Waarnemingen, hoe doe jij dat?

Gestart door Floppie, mei 01, 2010, 11:58:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal.

Ben eigenlijk niet zo happy met deze plek voor dit topic, maar durfde het niet in het waarneming.nl onderdeel te zetten.
Hoewel dat wel hét onderwerp is... Maarja. Dat terzijde.

Ik heb wat algemene vragen en zou het leuk vinden als jullie die willen beantwoorden per vraag.
Je mag de vragen kopieren en steeds onder de vraag beantwoorden. Of de nummers voor je antwoorden.
Of dat je de vraag in je antwoord laat terug komen zodat we toch weten waar je het over hebt.
Als het even kan graag volgorde aanhouden.

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  :police:, of anders maximaal 3.  ;)

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart

Ben erg benieuwd naar jullie verhalen!
Ik zal mijn verhaal straks ook plaatsen.

Groetjes, Floppie

Floppie

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarnemingen.nl
15/08/2009 op het forum. En 04/09/2009 op de officiele site.

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Ik was geïnteresseerd in vlinders en rupsen. Ik had een rups gevonden, maar kwam zelf er niet uit wat voor soort het was. Op het forum kwam ik achter de naam van het beestje. Pas later zag ik dat ik ze ook kon registreren. Dus dat heb ik toen gedaan. Ik twijfelde lange tijd wat ik met mijn balkon zou doen. Ik wilde graag een "vlindertuin" of een "moestuin". Vond het maar moeilijk kiezen. Heb uiteindelijk voor moestuin op het balkon (in grote potten) gekozen. En vind daar toch regelmatig rupsen!

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
In eerste instantie is het begonnen met vlinders. Maar in de herfst/winter zijn er meer vogels dan vlinders. Ik hoorde veel vogel-gekwetter en kon de vogels nu steeds beter zien omdat de bomen kaal werden. En zo raakte ik meer geïnteresseerd ook in vogels. En verder zet ik eigenlijk elk dier dat ik zie en/of wat mij opvalt wel op de foto om te registreren. Mieren/pissebedden/bijen/wespen/hommels/vliegjes een beetje uitgesloten. Tenzij het beestje mij opvalt  en/of ik echt in zo'n situatie terecht kom dat het beest gemakkelijk/goed op de foto kan ofzo.

Vlinders vind ik vaak erg mooi, vooral de dagvlinders vanwege de bijzondere kleuren. Vogels vind ik leuk om hun gedrag. Bij mijn huis (en ook bij mijn vorige huis) had ik steeds een duiven-paartje dat altijd naar me toe kwam. Bij het vorige huis waren die duiven ineens tijdje weg, om daarna met hun jonkie erbij terug te komen. Bij dit huis ook een duiven-paar, maar het vrouwtje is vermoedelijk overleden, heb die al láng niet gezien. Mannetje komt nog wel af en toe. Deze twee aten ook uit mijn hand.

Er zijn wel eens (met name in Thijsse's hof) mensen die mij ook plantennamen proberen bij te brengen. Hoewel mij planten echt weinig interesseert, heb ik over het algemeen (zowel met vogels/vlinders als met planten) zoiets van: Wat ik onthou, dat onthou ik, maar ik maak er geen "ik leer zoveel mogelijk uit mijn hoofd studie" van.

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?
Ik ga graag naar Thijsse's hof (Bloemendaal-NH). Andere waarnemingen doe ik in de tuin en in de buurt. En verder gewoon wanneer ik iets zie waarvan ik tijd/zin/gelegenheid heb het op de foto te zetten.

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Mijn voorkeur gaat uit naar "alleen mét foto". Dat vind ik zelf prettiger, zodat iedereen en ik zeker zijn dat ik écht dát heb waargenomen.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Ik heb altijd 2 mobiels met camera mee (ben student, echte camera kan ik nog niet betalen). Ene met 5.0 megapixel, de ander 8.0 met 8gb opslagkaart erin. Ik heb 4 kleine doosjes bij me om eventueel een beestje/vondst in te vervoeren. Soms vind ik een dode vlinder ofzo, dan kan ik dat meenemen. En afhankelijk van wat ik doe (of ik echt op pad ga om waar te nemen e.d.) heb ik mijn 3 gidsen mee. Eén voor vlinders, een voor vogels en een met insecten. En natuurlijk pen en papier om de waarnemingen op te schrijven, hoewel je dit ook aan datum/tijd van de foto kan zien. Maargoed, soms 1 beest op de foto en 3 aanwezig (ofzo) dus altijd handig om even op te schrijven.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Ik ga meestal alleen. Maar (zie onderschrift) zou graag samen eens met andere waarnemers Thijsse's hof bezoeken. In Thijsse's hof, ken ik inmiddels een aantal mensen, waarmee ik wel eens samen door het hof loop om waar te nemen. Dat vind ik altijd erg leuk.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Ik ben vorige maand voor het eerst meegeweest nachtvlinders spotten (smeer + licht)
Erg leuk en leerzaam, met echte nachtvlinder kenners die mij het e.e.a hebben geleerd.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
Mijn aller eerste is een koolwitje - rups http://waarneming.nl/waarneming/view/44495448 die ik vond in de broccoli van de natuurwinkel.
Dit is echter niet mijn oudste waarneming! Mijn oudste waarneming heb ik pas een maand geleden ofzo ingevoerd, zie vraag 10 (de tweede).

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  , of anders maximaal 3. 
- Odiellus Spinosus http://waarneming.nl/waarneming/view/44714546. Mijn aller eerste hooiwagen! (Die ik uitscholt voor spin). Bleek ook een zeldzame!
- Leiobunum Spec. http://waarneming.nl/waarneming/view/46865335. Ik deed nog niet aan waarnemingen toen ik deze op de foto zette. Ik wilde alleen maar mijn vrienden op hyves bang maken, met deze spin met lange poten. Kwam er pas een maand geleden achter, n.a.v. een topic hier op het forum, dat het deze zeldzame soort betrof.

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Probeer "bij het begin te beginnen". Loop niet te hard van stapel. En probeer vooral in het begin echt met foto's te checken of je eigen vermoedens kloppen. Zoek eerst zelf (leer je van!) en check daarna je vermoeden. Probeer ook in contact te komen met "kenners die jou een keer mee willen nemen" als zij op pad gaan. Is érg leuk en leer je veel van. Wees serieus! En geniet van de natuur.

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Ik doe dit nog niet eens een jaar en heb echt al zóveel geleerd. Ik vind het echt geweldig. Leuk om ook bijvoorbeeld vanuit de trein, elk dier dat ik zie (bijv eenden/vogels/reigers langs de waterkant) te proberen de naam van te noemen. Ook leuk om mijn "kennis" (voor zover ik die al heb dan he) over te dragen aan andere mensen. Soms vind ik het jammer dat zoveel mensen zich zo weinig bewust zijn van de natuur om hen heen...

Groetjes, Floppie

Tinok

#2
Leuk Marleen, zou zo in het profiel van iedereen opgenomen kunnen worden:
1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
Eind 2007 eerst op de waarneming.nl site en toen bleek dat er ook een forum was daar een paar weken later ingeschreven.

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
We hadden en rups gevonden tijdens een wandeling en ik was benieuwd wat het was. Toen bij waarneming gekomen en hem daar ingevoerd met een rode naam in de hoop dat iemand hem zo opvallen. Toen commentaar gekregen dat we dit beter op forum konden plaatsen dan zomaar een naam invoeren.

3. Wat neem je waar?  Waarom juist dát?
Met name vogels, maar ook kevers, libellen, vlinders, etc eigenlijk alles behalve planten. Die heb ik alleen ingevoerd toen ik met mijn ivn opleiding bezig was een een landje een jaar lang moest monitoren. Heb minder met planten dan met dieren. Maar verre weg het meeste met vogels.

4. Waar doe je waarnemingen?
Tuin maar vooral vogelgebieden sommige bij ons in de buurt en soms gaan we wat verder als we echt een bepaalde soort willen zien. En natuurlijk als we weekendjes weg zijn of op vakantie dan voeren we ook alles in (via wnpda)

5. Hoe registreer je?
In begin veel met foto, nu veel minder, kost te veel tijd en we weten meer. Bij het kleine grut voer ik het alleen in als ik het zeker weet zonder foto (sommige vlinders en libellen) de rest is nodig met foto

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Verrekijker, scoop, rugzak met water en evt eten, vogelgids, pda met wnpda en vogelgeluiden, zoekboek van natuurmonumenten, zitmatjes, fototoestel (ik compact, man een wat groter type)

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Meestal met mijn man, soms met vogelwerkgroep van ivn en soms met vogelvriend

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Ja aan het MUS project van SOvon sinds vorig jaar, dit jaar met vlinders in te tuin, de tuinvogeltelling

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming?
http://waarneming.nl/waarneming/view/3599318 die rups dus waar deze wrn.nl verslaving mee begonnen is
10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  :police:, of anders maximaal 3.  ;)
Pfff denk zelf gevonden roodhalsgans http://waarneming.nl/waarneming/view/44904000 in Oostvaardersplassen maar ik vind eigenlijk alles heel leuk om te zien en te weten hoe ze heten en wat ze aan het doen zijn. O en een jonge boomarter was ook wel heel erg tof!

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Stel vooral vragen, ga veel naar buiten, kijk bewust, maak fotos en zorg voor goede gidsen en ga mee met ervaren mensen in het veld daar leer je nog het meeste van (bv IVN excursies! zie www.ivn.nl voor wandelingen bij je in de buurt)

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Hoe meer je kijkt hoe meer je ziet!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Floppie

Citaat van: Tinok op mei 01, 2010, 19:54:32 PM
Leuk Marleen, zou zo in het profiel van iedereen opgenomen kunnen worden

Ja! Als dat zou kunnen! Zou geweldig zijn!

Bedankt voor je "verhaal" Tinok, erg leuk om te lezen!

Wie volgt?

Jarinka

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarnemingen.nl
Mei 2009.

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Eigenlijk vanzelf, ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de natuur, en omdat ik pas sinds vorig jaar actief vogels kijk geef ik ze door.

3. Wat neem je waar?
Vooral vogels.
Waarom juist dát?
Omdat ze erg mooi zijn, en ze zijn niet zo lastig als bijvoorbeeld micro's :angel:

4. Waar doe je waarnemingen?
Eigenlijk overal en nergens. Meestal geef ik waarnemingen door bij plekken waar ik speciaal heen ben gegaan.

5. Hoe registreer je?
Eigenlijk alleen met foto's, tenzij het een leuke soort is. Ik zie zoveel vogels tijdens fietstochten dat ik de helft vergeet in te voeren.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Ik heb een standaard uitrusting: verrekijker, camera en ANWB Vogelgids. De verrekijker hangt standaard om m'n nek om soorten te ontdekken, vervolgens fotografeer ik ze met m'n camera en identificeer ik ze vanaf de foto (en het gedrag) met de ANWB.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Soms alleen, soms samen. Hangt ervan af of mensen tijd en zin hebben.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Nee, daar heb ik nog niet genoeg ervaring voor.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming?
http://waarneming.nl/waarneming/view/43077522
Een Smient. Die zat in een vijver hier in de buurt, en ondanks dat ik er nog nooit eentje gezien had, herkende ik hem meteen.

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming?
http://waarneming.nl/waarneming/view/47363661
Visarend, zeker weten! Het was zo gaaf om een onbekende roofvogel te zien, en er dan opeens achter komen dat het een Visarend is die je zelf ontdekt en gedetermineerd hebt!

http://waarneming.nl/waarneming/view/47123478
Hop was ook leuk, omdat ik hem teruggevonden had.

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Probeer bij nieuwe soorten zoveel mogelijk op het gedrag, de vlucht, het geluid enzovoort te letten. Hoe beter je 'makkelijke' soorten kent, hoe sneller je bijzondere soorten vindt/herkent.
Groeten, Jarinka Heijink

Tim Asbreuk

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarnemingen.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
[/size]Eind 2005 (maar de waarnemingen pas vanaf 2006 ingevoerd)

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?

[/size]Als kind ging ik vaak met mijn opa de houtwallen door (woon op een boerderij). Vervolgens niks meer met natuur gedaan tot ik 7 jaar geleden voor de opleiding bos en natuurbeheer koos.

