fotografie technische discussie

Gestart door wijnands, mei 07, 2010, 12:08:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickschonewille

Weet ik ;) Maar 't zag er wel grappig uit ;D

Jan vH

Misschien een keer met beter licht nog een keer proberen? Al is dit niet heel slecht. Ik heb ook even een foto van mijzelf toegevoegd als bestand. Ook die is niet perfect, maar was vooral als bewijsplaatje van de eerste Putter in onze tuin. Door de warme kleuren en dat hij mooi de camera in kijkt toch een aardig plaatje.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

Ja ga ik doen. Mooi plaatje! Heb zelf nog wat meer gerommeld met het licht.
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Hoe zouden deze fotootjes mooier kunnen (zowel in het veld als op de PC)?
Groeten, Lonnie Bregman

Jarinka

Bij de Putter zou je een ander standpunt kunnen proberen. Nu zitten er nogal veel takken voor. Takken zijn op zich niet 'fout', maar als de helft scherp is en de andere helft niet staat het wat minder mooi.
Die Boerenzwaluw is op zich al leuk (leuk standpunt!) maar de foto is een beetje scheef. Dit kun je heel makkelijk rechtzetten. En misschien dat je de volgende keer op een beter moment kunt wachten (bijvoorbeeld als hij je recht aankijkt), want zo zie je het mooie rood van de kop niet.
Blauwe Reiger is erg leuk, mooie compositie (klein juvie in een grote groene wereld). Je kunt proberen de verzadiging wat hoger te doen, zodat de kleuren er wat meer uit springen.
Die Wilde Eend is heel erg mooi, goed scherp en leuke compositie. Het ziet er al meteen een stuk spannender uit dan wanneer hij in het midden zou staan.
De Huismus had ik qua compositie wel wat meer naar links gedaan, nu heb je rechts eerst zo'n lege ruimte en dan nog een los takje. Die probeer ik persoonlijk altijd te vermijden. En hij is erg donker. Dit kun je met Microsoft Office Picture Manager (standaard op de meeste Windows-versies) goed verhelpen. Dan ga je naar Edit pictures -> Brightness and contrast -> Advanced settings - more. Je kunt dan met Midtone, Highlight en Shadow wat prutsen. Dan krijg je bijvoorbeeld dit effect.
Groeten, Jarinka Heijink

ArjenDrost †

Van mij vooral wat tips hoe je ze in het veld beter kunt krijgen.


1: Vind ik eigenlijk best leuk. Leuk doorkijkje zo. Misschien nog iets oplichten en/of het contrast iets verhogen (dus wel op de computer), hij ziet er wat flets uit.


2: Sja, de vogel staat er wel erg klein op en de omgeving werkt niet echt mee. Ik ben zelf altijd groot voorstander van wat omgeving bij de foto, het hoeft niet altijd beeldvullend te zijn. Maar dan is het wel handig om de omgeving mee te laten doen met de foto. Probeer de vogel een volgende keer vast te leggen in een wat aantrekkelijkere omgeving (bij voorkeur eentje die ook nog wat zegt over de vogel, maar da's nog weer moeilijker).


3: Leuke foto! Alleen jammer van het riet op de voorgrond. Ik denk dat als je een gaatje in het riet had gevonden en misschien nog een iets lager standpunt had genomen (dat had dan gekund), had je een hele mooie plaat gehad! Nu stoort het riet net wat veel.


4: Prima compositie, leuk zo in de hoek. Ik vind hem eigenlijk wel prima zo. Misschien (op de computer) nog even wat verscherpen. Dit is eigenlijk altijd nodig als je een foto verkleint. Had je hier een laag standpunt ingenomen?


5: Een foto met zoveel takken is altijd lastig. Het levert vaak een wat rommelige foto op. Op zich niet erg, maar dan is het lastiger om de kijker te laten kijken naar wat jij graag wil laten zien (in dit geval de mus). Ik denk dat het in dit geval goed was gelukt als je net een straaltje zon op het kopje van de mus had gevonden. Lastig te regisseren natuurlijk, maar had wel een sterkere foto opgeleverd.


Als je vraagt om hoe foto's beter kunnen, krijg je tips hoe iets beter kan. Dit kan over komen dat je foto's slecht zijn. Maar dat is wat mij betreft niet zo hoor :-) Er zitten best leuke tussen.


Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Arjen

Jan vH

Ik heb de Boerenzwaluw nog wat bewerkt; morgen laat ik het resultaat wel zien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Lonnie Bregman

Citaat van: Jarinka op mei 19, 2010, 20:10:50 PM
Die Boerenzwaluw is op zich al leuk (leuk standpunt!) maar de foto is een beetje scheef. Dit kun je heel makkelijk rechtzetten. En misschien dat je de volgende keer op een beter moment kunt wachten (bijvoorbeeld als hij je recht aankijkt), want zo zie je het mooie rood van de kop niet.
Foto is niet scheef, maar de brug! (kijk naar de muur op de achtergrond). Zelf vond ik deze foto het slechtst, en ik heb hem dan ook niet bij m'n waarnemingen gezet. Hij was gewoon niet scherp. Ik heb wel een foto dat ie me aankijkt, maar ik vond deze mooier want je kunt bij mijn foto zowat alleen de contouren zien en dan zie je niet zoveel als ie je aankijkt ;) .

Citeer
Blauwe Reiger is erg leuk, mooie compositie (klein juvie in een grote groene wereld). Je kunt proberen de verzadiging wat hoger te doen, zodat de kleuren er wat meer uit springen.
Ja, dat had ik al heel erg gedaan, aan het begin was ie nóg veel grauwer.

Citeer
Die Wilde Eend is heel erg mooi, goed scherp en leuke compositie. Het ziet er al meteen een stuk spannender uit dan wanneer hij in het midden zou staan.
Komt omdat ik van die goede tips krijg. ;)

Citeer
De Huismus had ik qua compositie wel wat meer naar links gedaan, nu heb je rechts eerst zo'n lege ruimte en dan nog een los takje. Die probeer ik persoonlijk altijd te vermijden. En hij is erg donker. Dit kun je met Microsoft Office Picture Manager (standaard op de meeste Windows-versies) goed verhelpen. Dan ga je naar Edit pictures -> Brightness and contrast -> Advanced settings - more. Je kunt dan met Midtone, Highlight en Shadow wat prutsen. Dan krijg je bijvoorbeeld dit effect.
Dat programma gebruik ik ook! Best een goed programma. Bij mij is ie gewoon in het Nederlands :P . Dat 'meer' knopje is idd erg handig. Dan kun je lichte stukken licht laten en donkere stukken lichter maken! Dat heb ik nu dus ook gedaan.
Groeten, Lonnie Bregman

Lonnie Bregman

Citaat van: ArjenDrost op mei 19, 2010, 20:19:48 PM
2: Sja, de vogel staat er wel erg klein op en de omgeving werkt niet echt mee. Ik ben zelf altijd groot voorstander van wat omgeving bij de foto, het hoeft niet altijd beeldvullend te zijn. Maar dan is het wel handig om de omgeving mee te laten doen met de foto. Probeer de vogel een volgende keer vast te leggen in een wat aantrekkelijkere omgeving (bij voorkeur eentje die ook nog wat zegt over de vogel, maar da's nog weer moeilijker).
Ik vond deze foto eigenlijk gewoon lelijk, en ik heb hem dan ook niet ingevoerd. Maar daarom wilde ik juíst tips om het de volgende keer beter te doen.
Citeer

3: Leuke foto! Alleen jammer van het riet op de voorgrond. Ik denk dat als je een gaatje in het riet had gevonden en misschien nog een iets lager standpunt had genomen (dat had dan gekund), had je een hele mooie plaat gehad! Nu stoort het riet net wat veel.
Die tip neem ik mee voor de volgende keer!

