Klein, wit en kruisbloemig ;-)

Gestart door AnneTanne, april 24, 2010, 17:06:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

AnneTanne

Toen ik vanmorgen op mijn geëigende, ultra-selectieve manier aan het wieden was in de tuin (Belgische Kempen), vond ik dit plantje tussen de stenen (grote kasseien, voegen van 1-2 cm breed gevuld met zand) van een tuinpad:
Ik dacht eerst met vroegeling te doen te hebben, maar de kroonblaadjes zijn niet gespleten, lijken meer op die van kleine veldkers.  Het rozetje is dan weer heel zeker niet kleine veldkers.
Vorig jaar sleutelde ik in mijn bloemenweitje een zandraket uit, en daar denk ik hier ook aan, maar het plantje is echt wel piepklein (3.5 cm hoog, de rozet heeft een doorsnede van 6 mm).  ('k wilde nu ook gaan sleutelen, maar mijn flora start de determinatie van Brassicaceae met de vruchten, en die zijn er hier nog niet...)

brambonius

Minuscule zandraket lijkt me, maar ik laat de echte kenners uitsluiting geven...
Bram

AnneTanne

Citaat van: mcbud op april 24, 2010, 19:43:39 PM
http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/?lang=nl&detail=39&titel=zandraket%20-%20Arabidopsis%20thaliana

Daar had ik het inderdaad al mee vergeleken, en vermoedde daarom wel dat ik goed zat.  Maar omdat het exemplaar dat ik vorig jaar zag zo duidelijk veel groter was, durfde ik niet zeker zijn.  Ik vreesde ergens toch iets over het hoofd te hebben gezien.