Waarnemingen, hoe doe jij dat?

Gestart door Floppie, mei 01, 2010, 11:58:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
Mijn eerste waarneming die ik zelf heb ingevoerd op Waarneming.nl dateert van 8 augustus 2004 (een Koninginnepage). Oudere waarnemingen (die ik invoerde voor het Limburgs Vogelarchief) staan er inmiddels ook op, leuk om nog eens na te lezen. 

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Alles begon met vogels kijken, al sinds eind jaren zeventig. Maar pas later voerde ik waarnemingen in, eerst voor de Vogelwacht Limburg (toen nog op kaartjes, pc's waren er nauwelijks...). En later dus via Waarneming.nl, erg gebruikersvriendelijk ingericht. Eigenlijk bedoelt als een soort digitaal logboekje, maar ik kwam er achter dat er ook veel belang bij is om waarnemingen in te voeren voor anderen (bv. soortgerichte onderzoeken; bestemmingsplannen met natuurrijke gebieden...)

3. Wat neem je waar? Waarom juist dát?
Oorspronkelijk alleen vogels : altijd spannend, boeiend... Daarna kwamen al gauw andere dingen op mijn pad : vlinders, planten, insecten....

4. Waar doe je waarnemingen?
Hoofdzakelijk in het zuid-limburgse. Ik vind het aardig om in mijn eigen leefomgeving ontwikkelingen op bv. de Kollenberg te volgen. Sinds het is ingericht als hamsterreservaat zijn daar wel aardige dingen te zien.

5. Hoe registreer je?
Meestal heb ik een digitaal fototoestel bij me en probeer ik dingen zo vast te leggen. Ook altijd handig : een loepje voor het nader bekijken van details, want die kan ik met mijn camera niet zo geweldig registreren.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Altijd mijn verrekijker mee, meestal een digitale fotocamera. Soms ook een telescoop, en altijd een loepje. Gidsen sleep ik ook wel eens mee, vooral een flora. En soms kan ik dan wel geruime tijd doen over het vastleggen van iets. Mijn vrouw maant me wel eens tot haast als ze mee gaat, maar gelukkig is ze geduldig....  ;D

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Dat varieert, soms alleen, soms met mijn vrouw en een vriend van me die ook van de natuur houdt. En soms met een groep, bv. bij IVN-wandelingen of met Vogelwerkgroep Pica.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Op dit moment alleen de PTT-wintertellingen van vogels op de Kollenberg.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming?
Tja, dat is eigenlijk niet helemaal juist, maar goed : de eerste waarneming die via het Limburgs Vogelarchief op Waarneming.nl dateert is die van een goudvink in de omgeving van Valkenburg, http://waarneming.nl/waarneming/view/40796280

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming?
Dat was die van een wapenvlieg, http://waarneming.nl/waarneming/view/49377186 , Stratiomys potamida. Maakte veel tongen los zonder dat ik me zelf bewust was van de waarde van deze observatie. En veel interessants van geleerd, ook.

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Maar een ding eigenlijk : ga met respect om met elkaar. Ik zie nogal eens verongelijkte reacties als iemand een waarneming in twijfel trekt. Gelukkig valt het best wel mee allemaal. Maar ook : probeer zelf ook iets op te zoeken en meld je als je er niet uit komt met een vraag op bv. het forum. Drop niet klakkeloos een vraag ergens zonder zelf voorwerk te doen. Daar leer je namelijk niets van....

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart

"De natuur heeft ons twee oren gegeven en slechts één tong opdat we meer zouden luisteren dan praten." Zenoon van Elea


~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

PakeJeep

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).   
Een week geleden

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Ik ben fanatiek macrofotograaf en kwam bij toeval op deze site. Waarnemingen geregistreerd heb ik nog niet, eerst maar eens zien wat het zou kunnen worden.

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
Een bekende meneer Fop I Brouwer sprak de woorden: "Wat leeft en groeit en ons altijd weer boeit". En zo is het bij mij ook. Geen bijzondere voorkeur, maar kijken met kinderlijke ver- en bewondering naar wat de natuur ons voorschotelt. Als ik al een voorkeur heb, dan is het voor het kleine.

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?   
Overal waar ik ga of sta, kijk ik mijn ogen uit.

