slangen populatie (exoten) in Eelde

Gestart door laatvlieger, juli 28, 2006, 09:02:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Weet iemand hier toevallig meer van?
Er zou een zich voortplantende populatie van ontsnapte (losgelaten) slangen in Eelde zitten. Het zou hierbij gaan om de Russische rattenslang. Nou is de media soms niet zo goed met namen van dieren, dus ik ben benieuwd om welke soort het nou echt gaat. Russische rattenslang zou Elaphe schrencki betekenen.

Weet iemand hier meer van? Zijn er foto´s? Ze mogen ook op waarneming.nl worden ingevoerd. Ik zal een verzamelsoort "slang onbekend" aanmaken. Dan kunnen ze eerst onder die naam worden ingevoerd, waarna we misschien de echte soort kunnen achterhalen. (s.v.p alleen invoeren op www.waarneming.nl indien men ze zelf heeft waargenomen, anders gewoon even hier op het forum melden)

Weet iemand toevallig van nog meer van dergelijke populaties in Nederland?

(En als extra opmerking: Uitzettingen als deze leiden vrijwel altijd tot problemen (bijv. bij de inheemse flora en fauna, de dieren zelf en overlast), dus begin er aub nooit zelf aan!!!!)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

characea

ja, ik heb niet echt aanvulling..maar dit werd ook rondgestuurd:

ANP:
"- Eelde zit met slangen in de maag (2)
N i e u w bericht, meer informatie

ASSEN/EELDE (ANP) - Eelde kampt al jaren met in het wild glibberende
Russische rattenslangen. De laatste tijd zijn er bij de gemeente Tynaarlo
veel klachten uit de buurt binnengekomen over de dieren, die twee meter
lang kunnen worden.

De gemeente neemt de klachten serieus en schakelt een extern bureau uit
Delft in om te onderzoeken hoeveel slangen er rondkruipen en hoe die
dieren moeten worden bestreden. Dinsdag houdt de gemeente voor de bezorgde
buurtbewoners een informatieavond in een bowlingcentrum in hun woonplaats.
De dieren zijn volgens een gemeentewoordvoerster ongevaarlijk. ,,Ze jagen
hooguit schrik aan, als ze worden opgemerkt. De beesten zijn erg schuw en
kruipen het liefst weg'', legt de woordvoerster uit.

Volgens de buurtbewoners gaat het om tientallen slangen. Bioloog Popke van
der Molen uit Eelde wordt verantwoordelijk gehouden voor dit probleem.
Zo'n tien jaar geleden dumpten mensen jonge Russische rattenslangen in de
ecologische tuin van de bioloog. ,,Ik heb hiervoor geen toestemming
gegeven, maar er ook geen punt van gemaakt. De diertjes zouden een winter
toch niet overleven, dacht ik'', aldus de bioloog. Enkele jaren later werd
de eerste rattenslang in het wild gesignaleerd. ,,En nu zitten we met ruim
tweehonderd van die exemplaren die op en nabij het vliegveld
rondkruipen'', vertelt Van der Molen.

Hij geeft op 26 augustus in zijn woning een lezing over deze dieren. ,,Ze
zijn volstrekt ongevaarlijk en zelfs nuttig. De slangen eten jonge muizen
en ratten. Sinds wij rattenslangen in de tuin hebben, hebben wij geen
muizenplaag meer gehad'', benadrukte Van der Molen. Hij heeft inmiddels
een netwerk opgezet van slangenvangers om de dieren te vangen. ,,Geen
gemakkelijke klus. Ik probeer de slangen onder te brengen bij
slangenliefhebbers die deze dieren in een terrarium houden''.


redmar_woudstra

mijn broertje kwam er ook al mee thuis....
en ze komen uit Rusland, dus ze zullen wel wat kou gewend zijn zeker!
groet,
Redmar

tekenaar

#4
Citeermijn broertje kwam er ook al mee thuis....
en ze komen uit Rusland, dus ze zullen wel wat kou gewend zijn zeker!
met hoeveel exemplaren? Foto?

Ik heb toch wel wat twijfels bij het genoemde aantal van 200, vandaar...

E. schrencki staat bekend als behoorlijk bestand tegen koude omstandigheden. Hoe goed hij tegen koude zomers kan (geen optimale activiteitstemperatuur voor een landklimaat-soort) is afwachten. Slangenhouders vertellen dat ontsnapte exemplaren soms een jaar later in goede gezondheid worden teruggevonden (geld ook voor rode rattenslangen) dus de overwintering hoeft geen probleem te zijn. Bovendien is het stadsklimaat aanmerkelijk warmer als het plattelandsklimaat. Aan de andere kant: slangen worden nogal makkelijk overreden door het wegverkeer en alleen al hierdoor kan ik me nauwelijks voorstellen dat de aantallen echt hoog zullen zijn. Persoonlijk denk ik aan hoogstens enkele exemplaren.

p.s. Dit is een van de weinige soorten dienog steeds in het genus Elaphe worden ingedeeld.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

redmar_woudstra

aantallen lijken mij ook onwaarschijnlijk...
volgens mij worden rattenslangen nogal veel gehouden, omdat ze niet giftig en ongevaarlijk zijn, er is er in Gorredijk enkele jaren geleden ook één ontsnapt meen ik en die hield t ook wel even uit!
Ff op marktplaats gekeken: 124 advertenties waarin exemplaren worden aangeboden (rond de 15 euro p/stuk)....
over de beesten in Eelde kon ik helaas niks meer vinden, ondanks intensief googlen...
groet,
Redmar

fungi_nl

#6
Aanvulling op het eerdere krantenbericht uit de Gele Raaf.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4730089...in_de_maag.html

CiteerOok Walter Getreuer, eigenaar van Reptielenzoo Serpo in Delft, is van mening dat de dieren niet moeten worden gedood. Serpo heeft van de gemeente Tynaarlo de opdracht gekregen te onderzoeken of Eelde wordt bevolkt door de Russische rattenslang. ,,Ik heb foto's bekeken van een slang in Eelde, maar ik zag geen Russische rattenslang. Dit exemplaar was een zwarte rattenslang. Ook een onschuldig beestje trouwens", legt Getreuer uit.

Hij zegt dat de slangen sporen achterlaten en daaraan valt te zien hoe groot de slangenpopulatie is in Eelde. Bovendien is het mogelijk dat de buurtbewoners ratelslangen of ringslangen hebben gezien. ,,Die dieren horen daar. Dus gewoon laten zitten", is de mening van de reptielenexpert. ,,Het is voorgekomen dat de buurtbewoners de koppen van de slangen afslaan. Een volstrekt overbodige actie. Wij gaan liever de dieren vangen en onderbrengen bij instellingen."

Het blijkt mogelijk om een zwarte rattenslang te gaan. Pantherophis obsoletus obsoleta / Elaphe obsoleta obsoleta  


fungi_nl

Tsja, ik heb het ook niet verzonnen.  B)

Ik ben volgende week daar in de buurt en zal het eens in de gaten houden.

characea

#9
Nieuwsblad van het Noorden had nog een interview.
Het terrein schijn een natuurtuin te zijn van 3km groot...en net als de journalist langskomt kunnen ze geen slang vinden..

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article751500.ece


'Vangen van slangen is zinloos'

Gepubliceerd op 29 juli 2006, 10:14
Laatst bijgewerkt op 29 juli 2006, 10:18

CiteerEelde - 
De angst voor de Russische rattenslang in Eelde moet met voorlichting worden bezworen. Vangen is namelijk zinloos. Dat vinden vader Popko en zoon Rowan van der Molen. Ze constateren dat er dit jaar al minder slangen zijn dan vorig jaar.




"De rattenslang leeft voornamelijk van muizen. Als er onvoldoende muizen zijn, verjagen ze elkaar. Maak je nu slangen dood, dan trekken er minder naar andere gebieden", stelt Popko van der Molen.

Vader en zoon Van der Molen erkennen dat ze de buurt onvoldoende hebben geïnformeerd over de slangen. Ze hadden dat moeten doen nadat ze enkele jaren geleden tot de ontdekking kwamen dat de rattenslangen heel goed gedijden in de omgeving van het vliegveld in Eelde. De vijf jonge slangen die zo'n tien jaar geleden waren uitgezet, bleken zich goed voort te planten.

Vader en zoon hebben deze week geprobeerd hun fout goed te maken. Ze stuurden informatie rond waaruit blijkt hoe onschuldig de slangen zijn. Ze hebben hun buren ook uitgenodigd voor een excursie op 26 augustus over hun terrein.

Popko van der Molen ziet de angst voor slangen in zijn omgeving als een soort collectieve fobie. De slang is ongevaarlijk, niet giftig en waarschijnlijk nog banger dan de mens die hij ontmoet. "Ook als mensen een ringslang zien, denken ze dat het er een van ons is."


characea

Reacties
die lui zijn gek!! laat die beesten daar waar ze horen in niet hier in de natuur!! laat ze de slangen zelf maar weer opruimen en fikse boete geven!!

Gepost door CHRIS M. op 29-07 10:34

Mensen vang die beesten zelf even, dan door het toilet spoelen richting Delfzijl, daar kunnen ze hun route verder vervolgen richting Rusland want daar horen ze en niet hier

Gepost door Wemeltje op 29-07 10:43

Zooo, http://www.imdb.com/title/tt0424024/plotsummary

Gepost door Allonym op 29-07 11:07

laat ze lekker zitten, die beestjes doen geen vlieg kwaad.

Gepost door Theo op 29-07 11:20

Laat ze toch mooi kruipen ze eten alleen maar ongedierte.

Gepost door picta op 29-07 11:28

Klopt dan moeten we ook maar alle nieuwe spinnensoorten en reptielen, insecten vangen want die horen hier ook net. Er zijn de laatste jaren zoveel dieren bijgekomen die normaal hier ook niet zouden leven. Maar sinds de globale verwarming van de aarde krijgen we steeds meer uitheemse dierensoorten in Nederland. Die slangen mooi laten zitten. Die doen niks en houden eelde mooi ongedierte vrij.

Gepost door ijskip op 29-07 11:37

Wemeltje, jij doet me denken aan zo'n gezellige buurvrouw, die de afvalzakken over de schutting gooit. Rusland vergelijken met een riool, hoe kom je op het idee? Je zal maar in Rusland wonen en zulke gezellige buren hebben.

Gepost door Otto S. Knottnerus op 29-07 12:31

Fijn dat die "deskundigen" weer even hun ei kwijt kunnen. Daar moet goed naar geluisterd worden. De mening van de bevolking in de slangenomgeving telt niet. Als die van der Molens slangen mooi en lief vinden dan moet iedereen zich maar aanpassen.

Gepost door spreekbuis op 29-07 13:23

Juist, Spreekbuis, je hebt helemaal gelijk. Als je zoals ik, absoluut bang bent voor slangen, wordt er geroepen dat je in therapie moet. Nou, toevallig wil ik niet in therapie, want ik woon in een land waar slangen van nature niet dikgezaaid zijn en dagelijkse realiteit zijn. Op de hei en in het bos horen ze wel thuis, en daar ben ik ook voorzichtig en houd me aan de paden. Ik gruw bij de gedachte dat ik voortaan in mijn tuin moet oppassen dat er een 'ongediertebestrijdingsunit van dienst ligt te wachten'. Ik hou van mijn tuintje, en dat wens ik niet te delen met uitheemse ontsnapte en gemuteerde rattenslangen uit Rusland!

Gepost door Alie op 29-07 15:43

Dat vinden vader Popko en zoon Rowan van der Molen dus zinloos. Nou, dat is dan mooi, dan weten we dat weer. Hebben zij trouwens een telling gehouden en zo ja, hoe dan? Een ding staat wel vast, ze hebben wel in de krant gestaan!

Gepost door Frank Es op 29-07 17:06

Elke gevangen slang is weer 1 minder om bang voor te zijn.