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
Fauna (en dan alles wat ik ken of waarvan ik een veldgids in bezit heb). Zo ongeveer vogels, zoogdieren, reptielen, amfibiën, zoetwatervissen, dag en nachtvlinders, libellen en juffers, sprinkhanen en krekels. Verder af en toe een plantje, planten lopen niet weg dus dan denk ik altijd, o dat kan morgen ook nog wel.
[/size]
4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?
Overal, maar als ik echt weg ga, ga ik vaak naar het Haaksbergerveen.

[/size]
5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Vrijwel altijd zonder foto (ben te lui om zo'n ding te posten waarschijnlijk als ik al de moeite heb genomen voor het maken van een foto).
6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
Kijker, telescoop, camera gaan vrijwel altijd mee. Bij gerichte zoek acties ook een schepnet (amfibiën en zoetwatervissen).

[/size]
7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Vaak alleen maar ik ga af en toe met excursies van de Twentse vogelwerkgroep of zo mee. Sinds kort geef ik zelf ook excursies.

[/size]
8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Broedvogel monitoring, trekvogeltellingen in het Haaksbergerveen, monitoring dassenburchten, uillenbescherming, weidevogelbescherming, midwintertelling, ik tel voor sovon een huiszwaluw kolonie, deze zomer zoldertellingen (vleermuizen) voor de Zoogdiervereningen en in de winter braakbal analyses.

[/size]
9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
http://waarneming.nl/waarneming/view/2755723 jeugd waarneming van een Hazelworm
10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  :police:, of anders maximaal 3.  ;)

[/size]kleine ijsvogelvlinders vind ik altijd leuk maar die worden vervaagd dus een link heeft geen zin, http://waarneming.nl/waarneming/view/2832245 boommarter

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Altijd blijven kijken, luisteren en accepteren dat je soms een determinatie niet af kunt maken.

[/size]
12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart

[/size]Des te meer je leert herkennen, des te meer je er achter komt dat je nog helemaal niks weet. En dat klinkt vervelend maar het is gewoon super want zo raak je nooit uitgekeken. Als je één soortgroep onder de knie hebt begin je gewoon aan de volgende.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

petermeer

Citaat van: Floppie op mei 01, 2010, 11:58:39 AM...

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarnemingen.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
Mag Waarneming.nl ook?  :-[ :rolleye:
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Floppie

Citaat van: Tim Asbreuk op mei 01, 2010, 21:28:31 PM
kleine ijsvogelvlinders vind ik altijd leuk maar die worden vervaagd dus een link heeft geen zin,

De vraag de link erbij te zetten heeft niet als doel dat jij of de waarneming terug te vinden is, hoor.
Maar meer de datum - persoon - en de evt. foto's erbij. Bovendien kan je met de link nog altijd wel info over de soort gemakkelijk vinden,
als iemand even niet (meer) weet wat voor plant/dier je bedoelt.

Floppie

Citaat van: petermeer op mei 01, 2010, 21:33:04 PM
Citaat van: Floppie op mei 01, 2010, 11:58:39 AM...

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarnemingen.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
Mag Waarneming.nl ook?  :-[ :rolleye:

Kinderachtig. Kan je ook gewoon even normaal zeggen.

petermeer

Citaat van: Floppie op mei 01, 2010, 21:35:54 PM
Citaat van: petermeer op mei 01, 2010, 21:33:04 PM
Citaat van: Floppie op mei 01, 2010, 11:58:39 AM...

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarnemingen.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
Mag Waarneming.nl ook?  :-[ :rolleye:

Kinderachtig. Kan je ook gewoon even normaal zeggen.
Sorry, maar ik snap je reactie niet echt.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Floppie

Dat je een gezellig topic verstoord door op aparte wijze te melden dat er 2 letters van een woord teveel zijn, terwijl iedereen begrijpt waar het over gaat. Zeer onnodig, wat mij betreft.

En dan nog: Je kan ook gewoon zeggen: Het is waarneming.nl ipv waarnemingen.nl
In plaats van "mag waarneming.nl ook?" (wat is dat nou voor vraag!) en die emoticons erachter.
Doe dit soort dingen gewoon even via pb ofzo, in plaats van een topic ermee te onderbreken....

Bedankt.

Kunnen we dan nu weer gewoon verder gaan? Fijn!

petermeer

Beetje overtrokken reactie, jammer.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jeroen Nagtegaal

Wellicht is dit topic ook leuk voor je: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=48163
Overigens zou het wel fijn als je de 1e post aanpast naar www.waarneming.nl. Een verkeerd internetadres is het zelfde als een verkeerde postcode in je woonadres.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Leon Olsthoorn

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
Maart 2007

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Iets met een Amerikaanse rivierkreeft die de weg overstak. Het exacte verhaal ken ik zelf ook niet meer, maar vanaf dat moment ben ik mijn waarnemingen hier gaan invoeren

3. Wat neem je waar? Waarom juist dát? Toch wel voornamelijk nachtvlinders. Ik denk vooral om het een beetje mysterieuze, je moet er je best voor doen maar dan gaat er een wereld voor je open. Daarnaast zijn er allerlei andere soortgroepen waar ik een zwak voor heb: dagvlinders, zweefvliegen en waterdiertjes bijvoorbeeld

4. Waar doe je waarnemingen? - Ik loop regelmatig een rondje door mijn wijk, overdag maar ook s avonds om de buitenlampen in de portieken te checken. Daarnaast werk ik in een paar verschillende parken hier in Leiden en kan ik na mijn werk nog even een rondje door het park lopen. Ook ga ik graag een dag eropuit naar een nieuw gebied, maar daar maak ik te weinig tijd voor.

5. Hoe registreer je? Ik voer dagelijks in wat ik tegen ben gekomen en eens in de zoveel tijd, als ik daar tijd voor heb, upload ik de foto's die ik heb gemaakt bij mijn waarnemingen.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Net wat ik ga doen, 's nachts met vlinders zoeken alleen potjes,overdag ook graag mijn camera. Als ik er specifie op uit ga, neem ikook veldgidsen mee en soms de verrekijker.
7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Met anderen is ook leuk en gebeurt dus ook nog weleens en voor mijn werk ga ik vaak beestjes zoeken of slootdiertjes vangen met groepen kinderen.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
De nachtvlindernacht, dagvlindermonitoring, een beetje meehelpen aan microlepidoptera.nl en in het weekend soms natuuractiviteiten voor kinderen: kriebelbeestjes zoeken, slootdiertjes vangen, braakballen uitpluizen, dat soort dingen.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? Die Amerikaanse rivierkreeft: http://waarneming.nl/waarneming/view/2046952

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming?
Het vlasbekuiltje vind ik altijd een erg leuke soort om tegen te komen: http://waarneming.nl/waarneming/view/43068527
En dit was ook een leuke om tegenaan te lopen tijdens een boswandeling: http://waarneming.nl/waarneming/view/46224084

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Zoek uit wat je zelf het leukste vindt, leg de lat niet te hoog en zie het niet als competitie, wees zorgvuldig met determineren. Gebruik literatuur of betrouwbare websites, maar met een beetje googlen maak je het alleen maar onoverzichtelijker voor jezelf, bovendien weet je nooit of de informatie betrouwbaar is en de determinaties kloppen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Maico Weites

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
Augustus 2007

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Ik ging eerder al wel af en toe op pad, maar noteerde geen waarnemingen.
In augustus 2007 begon ik wel met noteren, maar ik vond (en vind) notitieboekjes erg onhandig.
Je kunt dingen niet snel terug vinden, locaties onnauwkeurig, veel werk etc.
Toen ik een ijsvogeltje zag ging ik maar op zoek naar een website waar in deze waarnemingen kwijt kon.
Zo kwam ik hier.

3. Wat neem je waar? Waarom juist dát?
Alles is leuk!
Vogels, planten, kevers, paddestoelen, libellen, vlinders, etc.

4. Waar doe je waarnemingen?
Meestal in gebieden die op fietsafstand van mijn huis liggen.
Vaak dus rond de 10 kilometer.
Ik ben vaak te vinden in de Westerpolder, Woudbloem en de Baggerputten


Hoe registreer je?
Meeste waarnemingen zonder foto's.
Als het een bijzondere soort is, of als ik gewoon een mooie foto kan maken zet ik er wel een foto bij.
In totaal nu 47.944 waarnemingen en 5026 foto's.
Bij de meeste dus niet.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Notitieboekje (daarna invoeren), verrekijker, camera. En vaak ook een sleepnet en bakjes (voor insecten).

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Meestal alleen. Soms met anderen.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Ik inventariseer wel eens en doe mee aan de jaarlijkse klapekstertelling.
Maar meestal bedenkt ik er zelf één. :rolleye:

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming?
IJsvogel


10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming?
Zijn er meerdere:
Zwarte ooievaar
Nemastoma bimaculatum
Wit fluweelpootje (18de voor Nederland)
En zo nog wel een paar.

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Een camera is heel handig en leuk.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

sjonnoh

1: sinds 9 januari 2009 als ik me niet vergis

2: ik was op zoek naar een site waar vogels werden waargenomen en genoteerd om zo een beetje op de hoogte te zijn van waarnemingen in Nederland en toen kwam ik er ook nog achter dat ik zelf waarnemingen erop kon zetten dus deed ik dat ook maar  ;D

3: in principe alle diersoorten. maar ik heb toch mijn voorkeuren op wat ik het lefst 1st zal waarnemen:
als 1st: vogels
2de: vlinders
3e: libellen/juffers

4: met name de dijk en bos van fort rammekens, natuurgebiedje aan de Zandfoortweg tussen Middelburg en sint Laurens, veerse meer, oost en west kapelle.

5: zet bijna elke waarneming erop die ik zie, en bijna alles ook met foto. waarnemingen zonder foto's zullen vaak wat boeiendere waarnemingen zijn die ik dan net niet heb kunnen vastleggen. soms heb ik ook wel eens een geluidje erbij.

6: eigenlijk alleen camera, binnenkort van plan om ook notitieboekje mee te nemen, zal eigenlijk wel handiger zijn.

7: vaak alleen maar soms met de vriend van mijn zus. hoop eigenlijk ook nog eens met andere vogelaars op pad te kunnen gaan, heb 1X met Roland-Jan Buijs(vorig jaar mentor van mij op school) meeuwen geringd (dit jaar weer van plan), en 1X meegereden met Corstiaan Beeke naar wat boeiende vogels  ;D

8: nog geen

9:
1ste vogel was de gele kwikstaart die bij mij bij op een bijhuisje op het dak zat aan mijn huis en vanaf mijn kamer te fotograferen was. deze was 1st goedgekeurd en pas na een jaar werd gezegd dat het de grote gele kwikstaart was, nog beter  ;D

1ste vlinder: bont zandoogje

1ste juffer: weidebeekjuffer

10: de steltkluut, was mijn 1ste zeldzame vogel en toen was ik nog maar net echt begonnen met vogelen en wist toen nog niet eens dat het een zeldzame vogel was, wist het pas toen ik het invoerde!

12: ik moet zeggen dat nadat ik waarneming.nl ken eigenlijk zoveel van vogelen heb geleerd, 1st wist ik totaal niet wat wel en niet zeldzaam was. 2 jaar geleden vond ik bijvoorbeeld een winterkoning nog heel interessant omdat ik die haast niet zag (wel hoorde maar wist toen niet dat het de zang van een winterkoning was) nu weet ik in principe veel meer en weet nu ook wat er allemaal voorkomt.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jan vH

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
Januari 2007

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Ik had een bruine kikker gezien, met Wikipedia(!) gedetermineerd en vanaf daar op Waarneming.nl gekomen, daarvoor had ik wel al een paar keer de website bezocht.

3. Wat neem je waar? Waarom juist dát?
Vooral vogels, verder af en toe zoogdieren, vlinders, libellen, reptielen...

4. Waar doe je waarnemingen?
Op allerlei plekken. Vaak gebieden op fietsafstand van huis, maar soms kan ik ook met iemand meerijden.

Hoe registreer je?
Vooral de niet-algemene soorten, die zet ik bijna allemaal op Waarneming.nl (ook vrij algemeen). Daarnaast soorten die 'nieuw' voor een gebied of lijstje zijn (m.u.v. daglijsten).

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Meestal telescoop, soms verrekijker.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Meestal alleen, soms met anderen (bijv. Jarinka en Stijn, maar ook anderen.)

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
De Klapekstertelling.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming?
De Bruine Kikker. Daarna ook nog Bonte Strandloper en Scholekster ingevoerd die ik twee weken eerder had gezien.

10. Wat was je allerleukste/bijzonderste waarneming?
Ik denk toch de Marmereend van Westkapelle, erg leuk om de dag voordat je van plan bent om naar een gebied te gaan te zien dat er iets enorm zeldzaams is gezien.

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Twitcher en excursieplanner kunnen erg handig zijn. En als je twijfelt kun je altijd een vraag stellen op het forum.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Gerard Troost

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
Eh, heel lang geleden... (2003?) Had al een account op spotvogel.nl (de voorloper van waarneming.nl)
2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Lijstjes bijhouden en delen van leuke waarnemingen met (vogel)vrienden
3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
Overdag vogels en als het donker is Nachtvlinders. Ook nog een beetje libellen en dagvlinders
4. Waar doe je waarnemingen?
Overal en nergens, maar meestal stop ik alleen op de bekende plekjes. Nachtvlinders doe ik eigenlijk alleen thuis of op het veldstudiecentrum van SOVON
5. Hoe registreer je?
Plaats alleen een foto als het noodzakelijk is voor determinatie óf als de foto goed gelukt is (maar dat gebeurt niet vaak)
6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Verrekijker, Telescoop, pocketcamera (voor digiscopen), spiegelreflex met tele en/of macrolens.
7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Meestal alleen
8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Voor SOVON Watervogeltelling, Ganzen/Zwanentelingen, Midwintertelling. Verder hier en daar een Trektellinkje. :angel:
9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
Ik denk deze 5 Pestvogels in Middelburg http://waarneming.nl/waarneming/view/1112 (let op het Waarneming ID ;))
10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming?
Poeh eh, rond de 60 Vale Gieren in Zeeuws Vlaanderen in 2007 http://waarneming.nl/waarneming/view/2546742
maar het Karmozijnrood weeskind op de boom naast mn toemalige werkplek was ook heel erg tof: http://waarneming.nl/waarneming/view/44223768
En nummer 3 is dan toch wel voor de waarneming van 30 steltlopers in een van de plasjes van de Scherpenissepolder 1 Kleine Geelpootruiter, 1 Breedbekstrandloper, 1 Gestreepte Strandloper en 1 Poelruiter. http://waarneming.nl/waarneming/view/311378 en ondertussen vloog er nog een Koninginnepage rond mn oren ook ;)

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
(Mis)bruik het forum zoveel mogelijk, uitstekend middel als je je echt gaat interesseren in de diverse soortgroepen!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Maarten Sluijter

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
November 2007

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Ik vogel eigenlijk al heel m'n leven lang, via mijn vader ben ik op waarneming.nl terechtgekomen.

3. Wat neem je waar? Waarom juist dát?
Het meest Vogels, ik noteer ook altijd zoogdieren, vlinders en libellen.

4. Waar doe je waarnemingen?
Meestal op fietsafstand van huis (ca. 5km).Ik ga ook vaak met m'n vader ergens heen of ik help hem met inventarisaties op Schouwen-Duiveland, Noord-Beveland, Tholen, Goeree-Overflakkee en Voorne.
Hoe registreer je?
Ik noteer eigenlijk alle soorten, van zeer algemeen tot zeer zeldzaam en voer ze in op waarneming.nl
6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Telescoop, verrekijker, digitale spiegelreflex met telelens, notitieboekje.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Soms alleen, vaak met m'n vader of een andere vogelvriend uit de regio.In het najaar trektellen met de VWG Schouwen-Duiveland.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Ik help m'n vader altijd mee met de SOVON-tellingen (o.a. Ganzen/Zwanentelingen en Midwintertelling).Verder tel ik een slaapplaats van Kleine Zilverreigers.In het najaar altijd trektellen op telpost Westenschouwen.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming?
De IJsvogel in de gracht van Zierikzee. http://waarneming.nl/waarneming/view/3163316

10. Wat was je allerleukste/bijzonderste waarneming?
Tja.. dat is moeilijk kiezen.Ik vond de Woestijntapuit van Saeftinghe errug mooi! http://waarneming.nl/waarneming/view/41251327Maar ik kies toch denk ik voor de Zwarte Zeekoet die op een meter van de kant in de branding foerageerde. http://waarneming.nl/waarneming/view/45529898
11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Heb je een vraag, stel 'm op het forum.
.

Jarinka

Citaat van: Jan vH op mei 08, 2010, 13:16:56 PM2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Ik had een bruine kikker gezien, met Wikipedia(!) gedetermineerd en vanaf daar op Waarneming.nl gekomen, daarvoor had ik wel al een paar keer de website bezocht.
Wikipedia is inderdaad wel handig, ook al klinkt het heel erg raar. Toen ik een rare punkrups had gefotografeerd ben ik eerst ook op Wikipedia gaan kijken (wist toen nog niet eens dat er ook een forum was) en heb daar met een overzicht van foto's de Meriansborstel gevonden.
Groeten, Jarinka Heijink

Gerard Troost

Citaat van: Jarinka op mei 08, 2010, 19:44:59 PM
Wikipedia is inderdaad wel handig, ook al klinkt het heel erg raar.

Ja dat klinkt raar :P

Dit is veel handiger -> http://www.gardensafari.net/indexdutch.htm
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

sjonnoh

ik was al de hele tijd op zoek naar zo'n soort site!
bedankt Gerard  :duim:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Weia

#22
1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
Oktober 2005

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Van m'n vader overgenomen, dik vijftig jaar geleden. Registreren deed ik vooral om wat foute determinaties aan te kunnen kaarten, vervolgens om van wat zeldzame libellen foto's te kunnen toevoegen.

3. Wat neem je waar? Waarom juist dát?
Ook al zo'n lastige vraag. Vroeger vooral vogels. Toen spinnen. Toen alles, maar dat was wat te veel, dus alleen alles wat groot is, blijven steken bij de libellen. Soms heb ik een bevlieging en duik in een bepaalde groep, mossen of sprinkhanen bijvoorbeeld. Op het moment vooral libellen, vogels, springspinnen, fonteinkruiden en mieren.

4. Waar doe je waarnemingen?
Vooral in de buurt, maar libellen overal.

5. Hoe registreer je?
Ik voer heel weinig in, alleen wat krenten uit de pap, gewoon voor mezelf. Bij de libellen voer ik ook speciale foto's in ter aanvulling van het foto-archief. Verder wat opvallende hapsnapsoorten waarvan ik via deze site achter de naam probeer te komen.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen?
Wisselend. Altijd verrekijker, sinds kort een kleine camera. Af en toe echt op stap met grote fotocamera of video ( http://www.at-A-lanta.nl/odonmap/dvd.html ) en dan loopt het van 2 tot 6 kilo apparatuur en vaak ook nog laarzen in de rugzak. Boeken: soms de ANWB voor vogels, voor andere groepen neem ik niets mee.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Vaak alleen, ook gewoon met mijn vriendin de natuur in. Nooit excursies (of ik moet die zelf geven...).

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Nee.

9. Wat was je allereerste geregistreerde waarneming?
Weet ik niet want ik heb ook oudere waarnemingen ingevoerd. De eerste was misschien deze, weet je meteen waar ik woon: http://waarneming.nl/waarneming/view/782126

10. Wat was je allerleukste/bijzonderste waarneming?
Deze door mij veroorzaakte vogeltwitch: http://waarneming.nl/waarneming/view/1997421
En m'n zeldzaamste en onverwachtste libel: http://waarneming.nl/waarneming/view/2544919

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Geniet! Vraag op het forum iedereen de gaten in de sokken! Pas op: het is verslavend! En blijf overal vanaf!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

han.endt

#23
1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
Forum: 24-5-2005  Website: ik kan geen datum vinden, maar niet lang na het inschrijven op het forum.

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Ik heb tot mijn 12e in Amsterdam gewoond en mijn ouders hadden een abonnement op Artis. Zo ben ik dieren leuk gaan vinden. Niet lang na de verhuizing naar Enkhuizen zag ik na school een mooie zwart-witte vogel met een lange staart en wilde erg graag weten wat dat nou was. Dus een boekje uit de bibliotheek geleend: een ekster! Wat mooi en er stonden nog veel meer vogels in dat boekje. Toen de verrekijker van mijn vader gepakt en er op uit gegaan........ Ik ben toen ook al heel gauw naar planten gaan kijken.
Ik ben me gaan registreren, omdat ik zag dat er in de database bij de andere groepen dan vogels zoveel foute waarnemingen stonden. Ik ben dat gaan melden op het forum en toen duurde het niet lang voordat ze me vroegen als admin (eens in de week een halfuurtje van mijn tijd zeiden ze  8) ). Dit heb ik tot voor kort gedaan. In die tijd ben ik ook mijn waarnemingen gaan invoeren, hoewel die er nog steeds niet allemaal in staan.

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
Echt alles! Momenteel ligt de nadruk op vliegen, graafwespen en bijen. In het najaar concentreer ik me op paddenstoelen. Mijn interesse in bepaalde groepen wisselt nogal. Ik vind het leuk zoveel mogelijk dier- en plantengroepen te leren kennen.

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?
Momenteel binnen fietsafstand van mijn woonplaats. Zeg maar de Noordwest Veluwe. Vroeger had ik er ook plezier in om naar zeldzame vogels te gaan kijken (soortenjagen (vind ik geen negatieve term)) en door heel Nederland naar plekken te gaan met veel vogels. (Zuidpier IJmuiden, Oostvaardersplassen etc.)

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Ik inventariseer gebieden en doe losse waarnemingen. Ik neem ook foto's als het kan (zeker van de apartere dingen). Ik fotografeer eigenlijk alleen macro, dus geen vogels.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
Het ligt er aan wat ik ga inventariseren. Meestal neem ik nu een vliegennet, een opschrijfboekje, een loep (20x) en een camera mee. Geen boeken. Wat ik niet uit het hoofd weet moet bijna altijd mee voor nauwkeuriger onderzoek met een binoculair. Als ik planten ga inventariseren of paddenstoelen neem ik wel een gids mee. Bij nachtvlinderinventarisaties heb ik een aanhanger achter de fiets nodig, want dan moet er heel wat mee: een speciale lamp, een generator, brandstof, verlengsnoeren, een laken (met knijpers en een waslijn) en aardig wat boeken van de diverse nachtvlinderfamilies (macro en micro). Aangezien je soms een hele nacht zit ook koffie, een appeltje en wat te eten. Bij vogels kijken gaat natuurlijk de telescoop, de verrekijker en een gids mee.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Vaak ga ik er alleen op uit, maar soms gaat er wel eens iemand mee. Nachtvlinderen doe ik zelfs vaak met z'n tweeën.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Niet zo zeer projecten als dat ik inventarisaties doe voor bijvoorbeeld Staatsbosbeheer.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
Rotgans http://waarneming.nl/waarneming/view/640202

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  :police: , of anders maximaal 3.  ;)
Dat is heel erg moeilijk. Er zijn zoveel mooie herinneringen. Wat me nu zo te binnen schiet (dus mijn leukste waarneming van dit moment):
Dougalls stern, Camperduin, De Putten, 26-6-1993, geen link, moet ik nog invoeren. Een adult zomer, wat een prachtbeest!

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Probeer voor je het forum raadpleegt eerst zelf iets op naam te brengen. Daar leer je van. Als je de naam krijgt blijft dat veel minder hangen en je weet vaak niet waarom het 'm dan is. Verder determineer via determinatiewerken en vertrouw niet te veel op de plaatjes op het internet. Die kunnen fout zijn of geven geen compleet beeld van gelijkende soorten. Internet is wel een mooie referentie om te controleren of de door jouw gevonden naam een beetje lijkt. En er zijn natuurlijk ook goede determinatiesites.

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Beoefen je hobby op de manier die jij leuk vindt en laat je niet opnaaien door anderen! Ik heb me in het verleden veel te vaak iets aangetrokken van wat anderen vinden. Hoe ik mijn hobby moest beleven.

dutchway

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
16-04-2006

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren
Flora en Fauna waarnemen doe ik al mijn hele leven.
Maar deze site ondekte ik via mijn zus en zwager.

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
Ik vind eigenlijk alles intresant.
Libellen en insecten in de lente/zomer...vogels het hele jaar maar vooral ook in de winter, paddenstoelen in de herfst...enz enz.

