verlaten nest winterkoning.

Gestart door wilma c, mei 01, 2010, 15:55:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilma c

Ik sta een beetje in twee strijd of ik deze vraag nu wel of niet zal stellen.
In mijn tuin is in een klimplant een prachtig nest gemaakt door een winterkoninkje. Vlakbij een merel nest en hoog in een van de bomen broed een ekster. Het duurde zoals ik al verwacht had, niet lang of de ekster viel voordurend de winterkoninkjes en de merel lastig. Het nest van de winterkoninkjes is nu al 2 weken verlaten en al die tijd heb ik geen winterkoninkje meer gehoord of gezien. Ook de merel is weg. We willen het liefst een dezer dagen de klimplant flink terug snoeien. Het nestje gaat er dan wel uit.
Ik ben benieuwd of er eitjes in het nestje liggen en of ik die eventueel zou kunnen bewaren??

Theovanv

Misschien kun je er heel voorzichtig een kijkje innemen? Als je zeker weet dat er al twee weken geen Winterkoning bij is geweest is dat niet zo erg. Mochten er al twee weken eitjes in liggen, dan kun je daar niks meer aan doen. Het kan ook zijn dat het nestje nog leeg is en ze toch voor een ander nest hebben gekozen op een veiligere plek, met minder Eksters ;)
Theo van Veenendaal

Oenanthe

Afgaand op je beschrijving is het nest verlaten. Als dat door eksters komt is de kans klein dat je nog eieren zult aantreffen. Die zullen wel door de eksters zijn opgegeten. Maar als er nog liggen zijn ze hoogstwaarschijnlijk zo rot als een mispel en zoiets wil je niet bewaren. Gooi alles maar gewoon op de composthoop.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Theovanv

Citaat van: Oenanthe op mei 01, 2010, 16:10:51 PM
Afgaand op je beschrijving is het nest verlaten. Als dat door eksters komt is de kans klein dat je nog eieren zult aantreffen. Die zullen wel door de eksters zijn opgegeten. Maar als er nog liggen zijn ze hoogstwaarschijnlijk zo rot als een mispel en zoiets wil je niet bewaren. Gooi alles maar gewoon op de composthoop.
Of leg ze neer voor de Eksters :wacko:
Theo van Veenendaal

ArjenDrost †

Volgens mij maakt een mannetjes winterkoning verschillende nesten (soms wel 5) waar het vrouwtje uit kan kiezen. Houdt dus ook in dat er 4 nesten niet bewoond worden.


Weet je zeker dat deze wel bewoond is geweest?


Groeten, Arjen

wilma c

toch maar even gekeken. Heb daar wel mijn man voor ingeschakeld , in verband met eventuele spinnen  :rolleye:    :(    :-\ Er zaten twee punt gave ,piep kleine eitjes in. Ze liggen nu in een klein doosje met een laagje watten. Zonde.  Bedankt voor de reacties. :duim: