Duimveer Gaai

Gestart door Stijn E., mei 03, 2010, 21:35:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Even voor de zekerheid; is er hier nog meer dan alleen duimveer van Gaai te achterhalen? (dus dan heb ik het over bijvoorbeeld leeftijd of geslacht of het nummer van de duimveer toen hij nog aan de vleugel zat). Ik verwacht het niet, maar niet geschoten is altijd mis, vind ik  ;)

EDIT: De lengte van de veer is 5,5 cm.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

HPM

Probeer hem hier eens te vinden.
http://www.vogelfedern.de/ehae.htm

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Stijn E.

Hmm, dan moet het er sowieso een zijn van de rechtervleugel, en dan ga ik voor eentje aan de vleugelpunt, maar gedetailleerder kom ik niet, omdat al die veertjes over mekaar heen liggen natuurlijk :P
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 03, 2010, 22:47:24 PM
[...] en dan ga ik voor eentje aan de vleugelpunt, [...]

Ehhm, dat zijn natuurlijk de duimveren, dus zo ver was ik al  :P Ik had gisteren een klein beetje haast  :P

En bij nader inzien, denk ik dan dat het de grootste duimveer is, gezien de andere foto's  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

keesschreven

Hoi Stijn,

Inderdaad de grootste duimveer (alula) rechts van een Vlaamse gaai. Als dit een ruiveer is, dan komt het van een adulte vogel, want de blauwe dwarsstreping is fel en regelmatig. Bij juvenielen/eerste lente is dit op de veren met blauwe streping (alula's, hand- en armpendekveren) wat grijzer en onregelmatiger in dikte. Juvenielen hebben ook minder streepjes; vooral de dekveer van de S1 kan helpen voor leeftijdsbepaling.

Zie voor nog veel meer van dit soort wetenswaardigheden: Identification Guide to European Passerines van Lars Svensson, 1992.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

keesschreven

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 03, 2010, 21:35:14 PM
...maar niet geschoten is altijd mis, vind ik  ;) ...

Wat mij betreft schiet je in de roos door zo nieuwsgierig te zijn!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Stijn E.

Citaat van: keesschreven op mei 04, 2010, 14:18:15 PM
Hoi Stijn,

Inderdaad de grootste duimveer (alula) rechts van een Vlaamse gaai. Als dit een ruiveer is, dan komt het van een adulte vogel, want de blauwe dwarsstreping is fel en regelmatig. Bij juvenielen/eerste lente is dit op de veren met blauwe streping (alula's, hand- en armpendekveren) wat grijzer en onregelmatiger in dikte. Juvenielen hebben ook minder streepjes; vooral de dekveer van de S1 kan helpen voor leeftijdsbepaling.

Zie voor nog veel meer van dit soort wetenswaardigheden: Identification Guide to European Passerines van Lars Svensson, 1992.

Bedankt  :blink: Het is inderdaad zeer waarschijnlijk een ruiveer, ik vond hem gewoon bij school  ;)
Trouwens ook bedankt voor de boekentip, was nog op zoek naar zoiets  :blink:

Citaat van: keesschreven op mei 04, 2010, 14:21:10 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 03, 2010, 21:35:14 PM
...maar niet geschoten is altijd mis, vind ik  ;) ...

Wat mij betreft schiet je in de roos door zo nieuwsgierig te zijn!

Haha, ik ben volgens velen inderdaad erg leergierig, als ik hetgeen te leren leuk vind tenminste  :rolleyes:  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog