Welke eend/gans is dit?

Gestart door maarten1023, april 19, 2010, 14:49:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

stefanhageman

Bij mij in de buurt waren er afgelopen winter opeens honderden Nijlganzen en Grote Canadese Ganzen langs de Linge(een riviertje). Waar er de voorgaande jaren eigenlijk alleen maar Kolganzen, Grauwe ganzen en sporadisch een Brandgans waren was deze winter eigenlijk alleen nog maar Nijlganzen en Grote Canadese Ganzen daar schrok ik wel van(inderdaad hèt alom bekende onderbuikgevoel).
Er waren nog wel Grauwe ganzen en Kolganzen maar die moesten allemaal uitwijken naar het Maïsland omdat de Grote Canadese en Nijlganzen zo agressief tegenover de andere ganzen waren en ze dus letterlijk wegjoegen. Nou zeg niet dat Grauwe ganzen ook niet agressief zijn maar het is niet eerlijk tegenover de ganzen die hier al eeuwen hun winter doorbrengen.(weer het alom bekende onderbuikgevoel). Nu zijn overigens de meeste Nijlganzen en Grote Canadese Ganzen verdwenen uit het gebied en hebben de Grauwe ganzen het weer overgenomen. Overigens vind ik Nijlganzen wel hele mooie ganzen, maar zouden ze wel een inburgeringscursusje kunnen gebruiken met de wijze les erin verwerkt aardig te zijn tegenover andere soorten. :duim:
Stefan Hageman


snwja3

#31
Citaat van: stefanhageman op april 20, 2010, 11:59:14 AM
Bij mij in de buurt waren er afgelopen winter opeens honderden Nijlganzen en Grote Canadese Ganzen langs de Linge(een riviertje). Waar er de voorgaande jaren eigenlijk alleen maar Kolganzen, Grauwe ganzen en sporadisch een Brandgans waren was deze winter eigenlijk alleen nog maar Nijlganzen en Grote Canadese Ganzen daar schrok ik wel van(inderdaad hèt alom bekende onderbuikgevoel).
Er waren nog wel Grauwe ganzen en Kolganzen maar die moesten allemaal uitwijken naar het Maïsland omdat de Grote Canadese en Nijlganzen zo agressief tegenover de andere ganzen waren en ze dus letterlijk wegjoegen. Nou zeg niet dat Grauwe ganzen ook niet agressief zijn maar het is niet eerlijk tegenover de ganzen die hier al eeuwen hun winter doorbrengen.(weer het alom bekende onderbuikgevoel). Nu zijn overigens de meeste Nijlganzen en Grote Canadese Ganzen verdwenen uit het gebied en hebben de Grauwe ganzen het weer overgenomen. Overigens vind ik Nijlganzen wel hele mooie ganzen, maar zouden ze wel een inburgeringscursusje kunnen gebruiken met de wijze les erin verwerkt aardig te zijn tegenover andere soorten. :duim:

Stefan, ook hier ga je weer af op je onderbuikgevoelens en vooroordelen (je geeft het gelukkig ook zelf al aan  ;) ).
Heb je het volgende overwogen en afgevraagd in deze:
- Grauwe en Canadese Ganzen zijn de Nijlgans verre de baas, zij laten zich niet door deze verjagen, het tegenovergestelde. Ofwel is de Nijlgans de echte reden?
- Heb je de voedselsituatie bekeken. Elke ganzensoort heeft zijn eigen voedselgewoonte, o.a. afhankelijk van de grote/vorm snavel. Was het nu niet op de andere velden beter fourageren voor deze soorten met een beter voedselaanbod (grotere ganzensoorten vinden mais heel lekker en laten dan graag mindere voedselgronden aan de Nijlgans).
- Indien toch de Nijlgans de reden, verplaatsen van een soort is niet erg, wel achteruitgang van de soort. Heb je alleen verplaatsing of ook daadwerkelijk achteruitgang van de soorten gezien. Je meld dat de Grauwe Gans gewoon weer terug is (ofwel op de andere velden de mais op en de boeren weer druk bezig met een nieuw seizoen).

Nogmaals laten we gewoon oppassen om een soort te veroordelen en dat alleen doen op echt onderzoek en feiten!
Wietze Janse

leonwillems@home.nl

kun je een definitie geven van echt onderzoek en feiten?

;D
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

snwja3

Citaat van: leonwillems@home.nl op april 20, 2010, 16:36:53 PM
kun je een definitie geven van echt onderzoek en feiten?

;D

Dat lijkt me wel duidelijk.  ;D
Maar ik ga nu stoppen, anders worden jullie gek van me.
Heb in de loop der tijden al veel discussies gevoerd over de Nijlgans, en tot dusver alleen onderbuikgevoelens tegengekomen. Was goed dat jullie reageerden, hopelijk heb ik kunnen laten zien dat het 'probleem Nijlgans' toch wat gecompliceerder en anders ligt, dan dat we (te gemakkelijk) onder invloed van onze vooroordelen denken.
Waarmee ik in het algemeen de (mogelijke) negatieve invloeden van invoeren van exoten beslist niet wil bagatelliseren, waar je dit kunt voorkomen, beslist doen!
Wietze Janse

stefanhageman


Ik vind het best om er over op te houden, ze zijn er en zullen ook wel blijven ook. Het is gewoon een grote fout die is gemaakt en het is maar hopen dat er niet van zulke soorten bijkomen. Zoals bijvoorbeeld de keizergans of ontsnapte sneeuwganzen enzovoort.
Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Overigens wel een keurige discussie zonder verwijten naar anderen! En inderdaad kun je over exoten nooit ophouden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

Stefan Hageman