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?   
Ik registreer nog niks, kijk eerst even de kat uit de boom

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)   
Niet anders dan mijn camera's met 100 mm op de ene en 420mm op de ander.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?   
Ik probeer binnen de geldende openingstijden maandelijks minimaal één keer naar de Kruidhof in Buitenpost te gaan, daarnaast heb ik een jaarkaart voor de meest noordelijke dierentuin "Aqua Zoo", waarbij mijn aandacht naast de daar levende "exotische" dieren vooral uitgaat naar de inheemse niet daar wonende dieren en insecten.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?   
Nee, ik ben niet zo van het georganiseerde.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)   
Moet nog komen

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1 , of anders maximaal 3.
Een gehakkelde aurelia zomaar opeens voor de lens

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?     
Helemaal niks, want ik ben zelf net begonnen

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart     
Hiervoor verwijs ik naar vraag drie, Fop I Brouwer en zijn radiopraatjes op de zondagochtend bij Bert Garthof in Weer of geen weer. Daar is destijds de kiem gelegd en die kiem begint nu uit te botten tot een passie.
Pake Jeep (Jeep Rutgers)
Mijn mening is nooit de maat der dingen, je mag er wel over nadenken.

stefanhageman

#32
1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
November 09, 2009, 16:55:57 pm op het forum. Omdat ik een vreemde witte gans had gezien en wilde vragen wat het kon zijn en dat bleek dus een Sneeuwgans. Op waarneming.nl kan ik zo gauw niet meer terug vinden.

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?

Dit wordt een raar verhaal. Ik ben begonnen als klein kind met dino's te spelen(jaja dat waren nog eens tijden) en keek veel films over dino's zoals Platvoet :-X  en Jurassic Parc. Verder had ik ook veel platenboekjes over dino's waarin stond dat dino's in de loop der tijd waren geëvolueerd tot vogels en plots steeg mijn interesse naar vogels. Dat werd bovendien versterkt doordat ik als klein kind altijd achterop of met de driewieler met m'n opa ging fietsen en dan van alles aanwees. Daarop besloten m'n opa en oma een kanarie voor me te kopen die ik hoe origineel Pietje noemde waardoor ik me nog meer ging interesseren. Na die kanarie volgden nog cavia's en konijnen en voelde ik me helemaal op m'n gemak. Toen ik oud genoeg was ging ik de wat grotere afstanden lopen in de bossen op Schouwen en veel naar zee waardoor mijn interesse zich verplaatste naar haaientanden en schelpen. Die haaientanden en schelpen heb ik nu nog steeds een vitrine liggen en zal ze ooit nog wel eens invoeren. Nu om het wat korter te maken kwam ik in 2009 bij een vriend van mij een Ree in de "achtertuin" tegen. Deze was ziek en zeer tam en kwam zelfs brood uit je hand eten. Toen ik er een in het wild tegenkwam ging op internet informatie zoeken en zo kwam ik op waarneming.nl terecht en volgde mijn eerste waarneming op deze site. Daarna kwam ik opeens tijdens het fietsen een witte reiger tegen bij de Schelphoek en die voerde ik ook in en dat bleek een Kleine Zilverreiger te zijn. Daarna is de vlam aangewakkerd en ben ik op dit forum beland en veel waarnemingen ingevoerd. (De groentetuin van m'n opa, het vissen met m'n opa etc. heeft er bovendien ook nog tot geleid maar ook tot andere hobby's(helpen in de groentetuin).)

3. Wat neem je waar?Vogels, planten, vlinders etc.Waarom juist dát?
Bijna alles maar vooral planten en vogels. Planten en vogels kom je overal tegen.

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?
Ik doe mijn waarnemingen vooral in Tiel en omstreken en op Schouwen. Als ik thuis ben in Tiel ga ik vooral de parken afstruinen en naar Wetlands Passewaaij langs de Waal maar ook het platteland in en af en toe met de trein naar Arnhem om ringen in Sonsbeek af te lezen en brood te dumpen. Als ik op Schouwen ben vooral in Boswachterij Westerschouwen en omstreken en de Prunje en omstreken. En af en toe een keer een twitch of naar een ander groot gebied zoals OVP en de Veluwe.

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Eigenlijk net wat uitkomt maar ook niet structureel alles daar ben ik soms nogal lui in en ik heb nog steeds geen notitieblok aangeschaft.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
Als ik ga waarnemen in Tiel neem ik eigenlijk alleen m'n camera(spiegelreflex), verrekijker en iPhone mee om de leukste dingen in te zetten die ik ben tegengekomen. Als ik in Schouwen ben zet ik de fietskar achter m'n fiets en doe ik daar m'n statief in en als ik langs strand kom ook een schepnetje om het zand tussen de schelpen te zeven.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Vaak ga ik alleen maar m'n opa fietst ook graag mee. M'n vader gaat alleen met de auto mee op grote afstanden.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Ik doe mee aan de Nationale Tuinvogeltelling als dat ook meetelt?

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
Dat was een Ree.

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming?(naam plant/dier + link).
Mijn leukste waarneming was m'n eerste Grote Zilverreiger.
Mijn bijzondersten denk ik Leptoglossus occidentalis of een Wilde Kat. Qua vogels een Grote Geelpootruiter.

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Voer ze in op waarneming.nl en als je vragen hebt hoe dom ze soms ook lijken gewoon stellen op het forum.
En koop een gids, verrekijker en camera. Altijd handig.

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Voer ook algemene vogels en andere spul in. En kijk ook eens wat er in je tuin te vinden is.
Stefan Hageman


Bart van Hoogstraten

#33
1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
November '07, doordat ik op Google informatie zocht over net waargenomen Dodaars, samen met Liesbeth die ik toen net had leren kennen.

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Altijd al waar genomen, komt door mijn 6 jaar oudere broer waar ik mijn hele leven al achteraan loop door de natuur.

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc.Waarom juist dát?
Alles, t/m kentekenplaten, kleur, merk van auto's en niet opvallende kenmerken van voorbijgangers aan toe!

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?
Altijd en overal en nergens. Zelfs op internet als ik zit te werken op mijn computer. Tot groot ongenoegen van mijn baas overigens (maar dat ben ik gelukkig zelf  ;) ).

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Af en toe op waarneming of observado maar voornamelijk in mijn boeken zelf. Meestal zonder aantekening waar, hoelaat, waarom en wat voor kleding ik erbij aan had. Heb nog steeds spijt van het feit dat ik ooit mijn vogeltjes (tussen de 800 en 1200) ben gaan tellen. Enorme fout die objectief plezier in de weg zit. Hangt samen met "waarom".

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
Kiekert, camera, soms ook mijn monoculair en buiten Europa altijd ook een vogelboek.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Voornamelijk alleen maar vind het prettig om samen te struinen.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Momenteel geen, was ooit wel lid van IVN (ergens vlak na de franse revolutie  :P ).

9. Wat was je allereerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
Mijn eerst geregistreerde waarneming is de Bombina Bombina in mijn Amfibiën/Reptielenboek voor Europa (vinkje zonder locatie of datum).
Mijn eerste registratie bij waarnemingen.nl ( ;) ) was een koppeltje Dodaars, op internet op zoek naar antwoord op de vraag of ze buiten de broedtijd ook in de echt zijn.
http://waarneming.nl/waarneming/view/3155740

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming?(naam plant/dier + link).
Weet ik zo gauw niet, een slordige greep uit mijn top 10: Een fouragerende Heremiet-Ibis, een Grottenolm, een vliegende Andes-Condor, het vrouwtje van een Green Thorntail, een over het water rennende Common Basilisk, een Corsicaanse ssp. van de muurhagedis die een wandelende tak had gevangen, een boze broedende Blauwvoet Rotspelikaan die in mijn schenen zat te pikken omdat ik te dichtbij kwam, een vlak over mijn hoofd scherende Reuzen Albatros, een Tokeh die me in mijn hand doorbeet nadat ik hem gevangen had, een Wormhagedis, een onbekende hybride van een nestbouwende Red-Bellied-Paradise Flycatcher X African-Paradise-Flycatcher ( http://observado.org/waarneming/view/50640698 ), de meest noordelijke waarneming aan de oostkust van Maleisië ooit van een Mangrove-Pitta  ( http://observado.org/waarneming/view/49748721 )... erg moeilijk om daar een rangorde in aan te brengen. De mooiste waarneming heb ik gewoon nog niet gedaan!

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Geniet van al het nieuws dat je ziet en bedenk daarbij dat het tempo lager ligt dan de momentele verdwijning van soorten!

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Word geen Aart Vink ( http://waarneming.nl/user/profile/11857 )! En geniet van je waarnemingen, niet van het invoeren ervan!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

#34
    1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl 
april 18, 2008, op het forum; iets eerder dat jaar op  waarneming.nl.
 
  2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te  gaan registreren? Met de paplepel ingegoten, ouders natuurliefhebbers, luisteren naar Weer...  of geen weer, en stimulans uit omgeving/collega/vereniging/cursus.
 
  3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom  juist dát?
Planten, weekdieren, vlinders, vogels een beetje, paddenstoelen een  beetje, gallen, en wat zich verder voordoet, ook landschappen en homo sapiens.Omdat ze me boeien.

