Parelmoervlinder in de Eifel

Gestart door Bob Hogeveen, juli 28, 2006, 19:11:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Hallo,

Gisteren kwam ik deze parelmoervlinder tegen in de Eifel, in het Perlenbachtal nabij Monschau. Ik kom er niet uit welke het is.
De vlinder heeft het formaat van Zilveren Maan. Daar was ik er de dag ervoor enkele van tegen gekomen in de Hoge Venen, feitelijk dicht in die buurt. Die waren echter goed te herkenen als Zilveren manen. Hier zie ik geen Z.m. in, maar kan er mbv de vlindergids ook niet iets anders in terugvinden.
Het beestje verstopt zijn onderkant netjes tussen de bladeren en vloog daarna weg. foto 2 laat nog net iets van de onderkant zien.

Wie kan deze plaatsen?




cvsw123

Hallo Bob,

Alweer een jaar terug dat we elkaar in de Brenne zagen.
Je hebt een hele oude purperstreepparelmoer gefotografeerd (Brenthis ino). Geen enkele andere soort heeft zo'n paarsige achterrand van de onderkant van de achtervleugel met wat stipjes erin (behalve de veel grotere braamparelmoer, maar die is toch weer anders, zie boekje). Ook meen ik te zien dat de vlinder op moerasspirea zit. Dat is de waardplant, meestal in vochtige beekdalen.

Groeten,
Chris
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Bob Hogeveen

Hoi Chris!

Leuk dat we elkaar weer tegenkomen!
Ik dacht nog, als we er hier niet uitkomen dan stuur ik Chris een mailtje...

Bedankt voor de determinatie. Ik had wel aan purperstreep gedacht maar kon toch de tekening op de onderkant niet echt in overeenstemming brengen.

* Verder veel Keizersmantels daar, echt spectaculair!