'roest' op dotterbloem

Gestart door JohnvR, april 21, 2010, 23:44:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Op 13 april zag ik op een aantal dotterbloembladeren een aantal gele vlekken. Aan de bovenkant van het blad ziet het er uit als een gele vlek, maar aan de onderkant lijkt het iets met een fungus van doen te hebben. Klopt dat en is het soort specifiek voor dotterbloemen?

xenion

Grootste kanshebber is de Dotterbloemroest (Puccinia calthae). Er is ook nog een Puccinia calthicola welke ook op Dotterbloem groeit, maar voor zover ik kan vinden is die nog niet uit Nederland bekend.
Groeten,
Martin

JohnvR

Hartelijk dank. Staat inderdaad niet in het Nederlands Soortenregister. Lijkt me dan veilig genoeg het op P. calthae te houden of niet?

xenion

Ik heb te weinig ervaring met roesten om te zeggen of het veilig is of niet, ik heb bijvoorbeeld geen idee of die andere Puccinia te verwachten is in NL en hoe goed het voorkomen van die soort onderzocht is. Dus de keus laat ik aan jou over, ik zal er in ieder geval niks van zeggen als je het op die soort houdt.
Groeten,
Martin

JohnvR

Voor een zekere waarneming lijkt het me toch prettig als het op voldoende gegevens kan berusten. Ik zal het voorlopig als onzeker invoeren.

alphonsius

Hallo John,

Als hij echt zo bijzonder zou kunnen zijn, misschien even contact opnemen met Aad Termorshuizen hij is deskundig op het gebied van roesten 'Aad.Termorshuizen@blgg.nl' succes Alfons.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Robert Heemskerk

dag John,

Was het zeker op Dotterbloemen?, niet op speenkruid?
Ik heb afgelopen week ook dit soort (of sterk op lijkende) pokdalige roestplekken gevonden maar dan op speenkruid..

Nu ga ik er wel even op letten als ik er deze week nog kom.

groet, Robert

JohnvR

Tja, ik vond het achteraf niet handig dat ik geen foto's van de hele plant gemaakt heb, want mijn plantenkennis is niet geweldig natuurlijk. In het veld was ik er zeker van dat het dotterbloem was, dat scheelt weer. Het was langs een zonnige slootkant. Ik heb gezien dat er erg veel roesten zijn, maar ik heb geen idee in hoeverre ze 'mono-' of 'polyfaag' zijn.

xenion

Dotterbloem is een vrij grote plant, speenkruid kleine plantjes welke vaak in een grote groep groeien, zie anders foto's van die soorten in de database.
Veel soorten roesten komen slechts op één of enkele waardplanten voor, voor zover ik weet zijn er maar enkelen op veel planten voorkomen. Maar zoals je al zei, er zijn ontzettend veel roesten.
Groeten,
Martin

heppo

dotterbloem en speenkruid staan in mijn tuin. allebei even bekeken. het blad op de foto is van een dotterbloem.

heppo

Robert Heemskerk

hi John,

Gisteren ben ik ook nog even gaan kijken naar dat 'roest', in het speenkruid.
Dat ziet er toch wel anders uit bij nader inzien..  :-[
Sorry voor de verwarring in jouw topic  :-\

Hierbij dan nog een foto vh roest in het speenkruid;

En ik hoop maar niet dat het 'ouwe vogelkak is'  ;D

xenion

Citaat van: Robert Heemskerk op april 25, 2010, 01:44:18 AM
hi John,

Gisteren ben ik ook nog even gaan kijken naar dat 'roest', in het speenkruid.
Dat ziet er toch wel anders uit bij nader inzien..  :-[
Sorry voor de verwarring in jouw topic  :-\

Hierbij dan nog een foto vh roest in het speenkruid;

En ik hoop maar niet dat het 'ouwe vogelkak is'  ;D
Lijkt me wel een roest, al oud aan het worden, jong is die ook gewoon geel.
Groeten,
Martin

bruggeman

Blad is van dotterbloem
groet,
Ida

JohnvR

Beste forumgenoten,

Iedereen bedankt voor het meedenken. Heppo en Ida, hartelijk dank voor de determinatie van de dotterbloem. Ik schaam me toch wel een beetje dat ik het niet meer zeker wist. Ik heb Aad Termorshuizen een email gestuurd met een vraag over de soort en of deze op een of meerdere waardplanten voortkomt.

Vriendelijke groeten,
John

bruggeman

Volgens mij kun je vrijwel altijd op je eigen eerste reactie vertrouwen, maar als iemand eenmaal twijfel gezaaid heeft.........
groet,
Ida

JohnvR

Ik heb contact gehad met Aad Termorshuizen en als het goed is krijgt het verhaal nog een staartje. De twee soorten roesten op dotterbloem zijn in dit stadium niet van elkaar te onderscheiden, daarvoor moeten ze een of twee stadia verder zijn. De roesten of urediniomycetes zijn best fascinerende organismen, met vaak twee waardplanten en vijf stadia.

JelteV

Dat had ik net op Wikipedia gelezen. Doorgaans is het niet heel betrouwbaar, maar het is interessant om te lezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roesten
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

ejslootweg

oud topic, maar wel interessant.
https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/47535465
Mocht iemand nog eens de kans hebben hier in september te gaan kijken. Ik vermoed dat de roest er na 12 jaar nog wel zal zitten. Zou leuk zijn om te weten welke soort het exact is.
Zelf ben ik de afgelopen twee jaar Puccinia calthicola tegengekomen op dotterbloem. In het najaar en met teliosporen. Met alleen aecia zoals op de foto's hierboven is de exacte soort nog niet te benoemen.
groeten, Erik
groeten, Erik

JohnvR

D'as een oud topic! Hopelijk denk ik er in september aan.