Oostvaardersplassen: de mooiste plekken?

Gestart door Jarinka, mei 03, 2010, 10:50:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Aanstaande donderdag gaan Stijn en ik (en misschien nog meer mensen) naar de Oostvaardersplassen.
Is er een bepaalde route die je langs de meeste vogelkijkplekken voert? Want er zijn zoveel mooie hutten dat het moeilijk kiezen is.
Deze hutten en plekken lijken me mooi om te bezoeken (gevonden via Vogelkijkhut.nl), maar hebben die in het voorjaar ook mooie soorten?
    Lepelaarsplassen - Natte Graslanden
    Lepelaarplassen - Vogelkijkhutten
    Lepelaarplassen - Kwelplas - Uitkijkpunt
    Oostvaardersplassen - De Grauwe Gans - Vogelkijkhut
    Oostvaardersplassen - De Kluut - Vogelkijkhut
    Oostvaardersplassen - De Zeearend - Vogelkijkhut
    Oostvaardersplassen - Jan v/d Boschpad - Uitkijkheuvel
    Oostvaardersplassen - Keersluisplas - Vogelkijkhut
    Oostvaardersplassen - Kotterbos - Uitkijkheuvel
    Oostvaardersplassen - De Brandgans - Vogelkijkhut

Dit zijn de soorten die we graag willen zien (jaja, een hele lijst :P). Zijn die begin mei aanwezig, en welke hutten/plekken zijn daar het beste voor? Ik heb er al naast gezet op welke plekken ze volgens Waarneming.nl veel zijn, maar dat is misschien niet de beste plek om ze goed te kunnen zien.
(deze lijst is gebaseerd op de waarnemingen van afgelopen week)

Appelvink - Jan v/d Boschpad en Oostvaardersbos / Fluitbos
Beflijster - de Driehoek en Oostvaardersbos / Fluitbos
Blauwborst   - Kijkscherm Blauwborst en Jan v/d Boschpad
Blauwe Kiekendief - Kijkhut de Zeearend en Jan v/d Boschpad
Bontbekplevier - Jan v/d Boschpad
Bonte Strandloper - Jan v/d Boschpad
Boomvalk - ?
Dodaars - de Driehoek en Jan v/d Boschpad
Gekraagde Roodstaart - Pad naar De Zeearend
Goudplevier   - Jan v/d Boschpad
Grasmus -?
Kleine Bonte Specht - Pad naar De Zeearend en Oostvaardersbos / Fluitbos
Kleine Karekiet -?
Kleine Rietgans - Kijkhut de Krakeend en Jan v/d Boschpad
Kleine Zilverreiger - Jan v/d Boschpad
Koekoek -?
Kraanvogel   - Grote en Kleine Praambult
Purperreiger    - de Driehoek
Raaf - Kijkhut de Zeearend en Kleine Praambult
Rode Wouw   - Grote en Kleine Praambult
Roerdomp - Jan v/d Boschpad
Roodborsttapuit - Wildroosters
Snor - Jan v/d Boschpad?
Sperwer - Jan v/d Boschpad
Sprinkhaanzanger - ?
Tapuit - Jan v/d Boschpad
Tuinfluiter - ?
Watersnip - Jan v/d Boschpad
Wielewaal - Oostvaardersbos / Fluitbos?
Zeearend - Jan v/d Boschpad
Zwarte Roodstaart - de Driehoek?
Zwarte Ruiter - Jan v/d Boschpad en Kleine Praambult
Zwarte Stern - Jan v/d Boschpad
Zwarte Wouw - Jan v/d Boschpad

Heeft er iemand tips om die soorten te zien?

En als laatste: zijn er misschien mensen die het leuk vinden om mee te gaan?

Alvast bedankt!
Groeten, Jarinka Heijink

Sander Haak

Ik ga zelf meestal alleen naar het Jan van den Boschpad. Dat is vanuit Utrecht goed aan te rijden met de auto en biedt over het algemeen een prima aanbod aan soorten. De uitkijkhutten zitten met name aan de noordoostzijde van de Oostvaardersplassen. Voor de hutten bij het infocentrum (Zeearend en Wigbels eiland) moet je nog behoorlijk ver lopen vanaf de parkeerplaats.

Het is in ieder geval slim om rekening te houden met de stand van de zon. Als je richting het infocentrum wil kan je dat het beste in de ochtend doen om tegenlicht te voorkomen. Ook de Grote/Kleine Praambult kan je het beste in de ochtend bezoeken. Op het Jan van den Boschpad krijg je 's middags de zon lekker in de rug, ideaal als je van vogels en van uitslapen houdt.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Jarinka

Bedankt, aan de zon had ik nog niet eens gedacht!
We zijn zeker van plan een hele poos bij het Jan van den Boschpad te gaan staan, daar zijn zoveel leuke soorten te zien!
Waarschijnlijk gaan we 's ochtends vrij vroeg weg, dan hebben we mooi lang de tijd en kunnen we nog mooi vanuit de hutten kijken. Daarna kunnen we de hele middag nog bij het Jan van den Boschpad staan.

Waar/wanneer maak je de meeste kans op Zeearenden?
En wat zijn de leukste soorten die je recent in de OVP gezien heb?
Groeten, Jarinka Heijink

Sander Haak

http://waarneming.nl/user/view/21017?q=&g=0&from=2009-05-03&to=2010-05-03&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&q=&from=2009-05-03&g=0&to=2010-05-03&prov=8&z=1

Ik ben nu een keer of 6 bij de OVP geweest. 5 dagen geen zeearenden en 1 dag drie stuks (2 vanaf de Grote Praambult en 1 vanaf het Jan van den Boschpad). Zeearenden leggen behoorlijke afstanden af bij voedselvluchten dus je moet gewoon een beetje geluk hebben.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Rickschonewille

#4
Citaat van: Jarinka op mei 03, 2010, 13:34:33 PM
Bedankt, aan de zon had ik nog niet eens gedacht!
We zijn zeker van plan een hele poos bij het Jan van den Boschpad te gaan staan, daar zijn zoveel leuke soorten te zien!
Waarschijnlijk gaan we 's ochtends vrij vroeg weg, dan hebben we mooi lang de tijd en kunnen we nog mooi vanuit de hutten kijken. Daarna kunnen we de hele middag nog bij het Jan van den Boschpad staan.

Waar/wanneer maak je de meeste kans op Zeearenden?
En wat zijn de leukste soorten die je recent in de OVP gezien heb?

Het mooiste is om te gaan als de jongen net zijn uitgevlogen, dan gaan pa en ma ook weer rond in het gebied vliegen meestal, en dan kan je de jong(en) zien. En Rode wouw en Zwarte wouw zou ik niet echt op rekenen, dat zijn gewoon enkele die overtrekken. Koekoek zit overal, kleine karekiet overal waar riet is, grasmus de driehoek/grote praambult/kleine praambult. De Lepelaarsplassen zit ook dichtbij de OVP, en is zeker de moeite waard! Daar heb je zeer goeie kans op een Snor, blauwborst en misschien in midden mei een Woudaap.

Jarinka

We gaan 's ochtends eerst naar de Lepelaarsplassen, maar niet speciaal naar een vogelkijkhut. We kijken vanaf het uitkijkpunt bij de Kwelplas. Daar ben ik een keer met een andere OVP-excursie geweest, en dat was erg mooi. Of zijn die soorten juist goed te zien vanaf een vogelkijkhut?

Zo ziet de planning er op dit moment uit:
Lepelaarplassen - Kwelplas - Uitkijkpunt
Oostvaardersplassen - De Grauwe Gans - Vogelkijkhut
Oostvaardersplassen - De Kluut - Vogelkijkhut
Oostvaardersplassen - Wigbels Eiland - Vogelkijkhut (of Vogelkijkhut de Zeearend als het slecht weer is)

's Middags gaan we naar het Jan v/d Boschpad.

