niet echt aan de duinrand. Tevens zijn het vaak maar korte fikse buien ipv lange perioden.

Dat was niet de vraag van Lars geloof ik. Kort of lang, onweersbuien in de duinen kunnen levensgevaarlijk zijn en daarom is een betrouwbare weersvoorspelling erg belangrijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

En een betrouwbare weersvoorspelling is nu niet mogelijk met zulke wind en temperatuur. Dus of op je Buienradar of KNMI.nl kijkt het zal weinig uitmaken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

firecrest

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 10, 2010, 16:55:52 PM
Maar meestal zitten de buien niet echt aan de duinrand.
Het is hier nu anders behoorlijk aan het onweren.
En als je dan in de duinen bent is dat inderdaad erg gevaarlijk, we hebben veel lage begroeiing met enkele bomen bij de netten... Ik ben 1 keer met een flinke onweersbui op het ringstation geweest en dat is echt eng, dus morgen ga ik in ieder geval niet. Hopelijk wordt het maandag wat beter, want de wind staat dan goed...

Rein Genuït

#149
Donderdagavond Nachtzwaluwen wezen ringen in Brabant voor meer foto's zie mijn weblog
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/