Zwanenbloemachtige plant maar niet heus

Gestart door selma, mei 06, 2010, 22:12:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

selma

Deze plant zag ik vandaag in Santpoort-zuid langs een beek, maar aan de achterkant van een tuin, dus misschien iets gecultiveerds. Ik heb geen idee, wie helpt me?
Alvast bedankt,
Selma

Margreet Kwh

Hallo Selma,

is dit hem? Darmera peltata Nana - Dwerg Schildblad
Je ziet alleen de bloemen; de bladeren lijken van zevenblad.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

selma

De bladeren zijn zeker Zevenblad, (lekker goedkoop eten) maar daar daar ging mijn vraag niet over...

Margreet Kwh

Darmera peltata, zonder nana, is dat beter, Han?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

han.endt

Citaat van: MarKoHu op mei 06, 2010, 23:28:53 PM
Darmera peltata, zonder nana, is dat beter, Han?

Margreet.
Ja dat denk ik. Darmera peltata is i.i.g. juist. Die zijn daar wel aangeplant neem ik aan.

selma

Tsjonge, ik voel me als amateur helemaal bevoorrecht dat ik deze plant als eerste met foto op Waarneming in mocht voeren, erg bedankt jullie, groetjes, Selma

han.endt

Tja, ik zou zoiets nooit invoeren. Die zijn daar namelijk naar mijn idee geplant.

selma

Heb hem toch ingevoerd. Waar ligt de grens van de escapes dan. Het groeit hier toch... Waarom wel Pijpbloem en Nijlgans en waarom niet deze, vraag ik maar.

han.endt

De planten in mijn tuin groeien ook. Die ga ik toch ook niet invoeren.

petraw

Beste Selma,

Je moet hier maar eens lezen hoe lastig het is met wat wel en niet escape is.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=71408.0.html

En ik ben het met Han eens: ik zou hem ook nooit invoeren. Zelfs in de Britse flora (waar nog veel meer tuinplanten worden genoemd dan bij ons) staat 'introduced, rarely sets seed'.

Groet,

Petra
Groet, Petra

HPM

Citaat van: selma op mei 07, 2010, 00:27:19 AM
Heb hem toch ingevoerd. Waar ligt de grens van de escapes dan. Het groeit hier toch... Waarom wel Pijpbloem en Nijlgans en waarom niet deze, vraag ik maar.

Deze groeit in een tuin, al is het dan net buiten het gaas, en Pijpbloem en Nijlgans
over het algemeen niet. Pijpbloem komt al eeuwen in Nederland voor en is lokaal
ingeburgerd en de Nijlgans is sinds een jaar of 40 grootschalig ingeburgerd.
Jouw planten zijn daar zeker neergezet en als de tuineigenaar of het waterschap
iets doet zijn ze verdwenen. Dat zal bij Pijpbloem en Nijlgans niet lukken.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

selma

Je hebt gelijk. Maar wat weten we van de natuur over pakweg 400 jaar en welke plant er dan het succesvolst woekert van de ontsnapte tuincentrumkoopjes. Zonder inburgeringsdiploma.
Ik ben dwars, en voer die Darmera toch in. Misschien ben ik wel zo dwars omdat ik van oorsprong taalkundige ben, en een enorme hekel heb gekregen aan taalpuristen, die het oude Nederlands willen behouden terwijl de subculturen onstuitbaar bloeien met de grappigste neologismen. Zoiets moet ook gelden voor jullie plantkundige grenzen. Bekijk het in het licht der eeuwigheid, dan zeggen plantkundigen over een paar eeuwen die deze site uitspittennisschien: "Hee, die Darmera heeft zich vanuit Santpoort over half Nederland verspreid"... groetjes, Selma.

han.endt

Als ze ergens verwilderd gevonden worden dan is het vroeg genoeg om ze in te voeren. Verder ook al is de soort over een tijd ingeburgerd dan nog hoeft dit nog niet de bron te zijn. Het is namelijk geen zeldzame tuinplant en ze worden ook wel aangeplant in parken.