Gepost door Wemeltje op 29-07 19:11

@Alie: natuurlijk moet er rekening gehouden worden met gevoelens van mensen in dezen. Echter, dit moet wel binnen de redelijke perken blijven. Jouw angst voor slangen is gewoon een fobie, en een angst die absoluut niet redelijk is. Ik vrees dat het daardoor gewoon ophoudt. Je gaat ook niet pleinen afbreken omdat er mensen met pleinvrees zijn.

Gepost door oktopus op 29-07 22:26

Waar haalt die meneer van der Molen eigenlijk het lef vandaan om op eigen houtje die slangen los te laten en de buurt bloot te stellen aan angst!! Heb hem gezien op tv en vind hem echt onredelijk, ook al zijn die slangen ongevaarlijk dan nog laat je ze niet los in een buur waar ook anderen ermee geconfronteerd worden...erg egoistisch!. Laat hem ze zelf maar allemaal weer vangen en geef hem daarna nog een boete.

Gepost door stiertje op 30-07 11:37

@oktopus: jouw vergelijking gaat enigszins mank om de vrees voor slangen van Alie te vergelijken met pleinvrees. Iemand die pleinvrees heeft zal een plein zo veel mijden. Datzelfde doet Alie, ze gaat op bos en hei niet die plekken opzoeken waar een slang zich lekker voelt, da's vragen om moeilijkheden. De essentie van de hele zaak is dat er dieren hier zijn uitgezet die hier van nature niet thuis horen. Zo is het vele jaren geleden ook gegaan in Australië waar de engelsen hun dieren van thuis mee heen namen. Zonder natuurlijke vijanden konden ze zich vermenigvuldigen met alle gevolgen van dien. Deze slang hoort hier niet thuis en moet dus verdwijnen. Dhr van der Molen kan dan wel zeggen dat ze ongevaarlijk zijn, maar dat doet niet terzake.

marcel123

CiteerFf op marktplaats gekeken: 124 advertenties waarin exemplaren worden aangeboden (rond de 15 euro p/stuk)....
over de beesten in Eelde kon ik helaas niks meer vinden, ondanks intensief googlen...
Misschien staan die beesten uit Eelde inmiddels op marktplaats? ;)  

erikvanderhorst

Hmmm, die volwassen slangen gaan voor Euro 100 - 190 weg. Als dat er honderden zijn in de tuin van de bioloog...

Overigens wel een wat progressieve bioloog als hij niet weet wat faunavervalsing is en de bijbehorende risico's.  

Erik

ik was van het weekend bij mn ouders in Assen en begreep dat de bioloog onze achterbuurman van vroeger betreft. Misschien is daardoor in m'n eerste levensjaar mijn liefde voor de natuur wel gevormd, als ik weer eens door de tuin krabbelde en wat exootjes van de buren tegenkwam :D

Al met al...ik vind slangen intrigerende beesten, maar veel mensen hebben een dramatisch beeld van slangen. Het is natuurlijk vervelend wanneer ze een ecosysteem danig verstoren maar voor de rest kan ik me er niet heel druk over maken. Wel vervelend voor de mensen die er echt last van hebben maar vooralsnog valt dat wel een beetje mee denk ik.  

Els

Vanavond op het nos journaal: Geen honderden slangen, maar een aantal, volgens een onderzoeker van Serpo. Ze kunnen tot nu toe alleen wat sporen vinden (vervellingen) en geen bewijzen van jonge dieren. Waarschijnlijk dus alleen de dieren die de goede man zelf losgelaten heeft. Het probleem zal zich dus van zelf weer oplossen.
Els Ouwehand, Katwijk

Freek Verkerk

Zo zien ze eruit

Rattenslangen

beschrijving van de russische rattenslang op de wikipedia

Als deze dieren vrij in Nederland worden verkocht, al jaren lang, dan is het aannemelijk dat ze ook elders wel gewoon in de tuin worden losgelaten door mensen die er van af willen.

Dode rattenslang gevonden in Rotterdam
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk