Zwanenbloemachtige plant maar niet heus

Gestart door selma, mei 06, 2010, 22:12:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Zit wat in, Elmar. Ik zal er eens over denken. Misschien als ze weer bloeien.
Wat ik bedoelde met voor iedereen duidelijk is dat ze daar duidelijk buiten het
normale verspreidingsgebied zijn verschenen. Als ze dat over 100 jaar niet meer
weten zullen ze mijn waarneming ook wel kwijt zijn  :)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

rapunzel

Je zou bijzondere soorten, met opvallend mooie bloemen, groeiend binnen een afstand van 10 meter van de erfgrens niet eens moeten strepen. Dat geldt natuurlijk niet voor de gewone tuinonkruiden zoals straatgras, klimopereprijs, kleefkruid etc. Daarmee zou je een hoop vervuiling van de database voorkomen.

Koos
Koos Ballintijn

WimV

Het gaat natuurlijk niet om Veldsalie. De optie die Elmar hier vermeld, is natuurlijk correct. Het gaat natuurlijk om die idiote tuinplanten die 2 cm buiten een hek worden vermeld. En of je nu 2 cm of 10 meter als grens neemt, het blijft een vage kwestie die alleen door de vinder "goed" beoordeeld kan worden. En dan is een beetje ervaring zeker van belang. Ervaren floristen, en zeker ervaren stadsfloristen, zullen hier niet zoveel moeite mee hebben. Het gaat natuurlijk om de mensen die niet zo ervaren zijn. En hoe dit op te lossen? Elmar geeft suggesties die zeker goed te noemen zijn, maar lost dat alles op. Ik betwijfel het.
Tuinplanten, kikkers, padden en salamanders in mijn vijver, libellenlarven in mijn vijver, koolmezen in nestkasten, muntvlindertjes op mijn Marjolein, veenmossen op mijn turfblokken. Ze zijn in mijn tuin niet vanzelf gekomen. Daar heb ik voor gezorgd. Dus eigenlijk ook niet wild....
Dus waarom niet nog een nieuwe categorie aangemaakt binnen waarneming.nl. Bijvoorbeeld, "Waarneming.nl in de tuin". Ben je meteen van alle ellende en discussie af. Ook al blijven er weirdo's op deze planeet bestaan, die natuurlijk een tuinplant die 2 cm buiten het tuinhek staan, als wild, verwilderd of een aanverwante categorie willen zien, toch lijkt het mij zinvol. Levert natuurlijk wel weer kilo's werk op, maar dan hoef je ook niet meer tuinvogeltellingen doen, of aanverwante landelijke tuintellingacties.
En als dit als "niet haalbaar" wordt bevonden, wat ik mij trouwens zeer goed kan voorstellen, dan gaan we gewoon over drie maanden deze discussie weer aan. Want dan komt er wel weer een nieuw geval, waar we weer over gaan babbelen en dan komt er daarna weer een nieuw twistbare melding en dan moeten we het echt hebben over deze discussie om daarna weer een nieuw geval te krijgen, waarover we moeten discussieren, terwijl we daarna natuurlijk nog wel moeten praten over dat vorige geval, waar we het niet eens over werden, terwijl er net een een nieuwe melding binnen kwam, waarover we echt argumentatie hebben om deze discussie nieuw leven in te blazen om daarna.........

HELP!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes,
Wim

andre.schulten

Zwanenbloemachtig...zwanenmeerachtig, lijkt het ondertussen.

Hier komt nooit iemand uit; er zijn geen grenzen te stellen, geen definitieve lijstjes te maken.
Het blijft vooral een kwestie van gevoel, van invoelen.
en dan nog..
Kijk maar eens hoeveel 'vervuiling' van tuinplanten er is, waar bijv. tuinvuil wordt gestort in bosranden, groenstroken ed.
En dan nog kom je er niet uit: zo weet ik in de buurt bermen vol hemelsleutel te staan. Ziet er heel natuurlijk uit, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of deze verwilderd zijn, omdat er in de buurt een paar huizen staan.

Eén voordeel: het houdt je scherp..
Succes.

Windekind

Dat is nu wat ik bedoel met een geval "verdacht". in bijbehorende tekst zou je dan een opmerking/onderbouwing kunnen geven.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

HPM

Wim, juist omdat deze discussie telkens weer oplaait moet er eindelijk eens iets gebeuren. Een aparte categorie 'tuinen' lijkt mij niet de aangewezen weg omdat er dan ongetwijfeld (meer) mensen zullen komen die een inventaris van hun of andermans tuin op Waarneming willen zetten. Ik denk dat tuinplanten gewoon onder 'aanplant/uitzaai' mee kunnen liften. Als de waarnemers behalve voor 'escape' ook voor status 'verdacht' en 'aangeplant/uitgezaaid' zouden kunnen kiezen, zoals Elmar voorstelt, zouden we al een heel stuk verder op de goede weg zijn.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

han.endt

#36
Citaat van: a.schulten op mei 09, 2010, 10:03:38 AM
Hier komt nooit iemand uit; er zijn geen grenzen te stellen, geen definitieve lijstjes te maken.
Het blijft vooral een kwestie van gevoel, van invoelen.
Is dat niet vaak een excuus om wat dan ook maar te gaan invoeren?

Er staan heel veel gevallen in de database die ik toch wel graag ter discussie wil stellen:
1. Straat-, laan- en parkbomen. Geen discussie over mogelijk maar toch staan er nog veel in de database.
2. Zaailingen van bovenstaande die nog gewoon in het park en meestal gewoon onder de boom staan.
3. Zaailingen van tuinplanten in tuinen.
4. Zaailingen van 3 die weliswaar buiten de tuin staan, maar nog vlak bij de ouderplant. Vaak in het trottoir langs de tuinen.
5. Aangeplante heesters en kruidachtigen die weliswaar in de natuur staan, maar waar nog van is vast te stellen dat ze toch zijn aangeplant, waaronder ontzettend veel bolgewasjes en andere voorjaarsbloeiers.
6. Aangeplante bomen in bospercelen.
7. Planten die ook als stinsenplanten bekend staan, maar helemaal niet in stinsen staan. Vaak door de gemeente aangeplante (bol)gewasjes.

han.endt

#37
Dit is een leuke: uitgezaaid Vroeg havikskruid, Hieracium glaucinum, nog net bij mij in de tuin. Ik heb ze ook al verwijderd van mijn parkeerplaats en de volgende zal wel ergens op straat staan.
Jaren geleden als Gevlekt havikskruid, H. maculatum, op een tuincentrum gekocht. De sprieten zijn van Allium tuberosum die zich al net zo gedraagt.

RutgerB

#38
Wat jij beschrijft Han, daar ben ik het mee eens. Gewoon zo duidelijk mogelijk aangeven wat de grenzen zijn en niet die tuinen etc. in. Aanplant uit tuinen, stadsparkjes, singeltjes van de gemeente etc. doorgeven moet gewoon worden vermeden. Ik heb het voor Vlaanderen al hier beschreven;
http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=7983

Dat het net een paar cm buiten die aanplant 'verwilderd' soms, nu ja dat doet dan toch maar mee. Dus als jij (Han) Vroeg havikskruid in je straat vindt, heb ik er geen problemen mee dat dat doorgegeven en goedgekeurd wordt. Waarschijnlijk komen andere Vroege havikskruiden, waarvan we de achtergrond niet kennen, ten dele ook zo op straat terecht..

Overigens vind ik de waarneming die aanleiding tot deze discussie gaf er 1 die er best mee door kan. Ik heb hem al goedgekeurd na deze te hebben bevraagd.

Die categoriën zouden inderdaad anders moeten. Hetgeen we nu hebben is er gekomen aan de hand van een goed voorstel van ons. Waarom het nu zo is als het is, is mij niet duidelijk, want het is toch heel wat anders dan toen bedoeld. Het heeft waarschijnlijk met de mogelijkheden van het systeem te maken. Ik stel voor dat we een afgevaardigde laten onderhandelen met Hisko.

andre.schulten

Ik blijf erbij: je komt er nooit uit
(en dat is voor mij beslist geen excuus om maar willekeurig in te voeren, Han -integendeel)

Maar wat te denken van ingezaaide onkruidakkers langs bosranden voor vogels (gemeente Renkum en Arnhem o.a.),
wildmengsels, bloemenweides, vlindertuinen....
Zeg mij dan nog maar eens wat wild is, als zoiets een jaar of 15 geleden ingezaaid is...

Vóór de jaren '70/80, vóór 'terug naar de natuur, vóór extensief groen was alles nog redelijk duidelijk: alles wat buiten de tuin stond was wilde rommel (zoals mijn vader, de tuinman, het noemde) en tuinplanten zag je niet of nauwelijks buiten het hek.  :rolleye: 

Ik blijf erbij.


han.endt

#40
Citaat van: a.schulten op mei 09, 2010, 18:59:51 PM
Ik blijf erbij: je komt er nooit uit
(en dat is voor mij beslist geen excuus om maar willekeurig in te voeren, Han -integendeel)

Dat was ook niet persoonlijk bedoeld hoor. Ik wou aangeven dat het wel gebeurd. En dat de grenzen vaag blijven ben ik met je eens. Niettemin lijkt me het best nuttig om eens te discussiëren over wat we wel en niet willen om zo de grenzen (in ieder geval op papier) aan te geven.

Ziet er al interessant uit Rutger: http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=7983

Menko Vlaardingerbroek

#41
CiteerTuinplanten, kikkers, padden en salamanders in mijn vijver, libellenlarven in mijn vijver, koolmezen in nestkasten, muntvlindertjes op mijn Marjolein, veenmossen op mijn turfblokken. Ze zijn in mijn tuin niet vanzelf gekomen. Daar heb ik voor gezorgd. Dus eigenlijk ook niet wild . . .
Volgens deze redenering zijn weidevogels ook niet wild - lijkt me wat overdreven. Bijna alles in Nederland is resultaat van menselijk ingrijpen (zelfs - vooral 'nieuwe' natuur). De beesten die je noemt maken gewoon gebruik van omstandigheden die wij geschapen hebben. Misschien is wild wel niet zo'n zinvolle categorie.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek