2 huidjes

Gestart door MARIA, mei 01, 2010, 22:29:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Nog 2 lege flommeltjes ;D
Vlak bij hing een net uitgekropen grote roodoogjuffer.
Is een van de huidjes van dit soort?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

RubenWinter

Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. Wacht maar even op een expert (die zijn er vast wel  ;D )
Groeten,

Ruben Winter

ronald

ik doe niet veel met jufferhuidjes, maar grote roodoog is nog wel redelijk te doen. dit is volgens mij wel het flommeltje ervan. niet helemaal zeker, maar wel bijna.
groeten, Ronald van Seijen

MARIA

Voor de goede orde: Dat de onderste foto een net uitgekropen grote roodoog is, is niet de vraag,
dat is reeds door Weia bekeken en bevestigd. Alleen zag ik vlak hierbij op dezelfde pol die huidjes. Je zou denken dat ze net uit huidje (foto 2) gekropen is. ;)
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

ronald

de vraag was duidelijk hoor, daarom had ik de wetenschappelijke term flommeltje ook overgenomen  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Inderdaad is het tweede flommeltje het huidje van een grote roodoog. Die achterlijfsaanhangselen!! Wat een lomperds! Dat is al een heel goede indicatie in deze tijd van het jaar. Alleen pantserjuffers kunnen hier aan tippen, maar die vliegen nog niet. Het bovenste flutje is wel erg flutterig. Daar durf ik niets van te maken.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

MARIA

Bedankt Ewoud.
Ik zag trouwens dat er heel wat huidjes zijn ingevoerd. Dat was vorig jaar niet zo. Is het wel de bedoeling?
Ik zou foto 2 evt. kunnen toevoegen aan de uitgekropen grote roodoog. Ik vind het in dit geval wel meerwaarde hebben. Doen?
vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

ronald

huidjes invoeren is eigenlijk niet anders dan libellen invoeren, dus gewoon doen lijkt me.

er begint wel een interessante slang te ontstaan omtrent de huidjes, flommeltjes, flutterige flutjes, en elders sprak iemand al van een friepeltje, wie biedt meer?  ;D
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Zolang er maar wordt bij vermeldt dat het om huidjes, of evt. larven gaat, inderdaad gewoon doen. Huidjes geven eigenlijk meer informatie dan een volgroeid beest, omdat je bij een huidje meestal zeker bent dat het beest zich op die lokatie heeft voortgeplant. Een volwassen dier kun je in feite overal tegenkomen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Citaat van: ronald op mei 03, 2010, 22:52:57 PM
er begint wel een interessante slang te ontstaan omtrent de huidjes, flommeltjes, flutterige flutjes, en elders sprak iemand al van een friepeltje, wie biedt meer?  ;D

Het opvallende is dat de beginletter f heel populair is. Ik stel voor voortaan te spreken over fuidjes en fexuviae. Overigens ben ik het geheel met Dolf eens. Waarnemingen van fuidjes zeggen veel meer dan waarnemingen van vliegende libellen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

ik ben heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien in de in aanbouw zijnde europese fuidjesgids waar jullie me bezig zijn  ;D

en het is opvallend hoe een opzich vrij zwijgzaam iets als een larvenhuidje veel kan zeggen, we hebben er dingen mee ontdekt die de libellen zelf ons niet konden vertellen!
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Citaat van: ronald op mei 03, 2010, 22:52:57 PM
huidjes invoeren is eigenlijk niet anders dan libellen invoeren, dus gewoon doen lijkt me.

er begint wel een interessante slang te ontstaan omtrent de huidjes, flommeltjes, flutterige flutjes, en elders sprak iemand al van een friepeltje, wie biedt meer?  ;D

Ik noem het altijd jasjes ;)  sorry, fasjes natuurlijk  ;D

Groet,
Nick W

ronald

ojah, die heb ik eerder gehoord, misschien ook wel van jou trouwens  ;D
groeten, Ronald van Seijen

carel

Een frummelke of een frutje
dat is bij ons het dialect voor een klein dingetje
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/