Cheilosia

Gestart door Arno van Stipdonk, mei 05, 2010, 18:56:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vanmiddag zag ik dit mannetje Cheilosia. Ik dacht vooral aan ch. grossa maar die heeft een zwarte spriet. Ch. canicularis is een late soort en toen wist ik het niet meer....
Kan iemand me verder helpen?

xenion

Ik zou zeggen een behoorlijk afgevlogen Cheilosia albipila.
Groeten,
Martin

Arno van Stipdonk

'K had 'm niet als zodanig herkend.  :)
Bedankt Martin. :duim:

Sander Bot

hm, ik denk niet dat het albipila is.
Tars 3 is gedeeltelijk geel en schenen zijn weer niet geheel geel.
Het zou wel eens cheilosia fraterna kunnen zijn, hoewel ik geen zwarte haren op het borststuk kan zien, en dat heeft ie meestel wel dacht ik.
Maar goed,al met al acht ik de kans groter dat het een fraterna is dan een albipila.

groeten,

Sander

han.endt

Ja, of C. bergenstammi? Ik zie doorntjes onder dij drie en hij is behoorlijk lang geel behaard.

han.endt

Arno,
Ik heb het nog even opgezocht. Schildje met zwarte borstels, lang geel behaard, doorntjes onderaan de top van dij drie, donkere ring om scheen drie (weliswaar met iets geel erin), tarsen grotendeels geel, wijst allemaal op Cheilosia bergenstammi. Ook het profiel (gezicht) past goed.

Arno van Stipdonk

Hallo Han,

Een vraagje nog: zover ik het kan beoordelen zijn de ogen donker behaard en bij C. bergenstammi zouden deze toch juist licht behaard moeten zijn of klopt dat niet? Voor het overige lijkt deze soort inderdaad beter te kloppen. Vooral de borstels onder dij 3 heb je scherp opgemerkt.
Bedankt voor het nakijken zover en ook Sander voor je reactie natuurlijk.

han.endt

De ogen lijken inderdaad donker behaard. Wel heb ik gemerkt dat de kleur van de oogbeharing heel moeilijk te beoordelen is bij de gitjes uit deze groep. Meestal moet je het beestje wat draaien om de goede kleur te zien en voor een lichte achtergrond lijken ze donker en voor een donkere juist weer licht.

Arno van Stipdonk

Ik denk dat je gelijk hebt, morgen ga ik het nog eens allemaal goed nakijken, het wordt me nu te laat :) .
Nogmaals hartelijk dank.

han.endt

H'm, die oogharen zitten me toch wel dwars. Topic wordt nog wel vervolgd denk ik.

Menno Reemer

Mijn idee: C. bergenstammi. Diverse exemplaren van deze soort in mijn collectie hebben behoorlijk donkere oogharen, dus eigenlijk is dat niet zo'n handig kenmerk, ook al wordt het in veel tabellen gebruikt. Kopprofiel, kleuren en lengte van de beharing, kleuren van poten doen echter sterk aan deze soort denken, evenals de donkere ring op scheen 3 en de lange, stevige doorntjes onderop dij 3 (niet uniek voor C. bergenstammi, maar wel een bruikbaar onderscheid t.o.v. o.a. C. fraterna).
Groet,
Menno

Arno van Stipdonk

Hartelijk dank voor deze extra en waardevolle info Menno, ik hou het op Cheilosia bergenstammi.