Maandopdracht foto april-mei: Trekvogels!

Gestart door Vincent Hart, april 18, 2010, 22:55:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

@Rick: Een dwaalgast is toch juist bij uitstek een 'doortrekker'? Geen standvogel, en hij heeft er een stuk voor moeten vliegen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille

Citaat van: vincenthart op mei 23, 2010, 20:26:28 PM
@Rick: Een dwaalgast is toch juist bij uitstek een 'doortrekker'? Geen standvogel, en hij heeft er een stuk voor moeten vliegen.

Ja ik weet 't... Stom Stom stom....

Robertmeer

Ik heb op de Boomvalk gestemd. Die Gierzwaluw en Ringsnaveleend vind ik niet super (met respect voor de fotografen!) en de tortels en de Zilverplevieren staat eigenlijk iets te klein in beeld. Daarnaast is de Boomvalk het best belichte en de scherpste.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Jammer dat de foto's zo klein zijn. Ik ga voor de Zilverplevieren. Mooie foto, goed scherp erop, wat erg lastig is bij dit soort groepjes. Ook is het zo'n mooi groepje wat me weer aan de voorjaarszeetrek doet denken. Mooi! Boomvalk is inderdaad ook mooi, maar komt niet helemaal mooi uit, ik denk dat dat door de grootte komt. Misschien in het vervolg wat groter, dat zou toch moeten passen?

Vincent Hart

Denk dat je gelijk hebt - voor mij ook nog even oefenen  :angel: Volgende keer 1024x768?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: vincenthart op mei 23, 2010, 22:22:20 PMDenk dat je gelijk hebt - voor mij ook nog even oefenen  :angel: Volgende keer 1024x768?
Het gaat niet zozeer om het formaat waarin de fotografen ze aanleveren, maar om het formaat waarin je ze plaatst ;) Dat is nu 500 x 376.
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Jarinka had helemaal gelijk natuurlijk  :-[ Thanks (ook aan Lars)! Als ik jullie niet had, hadden jullie nog minder aan me ;) Inmiddels aangepast, ik zal ze ook in de eerste post plaatsen - anders zijn de foto's nooit meer terug te vinden ...
1 voordeel: Ik had er wel aan gedacht om het kunnen wijzigen van je stem aan te vinken. Dus mocht er nog iemand van gedachten veranderd zijn nu je de foto's wat beter kunt zien ...  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

ik heb ook gestemd. ik laat mijn stem nog even geheim, omdat 1 van de foto's van mij is, maar ik heb in ieder geval gestemd op een foto die ik niet gemaakt heb.

ook denk ik dat als de foto's groter zouden zijn ze veel mooier uit zouden komen  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille


Lonnie Bregman

Ik ga ook voor de Boomvalk: het is (samen met de Zilverplevieren) de scherpste foto met een van de mooiste vogels, een mooie compositie en ook de achtergrond met die wolkjes vind ik erg mooi.
Groeten, Lonnie Bregman

Vincent Hart

Citaat van: rnbflavour op mei 24, 2010, 12:23:33 PMook denk ik dat als de foto's groter zouden zijn ze veel mooier uit zouden komen  :duim:
Nog groter dan nu (d.w.z. 800 x 600) dus? Zeg het maar hoor, we kunnen ook volgende keer 1024/768 of nog groter doen. Kan ze altijd resizen als het toch TE groot blijkt te zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: vincenthart op mei 24, 2010, 14:55:52 PM
Citaat van: rnbflavour op mei 24, 2010, 12:23:33 PMook denk ik dat als de foto's groter zouden zijn ze veel mooier uit zouden komen  :duim:
Nog groter dan nu (d.w.z. 800 x 600) dus? Zeg het maar hoor, we kunnen ook volgende keer 1024/768 of nog groter doen. Kan ze altijd resizen als het toch TE groot blijkt te zijn.
Ik vind het nu op zich een mooi formaat. Niet alle detail is zichtbaar, maar daarvoor moet de foto zo groot zijn dat de foto op sommige beeldschermen niet goed weer te geven is. Er is nu meer detail te zien dan eerst en de foto's komen ook veel beter uit. Die Boomvalk is inderdaad erg mooi :duim:

firecrest

Citaat van: Robertmeer op mei 23, 2010, 21:30:52 PM
Ik heb op de Boomvalk gestemd. Die Gierzwaluw en Ringsnaveleend vind ik niet super (met respect voor de fotografen!) en de tortels en de Zilverplevieren staat eigenlijk iets te klein in beeld. Daarnaast is de Boomvalk het best belichte en de scherpste.
Die Gierzwaluw is juist wel super. Waarschijnlijk is de foto gemaakt met een 'simpele' digitale camera, en niet met een spiegelreflex. Daardoor is de vogel niet helemaal scherp en niet helemaal goed belicht, maar voor zo'n soort camera is dit een zeer goede foto! Ik probeerde dit vroeger altijd en daardoor weet ik hoe moeilijk het is, veel respect voor de fotograaf dus!


Die Ringsnaveleend is gedigiscoopd, dat is altijd al moeilijker, maar bij deze foto zijn details toch goed zichtbaar. Mooi gedaan!

Stijn E.

Vincent, als je de foto's nou volgende keren gewoon weer op dit formaat post, maar de foto zelf een link maakt naar de full-size, dan kan degene die ze groter wil bekijken dat gewoon doen door erop te klikken, maar dan staat hij in het bericht in elk geval niet te groot  ;)  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Maarten Sluijter

Ik ga voor de Zomertortel, erg knap dat die TuTo er ook scherp op staat.
.

Sjoerd

Zat te twijfelen tussen de Tortels en de Boomvalk. Uiteindelijk toch voor de Tortels gekozen omdat ze er met zn tweeën zo mooi in dezelfde houding opstaan en de foto erg scherp is :) Alleen compositie had misschien wat beter gemogen.

Marijn van Oss

Ik ga voor Zilverplevier, als je het om vogeltrek gaat spreekt deze foto mij het meest aan.
Groeten,
Marijn van Oss

Rene de Ruijter

Hallo,
hierboven is al door Lars aangegeven dat in het algemeen de fotokwaliteit van een spiegelreflex beter is dan die van een compactcamera.
Iedereen zou een race tussen een Fiat Panda en een Ferrari ook een ongelijke strijd vinden.
Gezien de max. leeftijd van de deelnemers 25 jaar is,dan heb je een groep tieners met zakgeld en begin twintigers,vaak nog thuiswonend,met een maandelijks inkomen(uitzonderingen natuurlijk in beide groepen!).
Door die financiele verschillen(lees:met zakgeld dus geen spiegelreflex met een vette lens)
is het eigenlijke een ongelijke strijd !!
Misschien is het een beter idee om een categorie spiegel en een categorie compact te maken.
Anders is de kans groot dat de animo om in te zenden bij velen afneemt en in het zwartste scenario  je iedere maand dezelfde winnaar krijgt.
Gelukkig speelt de opdracht ook nog mee,daardoor heb ik een voorkeur voor de gierzwaluw en de zilverplevieren.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Vincent Hart

Hoi René, ik werd hier al (terecht natuurlijk) op gewezen. Wellicht dat dat ook meer fotografen met een compactcamera zou stimuleren mee te doen. Gaan we volgende maand proberen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marijn van Oss

Of het misschien splitsen in spiegelreflex en digiscoop?
Groeten,
Marijn van Oss

Jarinka

Citaat van: marijntje op mei 25, 2010, 22:13:14 PMOf het misschien splitsen in spiegelreflex en digiscoop?
Splitsen lijkt me niet zo handig, daarvoor zijn er te weinig aanmeldingen.
Misschien wel handig als deelnemers vermelden wat voor soort camera ze hebben, bijvoorbeeld spiegelreflex of compactcamera. Met zo'n indeling is het al veel beter te beoordelen. Maar niet té specifiek (zoals welk model camera), want dan weet je meteen wie welke foto gemaakt heeft.
Groeten, Jarinka Heijink

Tinok

we hebben voor de zomertortels gekozen, boomvalk was goede 2de. Tortels omdat de compositie wat spannender is. uitsnede had nog wel iets anders gekund, meer ruimte links en minder rechts zodat ze op de guldensnede komen maar kleur en zo samen onder elkaar gaf de doorslag boven de boomvalk.

ps leuke opzet zo met de poll erbij en fotos op de eerste pagina, heel handig!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Sjoerd

In de beginpost staat alleen wel dat je meerdere foto's kan nomineren, maar dat gaat zo natuurlijk niet ;)

Folkert Jan

Citaat van: Tinok op mei 25, 2010, 22:59:03 PM
we hebben voor de zomertortels gekozen, boomvalk was goede 2de. Tortels omdat de compositie wat spannender is. uitsnede had nog wel iets anders gekund, meer ruimte links en minder rechts zodat ze op de guldensnede komen maar kleur en zo samen onder elkaar gaf de doorslag boven de boomvalk.

ps leuke opzet zo met de poll erbij en fotos op de eerste pagina, heel handig!

er staat er maar 1 op hoor  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Allen, helaas ben ik zo stom geweest een foto te vergeten  :-[ Deze foto (visdief) is op de eerste pagina alsnog toegevoegd, en staat ook vermeld bij de stemopties. Ik hoop dat jullie allemaal nog eens alle foto's willen bekijken en besluiten welk van de *ZES* foto's in jouw ogen de beste is. Je kunt zonodig je stem wijzigen.

En hierbij nogmaals excuses aan de fotograaf - die hier natuurlijk wel nog even anoniem moet blijven ...

** Je kunt nog stemmen t/m a.s. vrijdagavond **
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rickschonewille


Rene de Ruijter

#86
Gefeliciteerd Boomvalk en troostprijs Visdief !

@Vincent
Nog een puntje van kritiek:de getoonde fotoos zijn resp. 14,9,9,9,43 en 33 kB groot.
Op bijv. Birdpix wordt max. 150 kB aangehouden en zelfs voor die grootte moet
het origineel een verdomd scherpe foto zijn om er na verkleining iets redelijks van over te houden !
Met 9 kB kan je slechts een leuke avatar maken !!
Het al eerder aangegeven probleem ligt dus niet in het formaat maar in de resolutie.

PS Bedoel het als opbouwende kritiek ! :duim:
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Vincent Hart

#87
De uitslag:
1. Boomvalk - Folkert Jan Hoogstra
2. Zomertortel - Lars Buckx
3. Zilverplevier - Maarten Sluijter
4. Gierzwaluw - Jarinka Heijink
    Ringsnaveleend - Robert van der Meer
    Visdief - Theo van Veenendaal

Felicitaties - en de beloofde Eeuwige Roem - voor Folkert Jan  :duim:
Aan Folkert Jan ook de vraag: wat gaat het thema worden voor volgende maand (startdatum a.s. dinsdag)?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

@Rene: Ik vind het alleen maar fijn dat je meedenkt, zeker als dat over iets is waar ik weining verstand van heb ;) Originele foto's zijn inderdaad veel groter, ligt dat aan de site waar de foto's gehost worden, of aan de limiet op het forum denk je (jullie)?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rene de Ruijter

Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852