fotogids mossen

Gestart door Windekind, mei 02, 2010, 13:48:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Wie kent dit boek, heeft er al ervaring mee opgedaan, en kan er wat over zeggen ?

http://www.meijsnatuurboeken.com/Catalogus/Default.aspx?details=2437
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins



Datura

Heb hem nu een week in huis en hij ziet er fraai uit! Nog niet in het veld gebruikt dus daar kan ik nog niks over zeggen. Het goede aan de gids vind ik dat de foto's een goed beeld van de jizz van het mos geeft gecombineerd met een korte toelichting met de kenmerken waar je op moet letten.

Het boek bevat geen sleutel en de soorten zijn per biotoop ingedeeld, daarbinnen staan ze op volgorde van wetenschappelijke naam, blad- en levermossen door elkaar. De praktijk zal leren of dat een goede keuze is geweest.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Ben Kruijsen

ik heb begrepen dat het boek nogal zwaar is en dus niet echt geschikt als veldgids. Bovendien sta ik nogal huiverig tegenover het idee om mossen louter en alleen met foto's te determineren. Het is waarschijnlijk heel geschikt als naslagwerk in COMBINATIE met de Beknopte Mosflora . Als je een soort met de flora hebt gedetermineerd kun je daarna checken of de foto's enigszins gelijken op de gedetermineerde soort.

Datura

Citaat van: Ben Kruijsen op mei 03, 2010, 23:36:56 PM
ik heb begrepen dat het boek nogal zwaar is en dus niet echt geschikt als veldgids.

Valt mee, zeker mee te nemen in het veld.

CiteerBovendien sta ik nogal huiverig tegenover het idee om mossen louter en alleen met foto's te determineren. Het is waarschijnlijk heel geschikt als naslagwerk in COMBINATIE met de Beknopte Mosflora . Als je een soort met de flora hebt gedetermineerd kun je daarna checken of de foto's enigszins gelijken op de gedetermineerde soort.

Helemaal mee eens, alleen denk ik dat het andersom is, aangezien het moeilijk is om de habitus achteraf (thuis) te vergelijken met foto's in de veldgids. Volgens mij is de beste manier om de gids mee te nemen in het veld, daar op een soort uit te komen en dan thuis met de beknopte mosflora checken of de determinatie correct is. De beknopte mosflora is inderdaad handzemer, maar natuurlijk minder geschikt om in het veld mee te nemen aangezien je redelijk snel een microscoop nodig hebt.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Ben Kruijsen

Ok Kim,

snap je redenering. In ieder geval nooit alleen op plaatjes afgaan maar altijd de combinatie linksom of rechtsom.

Windekind

Dat zijn we eens. Linksom dan wel rechts om.
Bedankt voor deze info.
Kim, is van alle Nederlandse soorten een foto opgenomen ?
En ik begreep dat er van veel (wat is veel) soorten ook kleine uitvergrotingen van belangrijke details worden gegeven ?!
Kun je ook verschillen zien tussen op de foto tussen gelijkende soorten ?

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura

Citaat van: Ben Kruijsen op mei 04, 2010, 10:19:47 AM
In ieder geval nooit alleen op plaatjes afgaan maar altijd de combinatie linksom of rechtsom.

Helemaal mee eens.  :)

Meer info:
Van 600 soorten zijn foto's opgenomen. De gids is voor Nederland en België (net als de beknopte mosflora), dus niet van alle soorten zijn foto's opgenomen. De soorten waar geen foto van opgenomen is, worden wel kort beschreven aan het eind van de erbijhorende biotoopsectie. Af en toe worden ook gelijkende soorten beschreven bij soorten met foto (zoals bijvoorbeeld Recht eendagsmos bij Ongenerfd eendagsmos). Ook staat er behoorlijk vaak na de beschrijving een soort genoemd waar de soort veel op lijkt. De 2 Sphaerocarpos-soorten staan weer wel beide met foto onder elkaar in de gids. Dit laat m.i. goed zien dat er geen verschil in habitus tussen deze 2 soorten is :). In de tekst staat dan ook dat deze alleen microscopisch te onderscheiden zijn. Die kleine uitvergrotingen van belangrijke details zijn niet structureel aanwezig, wel staan er bijvoorbeeld SEM opnamen van Fossombronia-sporen in. Ook worden de verschillende vormen van Hypnum cupressiforme (var filiforme, heseleri, lacunosum, resupinatum en tectorum) afgebeeld en besproken.

Ik heb al wel een aantal schoonheidsfoutjes ontdekt, maar ik heb altijd een hekel aan ecologen die elke nieuwe uitgave uitpluizen op kleine foutjes (al de ik het zelf ook :)), dus ik zal ze hier niet noemen, ze doen geen afbreuk aan het boek. Wat de echte waarde van het boek is zal in het veld moeten blijken, ik ben iig blij dat ik hem heb.

Tot slot voor de geïnteresseerden: Er is niet al te lang geleden nog een mossenfotogids uitgekomen, van Groot Brittanië en Ierland (ook niet compleet, maar wel veel soorten en een leuk bladerboek). Zie bijvoorbeeld hier: http://www.nhbs.com/mosses_and_liverworts_of_britain_and_ireland_tefno_163513.html

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Hé, ook mooie foto's met pijlen . Hmm, welke geniet nu de voorkeur ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

#10
Dan nu nog even een bespreking die vandaag via Mosmail van de BLWG verspreid is:

Aan de liefhebbers van boekbesprekingen,

Vorige week verspreidde ik via de emailnieuwsgroep Plantmail onder de titel 'Fotogids Mossen is uit!' het volgende bericht. Na het enthousiaste verhaal dat vorige week over de 'Fotogids' via Mosmail verspreid werd, nu een kritische tekst:

"Gisteren onving ik de ruim een kilogram zware 'Fotogids Mossen' van auteurs Klaas van Dort en Chris Buter en fotograaf Bart Horvers (KNNV Uitgeverij). In dit nieuwe boek worden ruim 700 in Nederland en Belgie voorkomende mossen behandeld. De mossen worden per biotoop, zoals graslanden (waaronder die van onze kalkrijke duinen), behandeld. Biotopen worden beschreven met het noemen van soorten die daar voorkomen. Een soortbeschrijving bestaat uit een beschrijving van het uiterlijk van het mos en van de locatie waar het mos voorkomt. Ook wanneer microscopische determinatie nodig is wordt dat vermeld. Van de meeste mossen staan ook een of enkele foto's bij de beschrijving. De praktijk moet nu leren of deze beschrijvingen en foto's duidelijk en foutloos zijn.

Naast deze soortbeschrijvingen bevat het boek ook enkele inleidende hoofdstukken over onderwerpen als blad- en levermossen, loepgebruik en herbarium maken. Vanwege het gewicht van het boek vraag ik mij af of ik dit boek vaak mee het veld in ga nemen. Ik denk dat de meer ervaren mosseninventariseerders de 'Beknopte mosflora van Nederland en Belgie' van Henk Siebel en Heinjo During blijven gebruiken. Daarnaast is de Fotogids te gebruiken als boek waarin je kunt bekijken hoe een mos eruit kan zien. Voor beginners is het gebruik van de - helaas uitverkochte, maar nog wel tweedehands te verkrijgen - 'Veldgids Mossen' aan te bevelen.

Al met al vind ik de 'Fotogids Mossen' niet geschikt als veldgids of determinatiewerk maar wel als een boek dat je thuis bekijkt en leest om je een beetje in mossen te verdiepen.

De 'Fotogids Mossen' telt 368 pagina's, is in fullcolour, heeft een hardcover en kost in de boekwinkel 49,95 Euro.

Zie ook: http://www.knnvuitgeverij.nl/NL/webwinkel/mossen%20en%20korstmossen/0/6159 .

Niko Buiten."


Ter verduidelijking. Ik ga in deze boekbespreking uit van mijn ervaringen als excursieleider van mossenexcursies die ik voor de BLWG en een regionale mossenwerkgroep verzorg. Mijn ervaring is dat ikzelf en andere deelnemers aan de excursies in het veld de 'Beknopte mosflora (...)', onze bijbel, of de 'Veldgids Mossen' als je begint, gebruiken. In de allereerste plaats of daarnaast is de veldervaring van jezelf en andere deelnemers van belang bij het determineren. Als ik er desondanks in het veld niet uit kom neem ik het mos mee naar huis om het thuis achter de microscoop en met gebruik van mijn mossenbibliotheekje te determineren. De 'Fotogids Mossen' kan ik aan het eind daarvan dan gebruiken als een controle van de determinatie aan de hand van foto's. Het gebruik in het veld van alleen de 'Fotogids Mossen' kan ik beginners niet aanraden (er staan namelijk heel veel soorten in het boek).
Groet,

Niko Buiten.


Datura

Citaat van: Niko Buiten op mei 06, 2010, 12:16:49 PM
... Ik denk dat de meer ervaren mosseninventariseerders de 'Beknopte mosflora van Nederland en Belgie' van Henk Siebel en Heinjo During blijven gebruiken. Daarnaast is de Fotogids te gebruiken als boek waarin je kunt bekijken hoe een mos eruit kan zien. Voor beginners is het gebruik van de - helaas uitverkochte, maar nog wel tweedehands te verkrijgen - 'Veldgids Mossen' aan te bevelen.

Hier ben ik het denk ik wel mee eens. De veldgids mossen is voor beginners meer geschikt omdat er minder soorten in staan, en er wel sleutels doorlopen kunnen worden, en daarmee dus ook ervaring met de terminologie opgedaan wordt. En ik denk idd ook dat voor de meer ervaren mosseninventariseerders de toegevoegde waarde van de fotogids wellicht beperkt is. Voor mezelf heb ik het gevoel dat ik daar tussenin zit, ik ben de veldgids wel ontgroeid, maar heb nog lang niet alle Nederlandse soorten in het veld gezien of onder de microscoop gehad. Ik denk dat het boek voor mij een welkome aanvulling in het veld is, zeker ook omdat er veldkenmerken in genoemd staan, die vaak lastig uit sleutels in determinatiewerken te halen zijn.

Er gaat natuurlijk niks boven veldervaring, en als (ervaren)beginner leer je idd het meest van met kenners het veld ingaan (en dan soorten verzamelen waar je al een zeer waarschijnlijke naam bij hebt gekregen en thuis nadetermineren met de beknopte mosflora). Ik denk dat deze gids wel erg geschikt is als je op excursie wil, maar er even geen kenner voorhanden is die met je mee wil :).

Itt tot Niko vind ik de 1,1 kilo niet te zwaar, denk dat (zoals ik hierboven al zei) je uit moet kijken met
Citeer...kan ik aan het eind daarvan dan gebruiken als een controle van de determinatie aan de hand van foto's.
omdat het habitusbeeld in het veld, moeilijk te vertalen is naar het beeld thuis (zeker als beginner). Ook denk ik dat de beknopte mosflora in het veld voor beginners weinig waarde heeft (uit eigen ervaring weet ik dat het nut zich meestal beperkt tot lezen van de tekst die staat bij de soort die de kenner genoemd heeft :).

Dan nog even over de engelse mosflora: Die is nog zwaarder (en dikker, 848 pagina's), de engelse vaktermen zijn wennen, en de sleutel gaat alleen over de algemene soorten. Dit is nu niet echt een boek dat ik snel (in Nederland) in het veld mee zou nemen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

#12
Niko en Kim dank,

wat mij betreft; de veldgids heb ik, een mooi boek. Maar helaas weinig soorten. Ik ben zelf iemand die het habitus hoog in het vaandel heeft.
Talloze keren heb ik in het verleden die kenmerkjes van gelijkende soorten planten uit het hoofd geleerd, omdat dat zo in de heukels stond.
Talloze keren zag ik die soort en dacht ik, pffff, het witte paard is blijkbaar 0.5 cm hoger dan het zwarte paard.
bij wijze van spreken of course, maar habitus blijft voor mij de ingang, te controleren vanzelfsprekend met tabellen.
Dat fotoboek is volgens mij net iets voor mij.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura

Nog een aanvulling over de Engelse fotogids (wat ik even vergeten was te vermelden....)
Alle soorten staan ook als PDF online: http://www.bbsfieldguide.org.uk/
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Mooi boek die fotogids mossen  :)
Vanmorgen gekocht en al enigzins bekeken.
Helaas ook alweer teruggebracht wegens misdruk.
Maar dinsdag kan ik gelukkig een nieuwe ophalen.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

Vorige maand verscheen op de website van de BLWG een lijst met ruim vijftig errata bij de foto's uit de eerste druk van de Fotogids Mossen (zie: http://www.blwg.nl/mossen/winkel/Errata_Fotos_Fotogids_Mossen.pdf ). Ik adviseer iedereen die de Fotogids Mossen in bezit heeft om de lijst errata te printen, in zijn boek te stoppen en te gebruiken. Ik verwacht dat de tweede, gewijzigde druk nog wel even op zich zal laten wachten.
Groet,

Niko Buiten.