Kan iemand het verschil uitleggen tussen 3 soorten zwarte lhb met rode stippen..

Gestart door Floppie, mei 06, 2010, 20:05:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal

Kan/wil iemand mij alsjeblieft het verschil uitleggen tussen:

Viervleklieveheersbeestje - Exochomus quadripustulatus
http://waarneming.nl/soort/photos/8949

Vierstippelig Zwart Veelkleurig Lieveheersbeestje - Harmonia axyridis f. spectabilis
http://waarneming.nl/soort/photos/8893

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje - Harmonia axyridis
http://waarneming.nl/soort/photos/8953?from=1980-01-01&to=2010-05-06&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&page=2

1e heeft vlekken ipv stippen en onderscheid zich van de andere 2. En die 2e en 3e dan?

Gr. Marleen



Violet (en Remco)

Dag Marleen,

Kijk eens op http://stippen.nl/
Daar wordt het mooi uitgelegd.

Edit: Bij een Viervleklhb is de bovenste stip meestal komma-vormig.

De andere twee soorten zijn allebei van die rottige Aziatische lhb's, je verwart ze makkelijk. Deze link is eigenlijk nog beter http://stippen.nl/haraxy/haraxy.html
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Floppie

Hallo violet en remco

Sorry, ik snap niet waar ik moet kijken en/of lezen om het verschil te zien.

Marleen

Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Floppie

Dank je wel!

Ik zie er vooral het verschil tussen vlek en stip. (1 en 2/3)

Maar tussen 2 en 3 is me nog niet duidelijk (Sorry! Misschien kijk ik ergens ontzettend overheen?)

Is de aziatische veelkleurige een verzamelnaam waar de zwarte met 4 stippen ook onder "mag" vallen?
Want ik zie bij de waarnemingen ook de vlek-lieveheerstbeestjes tussen de "aziatische veelkleurige" staan.

:rolleye: Snap er niets meer van  :rolleye:

Violet (en Remco)

Je hebt het goed Marleen! 2 is een variant van 3. Tegenwoordig krijgen steeds meer varianten van de Veelkleurige een eigen naampje.
Zoals ik al zei: die rottige Aziatisch lhb's  ;D  Vaak als je denkt "en nu heb ik een heel bijzonder lhb-tje" , blijkt het weer een Aziaat te zijn  :(  (maar soms, als je denkt "dat zal wel weer een Aziaat zijn", heel soms, is het dan toch een andere leuke soort)

Des te meer je ze ziet en vergelijkt, des te beter ga je het snappen  :)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Arp

Hoi Marleen,

Van het Aziaatje worden een aantal genetisch bepaalde varianten herkend. Bij het in kaart brengen van de verspreiding van deze exoot is/was het voor de onderzoekers tot op zekere hoogte interessant om ook de verspreiding van het verschillend genetisch materiaal in kaart te kunnen brengen. Daarom zijn op een goed ogenblik een aantal van de varianten ook op waarneming.nl apart gedefinieerd opdat de waarnemers ze desgewenst in kunnen voeren. Meestal zie je op één plek minstens 2-3 van die varianten tegelijk, dus kiezen veel waarnemers ervoor om alles toch maar gewoon onder de verzamelsoort in te voeren, wat natuurlijk ook gewoon juist is. Zodoende krijg je onder de verzamelsoort ook foto's van de herkenbare varianten te zien.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppie

Citaat van: Pudding4brains op mei 07, 2010, 01:19:47 AM
Hoi Marleen,

Van het Aziaatje worden een aantal genetisch bepaalde varianten herkend. Bij het in kaart brengen van de verspreiding van deze exoot is/was het voor de onderzoekers tot op zekere hoogte interessant om ook de verspreiding van het verschillend genetisch materiaal in kaart te kunnen brengen. Daarom zijn op een goed ogenblik een aantal van de varianten ook op waarneming.nl apart gedefinieerd opdat de waarnemers ze desgewenst in kunnen voeren. Meestal zie je op één plek minstens 2-3 van die varianten tegelijk, dus kiezen veel waarnemers ervoor om alles toch maar gewoon onder de verzamelsoort in te voeren, wat natuurlijk ook gewoon juist is. Zodoende krijg je onder de verzamelsoort ook foto's van de herkenbare varianten te zien.

Dank je wel voor je uitleg!!!!!

Dit was een antwoord op mijn vraag!

Duidelijk. Persoonlijk vind ik het jammer dat de aziatische veelkleurige dan geen "spec" is, daardoor zou (wat mij betreft) duidelijk(er) zijn hoe het werkt.

Ik ga mijn andere aziatische veelkleuren nakijken of die wel goed staan.

Dank je wel!

Gr. Marleen

beetlestitch

spec. komt alleen in beeld als je alleen het genus weet en niet de soort. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppie

Ik vind het allemaal wel een beetje vaag/onduidelijk, de indeling.

Wellicht kunnen de beheerders van waarnemingen daar eens naar kijken....

Ik vind het zonde dat 1 soort bij meerdere "namen" wordt ondergebracht.
Dan staat op 2 plekken de helft van de info...

