Symps

Gestart door Goyatlah, mei 05, 2010, 01:36:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Ik heb hier 2 Symps die ik eerder voor vulgatum hield. Nu denk ik van allebei sanguineum.

1. Dit beest heeft ook nog eens een getekende onderkant, die ik eerder bij Leucorrhinia's zou verwachten.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Beest 2:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

met heidelibellen doe ik niet veel, zeker deze huidjes lijken zo op elkaar dat ik ze graag links laat liggen, maar rechts mag evt ook.

witsnuiten ken ik dan wel weer heel goed. ik zie hier zelf geen witsnuitbuikje in, die zijn veel duidelijker getekend.
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

De tweede is in geen geval vulgatum vanwege de twee goed ontwikkelde borstelhaarrijen op de achterrand van segment 7 en 8. van de eerste is het zeer waarschijnlijk dat het geen vulgatum is, maar ik zou graag de achterrand van segment 7 beter in beeld zien. Soms heeft vulgatum op een van beide segmenten wel zo'n rand (hoewel een slecht ontwikkelde), maar nooit op beide segmenten. Mochten ze allebei randen op beide segmenten hebben, dan moet je nog kijken naar de verhouding van de lengte van segment 8 en het zijdoorntje van segment 8. Wanneer het doorntje minder dan 1/3 van de lengte van segment 8 heeft is het striolatum, is het doorntje meer dan 1/3 keer de lengte van segment 8, dan heb je sanguineum (dacht ik, zo uit het hoofd, maar kijk dit vooral even na in de H en S). Ik sluit overigens op grond van deze platen meridionale niet uit. Die zweeft een beetje tussen striolatum en sanguineum in.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Volgens H&S is "lange" zijstekels op S8 goed voor strio en "korte" voor sang.

Ga nu eerst het veld in, weer lijkt voor de afwisseling eens aardig.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Dan heb ik ze omgedraaid. Dank voor de correctie!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/