Knobbels in de antennes?

Gestart door gardensafari, juli 28, 2006, 21:35:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Gisterenavond gevangen, maar toen ik hem als fotomodel wilde exploiteren, bleek hij reeds overleden. Ik maak altijd een foto van die overleden beestjes, maar daar doe ik nooit wat mee. Vind dooie beestjes op m'n site niet mooi. Maar dit bleek een uitzonderlijk dier met knobbels aan de antennes. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Weet iemand welke soort het is? Ik dacht zelf aan een Pyralide, maar de tekeningen in Goater zijn te klein om die knobbeltjes te kunnen zien.

Alvast bedankt!

hans

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#1
Het is een donkere Phycita roborella. Nu heb ik even gegoogled maar ik zie geen knobbeltjes. Op een foto van mij staan die knobbeltjes echter weer wel. Verder is het mij duister.

Corryabbink

#2
Goedenavond forumleden,

Misschien zijn die knobbels zijn dood wel geworden.
Parasiet, gezwel of nog iets anders.

De sprieten kunnen op dat punt ook wel gebroken/beschadigd zijn zodat het bloeduitstortingen zijn. Dat lijkt me nog het meest waarschijnlijke.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

gardensafari

Als ik tijd heb, zal ik het eens voorleggen aan UKMoths, daar weten ze soms de gekste dingen. Of Jeroen moet een idee hebben natuurlijk....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

zakdrager

Die knobbels zijn heel gewoon hoor voor de mannetjes van veel Phycitinae-soorten zoals roborella.

Henk

gardensafari

Ha, Henk. Bedankt voor die informatie. Mij waren ze tot dusverre nog niet opgevallen. Komt natuurlijk meteen de vraag opborrelen of ze iets te betekenen hebben. Is jou daar iets van bekend?

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Corryabbink

CiteerDie knobbels zijn heel gewoon hoor voor de mannetjes van veel Phycitinae-soorten zoals roborella.

Henk
Bedankt, alweer iets nieuws geleerd. Ik zal mijn foto's ook eens nauwkeuriger bekijken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

zakdrager

Ha Hans,

ik heb de boeken er op na geslagen. Kuchlein laat in de figuren op pagina 6 twee mooie voorbeelden zien van de antennen van Phycitinae.
- Het mannetje van Acrobasis repandana heeft een getande scapus (scapus = het basale ofwel eerste lid van de antenne)
- Het mannetje van Selagia argyrella heeft een schubbenverdikking op de schaft van de antenne (schaft = de rest van de antenna m.u.v het eerste lid), die ongeveer ter hoogte van het derde antennelid begint. Die schubbenverdikking lijkt mij dezelfde als die op de foto van Phycita roborella.

Als je dan de soortbeschrijvingen in Goater er op na slaat, dan blijken er schubbenuitsteeksels en verdikkingen in allerlei soorten, maten en posities op het eerste deel van de antenne voor te komen. Ik zal een paar voorbeelden noemen:
- Cryptoblabes bistriga: scherpe, hoornachtige apicale tand op het tweede antennelid
- Salebriopsis albicilla: dikke beschubbing op de basale antennesegmenten
- Metriostola betulae: lichte verdikking van de antennebasis
- Pyla fusca: zware verdikking met grove schubben van de antennebasis
- Phycita roborella: antenne met sterke 'sinuation' aan de antennebasis, gevuld met grote, prominente schubbenverdikking
- Pempelia palumbella: mannetje met kleine maar opvallende schubbenverdikking aan de basis van de antenna
- Acrobasis tumidana: eerste antennelid met hoorachtige, beschubde apicale tand

Conclusie:
- de antennen van Phycitinae mannetjes zijn van een grote vormenrijkdom
- veel soorten hebben een of andere vorm van beschubde verdikking of tand op het eerste deel van de antenne
- de schubbenverdikking op de foto van Hans komt bij enkele soorten voor (roborella, argyrella) maar bij de meeste niet.

Over de functie heb ik niks kunnen vinden.

Henk