tjiftjaf?

Gestart door Jeanine, april 20, 2010, 18:15:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeanine

Hallo,

Afgelopen weekend zag ik vlakbij de IJssel in de struiken langs een grasland een vogel zitten.
Ik heb in een vogelboek zitten zoeken. Ik kom uit op een tjiftjaf, maar of dat goed is weet ik niet.
Is er iemand die uitsluitsel kan geven of ik het goed heb en zo niet, welke vogel het dan is?

Ik heb twee foto's bijgevoegd. Ik hoop dat er voldoende kenmerken opstaan voor een determinatie.
m.vr.gr
Jeanine

Jarinka

Heb je de vogel ook horen zingen? Het kan namelijk Tjiftjaf of Fitis zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

Jeanine

Ik heb de vogel wel horen zingen, maar vind het erg moeilijk te zeggen welke van de twee het is (heb net even naar het geluid op vogelvisie geluisterd). Ik neig naar het geluid van de fitis, maar weet het niet zeker.
m.vr.gr
Jeanine

sjonnoh

#3
denk fitis, gezien de lichte snavel.
als het aan het "zingen" was dan moet er toch duidelijk een een verschil zijn, tjiftjaf doet steeds "tjif tjaf tjaf tjaf tjif" achtige zangen terwijl de fitis 1 en de zelfde melodietje zingt wat veel op dat van een vink/Fringilla coelebs lijkt
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeanine

Johnny,

Het geluid had meer melodie dan je beschrijft bij de tjiftjaf.
nu je schrijft dat het melodietje van de fitis wel wat op die van de vink lijkt, schiet me ineens te binnen dat mijn dochter, die er ook bij was, in eerste instantie aan een vink dacht toen ze het geluid hoorde, maar toen we de vogel zagen, zagen we dat het geen vink was.

Dus toch een fitis?
m.vr.gr
Jeanine

sjonnoh

als het een echte zang was, en niet 1 geluidje dan zou het een fitis moeten wezen, en als het melodietje op dat van een vink lijkt zal ik me geen tjiftjaf bij voorstellen  ;D

tevens zou het makkelijker geweest zijn als de poten iets duidelijker waren, lichte poten = fitis, donkere poten = tjiftjaf
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

frankneijts

Citaat van: sjonnoh op april 21, 2010, 09:09:52 AM

tevens zou het makkelijker geweest zijn als de poten iets duidelijker waren, lichte poten = fitis, donkere poten = tjiftjaf
Johnny, kijk eens hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102225.0.html
Daarbij is in 10-tallen reacties op dit forum er al op gewezen dat die pootkleur niet zo simpel is als het hier en daar soms wordt voorgesteld.............
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeanine

Citeerals het een echte zang was, en niet 1 geluidje dan zou het een fitis moeten wezen, en als het melodietje op dat van een vink lijkt zal ik me geen tjiftjaf bij voorstellen 
het was inderdaad niet 1 geluidje, maar echte zang en het leek op dat van een vink.
Ik mag er dus vanuit gaan dat het een fitis is.

Allen bedankt voor de hulp.

m.vr.gr
Jeanine

sjonnoh

Citaat van: frankneijts op april 21, 2010, 10:41:52 AM
Citaat van: sjonnoh op april 21, 2010, 09:09:52 AM

tevens zou het makkelijker geweest zijn als de poten iets duidelijker waren, lichte poten = fitis, donkere poten = tjiftjaf
Johnny, kijk eens hier:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=102225.0.html
Daarbij is in 10-tallen reacties op dit forum er al op gewezen dat die pootkleur niet zo simpel is als het hier en daar soms wordt voorgesteld.............

zit wat in...maar als het duidelijk te zien was dat het lichte poten had dan kon je er meteen een streep door tjiftjaf zetten  ;D
maar zoals je al zegt Jeanine, het was dus duidelijk een liedje wat het zong dus moet een fitis zijn  ;)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Guus Peterse

Johny, beetje hardleers?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Volgens mij gaat de stelregel dat tjiftjaf altijd (en fitis soms) donkere poten heeft nog altijd op, Guus. Of begrijp ik je verkeerd?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: vincenthart op april 22, 2010, 00:19:26 AM
Volgens mij gaat de stelregel dat tjiftjaf altijd (en fitis soms) donkere poten heeft nog altijd op, Guus. Of begrijp ik je verkeerd?

Het gaat niet alleen om de 'absolute' kleur(en) Vincent maar ook om lichteffecten. Zo heeft sterk zonlicht invloed (donkere Tjiffenpootjes kunnen lichter, meer roodbruin, lijken als gevolg van 'doorschijn' van zonlicht) maar ook schaduw (lichte Fitis-pootjes lijken donkerder dan ze sowieso al vaak kunnen zijn). Ik heb heel veel Tjif/Fitis-plaatjes maar op maar heel weinig kun je de kleur echt goed beoordelen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'