selma

Je hebt gelijk, maar ik trek mijn invoering toch niet terug. Dat zou ik alleen doen als jullie me een exact roostertje zouden kunnen presenteren met data van historisch ingevoerde planten, vanaf zeg de Romeinen, en hoe die vanaf toen ingevoerd zijn en zich al of niet geïntegreerd hebben, en de 19de eeuwse Flora's haalden als inheemse planten. Je weet dat je scheef zit met de veroordeling van mijn invoering, in het licht der eeuwigheid, panta rhei. Denk toch een beetje ruimer, niet zo miere eh eh eh ig.
Groetjes Selma.
Zie het in het licht der eeuwen!

han.endt

Er zijn altijd mensen die denken dat ze weg kunnen komen met drogredenen.

HPM

Selma, je kan beweren wat je wil, maar je kan niet met drogen ogen volhouden dat
deze planten ook maar iets wilds hebben of de potentie hebben dat te worden.
Ze staan in een tuin, waar ze zijn geplant. Er zijn veel gevallen waar je kan twijfelen
over de status, maar dat lijkt me hier niet het geval.

--
Herman van der Meer

han.endt

We kunnen hier verder nog wel woorden aan vuil maken, maar de admins zien deze waarneming ook en die beslissen uiteindelijk of deze planten voldoende ontsnapt of verwilderd zijn om in de database te kunnen worden opgenomen. Tuinplanten e.d. vallen daar in ieder geval niet onder.
Hier wil ik het verder bij laten.

Nietspitten

groeten, Gerrit

Windekind

Misschien moetren we naast escape een categorie aangeplant maken dan kan iedereen zijn tuinplanten probleemloos invoeren.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

HPM

Die bestaat al. Onder 'Gedrag'(!) kun je o.a. Aangespoeld, Natuurlijk, Verwilderd,
Aangevoerd en Aangeplant aangeven. Het is dan niet meer mogelijk om bijv.
'Bloeiend' te kiezen.

Misschien zou het beter in een ander topic kunnen, maar ik zet het toch maar gelijk hier.

Ik had me al afgevraagd of als voor verwilderd, aangevoerd of aangeplant wordt
gekozen Escape dan nog wel moet worden aangevinkt.
Die Escape heeft (vind ik) als nadeel dat de waarneming dan niet in verschillende
overzichten voorkomt. Ik weet niet of die gedragsoptie hetzelfde effect heeft.
Ik vind die handmatige escape ook vaak een onding omdat die ook gehanteerd
(moet) worden als het geen escape is. Inzaai of aanplant is geen escape.
Escapes zijn planten (of dieren) die de grenzen van een tuin e.d. spontaan overschrijden
en een zelfstandig leven gaan leiden.

--

Herman van der Meer

Windekind

Eens Herman.

Ik ben voor drie categorieën:

-escape
-verdacht
-aangeplant/uitgezaaid
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

HPM

Dat zou inderdaad een stuk beter zijn. Maar dan wel allemaal op de manier als 'Escape',
met een vinkje dus, en niet als keuze onder 'gedrag'. Of er zou een derde keuzevak
moeten komen waarin de status kan worden gekozen.

--
Herman van der Meer

han.endt

Citaat van: ELMARPRINS op mei 08, 2010, 15:05:14 PM
Misschien moetren we naast escape een categorie aangeplant maken dan kan iedereen zijn tuinplanten probleemloos invoeren.
Weet je hoeveel soorten je dan eventueel wel niet moet toevoegen aan de database? En wat met al die cultuurvariëteiten en het enorme aantal hybriden.

Om overigens op deze laatste terug te komen. Ze mogen dan net buiten het hek staan. Het is wel een typische plaats om ze neer te zetten en waarom staat dat hek daar? Als erfafscheiding of om er voor te zorgen dat niemand het water inkukeld? Of om de hond tegen te houden? De waarnemer zou bij verdachte waarnemingen ook eens wat meer navraag kunnen doen van het hoe en waarom. In plaats van om er bij twijfel maar vanuit te gaan dat het dan wel spontaan zal zijn.

Waarom houden we het niet gewoon bij wilde en verwilderde (en eventueel ontsnapte) planten?

WimV

Spijker op de kop, Han. Helemaal mee eens.

Groetjes,
Wim

Windekind

Han en Wim, misschien hadi ik dit achter mijn tekst moeten zetten:  ;D
Ik ben er niet voor om tuinplanten e.d. in te laten voeren hoor. ;)

Wel blijf ik voor een betere keuzemogeklijkheid dan alleen escape, namelijk:

- escape
- verdacht
-aangeplant/uitgezaaid

in het laatste geval gaat het me niet om de mogelijkheid te bieden om je tuinplanten in te voeren (integendeel), maar wel om bijvoorbeeld soorten uit ingezaaide bermen te kunnen benoemen als zijn de ingezaaid. En ja, ik voer dat liever wel in met de info dat het is ingezaaid dan helemaal niet invoeren. Mocht over 25 jaar dan in zo'n berm ineens de nog enige overgebleven veldsalie gevonden worden en  mochten de rest van de ingezaaide soorte ook verdwenen of vrijwel verdwenen, dan is de geschiedenis i.i.g. bekend. Het isn maar de vraag of ingezaaide bermen later nog als zodanig herkenbaar zijn, zeker als gebruik is gemaakt van passende soorten.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han.endt

Citaat van: ELMARPRINS op mei 08, 2010, 16:17:19 PM
Han en Wim, misschien hadi ik dit achter mijn tekst moeten zetten:  ;D
Ik ben er niet voor om tuinplanten e.d. in te laten voeren hoor. ;)

Wel blijf ik voor een betere keuzemogeklijkheid dan alleen escape, namelijk:

- escape
- verdacht
-aangeplant/uitgezaaid

in het laatste geval gaat het me niet om de mogelijkheid te bieden om je tuinplanten in te voeren (integendeel), maar wel om bijvoorbeeld soorten uit ingezaaide bermen te kunnen benoemen als zijn de ingezaaid. En ja, ik voer dat liever wel in met de info dat het is ingezaaid dan helemaal niet invoeren. Mocht over 25 jaar dan in zo'n berm ineens de nog enige overgebleven veldsalie gevonden worden en  mochten de rest van de ingezaaide soorte ook verdwenen of vrijwel verdwenen, dan is de geschiedenis i.i.g. bekend. Het isn maar de vraag of ingezaaide bermen later nog als zodanig herkenbaar zijn, zeker als gebruik is gemaakt van passende soorten.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Ik heb al eens ingezaaide planten als escape ingevoerd. Juist om dit vast te leggen.

HPM

Ik ken inderdaad een berm waar Veldsalie als enige is overgebleven na inzaai in of rond 1990.
Het is nooit bij me opgekomen om die in te voeren om ze als inzaai vast te leggen. Voor iedereen
met een beetje kennis van zaken zal zo ook wel duidelijk zijn dat ze daar niet thuishoren.
(Volgens Telmee is Veldsalie in het betreffende Haagse uurhok in 1994 voor het eerst opgegeven)

--
Herman van der Meer

Windekind

Beste Herman,

ik ken bermen midden in het verspreidingsgebied waar de soort is ingezaaid en als een van de weinige stand houdt.
Bovendien "een beetje kennis" is m.i. een uiterst verraderlijk iets, waar ik nog bladzijden over kan schrijven.
Net als escape.
En dan is het nog de vraag of de veldsalie uit den haag over 100 jaar niet als beschouwd gaat worden al spontane vestiging.
En dan ben je er vermoedelijk niet meer om dat even recht te zetten.

Dus bekend maken van deze info kan nooit kwaad. Integendeel.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins