Hoofdmenu

radselpiet 17

Gestart door frankneijts, mei 04, 2010, 21:31:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Is deze ook zo makkelijk?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

firecrest

Bladkoning?
Groen-gele kleur, wenkbrauwstreep... Het zou ook nog een andere phyllo kunnen zijn...

Jeroen Nagtegaal

Zou mij niets verbazen als dit een Fitis is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Mij ook niet, vooral omdat ik al heel wat fitissen op deze manier op bladluizen heb zien fourageren in de duindoorns.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Hij is dus niet zó makkelijk..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Als ik me niet vergis hebben we je uitgebreide beschrijving van deze vogel laatst nog besproken, Frank  >:D

Interessant hoe van zo'n beest een gespreide vleugel er uitziet!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

#6
Citaat van: vincenthart op mei 05, 2010, 22:23:29 PM
Als ik me niet vergis hebben we je uitgebreide beschrijving van deze vogel laatst nog besproken, Frank  >:D

Interessant hoe van zo'n beest een gespreide vleugel er uitziet!

???
Ben bang dat je abuis bent Vincent............ 8)

Herstel... m'n franc is gevallen......, sorry Vincent :-[
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Fluiter? En dan zo'n bleke variant?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Goed gezien Vincent en Guus! De sterk getekende tertials, gecombineerd met het ontbreken van vleugelbandjes (geen lichte toppen aan de dekveren) geven de soort weg.... Normale Fluiters (plaatje) zijn groen/geel met vooral een brede, heldergele wenkbrauwstreep em een opvallende, dito heldergele keel en soms ook bovenborst die meestal scherp zijn afgesneden van de zilverwitte onderzijde. De bovenzijde is meestal duidelijk groener dan bij Fitis. Sommige vogels zijn weliswaar bleker/lichter maar normaliter wel nog steeds geel/groen.
Deze vogel is/was duidelijk heel anders: zie de plaatjes.
Zang en gedrag typisch Fluiter (de vogel raakte zelfs in gevecht met een naburig zingend normaal gekleurd mannetje). Zelf zag ik nog nooit een dergelijk gekleurd beest en kan er ook nauwelijks iets over vinden zo gauw.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Heb zelf twee keer een dergelijk soort fluiter gezien:
http://waarneming.nl/waarneming/view/2544544 en http://waarneming.nl/waarneming/view/4213812
Geen foto's natuurlijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#10
Guus, interessante 2 gevallen waarbij overigens dat eerste geval (Fochteloërveen) me wat doet denken aan Grauwe Fitis! In elk geval lijkt me dit geen Fluiter geweest......... Eeuwig jammer dat je geen foto's en/of geluidsopnames hebt natuurlijk!

EDIT: Handbook BWP vermeldt: "... aberrant birds can also resemble Bonelli's Warbler and hybridization recorded" en "Rarely, birds occur with wing formula of this species (Fluiter, FN) but plumage closely similar to Bonelli's Warbler (Bergfluiter, FN). Het is me niet helemaal duidelijk of hiermee dezelfde 'bleke variant' wordt bedoeld uit de Collins Guide. Denk het wel maar net als Guus denk ik dan dat de koptekening met brede wenkbrauwstreep en duidelijke oogstreep voldoende is om die soort uit te sluiten. Wel is door de meer bruinige dan groenge bovenzijde het groengeel in de vleugel opvallender wat dan oppervlakkig wat aan Bergfluiter doet denken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Citaat van: frankneijts op mei 05, 2010, 23:54:14 PMGuus, interessante 2 gevallen waarbij overigens dat eerste geval (Fochteloërveen) me wat doet denken aan Grauwe Fitis! In elk geval lijkt me dit geen Fluiter geweest......... Eeuwig jammer dat je geen foto's en/of geluidsopnames hebt natuurlijk!
Frank, ik denk dat ik toen wel in staat was geweest zang van grauwe fitis te herkennen. En een vleugelstreep zou me denk ik ook opgevallen moeten zijn. Maar het is natuurlijk wel alweer drie jaar geleden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

#12
Citaat van: guusp op mei 06, 2010, 00:21:29 AM
Citaat van: frankneijts op mei 05, 2010, 23:54:14 PMGuus, interessante 2 gevallen waarbij overigens dat eerste geval (Fochteloërveen) me wat doet denken aan Grauwe Fitis! In elk geval lijkt me dit geen Fluiter geweest......... Eeuwig jammer dat je geen foto's en/of geluidsopnames hebt natuurlijk!
Frank, ik denk dat ik toen wel in staat was geweest zang van grauwe fitis te herkennen. En een vleugelstreep zou me denk ik ook opgevallen moeten zijn. Maar het is natuurlijk wel alweer drie jaar geleden.

Het vleugelstreepje bij GF kan erg onopvallend zijn! De zang is nogal variabel (laat je dus niet misleiden door te luisteren naar slechts 1 voorbeeld ...!) maar een combinatie van trillers en helderder tonen is echter typisch voor deze soort. Juni is ook bij uitstek dé maand voor voorjaarsgevallen...... In elk geval doet eigenlijk niks in de beschrijving mij denken aan Fluiter!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'