  4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe  (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens? Overal, eigen tuin, onderweg, soms  speciaal ergens naar toe/ op excursie of voor onderzoek.
 
  5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder  foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom? Paddenstoelen liefst met  foto; planten ook zonder foto; vogelfoto's nog moeilijk. Ben geen vlotte  fotograaf.
 
  6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en  evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d.  gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
  Opschrijfboekje, loepje, spiegeltje (voor paddenstoelen), flora, andere  veldgids, zakjes/bakjes, fototoestel, kijker, eten + drinken, zonnepetje,  tekentang, zakmes.

  7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen  samen? Alleen en samen, vaak in KNNV-verband, maar soms ook met een forumlid.

  8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke? Tuinvogeltelling; in het  verleden een vlinderroute in Den Helder gelopen en planten gemonitord.
 
  9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? Dat weet  ik niet meer, maar de oudste waarneming is: http://waarneming.nl/waarneming/view/43381995,  Geschubde inktzwam in Leiden, met eigen foto, zelf ontwikkeld en afgedrukt in  zwart/wit.
 
  10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming?
Een blauwborstje in het Zwanenwater die vlak voor me ging  zitten zingen, terwijl ik op een bankje zat uit te rusten. Dat was de eerste  keer dat ik daar weer wandelde na mijn ziekenhuisopname. http://waarneming.nl/waarneming/view/1099870
 
  11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen  zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen? veel het veld ingaan, veel  vragen, veel lezen.
 
  12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe  jij dat doet/ervaart
In de natuur kun je soms al je zorgen vergeten, natuur/buiten zijn is  prima middel tegen piekeren. Je krijgt er ook leuke kennissen door!

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 29, 2010, 22:18:56 PM12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Word geen Aart Vink ( http://waarneming.nl/user/profile/11857 )! En geniet van je waarnemingen, niet van het invoeren ervan!

Ehm? Waarom niet? Denk dat Aart meer geniet als jij en ik samen...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Hij heeft afgelopen jaar 100 waarnemingen/dag ingevoerd. Met een goed weekend op de eilanden zit je soms al aan de 200-300/dag. Voerde iedereen maar zo in!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

andre.schulten

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).Mijn 1e ingevoerde waarneming is van mei 2007.
2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?Het waarnemen doe ik al actief vanaf mijn 12e; eerst met mijn vader het bos/veld in, later bij de NJN. Na mijn 20e werd het veel minder, maar ging nooit helemaal over. De laatste 2-3 jaar ben ik weer echt actief, sinds ik wng.nl 'herontdekte'. Ik had de site al eens gevonden toen deze nog maar net bestond. Toen waren er alleen koolmeesjes en vinken ingevoerd en dat vond ik te min.
3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
het wisselt een beetje. Momenteel kan ik mijn ogen niet van de paddenstoelen houden, maar ook planten, zweefvliegen en vogels vind ik leuk. Het hangt ook een beetje van het jaargetijde af.
4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?vooral in de omgeving van huis en werk (omgeving Arnhem). Ik reis beslist niet stad en land af om een zeldzaamheid te scoren.
5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?Paddenstoelen en zweefvliegen bijna altijd met foto, vogels en zoogdieren als vos, ree, haas zonder.
6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
Ik ben een luie waarnemer; sleep liever niet te veel mee. Verrekijker en paddenstoelengids (mooie combi) Vaak ontdek ik dat ik te weinig bij me heb...
7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Meestal allen, maar vind het ook leuk om met meerderen op stap te gaan.
8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Nee
9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
Grauwe klauwier; een mooie instapper.
10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link).
Vandaag nog: mosschelpje; een piepklein wit p'stoeltje dat parasiteert op mos. Zomaar vanaf de fiets op weg naar huis. Wordt daar helemaal blij van. (ook wel omdat ie zo zeldzaam is) http://waarneming.nl/waarneming/view/50715990 nog niet goedgekeurd, maar kan haast niet missen.
11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Doen, determineren en doorgaan!
12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Zelf geniet ik vooral van het buiten zijn, van het opgaan in de 'jacht' naar soorten en van het schrijven van columns daarover (sinds een tijdje op de website van Natuurmonumenten: http://www.natuurmonumenten.nl/content/zwevers )

(sorry, kon niet alle vragen vet maken, de tekst springt steeds terug)

Bart van Hoogstraten

#38
Citaat van: gtroost op oktober 29, 2010, 22:29:00 PM
Ehm? Waarom niet? Denk dat Aart meer geniet als jij en ik samen...

Da's obsessief gedrag.
En wel op een totaal ander (en eigenlijk nutteloos) niveau dan bijvoorbeeld dat van Carolus Linnaeus of Alfred Russel Wallace die elk meer nieuwe soorten beschreven hebben dan Aart aan reeds beschreven soorten aangevinkt heeft... Get a live... (and get rid of unreal competition).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 29, 2010, 22:37:27 PM
Hij heeft afgelopen jaar 100 waarnemingen/dag ingevoerd. Met een goed weekend op de eilanden zit je soms al aan de 200-300/dag. Voerde iedereen maar zo in!

Met als bruikbaar resultaat?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: MarKoHu op oktober 29, 2010, 22:23:20 PM

  9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? Dat weet  ik niet meer, maar de oudste waarneming is: http://waarneming.nl/waarneming/view/43381995,  Geschubde inktzwam in Leiden, met eigen foto, zelf ontwikkeld en afgedrukt in  zwart/wit.

Da's waarschijnlijk de oudst ingevoerde waarneming van waarneming.nl. Geweldig! Weet iemand een oudere te vinden (vóór Marina?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 29, 2010, 23:25:00 PM
Citaat van: MarKoHu op oktober 29, 2010, 22:23:20 PM

  9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? Dat weet  ik niet meer, maar de oudste waarneming is: http://waarneming.nl/waarneming/view/43381995,  Geschubde inktzwam in Leiden, met eigen foto, zelf ontwikkeld en afgedrukt in  zwart/wit.

Da's waarschijnlijk de oudst ingevoerde waarneming van waarneming.nl. Geweldig! Weet iemand een oudere te vinden (vóór Marina?)

Nou dat is niet moeilijk, als ik gewoon eens naar Aart Vink kijk http://waarneming.nl/waarneming/view/3501647
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gtroost op oktober 29, 2010, 23:36:42 PM
Nou dat is niet moeilijk, als ik gewoon eens naar Aart Vink kijk http://waarneming.nl/waarneming/view/3501647

Status niet onderzocht! Zo kan ik er ook nog wel een paar invoeren  ;) -> Die van Margreet is goedgekeurd!!!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gerard Troost

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 30, 2010, 00:04:30 AM
Citaat van: gtroost op oktober 29, 2010, 23:36:42 PM
Nou dat is niet moeilijk, als ik gewoon eens naar Aart Vink kijk http://waarneming.nl/waarneming/view/3501647

Status niet onderzocht! Zo kan ik er ook nog wel een paar invoeren  ;) -> Die van Margreet is goedgekeurd!!!
Tja.. zonder vinkje is het nogsteeds een huismus. deze van aart is wel goedgekeurd, http://waarneming.nl/waarneming/view/3501818
En hier een waarneming met foto uit 1969: http://waarneming.nl/waarneming/view/2337099

Neemt niet weg dat het natuurlijk geweldig is die oude waarnemingen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Gerard Troost

ik bladerde nog even verder: dit is een geniale foto zeg: http://waarneming.nl/foto/view/1065568 (uit 1968)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gtroost op oktober 30, 2010, 00:15:33 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 30, 2010, 00:04:30 AM
Citaat van: gtroost op oktober 29, 2010, 23:36:42 PM
Nou dat is niet moeilijk, als ik gewoon eens naar Aart Vink kijk http://waarneming.nl/waarneming/view/3501647

Status niet onderzocht! Zo kan ik er ook nog wel een paar invoeren  ;) -> Die van Margreet is goedgekeurd!!!
Tja.. zonder vinkje is het nogsteeds een huismus. deze van aart is wel goedgekeurd, http://waarneming.nl/waarneming/view/3501818
En hier een waarneming met foto uit 1969: http://waarneming.nl/waarneming/view/2337099

Neemt niet weg dat het natuurlijk geweldig is die oude waarnemingen.

Die van die woudaap is in strijd met de regels! (je mag geen nesten fotograferen van dichtbij)
Grappig die kuifleeuwerik: sprak eergisteren een vogelende oom (80) van me hierover -> volgens hem waren die tot de jaren 60 algemeen op straat van de steden in Nederland, die fourageerden achter de paardenmest aan.

Voor de rest zit ik je maar een beetje te plagen, heb heus wel respect voor Aart Vink hoor. (maar ik zie het ondertussen wel als een soort Don Quichot...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Weia

Grappig die norenkraker. Doo bovenstaande berichtjes dacht ik ;zal ik ook iets heel ouds invoeren?' en dacht daarbij aan mijn enige notenkraker, in 1968 op de hekpaal van ons huis.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

sjonnoh

Oneerlijk dat iedereen zo ver terug nog waarnemingen kan invoeren! Ik kan natuurlijk ook even de dias van mijn opa bekijken en zijn waarnemingen invoeren..... ;D
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

ronald

Citaat van: sjonnoh op oktober 30, 2010, 11:20:38 AM
Oneerlijk dat iedereen zo ver terug nog waarnemingen kan invoeren! Ik kan natuurlijk ook even de dias van mijn opa bekijken en zijn waarnemingen invoeren..... ;D

ik ga deze dan maar invoeren:
http://news.sciencemag.org/sciencenow/2010/10/scienceshot-headless-dragonfly.html

dat beestje heb ik ook zelf ontdekt, okee wel in dit artikel dat iemand op het forum zette maar toch. een libel van 100 miljoen jaar geleden geeft wel meteen een mooi lang tijdvak  ;)
ik zit nog wel wat met de naam, als ik het goed heb is dit oerdonata decapitatus...
groeten, Ronald van Seijen

sjonnoh

als ik dat zo zie krijg ik opeens een terugblik van de film Jurassic park....
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Grada Menting

#50
1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
Forum juli 10, 2005, waarneming.nl kan ik niet zo snel ontdekken.
2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Doordat ik een grote tuin had en niets wist van planten maar wel de belangstelling heb ben ik me hierin gaan verdiepen
Via nl.planten kwam ik op waarneming.nl en zo kwam ik er toe om te registreren.
3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
Voornamelijk planten maar ook paddenstoelen, gallen, mossen en vogels
4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?
Ik ga naar gebieden waar ik die planten kan waarnemen die daar voorkomen. Ik plan het van te voren.
5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Ik noteer alles in mijn blokje met gps coordinaten voor de bijzondere waarnemingen en maak foto's van de bijzondere waarnemingen.Waarom ik dit doe is om bewijs te leveren. Soms ook omdat het op dat moment een waarneming is die ik verder uit moet zoeken.
6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect
e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
Ik heb een rugzak waarin zit: schrijfblokje, potlood, gps, camera, loep, zitkussen, snoeischaar, spiegeltje, mes, een zwart karton om het plantje op te kunnen fotograferen, paraplu, plastic zakjes, enveloppen, doosje voor mossen, Heukels, thermosfles warm water, oploskoffie en bekertje.
7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Meestal alleen maar zo nu en dan met anderen.
8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Floronweekenden in Zeeland en excursies van waarneming.nl.
9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
6 mei 2005 Wilde hyacint http://waarneming.nl/waarneming/view/262842
10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link)
Eigenlijk zijn alle waarnemingen bijzonder maar toen ik het Zinkviooltje zag...was ik erg stil. http://waarneming.nl/waarneming/view/43028779
11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Steek er veel tijd in en geniet ervan. Haal in het begin boeken uit de bieb dan weet je wat je later zelf aan wilt schaffen.
12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Het waarnemen is voor mij een levenswijze geworden. 1 dag niet waargenomen is een dag niet geleefd.

Margreet Kwh

Grada, wat een prachtige laatste alinea, waarnemen als levenswijze.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Guus Peterse

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 30, 2010, 00:04:30 AM
Citaat van: gtroost op oktober 29, 2010, 23:36:42 PM
Nou dat is niet moeilijk, als ik gewoon eens naar Aart Vink kijk http://waarneming.nl/waarneming/view/3501647

Status niet onderzocht! Zo kan ik er ook nog wel een paar invoeren  ;) -> Die van Margreet is goedgekeurd!!!
Kijk nog eens.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 30, 2010, 00:40:25 AMGrappig die kuifleeuwerik: sprak eergisteren een vogelende oom (80) van me hierover -> volgens hem waren die tot de jaren 60 algemeen op straat van de steden in Nederland, die fourageerden achter de paardenmest aan.
In 1998 nog 2 op een terrasje in Zandvoort aan Zee. Het is hard gegaan met de kuifleeuwerik de laatste 10 jaar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citaat van: sjonnoh op oktober 30, 2010, 11:20:38 AM
Oneerlijk dat iedereen zo ver terug nog waarnemingen kan invoeren! Ik kan natuurlijk ook even de dias van mijn opa bekijken en zijn waarnemingen invoeren..... ;D
Jij kan straks nog volop invoeren als Aart Vink dat allang niet meer kan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015