Hoofdmenu

Geen idee

Gestart door streetkajohn, juli 29, 2006, 10:25:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

streetkajohn

Groetjes,


John :)

streetkajohn

Han........

Moet voor jou toch een makkie zijn  :D  :duim:  ;)


John  :)  
Groetjes,


John :)

gardensafari

CiteerHan........

Moet voor jou toch een makkie zijn  :D  :duim:  ;)


John  :)
Het opnaaien van admins op deze site is strafbaar. Je wordt dan levenslang veroordeeld tot het admin-schap bij de Ascalaphidae.

Een ernstige en waarschuwende Hans

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

streetkajohn

#3
...opnaaien


zal wel...................

wilde alleen aan han vragen of hij er eens naar wilde kijken.



.
Groetjes,


John :)

han.endt

#4
Ik heb er naar gekeken en .......................... Hoe groot was ie?

streetkajohn

#5
toch bedankt Han  :duim:

Groetjes john :)  :lol:  :D  ;)

hoe groot +/- 1 cm
Groetjes,


John :)

han.endt

#6
Aha, dan komen we ergens. Hij leek zo veel groter. Mesoligia literosa, het Duinhalmuiltje. Leuk voor het binnenland!

streetkajohn

#7


:)
Groetjes,


John :)

Zilverstreep

Is dit niet Mesoligia furuncula?
Groeten,
Floor van Lamoen

peltigera

#9
ik zou ook gaan voor Mesoligia furuncula.

Edit: ok Han, bedankt voor de extra info. Toch eens beter opletten bij mijn waarnemingen. Het stikt momenteel van die Mesoligia's..   :D  

han.endt

#10
CiteerIs dit niet Mesoligia furuncula?
Nee, het verschil in beide soorten is het veel smallere middenveld (zeg maar band) bij literosa. Ook is het middenveld bij deze soort soms zwart, zoals hier. Verder heeft literosa vaak wat rozige tinten.

Googelen is altijd gevaarlijk, maar hier staan toch goede voorbeelden:
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=mes...ken&sa=N&tab=wi

Corryabbink

#11
Han naar deze heb ik ook lang zitten turen maar ik weet niet wat jij met middenveld in dit geval bedoelt. Ik dacht dat dit furuncula was maar nu breng je me aan het twijfelen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#12
Hier zou ik toch een furuncula van maken. Bruin zonder rozige tinten en geen duideljke bovengrens aan het middenveld (vrij gewoon bij furuncula) De donkere schaduwlijn (vrij opvallend) doet verder niet terzake.

han.endt

#13
CiteerEdit: ok Han, bedankt voor de extra info. Toch eens beter opletten bij mijn waarnemingen. Het stikt momenteel van die Mesoligia's..   :D
Ik zet het wel erg stellig neer. Beter was geweest om te zeggen: gezien bovenstaande kenmerken ga ik voor literosa. Er is zeker discussie mogelijk, zeker bij een wat afgevlogen beest, excuus.

Corryabbink

CiteerHier zou ik toch een furuncula van maken. Bruin zonder rozige tinten en geen duideljke bovengrens aan het middenveld (vrij gewoon bij furuncula) De donkere schaduwlijn (vij opvallend) doet verder niet terzake.
Bedankt Han  :duim:  Juist die schaduwlijn vond ik vreemd. Bij de andere exemplaren van M. furuncula die ik zag was die niet zo sterk aanwezig.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Zilverstreep

Dan is de laatste foto bij M. furuncula op www.vlindernet.nl fout geplaatst?

Groeten,
Floor van Lamoen

Corryabbink

Is dit dan misschien Mesoligia literosa?

Gek hier zijn helemaal geen duinen in de buurt wel zand.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Eerste kan ik prima meegaan met die furuncula, deze laatste zou ik ook gaan voor literosa. Ach, waarom zouden ze niet bij jou zitten Corry, sommige soorten hebben een beperkte concentratie en het wil niet altijd zeggen dat er vlinderaars zijn die daar gekeken hebben....
Groet,
Tymo

Corryabbink

Bedankt Tymo,

Ik ben het volledig met de determinatie eens.
Natuurlijk wordt er niet overal gekeken. In ieder geval is er nu weer een stip bij op de kaart.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

De laatste is een heel duidelijke literosa.

Corryabbink

#20
Bedankt Han. Dat dacht ik al maar jullie geven me zekerheid ;)

Vooral in het binnenland moet je toch aan een soort met het woord "Duin" erin even twijfelen. Natuurlijk kunnen die diertjes vliegen.............maar planten ze zich hier ook voort?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

Ze worden door het hele land aangetroffen. Wel zijn ze op de waddeneilanden en in de duinen het algemeenst (VlinderNET).

Corryabbink

CiteerZe worden door het hele land aangetroffen. Wel zijn ze op de waddeneilanden en in de duinen het algemeenst (VlinderNET).
Bedankt Han. Dat klopt maar niet bij mij in de buurt. Volgens VlinderNET ontbreekt de soort daar. Dus voor mij een mooie vondst. :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"