Je mooiste rups(enfoto)!

Gestart door acherontia, mei 02, 2010, 22:27:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Tja, Hyppa rectilinea....

Jeroen

Marijn_Verbeek

Groet,
Marijn Verbeek

Rob

Nederlandse vondst, Jeroen? Afgelopen juni vingen Hans Huisman en ik onafhankelijk van elkaar, op zo'n 20 km afstand, op dezelfde avond een exemplaar.

Marijn_Verbeek

Wat een duffe rupsjes allemaal. :P

Ik heb afgelopen jaar deze gezien...

Groet,
Marijn

Foto: Zwolle, 22 mei 2010.
Groet,
Marijn Verbeek

Elachista

Citaat van: Rob op juli 21, 2010, 09:11:13 AM
Nederlandse vondst, Jeroen? Afgelopen juni vingen Hans Huisman en ik onafhankelijk van elkaar, op zo'n 20 km afstand, op dezelfde avond een exemplaar.
Wat denk je zelf....
Groet,
Tymo

Twan martens

Deze kom je ook niet elke dag tegen.
Cuccullia chamomillae.  Kamillevlinder.

Rob

Citaat van: Avondrood op december 16, 2010, 23:44:24 PM
Citaat van: Rob op juli 21, 2010, 09:11:13 AM
Nederlandse vondst, Jeroen? Afgelopen juni vingen Hans Huisman en ik onafhankelijk van elkaar, op zo'n 20 km afstand, op dezelfde avond een exemplaar.
Wat denk je zelf....


Lijkt me theoretisch toch niet helemaal uit te sluiten? Vier bekende vangsten in afgelopen 9 jaar: 2002 Apeldoorn, 2009 omgeving Amersfoort, 2010 twee exemplaren Noord-Veluwe. Er zijn ongetwijfeld dus nog populaties aanwezig op de Veluwe. En aangezien Jeroen er veel actief is en zijn waarnemingen verder niet bekend maakt, leek het me niet zo'n gekke vraag.

acherontia

#37
Dag Rob,

Het antwoord is ja en nee. In mijn reactie op je e-mail van gisteren, zal ik komende week een en ander nader toelichten. Dit forum vind ik daar niet de juiste plek voor.


Jeroen


jwj1976

foto-technisch niet per se de allermooiste vergeleken met voorgaande foto`s. Maar ik vond de houding van deze piramidevlinder-rups erg zelfvoldaan, nadat hij in 7 dagen tijd systematisch alle knoppen uit de krentenstruik had opgegeten.
Alsof hij even lekker aan het uitbuiken was...

Wim
Groeten Wim

Hetty Soetekouw

 ;D  schitterende rupsen allemaal
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

belle

Die van jou is anders ook beeldschoon!  :) 
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

acherontia

Deze wil ik jullie ook niet onthouden, een fantastische rups die zichzelf camoufleert door allemaal stukjes blad op zich te plakken. Het is een rups van Comibaena bajularia.

Jeroen

Hetty Soetekouw

Citeereen fantastische rups die zichzelf camoufleert door allemaal stukjes blad op zich te plakken
prachtige immitatie van een zakdragertje  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Klaas v d Meer

Groeten van Klaas.

Marion5

Ik vond dit wel een leuk stel  (op de rode kool).

Groetjes,
Marion

Marijn_Verbeek

Die druppelrups van Hetty... Heel mooi!!!

Heb ook nog een leuke, Karmozijnrood weeskind.

Groet,
Marijn

Foto: Zwolle, 24 mei 2010
Groet,
Marijn Verbeek

acherontia

En bij mij moeten er straks hele mooie komen Nederlandse (!) Ptilophora plumigera

Jeroen

Elachista

Das al de 6e foto en geen rups  :angel:
Groet,
Tymo

acherontia

Het voegt m.i. meer toe dan jouw opmerkingen binnen dit topic.......  ;D

Jeroen

Hetty Soetekouw

CiteerEn bij mij moeten er straks hele mooie komen Nederlandse (!) Ptilophora plumigera
Het rupsje houden we tegoed natuurlijk?  ;D

ennuh Marijn
heel bijzonder, maar mooi?  ;D
ach, het ligt in ieder geval niet aan je foto
die is subliem  ;)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Elachista

Citaat van: acherontia op februari 15, 2011, 22:21:38 PM
Het voegt m.i. meer toe dan jouw opmerkingen binnen dit topic.......  ;D

Jeroen

Tja, klopt! How could I  :'( Het zijn er trouwens 10 al, gaat hard. Nu is de vraag: gaat het hier om de mooiste of de meest bijzondere rupsenfoto? Hoe dan ook, ik vind dat je een schouderklopje van mij verdient hebt: bravo Jeroen!  :duim:   

P.S. niet álle Finse vlinders in Ede loslaten hè  :police:
Groet,
Tymo

acherontia

Van de hier getoonde komen er maar twee uit Finland, de rest is puur Nederlands. En het goede nieuws is met uigekweekte wijfjes heb ik Nederlandse mannetjes kunnen lokken, vandaar dus de opmerking bij rectilinea ja en nee....

Maar bovenal vind ik dat rupsen het waard zijn om getoond te worden, dat geldt ook voor foto's.

Jeroen

belle

Vorig jaar stond ik bijna op deze rups van het eikenweeskind. Volgens de informatie brengen ze hun hele levenscyclus (ei-rups-pop) hoog in eiken door. Deze was blijkbaar naar beneden gevallen? Op het grind was hij redelijk zichtbaar, maar op eikenschors met korstmossen heeft hij een schitterende camouflage. Het was op een tuincentrum, dus ik heb hem een beetje veiliger neergezet en hoop dat hij het tot vlinder gered heeft.

25 mei 2010, Vaux, Indre, France
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Rob

Citaat van: acherontia op februari 16, 2011, 08:27:00 AM
Van de hier getoonde komen er maar twee uit Finland, de rest is puur Nederlands. En het goede nieuws is met uigekweekte wijfjes heb ik Nederlandse mannetjes kunnen lokken, vandaar dus de opmerking bij rectilinea ja en nee....

Maar bovenal vind ik dat rupsen het waard zijn om getoond te worden, dat geldt ook voor foto's.

Jeroen

Interessante toelichting over rectilinea. Verheldert inderdaad het een en ander. Graag lees ik nog wat aanvullende informatie over die vangsten. (Lees: ontvang ik nog een reactie op mijn e-mail?  ;) )

JohnvR

Ik vond gisteren een rups van het vierstipbeertje (Cybosia mesomella), niet bijzonder, maar toch een leuke verschijning in deze toch wat rustige tijd.

Hetty Soetekouw

Citeerniet bijzonder, maar toch een leuke verschijning
Ik vind het een droppie!  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

LakeSide


Simonhaas

Fantastische foto's hier. Hier een paar foto's van de afgelopen jaren waar ik erg tevreden mee ben.

Een algemene: Euthrix potatoria


Een zeldzame: Dicallomera fascelina


En een uit China waarvan ik de naam niet weet (hulp is welkom  :blink:)


Groeten,
Simon

Marion5

Mooie foto's Simon, die laatste is ook erg leuk met die bultjes op de rug,
(chinese draak met jeugdpuisten  ;))

Groetjes,
Marion