Alpenwatersalamanders?

Gestart door Niek van Wijk, april 28, 2010, 16:28:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,

Ik fotografeerde deze vandaag in onze vijver. Zijn het Alpenwatersalamanders in love?

Met vriendelijke groeten,
Niek

Tatanka

Klopt helemaal, het mannetje zie je rechtsboven en linksonder de kop en rug van het vrouwtje. Leuke foto!

Ik ben altijd benieuwd naar de vijvers waarin dit soort waarnemingen worden gedaan, kun je misschien een foto plaatsen van de vijver? Bedankt!

Niek van Wijk

Beste Gerben,

Dank voor je reactie. Hierbij een foto van het vijvertje, ik heb er wat tuinmeubilair bij opgenomen zodat je kunt zien hoe klein hij is. Aflopende randen, in het midden ongeveer een meter diep. Plaats Putte, NB, zo'n 200 meter van de Belgische grens in Nederland. Het vijvertje kwiekt ieder voorjaar van de salamanders (en bruine kikkers).

Met vriendelijke groeten,
Niek

Norman

 :duim: 

Mooie vijver! Ik heb vorig jaar een vijvertje ingegraven (1.000 ltr) en heb dit jaar al vele kikkervisjes.
De waterplanten hebben de winter niet overleefd en de algen welen nog tierig, maar als de kikkervisjes iets groter zijn zal ik dit eens wat uitdunnen en eerdaags wat waterplanten toevoegen.

Niek van Wijk

Beste Norman,

Dank voor je reactie en succes met je vijver.

Met vriendelijke groeten,
Niek

Tatanka

Bedankt voor de foto Niek, ziet er mooi uit!
Momenteel heb ik zelf ook een kleine vijver met daarin 3 kikkers, meer niet. Bij mijn 1e koopwoning wil ik een grote vijver aanleggen met het oog op amfibieën en ander dierlijk leven. Nog even geduld...
Tzt misschien een leuk onderwerp voor ergens op dit forum.

Niek van Wijk

Beste Gerben,

Dank voor je reactie. Leuk dat je ook een vijver wilt gaan "maken". De hoeveelheid dierlijk leven in en om zelfs een heel kleine vijver is onvoorstelbaar groot. Als je dan ook nog een goede microscoop op de kop kunt tikken - geen slechte, die vergalt je plezier erin alleen maar, tweedehands zijn er genoeg te koop voor redelijke prijzen - en je legt daar een druppel vijverwater onder gaat er een nieuwe wereld voor je open.......... Zie  http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/indexmag.html?http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/wimsmall/smal1.html .

Met vriendelijke groeten,
Niek

Tatanka

Leuke site Niek, ik houdt het in mijn achterhoofd mocht de vijver er tzt zijn!