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?
Sinds twee jaar woon ik niet zover van de Wieden vandaan.
Daar kom ik dan ook geregeld
Maar ook in mijn eigen tuin doe ik waarnemingen.

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Eigenlijk altijd met foto.
Ik ben dol op fotograferen, mooie natuurmomenten vast leggen en er mmoie fotoboekjes van maken.
Om nog lang van te genieten en te delen met anderen.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
Vooral mijn digitale camera en mijn fiets want ik ga er altijd met de fiets op uit.
En mijn mobieltje als extra zekerheid.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Eigenlijk altijd alleen.
Hee af en toe met man of dochter.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
Nee

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)

http://waarneming.nl/waarneming/view/1135703...bruine kikkers in mijn tuin.


10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  :police:, of anders maximaal 3.  ;)
1: Noordse winterjuffer in mijn tuin  http://waarneming.nl/waarneming/view/44327967
2:Visarend in de wieden  http://waarneming.nl/waarneming/view/44898846
3: bruine korenbout deze week  http://waarneming.nl/waarneming/view/48091701

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Vooral doen wat je zelf leuk vind en invoeren als je er zin en tijd voor hebt.
Het moet vooral een leuke bezigheid blijven


12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Ikzelf voer mijn waarnemingen vooral in voor mijzelf.
Als geheugensteuntje,
Om verschillende jaren en data's te vergelijken....wat ik wanneer zie.
En wat ik allemaa al heb gezien.

Groeten van Lia

Zonnekoning

Een leuke vraag, Marleen!

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl
(official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).

Op waarneming.nl op 9-4-2005 en op het forum op 8-5-2006.
Het verbaasde mij dat er ruim een jaar tussen zat, maar ik heb ook niet zo vaak iets te vragen...
Ik ben een autodidact. 8)

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?

Dat is waarschijnlijk het aard van dit beestje en het helpt als je je hele leven minimaal 1 keer per jaar naar de mooiste plek (Parel der Wadden en daar is eigenlijk geen discussie over mogelijk! :angel: ) gaat.
De reden waarom ik ze hier invoer is vrij simpel!
Je kunt hier zo'n beetje alles invoeren en ik heb geen zin op op tig verschillende sites (Savon, Ravon, Floron, enz...) apart in te voeren!
Ze mogen gebruik maken van mijn waarnemingen en als ze dat niet doen, is hun probleem... ::)

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?

Strikt gesproken alles en dat is een autistisch trekje van mij.
Ik let op eigenlijk zo'n beetje alles en als het iets is wat ik nog niet ken of erg interessant vind (o.a. inheemse orchideeën), verdiep ik mij erin en voer ze in.
Als ik alles zou invoeren wat ik tegenkom, heb ik aan een dagtaak niet genoeg en moet dus keuzes maken...

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?

Eigenlijk overal en nergens.
Ik geef mijn oren en ogen goed de kost!
Er zijn natuurlijk wel gebieden waar ik speciaal naar toe ga, omdat daar iets bijzonders aan de hand is, maar dat zijn dingen die ik over het algemeen zelf ontdekt heb of van horen zeggen interessant vind.
Ik heb bijvoorbeeld een schurfthekel aan twitching en ben dus niet naar de Taigastrandloper wezen kijken, terwijl dat bij mij (bij wijze van spreken) om de hoek was...
Ik vind het veel leuker om zelf dingen te ontdekken!

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?

Vaak wel met foto('s), maar als ik me op een bepaalde soort concentreer (en dus meerdere waarnemingen), doe ik dat bij een paar waarnemingen...
Anders blijf je bezig! 8)

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)

Dat hangt helemaal af van waar ik na toe ga...
Standaard heb ik een kleine digitale camera, GPS (om waarnemingen makkelijk in te voeren, ik heb een soort van "topografisch" geheugen), verrekijker (Swarovski SLC 10x42) en telefoon voor in het geval dat ik iets tegenkom in het veld wat niet door de beugel kan! :police:
Afhankelijk van het gebied komt er dan een aantal (veld)gidsen, loepjes, een telescoop (ook Swarovski) met statief (hang aan mijn rugzak) en een Nikon D5000 zit in de pijplijn...
Dit alles op de fiets, openbaar vervoer en met de benenwagen... :D

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?

Vaak alleen, maar op Terschelling en in de gemeente Kolummerland c.a. neem ik mijn moeder van 77 mee op sleeptouw.
Die kachelt nog het hele eiland en het halve Lauwersmeergebied over. :D
Ik doe ook excursies en dat zijn dan soms meer dan 50 man!

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?

Als je het restaureren en in stand houden van een 16de eeuwse eendenkooi (zie mijn onderschrift) bedoeld...
Een ander project heeft gewoon met met werk te maken en dat is (recent) als (plaatsvervangend) algemeen tuinman van verzorgingstehuis Zandhove.

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)

Mijn eerste waarneming was een Gymnosporanggium spec..

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  :police:, of anders maximaal 3.  ;)

Mijn bijzonderste ontdekking is toch wel het lilaroze kalknetje!
Bij mijn weten was de soort alleen gevonden en beschreven in 1953 ergens in Drenthe en is dus super zeldzaam voor Nederland en heel Europa.
Van Gerrit J. Keizer heb ik begrepen dat het zelfs om een grootsporige ondersoort gaat.
Jammer dat ik de soort de laatste 2 jaar niet meer heb aangetroffen...

Mijn leukste ontdekking is toch wel de Grote Tweestreep, een nieuwe soort voor Terschelling en de Wadden.
Het heeft de Terschellinger en de kabelkrant gehaald, en ik heb er een uitnodiging van Hotel Skylge aan over gehouden...
Elk jaar in mei wordt het hotel belaagd door de beesten en in "slechte" jaren moesten ze zelfs RentToKill inhuren om de diertjes op te zuigen, omdat ze daar op het plafonds in de gang liepen en ook zij wisten niet wat het was! :D

Mijn avatar is ook wel bijzonder...
Het is nog uit het analoge tijdperk en weet dus niet precies wanneer die gemaakt is.
Het is een spierwitte Harlekijn op de Noordvaarder zo'n 15 jaar geleden.
Daarna heb nooit meer zo'n wit exemplaar gevonden!