Arp

De Nederlandse namen zijn, zoals wel vaker, wat "gezocht" en vooral verwarrend. Dat ligt niet aan de indeling, maar aan de Nederlandse namen. De wetenschappelijke namen maken het in dit geval prima duidelijk, ook de indicatie "Soort" en "Variant" in dit overzicht is verhelderend (al is er, naar het schijnt, discussie mogelijk of het een "variant" of "aberatie" genoemd moet worden).

Er zou wat meer moeite gedaan kunnen worden om de waarnemingen bij de juiste variant onder te brengen (veel waarnemingen stammen nog van voor de tijd dat de extra varianten aangemaakt waren), maar ook dat gaat niet zonder slag of stoot. En wat doe je met een waarneming waarbij wellichjt 3 of 4 varianten aanwezig waren, maar waarbij alleen een foto van bijvoorbeeld spectabilis geplaatst is. Het is onjuist om de hele waarneming dan bij spectabilis te zetten.

Het zou prachtig zijn als het in de software mogelijk was om voor de foto een andere variant op te geven als voor de hele waarneming, en/of als er bij de waarneming van de soort aangegeven kan worden hoeveel van de 30 waargenomen beesten bij elke variant horen. Maar ik denk dat maar bitter weinig waarnemers dat zouden invullen.

Er is nog een probleem met de varianten: Je kunt aan de kever strikt genomen vaak nauwelijks zien welk genetisch materiaal er aan boord is. Een kever die half spectabilis en half conspicua is ziet er precies hetzelfde uit als een kever met 2x conspicua aan boord. Kevers die een combinatie zijn van één van de donkere vormen (spectabilis of conspicua) met voor de andere helft succinea zijn vaak wel herkenbaar (hapjes uit de rode vlekken), maar niet per se (als het zwart van het succinea-aandeel slecht ontwikkeld is zien ze er weer precies hetzelfde uit als een kever met 2x spectabilis c.q. conspicua aan boord. Een kever die er uitziet als "conspicua" kan dus zijn:
- conspicua + conspicua
- conspicua + spectabilis
- conspicua + succinea
- conspicua + equicolor
- conspicua + axyridis???? (twijfelgeval?)
- spectabils + equicolor (?!!!)

Zo'n kever heeft dus wel vrijwel altijd het genetisch materiaal van conspicua aan boord (behalve misschien een zeldzame spectabilis/equicolor?), maar je kunt hem met vrijwel evenveel recht bijvoorbeeld als spectabilis wegzetten.

Toch ben ik er wel voor de varianten te handhaven - vooral voor de zeldzame varianten zoals axyridis en equicolor (en juist die zijn wel interessant om in de gaten te houden) is het ondoenlijk om ze in de massa "gewone" Har.axy. terug te vinden, maar ook voor de andere varianten bewaar je toch iets van de info die er over de verdeling van het genetisch materiaal beschikbaar is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppie

Hoi,

Misschien reageer ik erg simpel nu hoor.

Maar als ik 30 vogels waarneem, dan registreer ik ze toch ook als (bijv. 10 merels, 5 koolmeesjes, 3 pimpelmeesjes, 7 tjiftjaffen enz). Waarom gebeurt dat met de kevers dan niet? (je schreef iets over 30 waarnemingen moeten verdelen, dat is iets wat mij "logisch" lijkt...)

En wat betreft combinaties. Bij de vogels hebben ze ook hybride, dus combinatie van soort en soort.
Dat zou met kevers toch ook kunnen?

Ja de lijst met soorten wordt steeds groter, tuurlijk. Maar het is ontzettend zonde om dan alles maar op 1 hoop te gooien. Doen we met z'n alle moeite het te registreren, waarom dan niet meteen zo precies mogelijk.

Het zijn in feite gewoon verschillende kevers, dus waarom dan niet ook als verschillend invoeren?

Maargoed, misschien ben ik daar "te simpel" in...

jack_windig

Het zijn geen verschillende soorten kevers, maar verschillende variaties van dezelfde keversoort. Vergelijk het met buizerden, die heb je ook in vele kleurvormen: zwart, bruin, zwart met bruin, zwart met wit, wit enz. enz. Die zou je ook allemaal apart kunnen gaan invoeren, maar dat doet niemand.

Arp

zoals gezegd, dit zijn niet eens hybriden maar "gewone" kleurvarianten van één soort. Bij kevers zijn hybriden overigens veel zeldzamer dan bijvoorbeeld bij vogels of planten, komt bijna niet voor.

De enige reden dat we bij deze kever zo gek doen en kleurvarianten invoeren is omdat het een exoot is die zich snel verspreid en waarbij de onderzoekers het interessant vinden om van bepaald genetisch materiaal de verspreiding apart te volgen en eventueel aan de oorsprong (plaats van introductie) te kunnen koppelen etc.

Bij andere LHBtjes met vergelijkbare varianten (2- en 10-stip) doen we niet zo gek ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Floppie

aha, hartelijk dank voor het uitleggen, vind het wel interessant.

:duim: