'roest' op dotterbloem

Gestart door JohnvR, april 21, 2010, 23:44:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Op 13 april zag ik op een aantal dotterbloembladeren een aantal gele vlekken. Aan de bovenkant van het blad ziet het er uit als een gele vlek, maar aan de onderkant lijkt het iets met een fungus van doen te hebben. Klopt dat en is het soort specifiek voor dotterbloemen?

xenion

Grootste kanshebber is de Dotterbloemroest (Puccinia calthae). Er is ook nog een Puccinia calthicola welke ook op Dotterbloem groeit, maar voor zover ik kan vinden is die nog niet uit Nederland bekend.
Groeten,
Martin

JohnvR

Hartelijk dank. Staat inderdaad niet in het Nederlands Soortenregister. Lijkt me dan veilig genoeg het op P. calthae te houden of niet?

xenion

Ik heb te weinig ervaring met roesten om te zeggen of het veilig is of niet, ik heb bijvoorbeeld geen idee of die andere Puccinia te verwachten is in NL en hoe goed het voorkomen van die soort onderzocht is. Dus de keus laat ik aan jou over, ik zal er in ieder geval niks van zeggen als je het op die soort houdt.
Groeten,
Martin

JohnvR

Voor een zekere waarneming lijkt het me toch prettig als het op voldoende gegevens kan berusten. Ik zal het voorlopig als onzeker invoeren.

alphonsius

Hallo John,

Als hij echt zo bijzonder zou kunnen zijn, misschien even contact opnemen met Aad Termorshuizen hij is deskundig op het gebied van roesten 'Aad.Termorshuizen@blgg.nl' succes Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Robert Heemskerk

dag John,

Was het zeker op Dotterbloemen?, niet op speenkruid?
Ik heb afgelopen week ook dit soort (of sterk op lijkende) pokdalige roestplekken gevonden maar dan op speenkruid..

Nu ga ik er wel even op letten als ik er deze week nog kom.

groet, Robert

JohnvR