Larve?

Gestart door Roel Schwartz, april 24, 2010, 21:31:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roel Schwartz

Beste liefhebbers,


Vandaag hebben we samen met Wim Gerritsen en Jill Schwartz een Larve gevonden. Kennen jullie deze soort?
M.v.g.,

Roel Schwartz.

Goyatlah

Lastig, ik zie eigenlijk niets wat ik wil zien. Eerste indruk is Gewone Oever.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

het is geen oever, die had langere achterlijfstekels gehad.
ik vind larven lastig, maar volgens mij is het viervlek of platbuik, ik kan de achterlijfstekels niet goed zien, maar de vooruitstekende ogen wijzen op platbuik.
maar ik neem er geen gif op in, onzekere platbuik maak ik ervan.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Viervlek is het volgens mij weer niet, en dan houdt het al snel op. Onzekere Platbuik dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

op zich ben ik er wel redelijk zeker van, maar omdat ik nauwelijks ervaring met larven heb, en het er dan net even anders uitziet als een leeg huidje hou ik het ook op onzeker.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

En mijn Platbuikhuidjes komen allemaal uit jouw bakjes, dus dat schiet ook niet echt op  :angel:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

voorzover ik weet is platbuik wel vrij constant in zijn verschijning, dat scheelt weer zoveel!
biotoop werkt ook niet echt mee in dit stuk, want viervlek is net als platbuik een echte pionier, ik vond bij (splinter) nieuwe poeltjes in het kuinderbos meer viervlek dan platbuikhuidjes.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Het is gebruikelijk om met in ieder geval een voornaam te ondertekenen (niet mijn idee overigens).

Ok, hoe hou je die beesten dan uit elkaar: aantal rugstekels is verschillend: houdt bij Gewone Oever op bij 7, Platbuik 8, en Viervlek 9 (normaliter dus)
Achterlijfsaanhangselen. Bij de viervlek zijn de bovenste achterlijfsaanhangselen meer dan 50% van de grootte van de onderste. Alle anderen minder.
Bruine Korenbout en de andere Oevers zien er toch wel heel anders uit. Bruine Korenbout heeft opmerkelijk grote rugstiekels, Beek en Zuidelijke Oever helemaal geen en zijn veel kleiner.

Kom ik allemaal nog op terug.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Roel Schwartz

Excuses Goyatlah, mijn naam is Roel Schwartz. Ik was het per abuis helemaal vergeten. Bedankt trouwens voor je deskundige beoordeling. Ik heb ook nog een foto van de voorkant van het gezicht, misschien dat je daarmee nog iets meer mee kunt.


Groetjes Roel.
M.v.g.,

Roel Schwartz.

Goyatlah

Geen excuus nodig, wist alleen niet hoe ik je moest aanspreken. En die regel heb ik niet bedacht.

Voorkant van het gezicht kan ik niets mee, maar Ronald wellicht wel.

Ben bezig met een fototabel op het web, en op mn site staan van veel soorten al fotos. (Kwalitatief minder dan de foto's voor mn tabel, en ook veel minder soorten).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

kopkenmerken doe ik niet veel mee, alleen dan die uitstekende ogen van platbuik die ik wel meen te zien.
rugstekels bij oever kijk ik ook nooit naar, dat beestje heeft zulke lange achterlijfstekels, als je dat eenmaal weet heb je niet meer nodig, de enorme puntkont spreekt voor zich. op foto's soms lastig te herkennen, maar in het veld werkt dat altijd
rustekels bij viervlek en platbuik zijn volgens mij variabel, en daar kun je dus niet veel mee, voor die twee zijn de achterlijfstekels bruikbaar. bij platbuik is dat ook allemala wat korter dan bij viervlek, die heeft een wat stompe kont zeg maar (natuurlijk wel altijd de cerci nakijken)
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Wordt tijd voor een fototabel toch?

Ben bezig, maar heb wat problemen omdat ik een nieuwe computer heb (een gelukkig zeer beperkt deel van mn werk is niet mee gekomen, maar kostte me wel ruim 2 weken). Geen idee hoeveel tijd ik nodig heb en hoeveel tijd ik beschikbaar heb. Zie wel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Roel Schwartz

Ik heb toch nog maar een foto toegevoegd van de voorkant, misschien dat het nog iets oplevert. Een Platbuik zou namelijk een nieuwe soort voor het gebied betekenen. Vandaag is door mijn collega Wim Gerritsen zelfs een Bruine Winterjuffer ontdekt (ook nieuw voor het gebied en de dichtstbijzijnde vindplaats op +/- 13 km. Let wel in een gekanaliseerde sloot.


Groetjes,


Roel.

M.v.g.,

Roel Schwartz.

Goyatlah

En vanwege de voorkant van het vangmasker ben ik bang dat Viervlek aannemelijker is dan Platbuik
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Zeggen die korte dikke dijen nog iets over platbuik?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Citaat van: Weia op april 25, 2010, 00:55:15 AM
Zeggen die korte dikke dijen nog iets over platbuik?

Is een verschil met Corduliids.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

En vind ik een rotkenmerk.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

nick w

#17
Op welke gronden sluiten jullie L. fulva uit? Lengte cerci/paraprocten?

Groet,
Nick W

Goyatlah

Fulva heeft opvallend grote rugstekels (is een makkelijke soort dus)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Ik heb de foto's (en ook een aantal aanvullende) ook eens goed bekeken, maar ik hou dezelfde twijfel tussen Platbuik en Viervlek. Iets anders is het in geen geval, zoals ook Ronald en Dolf al aangaven. Ik kan gek genoeg geen cerci vinden op de foto's, waarschijnlijk door het vuil. Mij bekruipt daardoor het vermoeden dat ze sowieso kort zullen zijn, wat mij richting Platbuik stuurt. Dit overigens met de ondersteuning van de puntige, kleine oogjes. Maar ja, net als Ronald zie ik liever een leeg huidje...
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/