O. miniosa toch?

Gestart door Gert Veurink, april 26, 2010, 22:58:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Denk ik?
groet!
Gert Veurink



Ben Kruijsen

nou en of, leuke waarneming

Gert Veurink

thnx Ben
zeker leuk! vorig jaar ook ééntje en nu dus weer. Blij mee!
groet!
Gert Veurink



Ben Kruijsen

ja leuk Gert,

dit jaar al enkele waarnemingen op het forum. Het is maar dun gezaaid met deze vlinder. Waarom is de vraag, want eiken zat in ons land.

acherontia

CiteerWaarom is de vraag, want eiken zat in ons land.

Omdat het voorkomen van een vlinder niet zo zwart/wit gekoppeld is aan het voorkomen van de waardplant. Hoewel zelfs veel ecologen vaak zo simplistisch denken. Overigens is miniosa zich duidelijk aan het uitbreiden de laatste jaren, ik zie ze op steeds meer plekken en in hogere aantallen.

Ben Kruijsen

wat Jeroen zegt is helemaal waar. Met alleen het voorkomen van de waardplant ben je er niet. Er is ter verklaring in het voorkomen van lepidoptera ongetwijfeld een complex van factoren in het geding. Dispersievermogen, specifieke landschapskenmerken etc. Die laatste heb ik goed kunnen waarnemen tijdens een onderzoekje naar het voorkomen van de aardbeivlinder in de duinen bij IJmuiden. Zoals bekend is de waardplant hier o.a. de dauwbraam. Het duin staat er vol mee, maar je hebt ook een bloemrijk kleinschalig mozaiek van duingrasland en kruipwilgstruweeltjes nodig. Om daar bij nachtvlinders achter te komen is een stuk lastiger.....

acherontia

En er speelt nog iets; er is een onterechte focus op het adultstadium en zeldzaamheden, sterker nog men denkt veelal aan de hand van adulten iets te kunnen zeggen over de andere stadia. Eigenlijk raar want de vlinder is (evoltutionair gezien nog niet eens zo gek) slechts de rups zijn manier om zich voort te planten en te verspreiden.

Jeroen

acherontia

En Ben illustreert mooi dat waardplanten veelal biotoopafhankelijk zijn, en daarnaast dat binnen een biotoop veel sprake is van een bepaalde habitatvoorkeur. Dit zijn de redenen waarom ik rupsen veel leuker vind dan vlinders, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Jeroen

Ben Kruijsen

ja dat van de rupsen is een sterk voorbeeld van plant-dierrelaties. De vlinder legt haar eitjes op of nabij de waardplant en zie dat maar eens waar te nemen bij nachtvlinders anders dan toevalstreffers of in kweek. Met een rups heb je een directe koppeling met de waardplant en het biotoop simpelweg omdat ze veel minder mobiel zijn dan hun vliegende soortgenoten. Zo vingen we op de Liniedijk te Spaarndam imago's van bloemrijk grasland (de dijk zelf) maar ook zuigt het vanglicht de imago's uit de wijde (paar honderd meter) omtrek weg dus ook uit een nabijgelegen bos en particuliere tuinen. Het lastige met rupsen is dat ze niet naast een kop koffie zittend naar je toe komen vliegen, dus dat wordt zoeken geblazen (luiheid?). En verder vind ik de soorten lastig te onderscheiden in het rupsstadium. Maar wie weet komt die tijd nog eens.

Gert Veurink

Citaat van: Ben Kruijsen op april 27, 2010, 09:23:07 AM
wat Jeroen zegt is helemaal waar.

Citaat van: acherontia op april 27, 2010, 15:01:04 PM
En Ben illustreert mooi

Kijk zo kan het ook :duim: , dat heb ik op andere subfora van nachtvlinders wel es anders gezien  ;) 

Dat van die luiheid herken ik wel, weinig dingen leuker dan na een dag buiten struinen (libellen, dagvlinders, vogels) op een warme zomeravond met een aantal mensen met een biertje in de ene hand en een camera in de ander voor een laken te zitten ;)
Rupsen zijn nog even 'bijvangst' voorlopig.
Thnx beiden
groet!
Gert Veurink