Iemand tijd en zin om mee te gaan?
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

#6
Ik bedoelde het uitkijkpunt van de Kwelzone. Ook is het wel handig om je route aan te passen aan de stand van de zon, wij gingen bijv eerst naar Jan vd bosch pad s'morgens ( Had je de zon mooi, s'middags had je tegenlicht ) Daarna de bulten begin middag ( hadden we ook goed licht ) En daarna de Driehoek, pad naar de Zeearend

Jarinka

Hoe de zon staat hangt ook af van in welke tijd van het jaar je erheen gaat. Want Sander zei dat je 's middags op het Jan v/d Boschpad de zon mooi in je rug hebt.
Groeten, Jarinka Heijink

Rikstar

#8
ja klopt, het is zelfs zo dat begin van de avond nu het mooiste is bij het jan van de boschpad, eind van de dag dus veel minder trillingen = dus echt ver kunnen kijken. (en zon mee) + extra grote kans op roepende roerdomp.
aanrader verder is trekvogelgraslandje, nu geheid kleine zilverreiger en diverse ruitersoorten, praamweg gebied ... misschien de eerste grauwe klauwier weer? en de praambulten. Zeearenden de beste kans bij jan van den boschpad.  Fluitbos-pad naar jan van den boschpad geheid wielewaal, koekoek, appelvink en de tuinfluiter die jullie willen vinden.

Tevens, als je bij de knardijk bent is het nog een klein stukje verder rijden naar dijk van lelystad.enkhuizen. bij de sluizen van lelystad goede kans op zwartkopmeeuwen, dwergmeeuwen en sternachtige.



Citaat van: Jarinka op mei 03, 2010, 20:51:34 PM
Hoe de zon staat hangt ook af van in welke tijd van het jaar je erheen gaat. Want Sander zei dat je 's middags op het Jan v/d Boschpad de zon mooi in je rug hebt.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jarinka

Ook geheid Wielewaal? Want er zijn wel een paar waarnemingen, maar niet heel veel.
Heel erg bedankt :duim:
Groeten, Jarinka Heijink

Rikstar

#10
ik heb me vorig bericht nog iets aangepast. iedere dag komen er steeds meer wielewalen in nederland en kon me het hoogtepunt langs het pad naar het jan van den boschpad vorig jaar nog herrinderen met 5 wielewalen half mei.


Citaat van: Jarinka op mei 03, 2010, 21:03:31 PM
Ook geheid Wielewaal? Want er zijn wel een paar waarnemingen, maar niet heel veel.
Heel erg bedankt :duim:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Sander Haak

#11
Citaat van: Rickschonewille op mei 03, 2010, 20:35:19 PM
Ik bedoelde het uitkijkpunt van de Kwelzone. Ook is het wel handig om je route aan te passen aan de stand van de zon, wij gingen bijv eerst naar Jan vd bosch pad s'morgens ( Had je de zon mooi, s'middags had je tegenlicht ) Daarna de bulten begin middag ( hadden we ook goed licht ) En daarna de Driehoek, pad naar de Zeearend

Ik vertel het hierboven precies andersom. Als je bedenkt dat de zon van oost, via zuid naar west gaat is de route van oost naar west beter. In de loop van de middag komt de zon uit zuidwest. Ik heb wel eens 's middags bij Wigbels Eiland gezeten maar dan zie je niets terwijl je hem dan bij het JvdBoschpad recht in de rug hebt. Zomer of winter maakt alleen uit voor de hoogte van de zon. Je moet je zorgen gaan maken als de zon opeens in het westen opkomt.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Rikstar

#12
nog een laatste bericht: ik zag dat je naar het uitkijkpunt van de kwelplas wil. Is opzich niet veel aan meestal vooral daar kans op eendensoorten en misschien een jagende havik of boomvalk. Grotere kans geef ik jullie bij een parkeerhaven langs de dijk bij hm paal 10.4. kijk je goed uit over de kwelzone en natte graslanden. goeie kans op leuke steltlopers, rallen en dodaarzen. en misschien als jullie savonds laat er nog langskomen, kans op de eerste woudaap? wie zal het zeggen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jarinka

Oke, dan gaan we daar ook kijken!
Het uitkijkpunt van de Kwelplas weet ik nog van een excursie waar ik jaren geleden mee ben gegaan, toen zagen we daar een Blauwe en Bruine Kiekendief die met elkaar aan het vechten waren. Behoorlijk indrukwekkend!
Is hm paal 10.4 noordelijker dan het uitkijkpunt? Ik kan zo snel niet vinden waar de plek precies zit.

Dus 's ochtends Wigbels Eiland, en 's middags Jan v/d Boschpad?
Groeten, Jarinka Heijink

Rikstar

voor iedere persoon verschilt het natuurlijk weer welke indrukwekkend is natuurlijk.
parkeerhaven bij hm 10.4 is juist ten zuiden van dat uitkijkpunt bij de kwelplas, 10.4 ligt meer richting Pampushaven zeg maar.
aantal vogels bij 10.4 hangt helaas wel af van de waterstand, maar dat geld voor meer plekken natuurlijk.


Citaat van: Jarinka op mei 03, 2010, 21:45:40 PM
Oke, dan gaan we daar ook kijken!
Het uitkijkpunt van de Kwelplas weet ik nog van een excursie waar ik jaren geleden mee ben gegaan, toen zagen we daar een Blauwe en Bruine Kiekendief die met elkaar aan het vechten waren. Behoorlijk indrukwekkend!
Is hm paal 10.4 noordelijker dan het uitkijkpunt? Ik kan zo snel niet vinden waar de plek precies zit.

Dus 's ochtends Wigbels Eiland, en 's middags Jan v/d Boschpad?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jarinka

Wauw! Vandaag Roodpootvalk, Poelruiter en Kraanvogel gezien in OVP! Dat belooft wat voor morgen... ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Ik zou van Roodpoot en Poelruiter niet teveel verwachten. Roodpoot overvliegend en Poelruiter is maar één waarnemer en waarschijnlijk Groenpoot. Maar ik hoop voor jullie dat ik fout zit.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rickschonewille

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 05, 2010, 21:16:08 PM
Ik zou van Roodpoot en Poelruiter niet teveel verwachten. Roodpoot overvliegend en Poelruiter is maar één waarnemer en waarschijnlijk Groenpoot. Maar ik hoop voor jullie dat ik fout zit.

Ik wou net hetzelfde zeggen, 4 poelruiters op 1 plek is wel erg veel. Idd waarschijnlijk een groenpoot

Jarinka

Tja, het kan nooit kwaad om te checken :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Jarinka

Allemaal bedankt voor de hulp :).
Het viel een beetje tegen gisteren, de hut waar we het meest van verwachtten (de Grauwe Gans) was uitgestorven, we zagen alleen een paar Wilde Eenden.
Ook bij het Jan v/d Boschpad waren bijna geen vogels te zien, alleen Lepelaars, Aalscholvers, Grauwe Ganzen en Gierzwaluwen. Kwam vast door de wind.
Wel vier nieuwe soorten, waar ik erg blij mee ben :).
Een uitgebreider verslag is hier te vinden. En de mooiste foto's hier.
Groeten, Jarinka Heijink

Rikstar

ik had het al gelezen, jammer dat het zo tegenviel.
ligt inderdaad mogelijk aan de wind maar zal met meer redenen te maken hebben waaronder "hoge?" waterstand etc.

Citaat van: Jarinka op mei 07, 2010, 12:52:44 PM
Allemaal bedankt voor de hulp :) .
Het viel een beetje tegen gisteren, de hut waar we het meest van verwachtten (de Grauwe Gans) was uitgestorven, we zagen alleen een paar Wilde Eenden.
Ook bij het Jan v/d Boschpad waren bijna geen vogels te zien, alleen Lepelaars, Aalscholvers, Grauwe Ganzen en Gierzwaluwen. Kwam vast door de wind.
Wel vier nieuwe soorten, waar ik erg blij mee ben :) .
Een uitgebreider verslag is hier te vinden. En de mooiste foto's hier.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Oenanthe

Citaat van: Jarinka op mei 07, 2010, 12:52:44 PM
Allemaal bedankt voor de hulp :) .
Het viel een beetje tegen gisteren, de hut waar we het meest van verwachtten (de Grauwe Gans) was uitgestorven, we zagen alleen een paar Wilde Eenden.
Ook bij het Jan v/d Boschpad waren bijna geen vogels te zien, alleen Lepelaars, Aalscholvers, Grauwe Ganzen en Gierzwaluwen. Kwam vast door de wind.
Wel vier nieuwe soorten, waar ik erg blij mee ben :) .
Een uitgebreider verslag is hier te vinden. En de mooiste foto's hier.

Jammer dat het tegenviel. Maar bedenk wel: er is in Europa vrijwel geen land waar de plaatselijke vogelaars zullen zeggen: het viel een beetje tegen, we hadden alleen lepelaars. Daar doen vrijwel alle Europese vogelaars een moord voor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips