2 wantjes

Gestart door mabeline, april 30, 2010, 11:52:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

mabeline

de eerste is gevonden in hnet abtswoudse bos, de tweede in het bergsche bos

1. stenodema ....


2. dit lijkt me een nimfje,maar heb geen idee verder
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Maaswitje

Hallo Diana,

Op de 2e foto staat volgens mij een netwants (Tingidae) met de naam Tingis cardui. Deze leeft op distels. De 1e foto zou een Mijterwants (Aelia acuminata) kunnen zijn. Als je een foto van de bovenzijde hebt zou het beter te zien zijn..
Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Mark Lammers

Waarom is 1 niet gewoon Stenodema laevigatus?

Arp

De eerste is idd zeker geen Aelia, maar kun je vanaf die foto de andere Stenodemini uitsluiten?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mabeline

helaas heb ik van beide maar een foto, daar het diertje daarna verdwenen was.

Bedankt voor de hulp  :)
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

harry60

Mijterwantsen zijn  beduidend kleiner korter dan de soort hier boven door de overbelichting aan de bovenzijde is het wat moeilijk te zien wat het excact is en een Stenodema komt zeker in aanmerking volgens mij.

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Citaat van: harry60 op mei 01, 2010, 10:13:45 AMeen Stenodema komt zeker in aanmerking volgens mij.
Absoluut, en ik denk ook dat de door Mark gesuggereerde Stenodema laevigatus een hele goede optie is, maar ik vroeg me dus af of er kenmerken zichtbaar zijn waarmee je ervan opaan kunt dat het die ook echt is en niet een van de andere Stenodemini ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark Lammers

Volgens mij zie ik punctering op het halsschild, dus dan zit je (toch?) bij de Stenodema's. Ik zie geen doorns op de achterschenen, maar die zouden net achter het blaadje kunnen zitten.
Wat vindt Berend?

Berend Aukema

Stenodema cf calcarata: doorntjes zijn niet te zien, maar scheen lijkt niet geknikt ...

mabeline

Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana