Meer info n.a.v beschrijving (marterachtige) Nu met film/foto materiaal

Gestart door Floppie, april 17, 2010, 14:06:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppie

Hallo allemaal,

Tijdens mijn bezoek vanochtend in Thijsses hof, werd ik zeer verrast door een "marterachtige".
Ik hoorde flink geritsel en heb gelijk camera aangezet, geen idee wat ik te zien zou krijgen.
Het digitale resultaat is een zeer onduidelijk filmpje helaas.
Ik heb nog zeker 20 minuten gewacht, maar hij kwam niet meer tevoorschijn

Hij is/was duidelijk bruin van kleur (vossen-kleur bruin) en een witte kop.
Hij zat in de buurt van een "heuvel" van oude takken. Daar kroop die in en uit.

Ik denk zelf dat het een fret was, omdat als ik tussen de "familie" marterachtigen kijk, dat de enige is waarvan ik zie dat de kop wit is zoals ik herken.

Ik kán het filmpje uploaden als iemand dat wil. heb het nu niet gedaan omdat de kwaliteit echt bagger is.

Ik heb vandaag ook een paar "holen" aangetroffen in de grond. Dit was echter niet bij de plek waar ik het beest zag, maar wat verderop. Ik weet niet óf het beest en de gaten in de grond met elkaar te maken hebben. Heb foto's van de gaten in de grond.

Kan iemand mij wellicht meer vertellen naar aanleiding van mijn informatie?

Hartelijk dank.

HPM

Herman van der Meer

Floppie

Ik dénk dat het geen bunzing is omdat - wat ik zie aan foto's van een bunzing, heeft die donkerdere staart en poten.

Dit beest was echt (licht)bruin. Helemaal m.u.v. de kop.

Lampe

Hoi Marleen,

zonder foto's oid is het erg moeilijk om met zekerheid antwoord te geven dus misschien kun je zo veel mogelijk info in dit topic plaatsen in de vorm van foto's/film?

Thanks
Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

Ja, daar heb je gelijk in.

(het filmmateriaal is erg onduidelijk, ik weet het!)
Het filmpje is in 3gp, beetje vreemde extensie, met mijn mobiel gemaakt. Ik kan het zelf met quicktime bekijken.
http://www.marleenbaltus.nl/Thijsseshof/MOV012.3gp
(Het beest komt in het midden van het beeld binnen en gaat daar ook weer weg).

Ik heb een foto gemaakt van een beeld in het filmpje
http://www.marleenbaltus.nl/Thijsseshof/fotomarterachtige.jpg

Foto van het gat in de grond
http://www.marleenbaltus.nl/Thijsseshof/IMG601.JPG

Ik bedenk me nu ineens....
Ik heb van de week (donderdag) ook op het bankje vlak bij waar ik dit beest heb gezien, afdrukken gezien van "kattenpootjes".
Eén grote "ovaal" en aan één kant daarvan, 3 kleine ovaaltjes.
Allemaal in dezelfde "verticale" richting (dus net als een hand. Palm met daaraan vingers, groot ovaal met daaraan 3 kleine ovaaltjes)

Groetjes, Floppie

Theo Linders

volgensmij gewoon een bunzing, maar er is jammer genoeg niet heel veel te zien op het filmpje.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Floppie

Citaat van: blaat op april 17, 2010, 18:17:33 PM
volgensmij gewoon een bunzing, maar er is jammer genoeg niet heel veel te zien op het filmpje.

Waarom is het een bunzing?

HPM

Citaat van: Floppie op april 17, 2010, 18:21:52 PM
Citaat van: blaat op april 17, 2010, 18:17:33 PM
volgensmij gewoon een bunzing, maar er is jammer genoeg niet heel veel te zien op het filmpje.

Waarom is het een bunzing?

Omdat wat op je filmpje te zien is op een Bunzing lijkt en de Bunzing een vrij algemeen wild dier is en de Fret niet.


--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Theo Linders

Omdat dit dier geen steenmarter is en hij niet licht genoeg voor een fret en de typische bunzingkleuren heeft, donker rond de schouders bijv.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Lampe

Vriendelijke groet,

Nico

Floppie

Oke, ik zal hem invoeren als bunzing.

Ik hoop dat ik hem nog eens zie daar en hoop dan een goede foto te kunnen maken.

Bedankt allemaal

Floppie

Hallo allemaal,

Vandaag weer bij de plaats geweest waar ik vorige keer "de bunzing" of wat het ook was, vond.

Uit het hol klonk duidelijk gekir noem ik het maar, van beestjes. Ik had zelf de indruk dat het jongen waren.
Gebaseerd op ingeving/gevoel.

Ik weet inmiddels dat er wel eens wezels zijn waargenomen.

Nu wil ik eigenlijk heel graag weten hoe wezels en bunzingen klinken.

Ik heb wel het geluid opgenomen, maar met camerabeeld (je weet immers niet of het beest of de beesten naar buiten komen).

(Ik sta niet zo te springen om deze online te zetten, omdat ik natuurlijk wil voorkomen dat er wellicht mensen met minder goede bedoelingen (of wel goede bedoelingen, maar toch niet goed handelend) er op af gaan...)

Weet iemand wellicht een site waar ik de geluiden kan horen?
Of kan iemand de geluiden beschrijven?
Of heeft iemand andere tips hoe ik evt met behulp van het opgenomen geluid kan achterhalen wat voor dier het is?

Floppie


Floppie

Ter info:

De hovenier heeft gister eind van de middag een bunzing gezien.

Hebben vandaag ook ontlasting van de bunzing gezien.

Bunzing zelf vandaag (nog) niet waargenomen.

Floppie

Draak

gezien de grote van het dier zou ik ook zeker bunzing zeggen.
Een fret is een tam dier, hoort ook niet in het wild thuis en zou zeker naar je toegekomen zijn in de meeste gevallen. Daarnaast kunnen fretten wel net zo donker zijn als een bunzing, alleen is het gedrag anders.



Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog