Urntjeswesp

Gestart door gardensafari, juli 27, 2006, 22:40:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Volgens mij is dit één van de urntjeswespen. De foto's zijn niet slecht, maar ik heb geen informatie en geen vergelijkingsmateriaal om tot op de soort te kunnen determineren. Is er iemand die dat wel kan? Alvast bedankt!

Groetjes,

hans







Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

#1
Dag Hans,
In Nederland komen slechts 4 of 5 soorten Eumenes voor en dan nog is het moeilijk ze op naam te brengen. In mijn tuin komen minstens 2 soorten voor, maar voor de naam moest ik ze opsturen. Dat doe ik liefst niet al te veel. Bij mij zijn dat de E. papillarius en de meer zeldzame E. coronatus.
Ze worden nauwelijks beoordeeld op de zwartgeel-tekening. Het gaat veel om kleine details, die op foto's niet of nauwelijks zichtbaar ziijn.

De determinatietabel begint met:
1a. Scheen 3 geheel geel of met vage roodbruine plek aan de top. De lange zwartbruine haren op tergiet 2 worden naar achteren toe geleidelijk korter. Zo ja, naar 2.

Scheen 3 heeft bij jouw wesp een zwarte vlek bij de metatarsis-kant. Ik neem aan dat dat wordt bedoeld met de 'top'. De andere kant wordt meestal 'basis' genoemd.

1b. De rechtopstaande beharing van tergiet 2 is overal even lang. Zo ja naar 3.

2a. De vlek tusssen de antenne-inplant zet zich bij een vrouwtje voort naar onderen en bereikt de clypeus (kopschild) of niet. Op jouw foto's niet goed te zien.
Bij een mannetje is het laatste antennelid slank, vrij lang, en onbehaard aan de binnenzijde. Dat is ook niet te zien op de foto's. Als ze daaraan voldoen is het de E. pendunculatus.

2b. Zo niet, vrouwtje kopvlek zet zich niet door naar onderen, mannetje duidelijk kort behaard aan de binnenkant laatste antennelid (ook iets minder slank en korter), dan is het de E. coarctatus.

3a. Clypeusbeharing kort en gelijkmatig, blond, 2e tergiet blond behaard, 2e sterniet kort behaard: E. papillarius

3b. Clypeusbeharing lang en ongelijkmatig, bruin, 2e tergiet bruinzwart behaard, 2e sterniet lang behaard: E. coronatus.

De 5e soort komt wel in het Noorden van België voor en zou je hier misschien een keer mogen verwachten. Dat is de E. subpomiformis.

Misschien kom je zelf zo wat verder als je meer foto's hebt of een wesp zou vangen. Ik meen dat jij in het Oosten van Nederland woont en dan is de  kans op papillarius, pendunculatus en coarctatus het grootst gezien de verspreidingskaartjes. Succes.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Heel erg bedankt, Albert. Ik ga daar eens mee aan het stoeien. Ik heb nog veel meer foto's, dus misschien kom ik verder. Ik zal dat dan hier laten weten. In ieder geval heb ik nu een houvast!

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

OK Hans, ik ben benieuwd. Ik heb het tabelletje nog iets aangevuld.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me