Hoofdmenu

azuurmees nl lijst?

Gestart door Folkert Jan, mei 04, 2010, 13:01:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

ik was zo eens door de nederlandse lijst van vogels aan het kijken en zie dat azuurmees er ook tussen staat en zelfs zonder * wat indiensoort betekent.

ik dacht dat alleen de pleskes mees ooit een keer gevangen was? is dit een fout of mis ik iets? en waarom zou het geen indiensoort zijn? ook een fout?

zie: http://www.dutchbirdalerts.nl/dutchlist.action   nummer 325
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Opmerkelijk! Staat zeker niet op de NL-lijst en zal toch een indiensoort zijn. We hebben wel al meerdere Pleskes' mezen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Inderdaad. Stuur anders ff een mailtje naar dutchbirdalerts @ dutchbirding . nl (spaties verwijderen), Folkert-Jan
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: vincenthart op mei 04, 2010, 13:13:30 PM
Inderdaad. Stuur anders ff een mailtje naar dutchbirdalerts @ dutchbirding . nl (spaties verwijderen), Folkert-Jan

gedaan
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

Citeergedaan
Gezien/ontvangen, bedankt Folkert Jan, we pakken het op.
We zijn de nieuwe WP/NL lijst van AvdB op onze site aan het zetten.
Die verschilt nogal aanzienlijk met de huidige, zie al eerder gemelde problemen.
We dachten er te zijn, maar dus toch nog een foutje.
Houden ons aanbevolen mocht men nog andere dingen zien, op bovengenoemd adres zijn we altijd bereikbaar.
Wietze Janse

Predator

beetje off topic, maar ik ben nu bezig de zaanse vogellijst zo compleet mogelijk te maken en heb een excel bestand van de Vogelcollectie van het Zoölogisch Museum Amsterdam ontvangen.
Hierin staat ook de vondst van een man sneeuwvink op 14 september 1967 te Akersloot.
Naar mijn weten staat deze soort niet op de NL lijst en vraag me af of dit geval wel correct is.
Groet, Maarten

Folkert Jan

Citaat van: Predator op mei 06, 2010, 22:14:07 PM
beetje off topic, maar ik ben nu bezig de zaanse vogellijst zo compleet mogelijk te maken en heb een excel bestand van de Vogelcollectie van het Zoölogisch Museum Amsterdam ontvangen.
Hierin staat ook de vondst van een man sneeuwvink op 14 september 1967 te Akersloot.
Naar mijn weten staat deze soort niet op de NL lijst en vraag me af of dit geval wel correct is.

mogelijk nooit ingediend of afgewezen.
als hij nooit is ingediend is het misschien verstandig om dit alsnog te doen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: Predator op mei 06, 2010, 22:14:07 PM
beetje off topic, maar ik ben nu bezig de zaanse vogellijst zo compleet mogelijk te maken en heb een excel bestand van de Vogelcollectie van het Zoölogisch Museum Amsterdam ontvangen.
Hierin staat ook de vondst van een man sneeuwvink op 14 september 1967 te Akersloot.
Naar mijn weten staat deze soort niet op de NL lijst en vraag me af of dit geval wel correct is.

Als ik me goed herinner is die destijds niet aanvaard (of na herziening alsnog afgevoerd?) omdat dit een 'oud' verkeersslachtoffer betrof dat bijv. doodgereden kon zijn in een wintersportoord, aan de auto is blijven hangen en vervolgens bij/in Akersloot er af is gevallen en gevonden. Dit klnkt wellicht wat vergezocht maar zelf heb ik iets dergelijks meegemaakt met een Graszanger die ik kort na een vakantie in Zuid-Frankrijk uit de grill van mijn auto peuterde......
Bedenk ook dat Sneeuwvink geen trekker is en erg zeldzaam buiten de broedgebieden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op mei 06, 2010, 23:22:52 PM
Citaat van: Predator op mei 06, 2010, 22:14:07 PM
beetje off topic, maar ik ben nu bezig de zaanse vogellijst zo compleet mogelijk te maken en heb een excel bestand van de Vogelcollectie van het Zoölogisch Museum Amsterdam ontvangen.
Hierin staat ook de vondst van een man sneeuwvink op 14 september 1967 te Akersloot.
Naar mijn weten staat deze soort niet op de NL lijst en vraag me af of dit geval wel correct is.

Als ik me goed herinner is die destijds niet aanvaard (of na herziening alsnog afgevoerd?) omdat dit een 'oud' verkeersslachtoffer betrof dat bijv. doodgereden kon zijn in een wintersportoord, aan de auto is blijven hangen en vervolgens bij/in Akersloot er af is gevallen en gevonden. Dit klnkt wellicht wat vergezocht maar zelf heb ik iets dergelijks meegemaakt met een Graszanger die ik kort na een vakantie in Zuid-Frankrijk uit de grill van mijn auto peuterde......
Bedenk ook dat Sneeuwvink geen trekker is en erg zeldzaam buiten de broedgebieden.
Was niet het type-exemplaar van sneeuwvink in Nederland verzameld, of ben ik in de war met een andere soort? Wellicht weet Kees Roselaar (ZMA en kent de collectie daar goed; CSNA) het verhaal van de ZMA-vogel?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op mei 06, 2010, 23:27:00 PM
Citaat van: frankneijts op mei 06, 2010, 23:22:52 PM
Citaat van: Predator op mei 06, 2010, 22:14:07 PM
beetje off topic, maar ik ben nu bezig de zaanse vogellijst zo compleet mogelijk te maken en heb een excel bestand van de Vogelcollectie van het Zoölogisch Museum Amsterdam ontvangen.
Hierin staat ook de vondst van een man sneeuwvink op 14 september 1967 te Akersloot.
Naar mijn weten staat deze soort niet op de NL lijst en vraag me af of dit geval wel correct is.

Als ik me goed herinner is die destijds niet aanvaard (of na herziening alsnog afgevoerd?) omdat dit een 'oud' verkeersslachtoffer betrof dat bijv. doodgereden kon zijn in een wintersportoord, aan de auto is blijven hangen en vervolgens bij/in Akersloot er af is gevallen en gevonden. Dit klnkt wellicht wat vergezocht maar zelf heb ik iets dergelijks meegemaakt met een Graszanger die ik kort na een vakantie in Zuid-Frankrijk uit de grill van mijn auto peuterde......
Bedenk ook dat Sneeuwvink geen trekker is en erg zeldzaam buiten de broedgebieden.
Was niet het type-exemplaar van sneeuwvink in Nederland verzameld, of ben ik in de war met een andere soort? Wellicht weet Kees Roselaar (ZMA en kent de collectie daar goed; CSNA) het verhaal van de ZMA-vogel?

Ja je bent abuis: betreft een andere 'bergsoort': Citroenkanarie (al is dat weer een Carduelis geworden geloof ik...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

En ook al zo'n 'lange-afstandstrekker' ...
Dat laatste (welk genus) kunnen we in elk gevàl aan Kees vragen :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op mei 06, 2010, 23:44:59 PM
En ook al zo'n 'lange-afstandstrekker' ...
Dat laatste (welk genus) kunnen we in elk gevàl aan Kees vragen :)

Citroenkanarie zit misschien iets meer "rek" in: ik meen dat ze die in België toch verschillende hebben en die broedt ook wat minder ver weg (Vogezen). Overigens moet ik t.a.v. Sneeuwvink mijn opmerking over '" erg zeldzaam buiten de broedgebieden" eneigszins relativeren: in de 'Inventaire des oiseaux de France' lees ik dat ze in klein aantal overwinteren in de Vogezen (enkel vogels), zuiden van het Centraal Massief en Zuid-Jura, terwijl het broeden in Frankrijk beperkt is tot de Alpen en de Pyreneeën.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Frank, België heeft idd Citroenkanarie op de lijst staan.
Is er toevallig wat meer te vertellen over die type specimen van Citroenkanarie? Ben ik wel benieuwd naar!
(of moet het, nu het weer een carduelis is, Citroensijs zijn?)
groet,
Redmar

frankneijts

Citaat van: redmar_woudstra op mei 07, 2010, 10:32:32 AM
Is er toevallig wat meer te vertellen over die type specimen van Citroenkanarie? Ben ik wel benieuwd naar!

JUSTIN, HELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

http://www.aerc.eu/DOCS/AERC%20TACAppendix.pdf (bovenaan de negende pagina, kopje Serinus Citrinella).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

redmar_woudstra

groet,
Redmar

Justin Jansen

Citaat van: frankneijts op mei 07, 2010, 10:43:29 AM
Citaat van: redmar_woudstra op mei 07, 2010, 10:32:32 AM
Is er toevallig wat meer te vertellen over die type specimen van Citroenkanarie? Ben ik wel benieuwd naar!

JUSTIN, HELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sorry net terug uit het museum, i.d.d. Citroensijs uit de colelectie van Adriaan Vroeg beschreven door Pallas. In deze collectie ook Drieteenstrandloper, Dwergstern e.e.a soorten
M.v.g., Justin Jansen