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?

Goed je oren en ogen de kost geven en als je iets vindt en niet weet wat het is, doorzetten het het eventueel op een forum vragen wat het is.
Domme vragen bestaan niet!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Floppie

Hallo allemaal,

Ik wil graag tussendoor even laten weten dat ik nog meelees en jullie reacties echt geweldig vind!

Ik weet dat het beantwoorden van de vragen best wat tijd kost, maar echt erg leuk om te lezen.
Bedankt dat jullie hieraan bijdragen!

Gr. Floppie

Zonnekoning

Alle volkeren jubelen op aarde, ik heb vandaag er weer eentje gezien!
In een paar bloempjes zat een beetje een roze zweem, maar dat mag de niet drukken!!! :D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

AnneTanne

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook).
Niet...
Ik woon in België, en doe daar ook het gros van mijn waarnemingen.
Op waarneming.be, de Belgische tegenhanger dus, registreerde ik me op 7 juni 2009

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Wij hebben een tuin die zelfs naar Belgische normen groot is.
In 1995 kochten we een perceel van 3900 m², en dat perceel wordt al behoorlijk 'extensief' beheerd. Behalve een paar bloemenborders en een kruidentuin die een wat intensievere verzorging krijgen, vind je op dat perceel veel ongesnoeide haag/houtkant, een bloemrijk hooiland, een boomgaard met nog een hooilandje, een kippenren en een 'bos' dat groter is dan de gemiddelde tuin.

Maar 5 jaar geleden hadden we het geluk ook het aangrenzende perceel van 3500m² te kunnen kopen.  Dat perceel was 10 jaar lang een maisveld geweest, en daarvoor een koeienweide.
Ons ontbrak de tijd om ook daar veel tuin 'aan te leggen', dus behalve het planten van 250 m haag (houtkant) gebeurde er weinig. Oei, foutje... er gebeurde ontzettend veel... er dook een veelheid aan planten op, en daar startte het waarnemen... Wat kwam daar allemaal te voorschijn aan planten?  Aanvankelijk dus op losse velletjes papier, maar op een bepaald ogenblik ging ik ook het 'gewriemel' opmerken. En hoewel ik die algemene planten allemaal wel kende, wist ik daar plots geen raad meer mee, en ging dus ten rade op het forum van waarneming.be...  en pas in tweede instantie leerde ik toen de waarnemingen-afdeling zelf kennen.

3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
Het startte dus weliswaar met de wilde planten die spontaan opdoken in het braakliggende deel van onze 'tuin', maar langzaamaan breidt zich dat uit tot 'de biodiversiteit op de Bukenberg'... behalve planten in hoofdzaak ongewervelden.

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?
In het 'onontgonnen' deel van onze tuin dus.

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Op dit ogenblik voer ik bijna uitsluitend met foto in. Ik ben een absolute leek, en wil daarom dat mijn waarnemingen ten allen tijde kunnen geverifieerd worden.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?)
Mijn camera.  Als ik een onbekende plant ontdek is de flora (Heukels) binnen snel gehaald, en als het gaat om een paddenstoel of een gal geldt hetzelfde.  Wat ongewervelden betreft weet ik te weinig om 'in het veld' baat te hebben met een gids, dus dan ga ik foto's maken, zo mogelijk met mijn macrolens.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
Alleen of met mijn zoon van 13

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?
neen

9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
Een penseelkever

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  :police:, of anders maximaal 3.  ;)
Bijzonder? dat misschien niet, maar de sperwer die deze winter regelmatig in de buurt van onze voederplek te zien was, en die we op het eind van de winter een paar keer een duif zagen slaan, dat was minimaal 'opwindend'.

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Als je op zoek bent naar de naam van een plant/dier, en je post daarover een bericht op het forum, laat dan merken dat je zelf actief op zoek geweest bent naar een naam, dat je niet zomaar op je wenken bediend wil worden, door bijvoorbeeld zelf al aan te geven in welke richting je denkt (bv familie, genus...)

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart

Wouter van der Ham

1. Wanneer heb je je ingeschreven op waarneming.nl (official site, niet zozeer het forum, maar mag ook). Op het forum : 30 mei 2009

2. Hoe is het waarnemen bij jou ontstaan? En hoe kwam je erop om ze te gaan registreren?
Ik heb geen idee hoe ik op waarneming.nl kwam. toen ik mijn 1e waarneming had ingevoerd wou ik er gelijk meer doen :)
3. Wat neem je waar? Vogels, planten, vlinders etc. Waarom juist dát?
Vogels! en wat ik op mijn pad tegen kom.

4. Waar doe je waarnemingen? - Ga je ergens speciaal naartoe (zo ja, waar?) of gewoon overal/nergens?   Zuid-Holland

5. Hoe registreer je? Doe je alleen met foto? Of altijd zonder foto? Of net wat "uitkomt" ? En waarom?
Zonder, Behalve als de vogel er echt mooi op mijn foto staat of als ik niet weet welke soort het is.

6. Als je gaat "waarnemen" wat heb je dan allemaal bij je en evt: Hoe gebruik je die spullen? (Camera? Plant/vogel/insect e.d. gidsen? Wat voor ander "gerei"?) Telescoop,Verrkijker, Fototoestel, Vogelboek en waarnemingboekje vooral bij trektellen.

7. Ga je altijd alleen waarnemen of doe je dat met 1 of meer mensen samen?
vaak alleen.

8. Doe je mee aan projecten? Zo ja, welke?

nee
9. Wat was je aller eerste geregistreerde waarneming? (naam plant/dier + link)
Jonge nijlganskes in het park.

10. Wat was je aller leukste/bijzonderste waarneming? (naam plant/dier + link). Kies er écht maar 1  :police:, of anders maximaal 3.  ;) Baardgrasmus op texel!

11. Wat zou je andere - (evt. startende) - waarnemers willen zeggen/adviseren/vertellen over het waarnemen?
Voer al je waarnemingen in want je kan er super veel mee en je raakt het ook niet kwijd.

12. Alles wat je verder nog wilt vertellen over het waarnemen en hoe jij dat doet/ervaart
Ik voer eigenlijk alles in( Behalve kauwtjes of koolmeesjes ect.)

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl