Elasmostethus interstinctus?

Gestart door spectator, mei 06, 2010, 14:37:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Geacht forum
Deze ontmoetten wij gisteren in het Kralingse bos. Wij menen er een Berkenschildwants in te herkennen, klopt dat?
vr. groet
Arend Breukel

mabeline

Ik herken er ook een berkenschildwants in
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana



Arp

Goed, dan is het nu 3-1 voor Elasmostethus, maar ik ben eigenwijs en houd voet bij stuk .... Try again  :wacko:

Of anders geformuleerd: Waarom niet Acanthosoma??

En terzijde, als het dan toch Elasmostethus moet zijn: Waarom dan niet E. minor??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Henk Soepenberg

Citaat van: Pudding4brains op mei 07, 2010, 01:56:21 AM
Waarom niet Acanthosoma??
Okay Arp, ik doe een poging (ze zijn in het veld trouwens een stuk makkelijker...)

Bij Acanthosoma haemorroidale is het eerste antennelid langer
Het pronotum is anders van vorm: achterrand en de zijranden meer gebogen
Het scutellum is minder gepuncteerd: ong. 110 putjes en ik tel er bij deze iets van 140?

Zie: http://www.natur-in-nrw.de/HTML/Tiere/Insekten/Wanzen/TWA-577.html

Citaat van: Pudding4brains op mei 07, 2010, 01:56:21 AM
En terzijde, als het dan toch Elasmostethus moet zijn: Waarom dan niet E. minor??
Daar heb je een punt: onzekere E. interstinctus dan dus.  ;)

@ Thijs: staat het nu 4-1 of 3-2?   :D
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

De kans dat Elasmostethus minor (op rode kamperfoelie in Zuid-Limburg) verdwaald is in het Kralingse bos lijkt me klein.  :)
Ik ga voor 4-1. In het  echt zijn ze inderdaad makkelijker uit elkaar te houden.
Hopelijk is Arp nu tevreden.  ;D ;D

Groet, Thijs

wilde

#8
Acanthosoma haemorroidale lijkt me niet. Die heeft een halsschildlijn (zijkanten) die veel meer concaaf gebogen is. Ook de uitstekende punten van het halsschild reiken iets verder. De halsschildlijn bij het scutellum is licht concaaf, maar dat is geen goed kenmerk, want dat is bij zowel bij Acanthosoma als Elasmostethus ongeveer gelijk; bij Cyphostethus is die lijn licht convex tot bijna recht.
De kans dat het Elasmostethus interstinctus is, is wel erg groot.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me


Arp

#10
Citaat van: Henk Soepenberg op mei 07, 2010, 09:49:20 AM
Bij Acanthosoma haemorroidale is het eerste antennelid langer
Het pronotum is anders van vorm: achterrand en de zijranden meer gebogen
Het scutellum is minder gepuncteerd: ong. 110 putjes en ik tel er bij deze iets van 140?
Over die kenmerken zijn we het eens dan, maar juist daarom denk ik hier een Acanthosoma te zien:
- 1e Antennelid steekt ver voorbij de punt van de kop
- Basis halsschild sterk concaaf
- Punctering schildje grof en schaars

Edit: Wel storend trouwens - het rood op de basis van het scutellum - zie ik weinig bij A. en bijna altijd bij E. ... ? De schouders vind ik minder storend, zijn wel smal en zwart, maar dat zie ik ook wel eens bij A.. Jullie zullen wellicht best gelijk hebben, maar ik blijf op het eerste gezicht toch een A. zien ... (en moet natuurlijk lekker stubborn volhouden  ;D )

Berend mag het zeggen  :blink:

P.S. Leuk Thijs  :lol:
Citaat van: thijsdegraaf op mei 07, 2010, 07:40:18 AM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=55460.msg633696.html#msg633696   ;D
Ja maar, zal deze geen grotere connexiviumpunten hebben omdat het een kereltje (Acanthosoma) is?  :angel:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spectator

Ik volg de discussie met grote belangstelling. Mijn gebrek aan kennis belet een zinvolle deelname. Wel een opmerking over het eerste antennelid ten opzichte van de kop. Hoe dat er uit ziet hangt denk ik af van de hoek van de antenne t.o.v. het hoofdje. Hij kijkt wat naar beneden en de antennes wijzen recht naar voren, dat vertekend de verhouding denk ik.
vr. groet
Arend Breukel

Henk Soepenberg

Ter vergelijking nog een paar Acanthosoma-foto's van mij (de schouders verschillen inderdaad!).
En Arp, je hebt natuurlijk helemaal gelijk:

CiteerBerend mag het zeggen  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#13
Je blijft standvastig Arp.
Het gekke was, dat mijn eerste indruk Acanthosoma was. Maar toen ik naar de kenmerken (b.v schouders) keek, ging ik meer naar Elasmostethus toe.
Er rust een zware verantwoordelijkheid op Berend zijn schouders.  ::)

Thijs

Toevoeging: Ik had Henk z'n bijdrage nog niet gezien. Het begint er gunstig voor je uit te zien Arp.

Arp

De kenmerken zijn allemaal wel wat variabel, en inderdaad nogal afhankelijk van kijkhoek en houding van het beest - dat is het lastige eraan denk ik. Ik vind deze ook tamelijk warrig, maar mijn eerste indruk was Acanthosoma en dan is het vaak beter daarbij te blijven ;)

@Arend: In het veld is het nooit een probleem - Acanthosoma is echt duidelijk groter. De meeste Elasmostethus die ik tegenkom zijn rond de 11-12mm, maar bij Jürgen Peters in Duitsland in de tuin worden ze niet groter dan een mm of 9 (wellicht een verschillend dieet - ik heb geruchten gehoord dat ze aan Els groter worden dan aan Berk?). De Acanthosoma's die ik vind zijn allemaal rond de 15mm of nog groter. Geen vergissen mogelijk. Vergelijk met de maatgetrouwe(!) collage in het gelinkte draadje 4 look-a-like's en/of bijvoorbeeld met deze foto. Wat dat betreft zou je het raadsel dus ook gewoon voor ons kunnen oplossen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#15
Okay, ik ben om  :-X

Heb nog eens zitten vergelijken en ik moet duidelijk weer beter op gaan letten - de eerste indruk werkt nog steeds niet goed genoeg :rolleyes:

Op de één of andere manier heb ik mezelf kennelijk een keer ingeprent dat Elasmostethus niet zo'n concave halsschildbasis heeft, maar dat valt dus inderdaad hard tegen (c.q. mee). Het beest van Albert heeft wel weinig punctering op het scutellum vind ik nog steeds, en kennelijk is dat waar ik tot nu toe - onterecht - op "trigger" (concave lijn + weinig punctering) - maar voor de rest is het toch wel duidelijk. Ik moet ook met name meer op het achterlijf en de kleuring van de membranen letten om het makkelijker te maken zie ik - al heeft deze dan weer relatief weinig kleur in de membranen, die zwarte strepen op het lijfje eronder missen toch echt wel  :'(  Maar goed, voor een Elasmostethus passen de schoudertjes en het rood op het scutellum dan tenminste ook weer echt lekker "standaard" ;)

Met oprechte excuses aan iedereen voor de verwarring *wegkruipondersteen*

P.S. Nog een correctie ... er zitten tussen mijn Elasmostethus toch ook wel behoorlijk wat beesten van maximaal een mm of 9-10 (dus niet allemaal erg groot 11-12mm zoals boven vermeld)

P.P.S. Goedmakertje  :P
Kenmerken Elasmostethus interstinctus vrouw/man (t.o.v. van E. minor) op basis van heeeele slechte "toevallige" onderkantkiekjes (nog nooit serieus een poging gedaan), maar goed - toch net soortvan herkenbaar ...

Vrouw: Punten connexivium steken verder naar achter dan midden achterlijf; Bij minor grofweg gelijk.
Man: Tandjes (groen) aan weerszijden van de toefjes haren (blauw); Bij minor glad.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Tjonge, tjonge Arp.  :duim:  Dit moet eigenlijk ergens vastgelegd moeten worden. Nu zakt het steeds weer weg.
Heb je nog wel geslapen?!  :P

Thijs

Arp

Citaat van: thijsdegraaf op mei 08, 2010, 07:14:36 AM
Heb je nog wel geslapen?!  :P
Zou jij nog kunnen slapen na zo'n pertinente persistente blunder?  :rolleye:
Man, man, daar ga ik nog nachten van wakker liggen! :o :'(

;)

Wat dat betreft mag dit draadje best vlot wegzakken hoor - of mag ik jullie uitnodigen alles te wissen - doen we net of het nooit gebeurd is ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Henk Soepenberg

Citaat van: Pudding4brains op mei 08, 2010, 11:10:22 AM
mag ik jullie uitnodigen alles te wissen - doen we net of het nooit gebeurd is ;D
Gaan we niet doen Arp, want dit draadje levert ons toch maar mooi jouw "goedmakertje" op.  8)   ;D
Dank daarvoor!  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Van mij mag je het ook wel eens mis hebben. Gebeurt mij zo vaak.
Het draadje mag wel weg. Maar misschien is het wel handig als je je goedmakertje bij het andere draadje plakt, waar de andere gegevens ook staan.
Met "zoeken"  is dat draadje makkelijk te vinden.

Thijs

Arp

Ach, het past allemaal wel netjes bij m'n nick  ;)

Ik was gisteren al zo vrij geweest het goedmakertje er hier maar bij te plakken (en vandaag toch maar een extra "n" in "conexivium" geplakt :rolleye: ). Dat draadje is overigens ook hier verlinkt onder het kopje Acanthosomatidae - nog makkelijker zoeken  ;D

Nu nog een side-by-side knutselen voor A. vs E. - handig voor zelf :rolleyes:  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf


charlottes

Hier zitten die A h's  in mijn Glansmispel !

Natuurgroet van Charlotte.

Arp

Voor de leuk. Kort na dit onderonsje dat gelukkig al weer ver weggezakt was en dankzij Charlotte nu weer bovenaan staat (fijn, dank enzo  :rolleyes: ;) ) kwam hier een E. minor langs (die kan er dan ook nog wel bij ...)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)