Citeer
4: Prima compositie, leuk zo in de hoek. Ik vind hem eigenlijk wel prima zo. Misschien (op de computer) nog even wat verscherpen. Dit is eigenlijk altijd nodig als je een foto verkleint. Had je hier een laag standpunt ingenomen?
Ja, ik ging idd zo laag mogelijk zitten. Bedoel je met verscherpen trouwens meer contrast? Dat had ik al gedaan, maar nu nog iets meer.

Citeer
Als je vraagt om hoe foto's beter kunnen, krijg je tips hoe iets beter kan. Dit kan over komen dat je foto's slecht zijn. Maar dat is wat mij betreft niet zo hoor :-) Er zitten best leuke tussen.
Dat idee had ik helemaal niet hoor, ik vond je best positief.

Bedankt beiden!
Groeten, Lonnie Bregman

ArjenDrost †

Citaat van: lonnie20 op mei 19, 2010, 20:45:57 PM
Bedoel je met verscherpen trouwens meer contrast? Dat had ik al gedaan, maar nu nog iets meer.
Nee, ik bedoel verscherpen :) Ik ken het programma niet wat je gebruikt, maar in veel programma's zit een optie "verscherpen" of "Unsharp Mask" in. Een echt onscherpe foto scherp maken lukt je hier niet mee, maar je kunt het wel gebruiken om net een klein beetje extra scherpte aan te brengen. En zoals ik al zei is dit na het verkleinen van een foto (wat je doet als je een foto op internet wil zetten) eigenlijk altijd nodig om de foto nog even een beetje te verscherpen. Wel een beetje mee oppassen, teveel is ook weer niet goed ;)


Succes ermee


Arjen

Lonnie Bregman

Nee, die optie kan ik niet vinden. :(
Groeten, Lonnie Bregman

ArjenDrost †

Je zou het (gratis) programma BDsizer kunnen downloaden. Daar zit de functie volgens mij wel in (is een programma om foto's voor internet klaar te maken, verkleind, verscherpt en houdt de foto binnen bepaalde kb's). Ik hoor er vaak over, maar gebruik het zelf niet.


Groeten, Arjen

Jarinka

Iemand nog tips voor deze foto? Is dan wel niet met vogels als onderwerp, maar ben toch benieuwd naar jullie mening.

Gistermiddag ben ik naar de Soesterduinen geweest. Er waren niet zo heel veel bijzondere vogels te zien, dus richtte ik me op het landschap.
Deze foto was eerst heel grauwig, maar door wat kleine aanpassingen ziet het er nu heel kleurig en bijna onrealistisch uit.
Dit standpunt heb ik expres genomen, met de onscherpe grasjes op de voorgrond, om het verschil tussen gras/zand, bomen en de lucht goed te kunnen benadrukken.
Groeten, Jarinka Heijink

Rene de Ruijter

Hier nog 2 handige,eenvoudige en gratis bewerkingsprogramma's :

Irfanview:automatische kleurenaanpassing en verscherpen zijn in dit programma
              in veel gevallen erg bruikbaar.

Faststone Image Viewer:met je muis kan je razendsnel op ieder detail van je foto
                                  inzoomen.
                                  Ander pluspunt van dit programma is dat als je je foto wilt
                                  bijsnijden dat je  met het uitgesneden kader over je foto   
                                  kan  blijven schuiven tot de compositie naar je zin is.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Vincent Hart

Leuk, al die adviezen  :duim: Heeft er iemand zin om die adviezen te bundelen in een nieuw topic (wel netjes met 'bronvermelding')? Dan zal ik dat topic pinnen.

Ik hoor ook goeie dingen over Neat Image en Gimp (min of meer een gratis variant op Photoshop?), wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

GIMP werkt op zich wel goed. Het is een makkelijk programma voor mensen die nét wat meer opties willen dan bij Picture Manager maar zich met zoveel opties als bij Paint Shop Pro/Photoshop geen raad weten. Ik heb het een hele poos geleden gebruikt toen ik iemand ging leren om plaatjes te bewerken. Maar zelf gebruik ik voor de simpele dingen Picture Manager en voor de wat lastigere bewerkingen Paint Shop Pro 9.
Groeten, Jarinka Heijink

Rene de Ruijter

Neat Image is een programma om de ruis uit fotoos te halen.
Het werkt goed en is eenvoudig in gebruik.
Is volgens mij niet gratis maar wel via illegale weg gratis te downloaden. ;D
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Jarinka

Citaat van: Rene de Ruijter op mei 19, 2010, 22:04:04 PMNeat Image is een programma om de ruis uit fotoos te halen.
Het werkt goed en is eenvoudig in gebruik.
Is volgens mij niet gratis maar wel via illegale weg gratis te downloaden. ;D
Sssst, dat noemen wij minder legaal :angel:
(want downloaden is in Nederland legaal, en uploaden is illegaal, maar toch is het downloaden niet helemaal netjes en daarom heet het minder legaal)
Groeten, Jarinka Heijink

Rene de Ruijter

Een cursus natuurfotografie van Rollin Verlinde.
Is zowel leerzaam als soms vermakelijk om te lezen met respect voor
zowel de hobbyist als voor de prof.
Een meesterwerkje wat gratis door deze fotograaf wordt aangeboden !

http://cursus.natuurfotografen.org/natuurfotografie_rollin_2web.pdf

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Vincent Hart

Toch zitten in de wel geheel legale gratis Neat Image demoversie best een hoop features uit de uitgebreidere versies. Wel jammer dat je EXIF-info verloren gaat bij het bewerken van foto's met de demoversie ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjenDrost †

Wat ik zelf het lekkerste (windows) programma vind voor fotografen is Lightroom. Je kunt er zowel je database mee bijhouden (ideaal als je straks 1000-en foto's hebt waar je die ene super foto in terug moet zoeken), maar ook foto's mee bewerken, slideshows en websites mee maken.
Kan niet zoveel als photoshop (maar wie heeft daar ooit alle opties in gebruikt??), maar voor fotografen meer dan genoeg en werkt erg simpel. Hier en hier heb ik hier eens wat over geschreven. Niet gratis, maar voor wat je ermee kunt nou ook weer niet heel erg duur. Als je het overweegt te kopen, er komt binnen afzienbare tijd een nieuwe versie van uit. Het kan uit om er dan even op te wachten.... En je kunt in ieder geval een gratis 30-dagen trial downloaden.


Intussen ben ik overgestapt op Aperture, dat kan min of meer hetzelfde, maar alleen als je een Apple hebt...


Groeten, Arjen

HPM

Citaat van: Rene de Ruijter op mei 19, 2010, 21:52:11 PM
[...]
Faststone Image Viewer:met je muis kan je razendsnel op ieder detail van je foto
                                  inzoomen.
                                  Ander pluspunt van dit programma is dat als je je foto wilt
                                  bijsnijden dat je  met het uitgesneden kader over je foto   
                                  kan  blijven schuiven tot de compositie naar je zin is.

Ik gebruik Faststone ook om foto's in de standaardverhoudingen bij te snijden,
een optie die merkwaardig genoeg in (mijn versie van) Photoshop ontbreekt.
De thumbnail view vind ik ook prettig werken. Het programma is overigens ook
in het Nederlands te gebruiken.

Omdat ik nogal veel in de stad werk gebruik ik een enkele keer ShiftN om
vallende lijnen bij te werken. Werkt soms prima, soms maakt hij er een
puinhoop van en dan moet het anders. Het programma is gratis.
Voor landschapsfoto's in het buitengebied heb ik er nooit behoefte aan
omdat je de perspectiefvervormingen dan toch niet of nauwelijks ziet.

--
Groeten, Herman van der Meer
http://waarneming.nl/user/photos/7806


Herman van der Meer

Rene de Ruijter

Citaat van: vincenthart op mei 19, 2010, 22:20:43 PM
Toch zitten in de wel geheel legale gratis Neat Image demoversie best een hoop features uit de uitgebreidere versies. Wel jammer dat je EXIF-info verloren gaat bij het bewerken van foto's met de demoversie ...

Het is mogelijk om vooraf je exif-gegevens op te slaan en als ze dan verloren gaan
kan je ze later terugkopieren.
Heb ff een testje gedaan en het kostte maar een paar muisklikken.
Het was zelfs mogelijk om de exif van foto1 in te voeren bij foto2 !! :o
Heb willekeurig een programmaatje op het net gezocht maar er zullen er wel meer zijn.
Nu gebruikt: http://www.exifer.friedemann.info/
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

fkdeboer

ik gebruik sinds kort "colormancer" voor ruis-reductie (plugin voor photoshop). basisversie is gratis en werkt voor mij erg goed.
zie voor wat testjes en een link naar de download: http://www.colormancer.ca/free/download-filters/download.htm

Citaat van: HPM op mei 19, 2010, 23:05:29 PM
Ik gebruik Faststone ook om foto's in de standaardverhoudingen bij te snijden,
een optie die merkwaardig genoeg in (mijn versie van) Photoshop ontbreekt.
in photoshop kan je toch instellen in welke vaste verhouding (bijvoorbeeld 4:3) je wilt bijsnijden? of bedoel je iets anders?

leuk en handig topic wel!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

HPM

Citaat van: fkdeboer op mei 20, 2010, 11:25:39 AM
Citaat van: HPM op mei 19, 2010, 23:05:29 PM
Ik gebruik Faststone ook om foto's in de standaardverhoudingen bij te snijden,
een optie die merkwaardig genoeg in (mijn versie van) Photoshop ontbreekt.
in photoshop kan je toch instellen in welke vaste verhouding (bijvoorbeeld 4:3) je wilt bijsnijden? of bedoel je iets anders?

Nee, dat bedoel ik inderdaad. Ik zie nu dat ik die optie al die jaren over het hoofd heb gezien of
weer was vergeten. Zal wel komen omdat ik bij knippen eigenlijk nooit een vaste verhouding nodig
heb. En je moet het handmatig instellen. Bij Faststone heb je een ruim keuzemenu met verhoudingen
en de mogelijkheid om daarvan handmatig af te wijken. En je hebt gelijk de mogelijkheid om het
resultaat als nieuwe file (met toevoeging) weg te schrijven, wat ik ook altijd doe zodat het origineel intact blijft. Het resultaat pak ik dan zo nodig weer op met Photoshop. (Met E ga je gelijk naar je
ingestelde editor). Wat dit betreft vind ik Faststone echt heel handig. Gewoon op X drukken en je
komt in het juiste scherm (cropboard).

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

stefanhageman

Ik gebruik Helicon Filter dat is ook een gratis programmaatje en werkt ook nog eens heel goed ook. Je hebt daar een soort brush en kan dan verscherpen, blurren, kleur veranderen, ruisverwijderen en nog veel meer handige dingen. Je moet alles dan wel via bijwerken doen dan kun je het naar eigen inzicht doen als je het via de daarvoor aangewezen knoppen doet, doet hij het voor de hele afbeelding.
Stefan Hageman


Jarinka

Hé, een foto van een Nijlgans? Ik dacht dat jij zo hard tegen exoten was :P ;)
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

Yep ik ben tegen exoten maar zet juist exoten op de foto zodat de verspreiding daarvan goed bekend is.....(stiekem vind ik ze ook wel mooi maar ze horen hier gewoon niet thuis)                                    Maar voor exoten zijn er andere topics .
Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Stefan, in Arnhem is heel veel geringd. Geef je die ringen ook door?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 20, 2010, 19:58:08 PM
Stefan, in Arnhem is heel veel geringd. Geef je die ringen ook door?


Ik zou niet weten waar ik dat moet doen... ???
Gewoon bij Frank Majoor?
Stefan Hageman