Gal op Meidoorn

Gestart door Hetty Soetekouw, april 23, 2010, 16:07:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Soetekouw

Deze gal op meidoorn trof ik vandaag aan in Amersfoort
Op de achterzijde bevind zich één dikke donkere luis
Welke gallennaam hoort hier bij?
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

AnneTanne

Zou dit iets kunnen zijn?
http://people.zeelandnet.nl/grada/gallen/Taphrina%20crataegi.shtml

Taphrina crataegi

In dat geval is de luis een toevallige voorbijganger...

Hetty Soetekouw

 ;D  ik had hem gezien ja, maar ik weet niet of mijn struik éénstijlige Meidoorn is
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

AnneTanne

Veel kans van wel... De tweestijlige meidoorn komt veel minder voor, en het blad van de tweestijlige is minder ver ingesneden, in elk geval niet tot halverwege de middennerf, wat hier wel het geval is.

Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

AnneTanne

Hetty,
Intussen ben ik thuis, en heb ik ook het Gallenboek bij de hand.
In elk geval komen op de één- en de tweestijlige meidoorn dezelfde gallen voor.

Taphrina crataegi wordt in dat boek niet vermeld.

Tegelijk zie ik daar plots staan, dat de luis Aphis pomi, de groene appeltakluis, op meidoorn ook gallen kan veroorzaken: "De bladeren zijn sterk dwars gerold en gekroesd,deze vergalde bladeren zijn meestal in groot aantal aan het einde van de takken opeengehoopt.  De bladluis leeft niet allen in deze bladnesten, maar ook op de jonge takken.  De ongevleugelde heldergroene bladluizen hebben zwarte siphonen."

De beschrijving van de gallen lijkt mij niet helemaal te kloppen met jouw gallen.  Als ik de luis opzoek, vertoont die naar vorm alvast wel gelijkenis met die op je foto.

Kijk op deze pagina, een documentje van Rutger Barendse, ook eens bij de boterbloemluis (Dysaphis ranunculi) op Crataegus...

(Je snapt het al: ondergetekende is niet meer dan een heftig in gallen geinteresseerd wezen, dat echter ook niet echt veel kennis ter zake in te brengen heeft...)

Hetty Soetekouw

je bent er wel helemaal ingedoken hè  ;D  moeilijk zoeken als er zo weinig vergelijkend beeldmateriaal is
ik zal het houden op een onzekere  Boterbloemluis - Dysaphis ranunculi 
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~