Welke eend/gans is dit?

Gestart door maarten1023, april 19, 2010, 14:49:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

maarten1023

Wie kan mij helpen... welke eend/vogel is dit? Ik dacht zelf aan een rietgans, maar weet het niet zeker omdat rondom de ogen het erg donker is...

maarten
Groet,

Maarten

stefanhageman

Dit is een Nijlgans een (niet graag geziene) exoot hier in Nederland.
Zie foto:


Stefan Hageman


Rikstar

Beste maarten, dit is een nijlgans
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

maarten1023

dank allemaal:)

uhm.. waarom is deze soort niet graag gezien?? omdat het een exoot is?
Groet,

Maarten

stefanhageman

Stefan Hageman


stefanhageman

Ook omdat het een exoot is maar ook omdat ze vrij agressief zijn tegenover andere ganzen en eendensoorten maar niet alleen dat ook tegen bijvoorbeeld kraaien zie mijn foto.


Stefan Hageman


snwja3

O.a. Kieviten, Grutto's etc. etc. jagen ook alle kraaien weg, maakt dat ze niet geliefd?
Bergeenden jagen ook alle andere eendensoorten uit hun buurt, maakt dat ze niet geliefd?
Canadese Ganzen jagen hier weer alle Nijlganzen weg, maakt dat ze geliefd?
Wietze Janse

stefanhageman

#7
Citaat van: snwja3 op april 19, 2010, 15:09:39 PM
O.a. Kieviten, Grutto's etc. etc. jagen ook alle kraaien weg, maakt dat ze niet geliefd?
Bergeenden jagen ook alle andere eendensoorten uit hun buurt, maakt dat ze niet geliefd?
Canadese Ganzen jagen hier weer alle Nijlganzen weg, maakt dat ze geliefd?


Nee, maar ik bedoel dat ze een negatief effect kunnen hebben op andere ganzen soorten. En niet alleen dat, ook nemen ze ooievaarsnesten in en verdrinken ze soms andere jonge eenden pulletjes(niet dat dat bewezen is, maar dat heb ik gezien).
Stefan Hageman


snwja3

#8
Wat ik wil zeggen is dat de aversie tegen Nijlganzen komt uit onderbuikgevoelens en niet uit onderzoeken waaruit blijkt dat ze een negatief effect hebben op een populatie van andere vogels. Dat ze agressief zijn, nesten van andere soorten overnemen, betekend nog niet dat die andere soort ook achteruit gaat. Sinds de toename van de Nijlgans is de Ooievaar ook alleen maar toegenomen ...... ondanks het feit dat ze af en toe er eentje uitknikkeren.
Meerkoeten zijn agressiever dan Nijlganzen tegen (jonge) eendjes, toch gaat de (Wilde) eend ondanks beiden niet achteruit.

En waar ik het wel mee eens ben, exoten moet je voorzichtig mee zijn, kan je beter niet introduceren vanwege mogelijke negatieve effecten, etc. Maar als je uitspraken erover doet, moeten die wel op feiten/onderzoeken berusten en niet onderbuikgevoelens.
Wietze Janse

stefanhageman

Daar ben ik het helemaal mee eens maar de "Nederlandse" nijlganzen vliegen wel naar Frankrijk toe en daar vormen ze wel een probleem en is het dweilen met de kraan open. Bij ons hebben ze inderdaad niet zo veel slechte invloed omdat hier water voldoende is en in Frankrijk niet.
Stefan Hageman


snwja3

#10
Citaat van: stefanhageman op april 19, 2010, 16:04:46 PM
Daar ben ik het helemaal mee eens maar de "Nederlandse" nijlganzen vliegen wel naar Frankrijk toe en daar vormen ze wel een probleem en is het dweilen met de kraan open. Bij ons hebben ze inderdaad niet zo veel slechte invloed omdat hier water voldoende is en in Frankrijk niet.

O Ja? Kom eens met een onderzoek/rapport dat laat zien dat ze daar in Frankrijk wel een negatief effect hebben ...... ik ken het niet!
Alleen de verhalen gevoed uit onderbuikgevoelens en aangedikt door jagers .....
In Frankrijk is de situatie hetzelfde als in NL, en hebben ze evenveel water, en waar geen water ook geen Nijlgans!
Wietze Janse

leonwillems@home.nl

Het enige wat ik zo gauw kan vinden is een engelstalig artikel :

Competition with Egyptian Geese Alopochenaegyptiaca overrides environmental factors in determining productivity of Black Sparrowhawks Accipiter melanoleucus
Author: Curtis, OE
Add.Author / Editor: Hockey, PAR
Koeslag, A
Citation: IBIS 149 (3): 502-508 JUL 2007

We studied a population of Black Sparrowhawks Accipiter melanoleucus that has recently colonized the Cape Peninsula, South Africa. Black Sparrowhawks are winter breeders: over most of their range winters are dry, but the Cape Peninsula has a Mediterranean climate, with most rain falling in winter. The birds bred at an average density of 38 pairs/100 km(2). Monitoring of 70 breeding attempts by 26 pairs showed that the birds favoured large stands of trees for breeding. Birds breeding in smaller stands were more randomly spaced, dispersion being determined by habitat availability. Parameters related to climate, habitat and aspects of nest-site selection failed to predict the birds' productivity despite the fact that they had recently colonized a novel climatic window. Rather, productivity was best explained by the probability of nest usurpation by highly aggressive Egyptian Geese Alopochenaegyptiaca. Pairs encountering Goose usurpation problems raised an average of 0.76 chicks per breeding attempt, compared with 1.58 chicks for pairs without Geese. The only defence against nest usurpation by Geese appears to be the construction of multiple nests, an option most available to and most exploited by birds breeding in large stands of trees.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Vincent Hart

Citaat van: snwja3 op april 19, 2010, 16:01:20 PM[...]Maar als je uitspraken erover doet, moeten die wel op feiten/onderzoeken berusten en niet onderbuikgevoelens.
:duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Zijn honden schadelijk voor kraaien?
http://waarneming.nl/foto/view/1144951

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

snwja3

@Leon,
leuk onderzoek/resultaat.
Maar dit is gedaan in het originele broedgebied van de Nijlgans (waar hij dus geen exoot is) en/maar ondanks de minder goede broedresultaten wist de Black Sparrowhawk zich succesvol daar te koloniseren en uit te breiden .......
Wietze Janse

leonwillems@home.nl

ik heb met dit artikel ook niet willen aantonen dat de nijlgans schadelijk is voor zijn omgeving. Wel dat het inderdaad een "agressieve" nestkraker is en dat de natuur daar ook weer wat op gevonden heeft : de lijdende vogels maken meerdere nesten.  ;D
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jeroen Nagtegaal

Ik weet zo niet waar ik het gelezen/gehoord heb maar er waren wel resultaten uit broedvogelinventarisaties waarbij je Torenvalk en Havik achteruit zag gaan, en Nijlgans vooruit. Dit doordat Nijlgans nesten kraakte van beide.

Als je kijkt op broedlocaties zie je wel dat Nijlgans eerder soorten wegjaagd dan bijvoorbeeld Meerkoet of Grauwe gans. het teritorium dat een paartje Nijlgans opeist is gemiddelde groter dan dat van inheemse broedvogels nabij het water.

Overigens komt een Nijlgans niet tot broeden in de buurt van een Knobbelzwaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

#17
Kan het bestandje zo gauw niet meer vinden. Maar als ik het weer vind dan laat ik het zien.


Edit: Het is inderdaad een bestand van een jagersvereniging het gaat ook over bestrijding van Grote Canadese Ganzen, Indische Ganzen en andere exotische ganzen. Ze wachten tot in de ruiperiode en schieten ze dan neer of verdrinken ze. Niet dat ik voor verdrinken ben dat vind ik echt een te gruwelijke manier ook voor een invasieve exoot.

Stefan Hageman


HPM

Ik heb een paar Nijlganzen eens vreselijk op hun donder zien krijgen van een paar Bergeenden met jongen.
Volgens mij maken Nijlganzen meer lawaai dan dat ze schade aanrichten.
Overigens kan er ook hevige strijd om reeds gebouwde nestplatformen zijn tussen Meerkoeten en Futen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 19, 2010, 17:14:33 PM
Ik weet zo niet waar ik het gelezen/gehoord heb maar er waren wel resultaten uit broedvogelinventarisaties waarbij je Torenvalk en Havik achteruit zag gaan, en Nijlgans vooruit. Dit doordat Nijlgans nesten kraakte van beide.

Als je kijkt op broedlocaties zie je wel dat Nijlgans eerder soorten wegjaagd dan bijvoorbeeld Meerkoet of Grauwe gans. het teritorium dat een paartje Nijlgans opeist is gemiddelde groter dan dat van inheemse broedvogels nabij het water.

Overigens komt een Nijlgans niet tot broeden in de buurt van een Knobbelzwaan.

Jeroen, niet persoonlijk, maar dit is zo'n typische reactie van "ik weet niet waar, maar .......", die altijd in deze discussie terugkomt.
Ik ken geen keiharde onderzoeken, wel mensen met verhalen (zoals jij nu) die 'hebben gehoord/gelezen' ........ een volgende die jouw reactie heeft komt ook weer zo terug, enz enz.
Je eerste bewering (over  Torenvalk) wordt vaker genoemd, omdat Torenvalk wel eens uit zijn kast verjaagd wordt, maar de mensen die dit noemen hebben er geen onderzoek naar gedaan (althans mij niet bekend, corrigeer me maar, graag!) dat dit ook inderdaad een negatief effect heeft op de torenvalkenpopulatie. Dus geen argument!
De tweede bewering stoelt nergens op, waar staat dat gepubliceerd?

Ofwel oppassen in dit soort discussies dat je zomaar wat roept en zo misschien onterecht een soort zwart maakt, waar het niet nodig is.
En mogelijk heb je gelijk, maar ga/laat dat dan onderzoeken!
Wietze Janse

Jeroen Nagtegaal

1e klopt, helaas zijn er erg weinig mensen die onderzoek doen naar Exoten...

2e, ga maar eens bij een stadsvijver staan waar meerder soorten broeden. Zelf sta ik redelijk wat uren in Roermond.
Je merkt dan dat de kleine watervogels pas reageren bij enkele meters. Knobbelzwaan jaagt Ganzen vaak nog weg op 10-tallen meters evenals Nijlgans die dan ook de kleintjes wegjaagt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

snwja3

#21
Jeroen,
kom nog even terug op je torenvalkenverhaal, kwam dacht ik van het Belgisch forum.
Echter in het verhaal ging plaatselijk ergens de torenvalkenpopulatie achteruit, doordat nijlganzen de kasten kraakten. echter andere mogelijke oorzaken van achteruitgang waren totaal niet onderzocht of meegenomen.

Begin jaren tachtig in een park in Rijswijk (daar begon de nijlgans-ellende  ;) ), kraakten toen ook al 2 Nijlgansparen een torenvalkenkast.
We probeerden dit nog te voorkomen, helaas dat lukte niet. Maar de torenvalken zorgden zelf voor een oplossing, de een verhuisde naar een andere aanwezige kast, de ander ging (en ook in de daarop volgende jaren) broeden in een oud kraaiennest.

Ik zie tegenwoordig vaak in onze monotone agrarische landschappen her en der een torenvalkkast staan met niets anders in de buurt. Worden deze kasten gekraakt dan heeft de torenvalk inderdaad weinig uitwijkmogelijkheden en zal moeten verdwijnen.
Moet je dan echter de oorzaak (en oplossing) zoeken bij de Nijlganzen of onze agrarische monotone landschappen?
Je hebt 2 keuzes:
- je verguisd en schiet alle nijlganzen weg, maar als je dat alleen plaatselijk doet is dat dweilen met de kraan open (ze komen van buiten even hard weer terug). Of je moet het internationaal aanpakken, maar dat gaat niet meer lukken (mijn mening).
- Of gaan we de torenvalk (zie mijn bovenstaand voorbeeld) alternatieven bieden en daarbij ons agrarisch landschap wijzigen/optimaliseren. Dit laatste lijkt mij een grotere kans van slagen hebben.

Bovenstaande o.a. de reden dat mijn nekharen recht overeind gaan staan als mensen zomaar Nijlganzen veroordelen.
Wietze Janse

Jeroen Nagtegaal

Zelf is mijn motto: Alle exoten naar de kloten.
Uiteraard wel als het echt nodig is, twee Zwarthalszwanen in Amsterdam mogen blijven, maar zorg ervoor dat ze geen jongen gaan krijgen! Elke exoot die ook maar enige concurentie heeft opruimen, dat is goed mogelijk. men moet alleen maar willen. Overigens is de trekafstand van Nijlgans nog redelijk beperkt. Je kan zo in elk geval de dichtheid gigantisch gaan verlagen! Zelfde geld voor Canadezen, Indische ed.
Daarbij moet ook het landschap gigantisch worden herzien, uiteraard wel in goed overleg met andere landgebruikers!

Daarbij komt ook dat ik voor het terugbrengen van het aantal gehouden soorten en het aantal kwekers. Ook zou er een meldplicht moeten komen met boete, indien er geen melding wordt gemaakt en men ontdekt het. Hogere boete. Zo wordt hopelijk voorkomen dat er idioten zijn die Gieren kunnen houden op hun balkon....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 19, 2010, 22:55:20 PM
Zelf is mijn motto: Alle exoten naar de kloten.
Uiteraard wel als het echt nodig is, twee Zwarthalszwanen in Amsterdam mogen blijven, maar zorg ervoor dat ze geen jongen gaan krijgen! Elke exoot die ook maar enige concurentie heeft opruimen, dat is goed mogelijk. men moet alleen maar willen. Overigens is de trekafstand van Nijlgans nog redelijk beperkt. Je kan zo in elk geval de dichtheid gigantisch gaan verlagen! Zelfde geld voor Canadezen, Indische ed.
Daarbij moet ook het landschap gigantisch worden herzien, uiteraard wel in goed overleg met andere landgebruikers!

Daarbij komt ook dat ik voor het terugbrengen van het aantal gehouden soorten en het aantal kwekers. Ook zou er een meldplicht moeten komen met boete, indien er geen melding wordt gemaakt en men ontdekt het. Hogere boete. Zo wordt hopelijk voorkomen dat er idioten zijn die Gieren kunnen houden op hun balkon....
Dat ene zinnetje dat ik vet gemaakt heb, daar ging het (Wietze en ook mij) nou net om ... Verder niets aan Wietzes verhaal hierboven toe te voegen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Het is inderdaad ook waar je het nodig achten neerlegt. Als een soort uitbreid kan hij een lege plek opvullen. In NL zullen we die niet echt hebben. Bewezen is dat Nijlgans andere soorten van nesten jaagt. Dat is in mijn ogen al voldoende om te verwijderen. Wellicht kunnen we ze op de kaart zetten als Egyptisch Wild?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


snwja3

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 19, 2010, 23:20:37 PM
Het is inderdaad ook waar je het nodig achten neerlegt. Als een soort uitbreid kan hij een lege plek opvullen. In NL zullen we die niet echt hebben. Bewezen is dat Nijlgans andere soorten van nesten jaagt. Dat is in mijn ogen al voldoende om te verwijderen. Wellicht kunnen we ze op de kaart zetten als Egyptisch Wild?
CiteerZelf is mijn motto: Alle exoten naar de kloten.

Erg simpel (en jammer genoeg zoals velen niet verder) gedacht. Daar los je inderdaad problemen mee op en bevorder je een goede en opbouwende discussie! Jammer, gemiste kans!  >:(
Wietze Janse

snwja3

Citaat van: leonwillems@home.nl op april 20, 2010, 09:43:53 AM
nog wat gevonden:
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:xhdjgNIADbgJ:www.planeetzee.org/HOMEPAGE/opdrachten/opdrachtK2/documenten/download.php%3Fbestand%3DK2_Vreemde%2520indringers_Artikel_De%2520nijlgans.pdf+nijlgans+schade&hl=en&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESheL01ILp0aRZvivl5JwW5o6XTfM5GWvyBzfZOWWAWPS-vGNwc9ukqXH6Z1XUnS8ndRPc2IESPk7zrmHJzGEmz7s4-RZ6wA6EOUotWqOYvdRYFJCaZfDgfPWK-58IqgXnqL2woY&sig=AHIEtbQ31hB8yiRw1ZpnFq0J7Tqn7i5oFA

met verwijzingen naar literatuur.

Ook in dit stuk wopdt alleen maar agressief gedrag genoemd (en dat hebben vele inheemse soorten ook) maar geen verdere studie naar impact op de populatie van inheemse soorten.
Zou goed zijn als dat toch eens (net als bij de Huiskraai) zou worden opgepakt, nu blijft het alleen bij suggesties (al of niet waar) of erger (zie o.a. boven), enkel loze opmerkingen.
Wietze Janse

barebigfoot

 Elke exoot die ook maar enige concurentie heeft opruimen, dat is goed mogelijk.

Daar ben ik niet mee eens, deze stelling is gevaarlijk, kijk eens naar de paddenplaag in Australie, of in eigen land naar de aziatisch veelkleurig liefeheer. ik ben van mening niet elke exoot kan men stoppen, wel de idioten die ze moeten hebben en later in de natuur dumpen. Of de geleerden die denken alles te weten en exoten halen ter bestrijding van inheemse soorten.



Uwe

Jeroen Nagtegaal

Hiermee doelde ik nu even alleen op vogels. Aziatisch LHB is inderdaad ondoenlijk. De Paddenpopulatie in Australia kun je wel enorm uitdunnen. Het is maar net waar het geld naar toegaat. Geef een x-bedrag voor elke dode Pad en je hebt ze behoorlijk uitgedunt. Zelfde zou je kunnen doen voor Kreeften en schildpadden ed.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com